Waartoe dient deze koperen ring? Philips N4407 (Toestel of techniek)

door pdegro @, Lievegem (Belgie), 19-12-2017, 15:07 (2291 dagen geleden)

Beste allen,

Bij de restauratie van een Philips N4407 kwam ik het volgende tegen.
Bij de ingebouwde luidsprekers zit er enkel op de rechter luidspreker een koperen ring. Nog nooit eerder gezien...


[image]


Waartoe dient deze, wat is het nut en waarom enkel op 1 LS?
Wie brengt me klaarheid?

Vriendelijke groeten,
Pierre

Waartoe dient deze koperen ring? Philips N4407

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 19-12-2017, 16:05 (2291 dagen geleden) @ pdegro

Lijkt me een maatregel om het magnetische veld om de luidspreker heen te beperken. Wellicht zit er een motor naast of komt hij dichter bij de bandloop dan de andere luidspreker.

Waartoe dient deze koperen ring? Philips N4407

door pdegro @, Lievegem (Belgie), 19-12-2017, 16:43 (2291 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Dag Maarten,
De N4407 is qua mechaniek en opbouw identiek aan de N4404.
Eerder restaureerde ik twee N4404's en heb dit nooit eerder gezien.
De opbouw is vrij symmetrisch, dus de bandloop komt even dicht of ver van beide LSers, en de motor zit dichter bij de linker LS dan de rechter...
Blijft een raadsel...
Mvg, Pierre

Waartoe dient deze koperen ring? Philips N4407

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 19-12-2017, 18:59 (2291 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Lijkt mij niet Maarten, koper doet niets met magnetisme.
Hoewel er een metalen spanveer onder zit?.
Mij lijkt het meer een soort steungeleider voor iets dat er langs loopt.
Groet, Ben

Waartoe dient deze koperen ring? Philips N4407

door pdegro @, Lievegem (Belgie), 19-12-2017, 19:50 (2291 dagen geleden) @ Ben

Dag Ben,
Bedankt voor je mee-denken, maar er loopt echt niets langs deze koperen ring. Dus de optie steungeleider valt af...
Mvg
Pierre

Waartoe dient deze koperen ring? Philips N4407

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 20-12-2017, 14:40 (2290 dagen geleden) @ Ben

Inderdaad, ik dacht aan de ferrometalen kappen die soms op luidsprekers zitten om het veld naar binnen te buigen. Een koperen ring doet alleen wat met een wisselend magnetisch veld.

Waartoe dient deze koperen ring? Philips N4407

door Wim Schoonhoven @, Eemnes, 19-12-2017, 19:02 (2291 dagen geleden) @ pdegro

Daar heb ik ook geen antwoord op, alleen een bevestiging.

Toevallig ben ik bezig met een 9137 van aristona, identiek aan de N4407.
In de bodem bij deze luidspreker zit ook aluminiumfolie met een metalen stang die verbonden is met het chassis. Daar boven zitten de voorversterkers en ook de oscillator.

[image]
[image]


m.v.g.

--
Wim Schoonhoven

Waartoe dient deze koperen ring? Philips N4407

door pdegro @, Lievegem (Belgie), 19-12-2017, 19:49 (2291 dagen geleden) @ Wim Schoonhoven

Dag Wim,

Deze aluminiumfolie zit dus niet enkel in de N4407 (en equivalenten) maar tevens in de N4404 die een 'eenvoudigere' versie is van de N4407.
Al bij al raar dat deze koperen ring wel in de 4407 en niet in de 4404 zit.
Ik blijf benieuwd naar een verklarende uitleg...

Hoe ver sta je met de restauratie van je Aristona?
Heb je naast de klassieke snarendrab, oud vet verwijderen enz... nog andere problemen?

Mvg
Pierre

Waartoe dient deze koperen ring? Philips N4407

door Wim Schoonhoven @, Eemnes, 19-12-2017, 20:04 (2291 dagen geleden) @ pdegro

Ja, veel gekraak uit de luidsprekers. In ieder geval is de spanning bij de rechterversterker tussen de 1 Ohm weerstanden 8V i.p.v. 11V.
Ben er nog niet uit, wat het is.


m.v.g.

--
Wim Schoonhoven

Waartoe dient deze koperen ring? Philips N4407

door kris ⌂ @, Gent, België, 19-12-2017, 20:39 (2291 dagen geleden) @ Wim Schoonhoven
Gewijzigd door kris, 19-12-2017, 20:41

Als een luidspreker muziek reproduceert gebeurt dit door het opgewekte wissel-magnetisch-veld in de spreekspoel. Daar zit dan wel een dikke permanente magneet rond, maar uiteindelijk wordt dit wisselveld (althans, een stukje ervan ) ook rondgestraald buiten de speaker.

Dat wisselveld wordt zeer effectief afgeblokt met een koperen kortsluitring. Dus, er moet in de taperecorder iets in de buurt van de die luidspreker zitten wat gevoelig is voor magnetische pick-up. (bvb de weergavekoppen of de ingangsversterker) . Het kan ook omgekeerd, bvb dat de wisoscillator te hard instraalde op deze luidspreker en zo via de eindversterker onaangename bijverschijnselen veroorzaakt. Wat precies weet ik niet, want ik ken de opbouw van de recorder niet. Het kan ook zijn dat niet ieder exemplaar bijverschijnselen vertoonde of dat de reden ook voor philips niet heel duidelijk was (een uitgekaste recorder zal het probleem niet vertonen...), maar men wist blijkbaar wel dat een extra ring de oplossing was.


groeten

Kris

Waartoe dient deze koperen ring? Philips N4407

door pdegro @, Lievegem (Belgie), 19-12-2017, 21:28 (2291 dagen geleden) @ kris

Bedankt Kris voor je uitleg. Ik ben een 'leek' en 'beginneling' in deze materie maar heb dankzij jouw duidelijke uitleg toch begrepen waar deze ring voor dient.
Bij gelegenheid zal ik eens een test doen - met en zonder deze ring. Ben benieuwd of er 'hoorbaar' verschil waar te nemen valt.
Mvg,
Pierre

Waartoe dient deze koperen ring? Philips N4407

door soundman2 @, Wouw, 19-12-2017, 22:24 (2291 dagen geleden) @ kris

Ik heb in een Philips cassetterecorder ook eens een vreemd fenomeen gehad en ook dat was opgelost met een niet alledaagse oplossing.
Het was een cassetterecorder met logic besturing. Na een tijdje in werking te zijn, schakelde de recorder spontaan de verkeerde functies in en ging bijv spontaan van weergave in de stand stop o.i.d. De oorzaak was een snaar die statisch opgeladen werd tijdens het ronddraaien, totdat de statische spanning zo hoog was dat de electronica spontaan verkeerde signalen kreeg. Ik geloof dat de van der Graaf generator op hetzelfde principe werkt. De remedie:
Een eindje montagedraad op het metalen chassis monteren en dat vlak langs de snaar leggen. Het hoeft de snaar niet te raken. Het probleem was volledig opgelost.
Iemand die het draadje ziet, kan zich suf prakkiseren waar het voor dient.....

powered by my little forum