Philips K9 flyback condensator (Gezocht)

door KarelWagema @, Beverwijk, 23-12-2017, 08:20 (2309 dagen geleden)

Wie kent ze niet de mooie lichtblauwe 11,5 nf condensatoren.

Wie heeft er misschien nog wat liggen of heeft een adres die ze nog verkoopt.
In de tijd was er ook een donker groene 11,5 nf maar deze blijkt nu ook niet betrouwbaar meer te zijn.

Alvast mijn dank,

Karel

Philips K9 flyback condensator

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 23-12-2017, 09:15 (2309 dagen geleden) @ KarelWagema

Deze:

[image]

2 Kv, Ero, Nieuw.....

Ik heb er enkele liggen, stuur me bij belangstelling maar een PM.

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

Philips K9 flyback condensator

door KarelWagema @, Beverwijk, 24-12-2017, 08:37 (2308 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Alvast mijn dank voor het aanbod.

Mail verstuurd.

Philips K9 flyback condensator

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 25-12-2017, 08:08 (2307 dagen geleden) @ KarelWagema

Hallo Karel,

Nog geen mail ontvangen. Probeer het eens via mijn mailadres in de footer van dit bericht. Wel het apenslongertje vervangen door een ad.

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

Philips K9 flyback condensator

door KarelWagema @, Beverwijk, 25-12-2017, 19:03 (2307 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Beste Leo,

Heb het nogmaals geprobeerd nu met het mailadres in de footer,

Nogmaals mijn dank alvast.

Groet Karel.

Philips K9 flyback condensator

door RenéDaemen @, Zaanstreek, 23-12-2017, 11:42 (2309 dagen geleden) @ KarelWagema

Hallo Karel,
C502 ook maar vervangen
Die is ook vaak lek
Bij mij begon hij al te kleven
Neem maar een wima FKP 47nf 2000v
21khz.
Zie filmpje van Maurice Hamm,
https://youtu.be/XMwcAqOdBVk
Succes met deze leuke tv’s
Zie filmpje hoe hij kan worden
https://youtu.be/msDNik-noj4
Grt René Daemen

Philips K9 flyback condensator

door Hans PA0H @, Apeldoorn, 23-12-2017, 20:17 (2309 dagen geleden) @ KarelWagema

ik oudere k9 schema's is het 6n8//3n9 1500V. Is voor reparatie ook wel een goede oplossing. Maar het moeten niet zomaar c's zijn. Er loopt een fikse stroom door.

Philips K9 flyback condensator

door RenéDaemen @, Zaanstreek, 23-12-2017, 21:14 (2309 dagen geleden) @ Hans PA0H

Dan zou het zo iets worden
Dit heb ik verwijdert uit mijn kleine k9
En vervangen door 1 zoals leo dit liet zien
2 condensatoren als er 1 sneuvelt is pats beeldbuis naar de maan
Er zullen vele bb gesneuveld zijn .
[image]
De x22k201 heeft er 2 gehad in het begin
Toen kwam de groene flyback nu ook onbetrouwbaar
[image]
De rood roze condensator is vervangen door een blok omdat de oude lekte
Zie mijn eerdere post
De 2x bu 108 heb ik nu vervangen door 1x bu 208
Grt René

Philips K9 flyback condensator

door Peter1952 @, Almere, 24-12-2017, 09:41 (2308 dagen geleden) @ RenéDaemen

Die rode jongens hebben er vanaf de fabriek echt niet ingezeten en lijken me ook niet geschikt als flyback condensator. Er zaten van die vaalgroene C's in.
Het was zeker oppassen als één van die condensatoren onderbroken raakten, inderdaad niet zo best voor de beeldbuis.
Trouwens, die twee weerstanden bij de focusregelaar zien er ook niet echt fris meer uit.

Groeten,
Peter

Philips K9 flyback condensator

door RenéDaemen @, Zaanstreek, 24-12-2017, 10:59 (2308 dagen geleden) @ Peter1952

De eerste k9,
Hadden 2 flyback condensators,
Maar als snelvervangen door de donker groene
De 2 rode zaten in de kleine k9 was door iemand geplaatst. Niet door door mij maar snel eruit gehaald door een blauwe van een sloop chassis
Zie foto leo snoeren.
De weerstanden zien er niet uit maar dt zie ik bij vele k9 toestellen
Zijn dit weerstanden met 1% afwijking uit meter enz
Wil daar wel andere plaatsen focus potmeter staat bijna tot het eind
Lijkt mij dat hij meer in het midden moet staan.
Grt René

Philips K9 flyback condensator

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 24-12-2017, 12:27 (2308 dagen geleden) @ Peter1952
Gewijzigd door Maarten Bakker, 24-12-2017, 12:37

Die rode jongens hebben er vanaf de fabriek echt niet ingezeten en lijken me ook niet geschikt als flyback condensator.

FKP1 is niet alleen geschikt maar zelfs speciaal geschikt als flybackcondensator! Beter eerst even het datablad lezen.

Er zaten van die vaalgroene C's in.
Het was zeker oppassen als één van die condensatoren onderbroken raakten, inderdaad niet zo best voor de beeldbuis.

Klopt, dat waren waarschijnlijk mixed dielectric condensatoren. Hielden het iets langer uit dan condensatoren met uitsluitend papier, maar ze schenen juist wel makkelijker onderbroken te raken. Tsja, dan had je zo zonder beveiligingen wel een probleem.

Trouwens, die twee weerstanden bij de focusregelaar zien er ook niet echt fris meer uit.

Dat was tamelijk gebruikelijk, en daar speelt hij waarschijnlijk nog wel een paar jaar mee.

Philips K9 flyback condensator

door soundman2 @, Wouw, 24-12-2017, 11:10 (2308 dagen geleden) @ Hans PA0H

ik oudere k9 schema's is het 6n8//3n9 1500V. Is voor reparatie ook wel een goede oplossing.

Een levensgevaarlijke oplossing voor de beeldbuis,
In het begin werden de toestellen met twee condensatoren geleverd. Als na jaren een condensator capaciteitsloos werd, liep de hoogspanning op en werd het beeld smaller. De spanning kon oplopen tot wel 35 á 40KV. In enkele gevallen sloeg de hoogspanning dan over naar het juk, door het glas van de beeldbuis heen. Dat betekende het einde van de buis en wegens de kosten vaak ook het einde van de tv.

Philips K9 flyback condensator

door Hans PA0H @, Apeldoorn, 24-12-2017, 12:03 (2308 dagen geleden) @ soundman2

Dat is inderdaad het risico als er een defect raakt.

groeten , Hans PA0H

Philips K9 flyback condensator

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 24-12-2017, 12:33 (2308 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door Maarten Bakker, 24-12-2017, 12:38

Dat 2 condensatoren gevaarlijker was dan 1, gold in het bijzonder voor de slechte originele condensatoren die spontaan onderbroken raakten en waarmee je de kans op onderbrekingen verdubbelde door er 2 te gebruiken.

Voor de rode WIMA FKP1 die in het toestel van René zaten, is de kans zeer waarschijnlijk minder dan 2 keer zo groot (omdat ze geen specifieke fout hebben waardoor ze spontaan onderbreken en omdat de belasting per condensator lager is dan bij gebruik van 1), maar zelfs 2 keer bijna 0 is nog steeds bijna 0. Ze zullen hier waarschijnlijk het eeuwige leven hebben. Idem voor de axiale blauwe KP/MKP types van ERO.

Philips K9 flyback condensator

door Marinus J @, 27-12-2017, 15:25 (2305 dagen geleden) @ KarelWagema

Zelfs in de tv-fabriek gingen deze condensatoren wel eens stuk.
In de eerste weken dat we deze K9's maakten was het een probleem wat nu de
oorzaak was.Beeld was vierkant kleiner maar wel scherp, tot er een pets te horen was en dan was de beeldbuis stuk.
Dus als er een te klein beeld verscheeen op de brandband meteen stekker eruit en condensator vervangen.
In het begin veel problemen met het geluid, ontwerp was niet goed van de eindtrap.
Fabrikage ging gewoon door ,alles werd opgeslagen in diverse magazijnen en zaterdags lekker overwerken om de zaak te wijzigen.
Maar dat was ver in de vorige eeuw.

Gr. René D.

Philips K9 flyback condensator

door RenéDaemen @, Zaanstreek, 27-12-2017, 15:40 (2305 dagen geleden) @ Marinus J

Dat waren zeker de twee losse condensators
De donker groene vond ik ook niet zo best
Geukkig kwam de lichtblauwe ero gaan jaren mee
Die overleeft nu wel de k9.
1keer heeft de tv monteur een optater gehad
Die moest bij mijn oom en tante die een k9 had zie filmpje van mij als eerste posting
De cascade vervangen had hij gedaan en niet de oude ontladen
Dus een tikt bij het oppaken .
De volgende keer had hij wel de beeldbuis ontladen en de kabel even op chassis getikt

Philips K9 flyback condensator

door soundman2 @, Wouw, 28-12-2017, 19:53 (2304 dagen geleden) @ RenéDaemen

De cascade vervangen had hij gedaan en niet de oude ontladen
Dus een tikt bij het oppakken .
De volgende keer had hij wel de beeldbuis ontladen en de kabel even op chassis getikt

Dat is wel heel fout, zeker bij een transistortoestel. De beeldbuis moet je ontladen aan de aarding van de aquadaglaag. Hoewel de capaciteit niet heel erg hoog is, maar de spanning wel, zit er toch een behoorlijke energie in de ontlading. Loopt die door de verkeerde circuits, dan kunnen halfgeleiders zomaar het loodje leggen.

Philips K9 flyback condensator

door Dirk 1964 @, Velsen, 27-12-2017, 18:48 (2305 dagen geleden) @ Marinus J

@ Marinus
Heb je ook aan de productie van de K7 en K8 meegewerkt?

Philips K9 flyback condensator

door Marinus J @, 27-12-2017, 21:04 (2305 dagen geleden) @ Dirk 1964

Heb inderdaad aan deze apparaten een goede herinnering in de tv-fabriek in Eindhoven.Heb ook alle technische diensten van binnen gezien in Nederland.Dat waren er toen volgens mij 23.De leukste was Tolstraat Amsterdam.

Gr. René D.

powered by my little forum