Philips afstemc met steppermotor aandrijving (Toestel of techniek)

door andre van der griend @, 27-12-2017, 20:57 (2283 dagen geleden)

Hallo mede-liefhebbers,
ik heb op de laatste nvhr beurs twee afstemcondensatoren met steppermotor aandrijving gekocht.
Informatie over de afstem-c's heb ik wel gevonden, in het Philips Pocketbook 1974, blz C144, Precision Tuning Capacitors. Voldoet exact aan de tekening en afmetingen.
Maar de steppermoters MB02 en MB11, niets. Wel een filmpje via google, maar dat bracht niet voldoende houvast over de samenstelling die ik heb gekocht. Het lijken wel dubbele bipolaire motoren of een unipolaire motoren met alle windingen afzonderlijk naar buiten gebracht. Je ziet, ik heb ondertussen wel e.e.a. over steppermotoren geleerd. :-)

Tevens zit er een dubbele vertragingsbak tussen. Wie heeft er oude Philips product informatie die hier meer duidelijkheid kan brengen? Het is te mooi gemaakt om zomaar te laten liggen. Ik denk aan bijv. een antenne tuner op afstand te maken.
Zie hier een paar foto's:

[image]

[image]

Ik ben hoopvol gestemd en erg benieuwd.
Alvast bedankt,
Andre van der Griend

Philips afstemc met steppermotor aandrijving

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 28-12-2017, 02:03 (2283 dagen geleden) @ andre van der griend
Gewijzigd door Maurice, 28-12-2017, 02:41

9904 112.. is de code voor stappen motor.
Te zien op jouw foto rechts, die is geproduceerd in week 8 1973 (08 73)
met volg code nr...07021 (MB02)

De MB11 met ander code nr en uit week 45 1984.


hele code is 9904 112 07021
boekje 1974 kan niet vinden wel de 1972.
blz.C306 Stepper motors 9904 112..

en kijk je boven in de tabellen dus naar volg nr 07021 voor jouw motor.
Staat niet in mijn boekje die code.

Verder staat eerste alinea onder de stepper motors
dat je gebruik moet maken van
-de schakeling 9904 131 03003 -voor de 4 fase motors
-de schakeling 9904 131 03004 -voor de 8 fase motors

De motoren hebben ook exact de draad kleuren die jij ook op je motor hebt zitten.
Dus denk ik in ieder geval dat je die 4 of 8 fase motors hebt.

Nu nog die schakeling zoeken die Philips bedoeld.

Je kunt ook zoeken in folders uit 1973/74 naar toestellen met auto-afstemming.
Vervolgens schema's zoeken.

Zo kom je er ook.
Google met "Philips 9904 131 03003" (exact zo met de spaties)
Circuits on line wordt er over gesproken-volg link

Verder wat patenten met ook altijd wat mooie info:
The stepping motor is Impex (Philips) IDO.5 or any other suitable commercially available equivalent and has standard printed control circuits which are commercially available and are listed .....
Stepping motor IMPEX boards 9904 131 03003 and EMCNdrive circuits 1822 S, or other commercially available equivalent.

Ik heb wel een datasheet gevonden waar die drive unit in is genoemd.
zoek naar "Philips 9904 112 32001.pdf"

Jouw motor heeft 4 draden en de meeste steppers zijn 3 draads extern uitgevoerd.
Denk dat je simpel 2draden moet samen nemen daar jouw motoren volledig de losse spoelen naar buiten voert.

Philips afstemc met steppermotor aandrijving

door andre van der griend @, 30-12-2017, 16:04 (2280 dagen geleden) @ Maurice

Hallo Maurice en Maarten,
bedankt voor de antwoorden.
Vooraf had ik de inschatting gemaakt dat zoeken op een onderdeel nummer niet op zou leveren. Dat was een verkeerde inschatting blijkt dus.
Op basis van alle info en links die in het antwoord van Maurice staan heb ik wel al heel wat kunnen achterhalen. Helaas geen directe antwoorden op de specs van de motoren en de aansturing.

Het betreft uni-polaire steppermotoren met de aansluitingen van de wikkelingen volledig naar buiten toe uitgevoerd.
- rood -grijs en zwart-geel zijn de aansluitingen van een spoel.
- rood en zwart hebben dezelfde "windingsrichting".
- De windingen hebben een ohmse weerstand die varieert tussen 536 ohm en 581 ohm. - Alle twee de typen, MB02 en MB11 vallen binnen dit bereik; er is geen groot verschil geconstateerd.
Ik heb helaas geen zelfinductie kunnen bepalen met mijn LC meter. Als ik ga experimenteren ga ik met 12 Vdc beginnen en meten hoe groot de stroom is.

Er is een (specifiek) ic voor aansturing van deze motoren geweest, de SAA1027.
De documentatie hiervan geeft meer inzicht in de bedrading en de aansturing.
In ieder geval heb ik voldoende informatie om verder te kunnen broeden op een fraaie toepassing, op afstand bestuurbare afstembare antennetuner of magnetic loopantenne.

Bedankt voor de hulp.
André

[image]

[image]

[image]

Philips afstemc met steppermotor aandrijving

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 28-12-2017, 10:22 (2282 dagen geleden) @ andre van der griend

Maurice heeft al het nodige gevonden, je moest zoeken op de 4304 en 9904 artikelnummers. Voor de volledigheid meld ik nog de de letters MB alleen betekenen dat ze in een fabriek gemaakt zijn die onder MBLE viel.

powered by my little forum