Rode en schwarz receiver zonder geluid. (Toestel of techniek)

door Bart v Berne @, 15-01-2018, 21:22 (2291 dagen geleden)

Hallo allemaal, ik ben Bart en ben nieuw op dit forum.

Ik ben gestart met het compleet reviseren van een “Rode en schwarz esu bn 150021/2” deze is van mijn vader geweest en is een zolder vondst.
Het geluid heeft nooit gewerkt en staat al zeker zo`n 30 jaar op de zolder, dus nu aan mij de eer om hem te herstellen.
Niet geheel onbelangrijk ik ben een amateur maar wel een met een grote passie voor elektronica.
Ik heb geïnvesteerd in goed basis meet apparatuur om zoveel mogelijk kennis op te doen van mijn eigen bevindingen. zo moet je het ook leren.

Agilent Tafel multimeter.
Gw Instek 75 mhz oscilloscoop.
Rigol 25 mhz functigenerator.
Atlas transistor tester. En een condensator tester.
En natuurlijk een veiligheid trafo, zeker voor in het begin.

Nu ben ik al een aardig eind op weg en heb al een aardig aantal defecten zelf op kunnen lossen, verbranden weerstanden, lekkende condensatoren. Enz.

Zo heb ik eerst alle oude papier condensatoren vervangen door goede kwaliteit folie condensatoren.

Daarna ben ik via schema`s gaan kijken waar het audio gedeelte zicht bevind en wat er allemaal mee te maken heeft.
Zo ontdekte ik dat er 2x PNP TF78/30 transitoren compleet zijn door geslagen, en zet ik mijn vraag tekens bij de geluidstrafo.
Er zitten 2 trafo`s in, een stuurt de “Base” zijde van TF78/30 transistor`s aan, de emitter zijde van de TF78/30 gaan naar de twijfel transformator.

Hoe ik nu bijvoorbeeld die twijfel geluidstrafo door meten ??
Ik heb gelezen dat deze trafo zorgt voor de omvorming van hoogohmig buis uitgang omvormt naar laagohmig ( lees bv 15 ohm in mijn geval ) speaker geluid.

Als ik de ohm`s meet aan de primaire zijden lees ik een weerstand van +/- 5 ohm. Maar aan de speaker kant net 0.9 ohm. Nu kan ik zelf niet beoordelen of dit klopt omdat er geen technische gegevens op het schema te vinden zijn.

Kan iemand mij vertellen wat ik nu kan doen ?

En een andere vraag is of iemand mij kan vertellen met welke transistor ik de TF78/30 veilig mee kan vervangen. ??

Vast hartelijk bedankt voor uw moeite.

Met vriendelijke groet,

Bart

Rode en schwarz receiver zonder geluid.

door Goldline @, Oranjedorp, 15-01-2018, 22:12 (2291 dagen geleden) @ Bart v Berne
Gewijzigd door Goldline, 15-01-2018, 22:13

Welkom Bart,

zo te zien aan het schema zou ik denken aan transistoren Ad162
in deze eindtrap ,mocht je uitgangstransformator stuk zijn kan je de
Amroh transistor balansuitgang U88 nemen.
Succes !

--
Cees PA1DBA

Rode en schwarz receiver zonder geluid.

door Goldline @, Oranjedorp, 15-01-2018, 22:17 (2291 dagen geleden) @ Goldline
Gewijzigd door Goldline, 15-01-2018, 22:18

Volgens het vergelijkingsboekje ECA is de AD162 inderdaad de vervanger.
32 volt 1 Amp/6w .

[image]

--
Cees PA1DBA

Rode en schwarz receiver zonder geluid.

door soundman2 @, Wouw, 15-01-2018, 22:26 (2291 dagen geleden) @ Goldline

De AD 162 is een transistor die nog lastig te verkrijgen is. Als je niet voor origneel gaat, kun je eventueel Si transistors toepassen. De BD138 is wat recenter, maar ook obsolete, in dat geval moet je wel de spanningsdeler R490, R491 wat aanpassen. Voor nog betere thermische stabiliteit kun je in de emitters nog weerstandjes opnemen van ca 0,5 Ohm. De vorm van de BD138 is wel anders, maar mer een montage/isolatie setje best op het koelvlak te monteren.

Rode en schwarz receiver zonder geluid.

door Bart v Berne @, 16-01-2018, 20:03 (2290 dagen geleden) @ soundman2

Beste Soundman

Hartelijk dank voor je input.
Ik probeer in eerste instantie zo goed als kan de Receiver in het origineel te behouden, maar ik bestel al wel vast die BD138 naar uw idee, ik vind het net even iets belangrijker om nog jaren plezier te hebben met deze ontvanger als het me niet lukt met de 2 AD162 transistoren of toch niet meer leverbaar zijn.


M.v.g Bart

Rode en schwarz receiver zonder geluid.

door Bart v Berne @, 16-01-2018, 19:56 (2290 dagen geleden) @ Goldline

Beste Cees,

Hartelijk dank voor je input.
Ik ben blij dat er nog onderdelen en/of technieken bestaan om die transistoren te vervangen, ik ga verschillende methoden proberen die hier op het forum beschreven staan.

Ik heb een site gevonden die de AD162 verkoopt, alleen deze heeft 2 aansluitingen ipv 3 aansluitingen.
Zover ik kan zien is een pen de “Emitter” de ander pen de “Base” dus de behuizing de “Collector” ?
De oude TF78/30 maakt geen van de 3 pennen contact met de behuizing.
Dus zou ik de AD162 geïsoleerd van elkaar moeten of kunnen bevestigen ?

M.v.g Bart

Rode en schwarz receiver zonder geluid.

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 16-01-2018, 21:40 (2290 dagen geleden) @ Bart v Berne

Klopt, die moet je isoleren met een mica- of siliconenplaatje en 2 busjes.

Rode en schwarz receiver zonder geluid.

door Goldline @, Oranjedorp, 17-01-2018, 08:49 (2290 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Hier het isolatie plaatje

Hier de isolatie busjes

De collector sluit je aan met een soldeerlip.
voor het isolatieplaatje kies je TO66.

--
Cees PA1DBA

Rode en schwarz receiver zonder geluid.

door Bart v Berne @, 18-01-2018, 20:51 (2288 dagen geleden) @ Goldline

Hallo Cees,


Bedankt voor je bericht en hulp.
Altijd makkelijk om in huis te hebben, als mijn project straks werkt volgen er zeker meer.
Ik heb via ebay de originele TF78/30 gekocht, eerst ga ik dit proberen natuurlijk, uw optie`s hou ik zeker open.

M.v.g Bart

Rode en schwarz receiver zonder geluid.

door Bart v Berne @, 18-01-2018, 20:48 (2288 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Bedankt voor je bericht.

Rode en schwarz receiver zonder geluid.

door soundman2 @, Wouw, 15-01-2018, 22:12 (2291 dagen geleden) @ Bart v Berne
Gewijzigd door soundman2, 15-01-2018, 22:18

Ik ben van mening dat je een apparaat eerst werkend moet maken en daarna eventueel preventief onderdelen gaat vervangen. Andersom maak je het jezelf heel moeilijk als je een fout maakt bij het uitwisselen. Bovendien zijn zeker bij R&S onderdelen in schakelingen kritisch, al was het alleen maar om afregelpunten te besparen en veroudering van schakelingen tegen te gaan.
Wat betreft de trafo klinkt het allemaal niet erg bijzonder. Je meet de DC weerstand van het koperdraad en dat heeft weinig met de impedantie omzetting te maken.
Een audio versterker test je het eenvoudigste door op strategische punten signaal toe te voeren en met de scope te bekijken waar het al dan niet mis gaat. Zo voorkom je dat je in een deel zit te spitten wat helemaal niet defect is, ook al is er geen geluid hoorbaar. Blijkt de schakeling echt defect, dan zal de voltmeter uitsluitsel geven over de instellingen van transistoren of buizen. Aan buizen en transistoren is zoveel in de schakeling te meten dat een buizen- of transistor tester vrijwel altijd overbodig is. Een buizentester is hooguit lonend voor een handelaar, die daarmee laat zien dat een buis oké is. Hij moet dan wel weten wat hij meet.......
In al de jaren dat ik repareer, en dat zijn er meer dan vijftig, heb ik nimmer een buizentester of transistortester nodig gehad. Ik hecht meer waarde aan databoeken van buizen en transistors. Vrijwel alle data staat tegenwoordig online, dus al die boeken komen ook nog maar zelden van de boekenplank.

Rode en schwarz receiver zonder geluid.

door henk43 @, Bovensmilde, 16-01-2018, 08:45 (2291 dagen geleden) @ soundman2

In al de jaren dat ik repareer, en dat zijn er meer dan vijftig, heb ik nimmer een buizentester of transistortester nodig gehad. Ik hecht meer waarde aan databoeken van buizen en transistors. Vrijwel alle data staat tegenwoordig online, dus al die boeken komen ook nog maar zelden van de boekenplank.

helemaal mee eens soundman maar sinds een paar jaar heb ik de ervaring dat bepaalde Japanse transistoren(2sc460b uit de 70 er jaren) goed meten ook de aangelegde spanningen kloppen maar de versterkingsfactor gereduceerd is tot beneden de 15 waardoor de schakeling niet meer werkte (pll systeem)
gr. henk

Rode en schwarz receiver zonder geluid.

door soundman2 @, Wouw, 16-01-2018, 08:55 (2291 dagen geleden) @ henk43

Als alles lijkt te kloppen en het toch niet werkt, ben ik niet te beroerd, om toch eens een andere transistor ergens in te solderen. Net als een buizentester laat ook een transistor tester niet alles zien wat je nodig hebt. Buizen die prima meten, kunnen in apparaten gewoon falen.
Als een transistor dan toch al uitgesoldeerd is om te testen, is het plaatsen van een andere ook niet zo'n probleem meer. Wie nooit eens vergeefs een onderdeel uitwisselt, repareert in mijn optiek niet veel.

Rode en schwarz receiver zonder geluid.

door henk43 @, Bovensmilde, 16-01-2018, 14:15 (2290 dagen geleden) @ soundman2

Als een transistor dan toch al uitgesoldeerd is om te testen, is het plaatsen van een andere ook niet zo'n probleem meer. Wie nooit eens vergeefs een onderdeel uitwisselt, repareert in mijn optiek niet veel.

Ik ben het weer met je eens soundman, zo heb ik ook altijd gewerkt. Maar toch gaf het mij altijd een unheimisch gevoel als de oude transistor goed doormat en kon ik dan via een transistortester aantonen dat deze transistor werkelijk niet goed was had ik ook niet de neiging om het apparaat langdurig te laten proefdraaien .Je zult ook wel eens meegemaakt hebben dat na vervanging van een onderdeel het apparaat weer werkte terwijl de fout later toch weer optrad en door het solderen en warm worden een andere component tijdelijk herstelde.
Henk

Rode en schwarz receiver zonder geluid.

door soundman2 @, Wouw, 16-01-2018, 14:28 (2290 dagen geleden) @ henk43
Gewijzigd door soundman2, 16-01-2018, 14:48

Als je lang repareert, maak je van alles mee. Ook mij is niets menselijks vreemd en ik schaam me daar niet voor. De alwetenden mogen bij mij in de rij vooraan staan. Uiteraard komt er wel eens een reparatie terug. Meestal heb ik dan wel al aangegeven, dat ofwel de fout verdwenen is, maar vrijwel zeker terug komt, of dat er weliswaar nieuwe onderdelen in zitten, maar dat die feitelijk niet de oorzaak kunnen zijn.
Aan de andere kant, los ik dan ook weer fouten op in toestellen die al meerdere malen terug geweest zijn naar "de fabriek", maar daarna nog steeds kuren vertonen.
Zonder mezelf op de borst te kloppen, heb ik meer dan eens bij een fabrikant een wijziging in een apparaat kunnen bewerkstelligen, na een reparatie. Zelfs was dat in het geval in een van origine Amerikaanse versterker, waarvan de importeur beweerde dat ik de eerste was die met het probleem kwam aanzetten,
Overigens had mijn vader ook die eigenschap. Bij een bepaalde (buizen) TV ontvanger viel soms de geluids MF uit, althans het geluid verdween. Na het aansluiten van een meetinstrument was de fout voor maanden verdwenen. Klanten die aangewezen waren op de TD van Philips werden er radeloos van. Mijn vader vond dan toch uit, dat uiteindelijk een styroflex ontkoppelC de boosdoener was. Aan het C'tje was niet veel fout te meten, maar wel degelijk de oorzaak.

Rode en schwarz receiver zonder geluid.

door Bart v Berne @, 16-01-2018, 20:17 (2290 dagen geleden) @ soundman2

Beste Soundman

Ik kan me wel vinden in uw betoog over mijn aanpak om eerst alles werkend te krijgen en dan pas onderdelen te gaan vervangen.
Mijn rede om die papier condensatoren te vervangen komt doordat ik op internet veel mensen dit heb zien doen, deze mensen gaven aan papier condensatoren niet te vertrouwde.
Gezien mijn geringe ervaring ging ik er vanuit dat de werking van deze receiver een goede kans maakte om gewoon weer te werken na het vervangen van die onderdelen. Ik had namelijk een aantal papier condensatoren gemeten op een hoge weerstand en 2 zonder enige waarde.

Maar nu blijkt na verder uren te onderzoeken dat er meer aan de hand is.
Nu ben ik zoals u aangeeft ook zoveel mogelijk spanningen aan het meten, en wil straks ook meten aan de buizen zelf.
Voor mij is het een enorm interessant project.

Mede dankzij uw input leer ik gerichter zoeken en kan ik met behulp van dit forum goede stappen maken in de electronica, ik ben namelijk pas een dik jaartje actief.

M.v.g Bart

Rode en schwarz receiver zonder geluid.

door Bart v Berne @, 16-01-2018, 20:18 (2290 dagen geleden) @ soundman2

Beste Soundman

Ik kan me wel vinden in uw betoog over mijn aanpak om eerst alles werkend te krijgen en dan pas onderdelen te gaan vervangen.
Mijn rede om die papier condensatoren te vervangen komt doordat ik op internet veel mensen dit heb zien doen, deze mensen gaven aan papier condensatoren niet te vertrouwde.
Gezien mijn geringe ervaring ging ik er vanuit dat de werking van deze receiver een goede kans maakte om gewoon weer te werken na het vervangen van die onderdelen. Ik had namelijk een aantal papier condensatoren gemeten op een hoge weerstand en 2 zonder enige waarde.

Maar nu blijkt na verder uren te onderzoeken dat er meer aan de hand is.
Nu ben ik zoals u aangeeft ook zoveel mogelijk spanningen aan het meten, en wil straks ook meten aan de buizen zelf.
Voor mij is het een enorm interessant project.

Mede dankzij uw input leer ik gerichter zoeken en kan ik met behulp van dit forum goede stappen maken in de electronica, ik ben namelijk pas een dik jaartje actief.

M.v.g Bart

Rode en schwarz receiver zonder geluid.

door Armand @, België, 16-01-2018, 20:41 (2290 dagen geleden) @ Bart v Berne
Gewijzigd door Armand, 16-01-2018, 20:43

Als je de receiver origineel wil houden dan zijn de TF78/30 transistoren nog verkrijgbaar, o.a. hier http://markhindes.easywebstore.co.uk/TF78-30-V_AJBRD.aspx
of hier http://www.donberg.ie/catalogue/semiconductors/semiconductors_tea-tz/tf_78-30.html

Groeten, Armand

Rode en schwarz receiver zonder geluid.

door Goldline @, Oranjedorp, 17-01-2018, 09:00 (2290 dagen geleden) @ Armand

Mooi gevonden ,Armand :)

--
Cees PA1DBA

Rode en schwarz receiver zonder geluid.

door Armand @, België, 17-01-2018, 10:15 (2290 dagen geleden) @ Goldline

Dit is de goedkoopste optie, ook origineel Siemens, geen Chinese namaak.
https://www.benl.ebay.be/itm/TF78-30-LOT-OF-2-SIEMENS-GERMANIUM-PNP-TRANSISTORS-2-7-W-0-6-A-2SB10...

Groeten, Armand

Rode en schwarz receiver zonder geluid.

door Bart v Berne @, 18-01-2018, 20:54 (2288 dagen geleden) @ Armand

Hallo Armand,

Bedankt voor deze tip.
ik heb deze onderdelen gekocht via Ebay, het zou super zijn als daarna mijn geluid weer terug komt.
Onder tussen ga ik kijken of er misschien nog andere onderdelen aan vervanging toe zijn.

Later meer.

M.v.g Bart

Rode en schwarz receiver zonder geluid.

door soundman2 @, Wouw, 18-01-2018, 22:24 (2288 dagen geleden) @ Bart v Berne

Ik zou eerst zorgen dat hetgeen waar je mee bezig bent, dat dat weer werkt, vervolgens de rest, dat is meestal de beste strategie.

Rode en schwarz receiver zonder geluid.

door RenéDaemen @, Zaanstreek, 18-01-2018, 22:47 (2288 dagen geleden) @ Bart v Berne

Als je een signaal volger heb kun je al testen voor het geluid,
Een signaal volger kun je met een pc boxjes waar versterker in zit
Haal het plug he ervannen doe twee krokodillen bekjes eraan
Pak het signaal van de volume potmeter af
Dan kun je iijken of je geluid krijgt ontvangst zoja dan weet je zeker dat je audiotrap eindversterker
Stuk is. Wel even schema erbij dat je niet per ongeluk aan de viesinga lijnnzit dat vinden signaal volgers niet leuk.
Signaal volgers werden in de radio reparatie gebruikt.
Succes

Rohde & Schwarz receiver zonder geluid.

door Oldtimer @, Oegstgeest, 19-01-2018, 08:51 (2288 dagen geleden) @ RenéDaemen
Gewijzigd door Oldtimer, 19-01-2018, 09:04

Wel even schema erbij dat je niet per ongeluk aan de viesinga lijnn zit, dat vinden signaalvolgers niet leuk.

Wat vinden signaalvolgers niet leuk?

Misschien is het ook handig om even te meten of de voedingsspanning van de laagfrequent eindtrap klopt.

Willem

Rode en schwarz receiver zonder geluid.

door soundman2 @, Wouw, 19-01-2018, 16:50 (2287 dagen geleden) @ RenéDaemen
Gewijzigd door soundman2, 19-01-2018, 17:09

Een signaalvolger is het minst onderkende meetapparaat bij de hobbyist, terwijl het best een handig apparaat is. Ze worden zelden gevraagd op het forum en bijna niemand rept over het gebruik.
[image]

[image]

powered by my little forum