Rode en schwarz receiver zonder geluid. (Toestel of techniek)

door Bart v Berne @, 15-01-2018, 21:22 (2291 dagen geleden)

Hallo allemaal, ik ben Bart en ben nieuw op dit forum.

Ik ben gestart met het compleet reviseren van een “Rode en schwarz esu bn 150021/2” deze is van mijn vader geweest en is een zolder vondst.
Het geluid heeft nooit gewerkt en staat al zeker zo`n 30 jaar op de zolder, dus nu aan mij de eer om hem te herstellen.
Niet geheel onbelangrijk ik ben een amateur maar wel een met een grote passie voor elektronica.
Ik heb geïnvesteerd in goed basis meet apparatuur om zoveel mogelijk kennis op te doen van mijn eigen bevindingen. zo moet je het ook leren.

Agilent Tafel multimeter.
Gw Instek 75 mhz oscilloscoop.
Rigol 25 mhz functigenerator.
Atlas transistor tester. En een condensator tester.
En natuurlijk een veiligheid trafo, zeker voor in het begin.

Nu ben ik al een aardig eind op weg en heb al een aardig aantal defecten zelf op kunnen lossen, verbranden weerstanden, lekkende condensatoren. Enz.

Zo heb ik eerst alle oude papier condensatoren vervangen door goede kwaliteit folie condensatoren.

Daarna ben ik via schema`s gaan kijken waar het audio gedeelte zicht bevind en wat er allemaal mee te maken heeft.
Zo ontdekte ik dat er 2x PNP TF78/30 transitoren compleet zijn door geslagen, en zet ik mijn vraag tekens bij de geluidstrafo.
Er zitten 2 trafo`s in, een stuurt de “Base” zijde van TF78/30 transistor`s aan, de emitter zijde van de TF78/30 gaan naar de twijfel transformator.

Hoe ik nu bijvoorbeeld die twijfel geluidstrafo door meten ??
Ik heb gelezen dat deze trafo zorgt voor de omvorming van hoogohmig buis uitgang omvormt naar laagohmig ( lees bv 15 ohm in mijn geval ) speaker geluid.

Als ik de ohm`s meet aan de primaire zijden lees ik een weerstand van +/- 5 ohm. Maar aan de speaker kant net 0.9 ohm. Nu kan ik zelf niet beoordelen of dit klopt omdat er geen technische gegevens op het schema te vinden zijn.