Schakelklikken (Toestel of techniek)

door Armand @, België, 17-01-2018, 11:26 (2283 dagen geleden)
Gewijzigd door Armand, 17-01-2018, 11:27

Bij een klein, eenvoudig versterkertje was de volumepotmeter met aftakking helaas niet meer te herstellen.
Ik heb de potmeter vervangen door een meerstanden draaischakelaar en 1% metaalfilmweerstandjes gebruikt.
Het geheel werkt goed maar hoe kan ik de schakelklikken/plofjes voorkomen?

Alvast bedankt, Armand

Schakelklikken

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 17-01-2018, 12:26 (2283 dagen geleden) @ Armand

Bij een klein, eenvoudig versterkertje was de volumepotmeter met aftakking helaas niet meer te herstellen.
Ik heb de potmeter vervangen door een meerstanden draaischakelaar en 1% metaalfilmweerstandjes gebruikt.
Het geheel werkt goed maar hoe kan ik de schakelklikken/plofjes voorkomen?

Alvast bedankt, Armand

Hallo Armand,

Waarschijnlijk heb je een schakelaar gekozen met contacten die schakelen "open before close". Je zou beter een schakelaar kiezen "close before open". Dat lost je probleem voor nu niet op natuurlijk, maar daar heb ik ook geen oplossing voor.....

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

Schakelklikken

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 17-01-2018, 12:34 (2283 dagen geleden) @ Armand

Ik heb de potmeter vervangen door een meerstanden draaischakelaar en 1% metaalfilmweerstandjes gebruikt.
Het geheel werkt goed maar hoe kan ik de schakelklikken/plofjes voorkomen?

Is de boel wel goed vrij van gelijkspanning?
Misschien even de DC blokkeren met een C-tje in de toevoer naar de schakelaar.

Schakelklikken

door snameroc @, Etten Leur, 17-01-2018, 17:34 (2283 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Als je de loper met een weerstand van 1,5 x de potentiometer waarde verbind met de massa zou het weg moeten zijn. Je kunt wat expirimenteren met de grote van de weerstand. Verder is het belangriijk dat er geen dc spanning over de potmeter staat.

Schakelklikken

door kris ⌂ @, Gent, België, 17-01-2018, 18:51 (2283 dagen geleden) @ snameroc

Als je de loper met een weerstand van 1,5 x de potentiometer waarde verbind met de massa zou het weg moeten zijn.

Of deze oplossing succesvol is hangt van het soort schakelklik en de schakelaar..

er zijn verscheidene oorzaken die to schakelklikken leiden.

Armand, hoor je de klikken ook als er geen weergegeven wordt?

groeten

Kris

Schakelklikken

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 17-01-2018, 21:02 (2283 dagen geleden) @ Armand

Wat voor schema heb je gebruikt?

Schakelklikken

door Armand @, België, 18-01-2018, 05:56 (2282 dagen geleden) @ Armand

Het is opgelost door een weerstandje van 560K te plaatsen tussen het moedercontact("loper") en "massa" van de draaischakelaar.Bedankt snameroc:)

Leo,
""Waarschijnlijk heb je een schakelaar gekozen met contacten die schakelen "open before close". Je zou beter een schakelaar kiezen "close before open".""
Ik heb er niet op gelet maar staat dat ergens op de schakelaar vermeld?

Gerard,
Er staat geen DC spanning over de toevoer van de draaischakelaar.

Kris,
Wat bedoel je met " hoor je de klikken ook als er geen weergegeven wordt?"

Maarten,
Ik heb geen schema van het Solid State mono versterkertje.Waarschijnlijk een bouwpakket, denk jaren '60-'65.
Of bedoel je hoe ik de meerstanden draaischakelaar heb aangesloten met de 1% metaalfilmweerstandjes?Daar kan ik wel een tekening/foto van maken.

Groeten, Armand

Schakelklikken

door kris ⌂ @, Gent, België, 18-01-2018, 06:40 (2282 dagen geleden) @ Armand

Armand,

ik bedoelde als er geen "bron" wordt weergegeven, maar het woord bron was er vantussen gevallen :-)

Dit omdat er schakelklikken zijn die enkel hoorbaar zijn als er geluid geschakeld wordt. Door te luisteren naar stilte kan je het onderscheid maken.

Maar je probleem is intussen van de baan. Met de weerstand. Betekent dat ook zonder geluid de klikjes hoorbaar waren.

Overigens wordt close before open en vice versa meestal niet vermeld, je kan het wel meten of bij een open schakelaar fysiek zien. In sommige gevallen is het heel belangrijk te weten over welk type het gaat, hier niet (buiten de schakelklikken dan bij een open before close type)

groeten

Kris

Schakelklikken

door snameroc @, Etten Leur, 18-01-2018, 06:48 (2282 dagen geleden) @ Armand

Geen dank hoor. Veel plezier ermee.

Schakelklikken

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 18-01-2018, 12:36 (2282 dagen geleden) @ Armand

Dat laatste bedoelde ik, is nu een beetje mosterd na de maaltijd maar ben altijd benieuwd.

Schakelklikken

door Armand @, België, 18-01-2018, 13:46 (2282 dagen geleden) @ Maarten Bakker

[image]

Groeten, Armand

Schakelklikken

door HM @, Hilversum, 18-01-2018, 13:53 (2282 dagen geleden) @ Armand

Uit nieuwsgierigheid, waarom heb je deze weerstandswaarden gekozen ?
Er zit geen logaritmisch laat staan een lineair verband in.
Voor volume wordt meestal een logaritmische verdeling gebruikt.

Schakelklikken

door Armand @, België, 18-01-2018, 15:07 (2282 dagen geleden) @ HM
Gewijzigd door Armand, 18-01-2018, 15:21

De koolbaan van de oude potmeter was op het einde, samen met de soldeerlip, afgebroken.
Op de oude potmeter heb ik dan een verdeling aangebracht / evenveel "standen" als de draaischakelaar en een merkteken aangebracht op de potmeteras.
Dan telkens bij iedere verdeling, de weerstand gemeten tussen de loper en de nog goede kant van de koolbaan en zo de waarde van de weerstandjes bepaald.
Bv. potmeter in stand/verdeling 2, 1K5 gemeten, tussen stand 1 en 2 komt dan een weerstandje van 1K5.
Stand/verdeling 3, 3K7 gemeten.Verschil 2K2, dus weerstandje van 2K2 tussen stand 2 en 3 enz.
Bij een Log potmeter is het moeilijker en de waarden zullen dan ook maar bij benadering juist zijn.Komen daarbij nog de staat van de potmeter en de afwijkingen.
Bij een Lin potmeter is het gemakkelijker, gewoon de waarde van de potmeter verdelen door 11 bij een 12 standen schakelaar en je weet de waarde van de weerstandjes.

Groeten, Armand

Schakelklikken

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 18-01-2018, 17:10 (2282 dagen geleden) @ Armand

Een net schema waar je in principe geen last van schakelklikken zou hebben bij maak-voor-breek inderdaad. De oorspronkelijke pot zal wel iets netter logaritmisch zijn geweest maar met wat slijtplekken wat sprongen in de waarde hebben vertoond.

powered by my little forum