De radio van Hendrik Groen (Toestel of techniek)

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 29-01-2018, 16:54 (2272 dagen geleden)
Gewijzigd door Gerard in Zeist, 29-01-2018, 16:58

Tot een paar weken geleden liep er op de TV een serie van MAX, het leven van Hendrik Groen.
Het ging over de belevenissen van Hendrik, een oude man in een bejaardenhuis.
Nou zag je in sommige scenes in Hendriks huis een shot waarop een radio te zien was. Dit was volgens mij een portable uit de jaren zeventig, met MG en LG en ik denk geen FM. Ik denk ook dat deze portable alleen op batterijen kan spelen en niet op lichtnet. Maar ik kon van de korte shots de radio niet identificeren.
Is er iemand die WEL gezien heeft welke radio het precies was en die het typenummer weet?

Hier is een screenshot van Hendrik met zijn radio:

[image]

De radio van Hendrik Groen

door Hans Steenman @, 30-01-2018, 13:54 (2271 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Gerard, ik heb toevallig zo'n radio.
Het is een 90AL590 uit ca. 1980.

De radio van Hendrik Groen

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 30-01-2018, 17:30 (2271 dagen geleden) @ Hans Steenman

Het is een 90AL590 uit ca. 1980.

Fantastisch, Hans, dank je wel!
Hendrik is dus iets meer bij de tijd dan ik dacht,
met FM en ingebouwde netvoeding.
Ik gebruik je antwoord voor een RadioCafe-lezing
op 10 april over Philips Portables.

De radio van Hendrik Groen

door ruudtx @, Utrecht, 30-01-2018, 18:30 (2271 dagen geleden) @ Gerard in Zeist
Gewijzigd door ruudtx, 30-01-2018, 18:32

Opvallend is dat de FM antenne niet is uitgetrokken, zoals iedereen wel standaard doet.
Vandaar dat Gerard dacht dat het alleen L en M was.

De omroep maakt meestal van "radio" een zootje. Gisteravond ook weer met een item over de Watersnoodramp van 1953.

Gezegd werd dat er maar 1 zender was en die stond in Hilversum. Getoond werden masten die het meest aan Huizen deed denken.
In 1953 waren er 2 zenders in Lopik.
Overigens ging de omroep nog de fout in bij deze ramp doordat men weigerde de zender weer in de schakelen zodat het KNMI alsnog waarschuwingen kon uitzenden. Het weer instituut meldde zich net te laat, de zender was gesloten en uitgezet. De buraucratie verhinderde een noodoproep. Dat wordt natuurlijk niet te vaak aangehaald.....
(Als de Zeeuwen naar de BBC hadden geluisterd hadden ze de waarschuwing wel gehoord, ook Engeland werd zwaar getroffen door de watersnood.)

De radio van Hendrik Groen

door henkk56 @, 30-01-2018, 22:08 (2271 dagen geleden) @ ruudtx
Gewijzigd door henkk56, 30-01-2018, 22:09

Ik verzamel ook portables en iedere keer als ik er een met gave FM antenne vind roep ik weer:Leve de middengolf luisteraars.:-)
Bij het exemplaar van Hendrik groen was de FM antenne natuurlijk al afgebroken. :-D

Henk

De radio van Hendrik Groen

door ruudtx @, Utrecht, 31-01-2018, 18:09 (2270 dagen geleden) @ henkk56

Ze braken inderdaad vaak af.
Zelf schuif ik de nog goede vaak niet uit, want hier in Utrecht ontvang je ook met een hele korte antenne alles. Dus ook radioos met kapotte spriet doen het hier prima. (Ik zou hier ook niet weten wat ik met DAB moet, alles ruis en spettervrij op FM ook in de auto)

De radio van Hendrik Groen

door henkk56 @, 02-02-2018, 13:41 (2268 dagen geleden) @ ruudtx

Als ze zo nodig met digitale radio willen komen moeten ze ook met een verliesvrij
formaat komen en niet met dit gepruts.
Het DAB+ geluid verhoud zich tot het FM geluid als een schema van de NVHR site tot een schema van Freemanuals.nl.

Henk

powered by my little forum