Nieuw lid transistorforum + vraag Blaupunkt nizza (Toestel of techniek)

door Aadvp @, Wolfheze, 16-02-2018, 10:46 (2251 dagen geleden)

Hallo ik ben Aad 14 jaar oud sinds een maand lid van de nvhr. Nou zag ik in de kringloop winkel een Blaupunkt nizza staan voor 7,50 in werkende staat deze kon ik natuurlijk niet laten staan ook al ben ik niet bekend met transistor radio's. In een andere kringloop 2 oude Philips boxen gekocht van 2 ohm (ik meet echter bij beide een weerstand van ongeveer 7 ohm??) Ook werkt de schaalverlichting niet meer en het stereo lampje volgens het schema 2X 7v 1A lampjes voor de schaal, en 1X 7v 35ma lampje voor het stereo glaasje echter kan ik deze online nergens vinden? Ook werkt het metertje voor de signaal sterkte niet meer en toen ik deze demonteerde braken de 2 draden en heb geen idee waar deze op ge soldeert hebben gezeten?

wie heeft het antwoord op die 3 vragen?

MVG, Aad:-)
[image]
[image]
[image][image]

Nieuw lid transistorforum + vraag Blaupunkt nizza

door J vd Westelaken @, Den Dungen, 16-02-2018, 12:30 (2251 dagen geleden) @ Aadvp

Hallo Aad,

Op de site Elektrotanya.com staan een aantal Blaupunt, Nizza transistor modellen, hieronder een link.

https://elektrotanya.com/blaupunkt_nizza_7_629_3xx_sm.pdf/download.html

Deze lijkt wel op wat je op je foto laat zien.

M.vr.gr. Jan

Nieuw lid transistorforum + vraag Blaupunkt nizza

door Aadvp @, Wolfheze, 16-02-2018, 14:15 (2251 dagen geleden) @ J vd Westelaken

Goedemiddag, Dank voor uw bericht ik heb alles maar even uitgeprint dat is wel zo makkelijk. echter kom ik hiermee niet veel verder met de aansluiting van het signaalsterkte metertje.

Nieuw lid transistorforum + vraag Blaupunkt nizza

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 16-02-2018, 14:24 (2251 dagen geleden) @ Aadvp

Beste Aad,

Je bent welkom met de meter om deze in orde te maken. Je kan dan zelf zien wat waaraan moet (moet ik ook uitzoeken) en ik wil je best verder helpen met de lampjes..... Maar ik heb geen idee waar je woont......

Laat maar weten,

Groeten, Leo

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

Nieuw lid transistorforum + vraag Blaupunkt nizza

door Aadvp @, Wolfheze, 16-02-2018, 17:00 (2251 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Hallo, ik neem hem mee naar de reparatie avond. de lampjes heb ik bij radiopiet gehaald en die branden allemaal weer. nu alleen het afstem tellertje nog.

Nieuw lid transistorforum + vraag Blaupunkt nizza

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 18-02-2018, 12:21 (2249 dagen geleden) @ Aadvp

:)

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

Nieuw lid transistorforum + vraag Blaupunkt nizza

door kris ⌂ @, Gent, België, 18-02-2018, 22:58 (2249 dagen geleden) @ Aadvp

Goedemiddag, Dank voor uw bericht ik heb alles maar even uitgeprint dat is wel zo makkelijk. echter kom ik hiermee niet veel verder met de aansluiting van het signaalsterkte metertje.

de aansluiting van het binnenwerk van het signaalmetertje ga je dan ook niet in het schema vinden, het is ,of wordt op zijn minst beschouwt, als één onderdeel. (net zoals je in dat schema ook geen tekening vind van het binnenste van een transistor...).

Als je fijn spul demonteert, altijd goed kijken hoe het ineen zat.. Zoals Jack al aangaf zijn de aansluitingen via de veertjes. Het is hoedanook een fijn werkje waar wat behendigheid en geduld op zijn plaats zijn. en anders wordt het een ander metertje.

groeten

Kris

Nieuw lid transistorforum + vraag Blaupunkt nizza

door Marotick ⌂ @, Huizen, 18-02-2018, 12:50 (2249 dagen geleden) @ Aadvp

Hallo Aad,
Ik zal je vertellen wat ik van dit soort metertjes weet. Het lijkt op een draaispoelmetertje dat je ook aantreft in recorders als VU meter.
In het midden van het metertje zie je een spoelwikkeling om een kunststof raampje gewikkeld. Dat raampje kan draaien om de midden kern en dat is een magneetje dat vaak gelijmd zit op het frame-pje. Dat spoeltje krijgt de spanning aangeleverd via de balansveertjes die boven en onder het spoeltje te vinden zijn. Beweegt de meter dan beweegt het midden van het balansveertje mee maar de andere kant van het balansveertje zit op een steuntje gesoldeerd. Op dat steuntje komt ook een aansluitdraadje van de meter. Het andere aansluitdraadje zit aan de andere kant bij het andere balansveertje. Soldeer die draadjes snel op dat aansluitpunt want als het te heet wordt soldeer je de balansveertjes van het steuntje af en ben je verder van huis.
Nog iets, die binnenste magneetjes zitten vastgelijmd aan het fram-pje maar de lijm wil soms loslaten zodat het raampje met de spoelwikkelingen niet meer gemakkelijk om het magneetje wil draaien. De wijzer beweegt dan ook niet.
Als je aan de meter gaat werken ga er dan rustig voor zitten en neem de tijd want het is erg kwetsbaar.
Ik heb soms metertjes onderhanden die niet meer te redden zijn, bijvoorbeeld een doorgebrande spoel. Ik haal dan het binnenwerk er uit en bouw dan een ander binnenwerk van een andere meter er weer in.
Als je de aansluitdraden weer vast hebt gekregen meet dan even de gelijkstroomweerstand op. Terwijl je dit doet moet de meter al wat uitslaan en weet je of hij het ook doet.
Groet,
Jack Marotick

powered by my little forum