blaupunkt Capri E serie (Algemeen)

door frits @, Meppen Dtsl., 24-02-2018, 22:52 (2243 dagen geleden)

Beste forummers,
Via de bekende verkoopsite EB in Duitsland onlangs een autoradio van Blaupunkt
gescoord. Na wat krakende contacten gereinigd te hebben en een poetsbeurt
speelt het toestelletje op de middengolf,maar de volume regelaar moet helemaal open staan om een beetje geluid te horen. Het is sowieso waarschijnlijk een ondergeschoven kindje van BP want het ziet er van binnen vreselijk slordig en goedkoop uit.Zijn er forumleden die ook zo'n toestelletje hebben dat speelt
dan zou ik graag met hen in kontakt komen om te weten of dit geluid alles is wat je mag verwachten.
Bijgaand een fotootje van het apparaat,
Ik wacht jullie reacties af,
Met vriendelijke groet,
Frits[image]

blaupunkt Capri E serie

door soundman2 @, Wouw, 25-02-2018, 00:00 (2243 dagen geleden) @ frits
Gewijzigd door soundman2, 25-02-2018, 00:15

Beste forummers,
Via de bekende verkoopsite EB in Duitsland onlangs een autoradio van Blaupunkt
gescoord. Na wat krakende contacten gereinigd te hebben en een poetsbeurt
speelt het toestelletje op de middengolf,maar de volume regelaar moet helemaal open staan om een beetje geluid te horen. Het is sowieso waarschijnlijk een ondergeschoven kindje van BP want het ziet er van binnen vreselijk slordig en goedkoop uit.Zijn er forumleden die ook zo'n toestelletje hebben dat speelt
dan zou ik graag met hen in kontakt komen om te weten of dit geluid alles is wat je mag verwachten.
Bijgaand een fotootje van het apparaat,
Ik wacht jullie reacties af,
Met vriendelijke groet,
Frits

[image]


Het lijkt er op dat er nog en autoslede bij hoort, waarin een extra eindversterker zit voor weergave in de auto.
Vergelijkbaar met deze
https://www.radiomuseum.org/r/blaupunkt_westerland_portabel.html
https://www.radiomuseum.org/r/blaupunkt_capri.html
https://www.radiomuseum.org/r/blaupunkt_capri_kassette_serie_e.html
Het schema staat ook bij RMORG

blaupunkt Capri E serie

door frits @, Meppen Dtsl., 25-02-2018, 11:29 (2242 dagen geleden) @ soundman2

Hoi Henk,
Dat van die autoslede had ik al gezien en dat vond ik erg interessant.
Ik vraag mij alleen af of mijn toestel wel werkt hoe het eigenlijk zou moeten
want s'avonds gaat het nog met de middengolf maar overdag ontvang ik maar 1 zender en dan nog praktisch fluisterend. Mijn kennis schiet te kort om de oorzaak op te sporen vandaar mijn oproep. In een slee zal het ongetwijfeld
meer volume geven maar ik ben bang dat het apparaat iets mankeert wat we vroeger "gevoeligheid" noemden. Ik heb hier een paar kleine transistorradios
staan die met minder techniek veel beter presteren.
Toch bedankt voor je reactie,
Groet Frits

blaupunkt Capri E serie

door Willem.H.N. @, Enschede, 25-02-2018, 12:09 (2242 dagen geleden) @ frits

Heb je de autoradio wel aan aarde liggen ? want dat geeft veel meer ontvangst.

--
Lukt het niet?
gebeurt mij ook wel eens.

blaupunkt Capri E serie

door frits @, Meppen Dtsl., 25-02-2018, 13:40 (2242 dagen geleden) @ Willem.H.N.

Beste Willem,
Het is een plastic huisje en het radiootje is bedoeld als portable ik zou niet weten hoe ik het zou moeten aarden.
Toch bedankt voor je reactie,
Groetjes frits

blaupunkt Capri E serie

door soundman2 @, Wouw, 25-02-2018, 14:32 (2242 dagen geleden) @ frits
Gewijzigd door soundman2, 25-02-2018, 14:52

Zit er een ferriet antenne in?
Die kan gebroken zijn. Ook kunnen de spoelen op de ferrietantenne verschoven zijn.
Als er geen ferriet of een andere antenne in zit, is er misschien een sprietantenne bij geweest oid.
Ik heb het schema bekeken en in het HF deel zitten AF117 transistoren. Volgens mij hebben die ook last van whiskers, kleine inwendige haarsluitingen. Je kunt de instellingen nameten of dat klopt. Soms helpt het dan om de aardpoot los te maken.
Eventueel te vervangen door AF127 o.i.d.

blaupunkt Capri E serie

door frits @, Meppen Dtsl., 25-02-2018, 14:55 (2242 dagen geleden) @ soundman2

Hallo Henk,
Ik heb hem van binnen ook schoongemaakt en er zit een ferrietantenne in.
Zag er allemaal goed uit. geen losse spoelen ect. Wat me wel op viel dat als ik de spoel van de ferrietantenne aanraakte de radio wel een beetje harder ging spelen.Verder zijn er geen antenne aansluitingen aanwezig.
Groet Frits

blaupunkt Capri E serie

door Armand @, Belgiƫ, 26-02-2018, 08:50 (2242 dagen geleden) @ frits
Gewijzigd door Armand, 26-02-2018, 08:59

Bij gebruik als portable moet er toch wel wat meer volume uitkomen : ca.0,35W met ingebouwd luidsprekertje van 0,5W.
Het is niet normaal dat je de volumeknop helemaal moet opendraaien.
Blaupunkt autoradio's uit die jaren behoren tot de betere.
Zoals Henk schreef kan het probleem bij de AF117 transistors liggen.
De "all glass body" transistors OC71, OC75 en OC74 zijn meestal nog goed en hebben geen last van "whiskers".
Interessant om te lezen :
https://www.markhennessy.co.uk/articles/vintage_transistors.htm

Groeten, Armand

blaupunkt Capri E serie

door frits @, Meppen Dtsl., 26-02-2018, 10:46 (2242 dagen geleden) @ Armand

Interessant stuk over de whiskers! Bedankt! Het zou best kunnen dat dit de oorzaak is maar als het dat niet is heb ik niet de kennis om verder te zoeken Zo was ik vorige week bezig met een ingebouwd radiootje in een Italiaanse platenslikker waar ik duidelijk kon meten dat twee transistors (AF 172) met alle pootjes sluiting maakte tegen het metalen kapje. Via het forum (posting van Henk) vervangers
gevonden (AF 127) besteld en vervolgens uitgevogeld hoe deze aan te sluiten en
na afloop werkte het nog niet. Dat is ontzettend frustrerend en daarom heb ik besloten van dit radiootje af te blijven en het aan een deskundige over te laten anders liggen er straks twee defect. Ik heb Henk al een mail gestuurd
of hij me zou willen helpen en anders doe ik nog wel een oproep via het forum.
Bedankt voor je reactie,
Groeten Frits

powered by my little forum