PHILIPS LDH10 camera (Toestel of techniek)

door Hans van Kampen @, Voorhout, 04-03-2018, 18:53 (2216 dagen geleden)

Hallo forumlezers,

Via dit forum kwam ik dankzij Jan Dirk in het bezit van deze PHILIPS LDH10 videocamera die voor institutioneel gebruik was ontworpen en denk ook voor broadcastdoeleinden geschikt was gezien er drie PLUMBICON opname buizen in zitten i.p.v. vidicon.
Ik kon het niet laten even de zijkappen los te schroeven en er foto’s van te maken die ik ook even wil delen.

[image]
Een kale camerabody met er onder een houder voor statief.

[image]
Linker kap af genomen en neergeklapt controlboard en mooi zichtbaar het prismablok met de drie plumbicon opnamebuizen die ingebouwd zitten in een afbuig spoelen set.

[image]
Controlboard met in hoofdzaak de lijn en raster afbuiggeneratoren en tevens audiozaken.

[image]
De opnamekop dichtbij gezien. Achter het lenzensysteem zitten drie prismablokken met er tussen in dichroitische filters die het opgenomen kleurenbeeld uit splitst in een ROOD GROEN en BLAUW beeld en elke kleur apart met een opnamebuis wordt opgenomen. Uit het opgenomen kleurenbeeld krijg je zo informatie van de drie basiskleuren die voor licht dus zijn rood, groen en blauw. Het zijn dus als het ware een zwart/rood een zwart/groen en een zwart/blauw beeld.

[image]
Rechterzijde neergeklapt controlboard met o.a. de videoversterkers.

[image]
Linkerzijde geheel met bovenin ook nog een gedeeltelijk neergeklapt boardje voor de externe aansluitingen als vieuwfinder en audiogebeuren.

[image]
Een van de drie videosignaal voorversterkers bij de opnamebuizen met het kapje afgenomen.

Ik heb er ook nog een fraai dik boekwerk bij met schema’s, 15 meter kabel voor camera naar CCU en voedingsblok met kabel.

IK ZOEK om de camera an sich compleet te maken een vieuwfinder, handgreep en schoudersteun voor ENG uitvoering of alleen de grote vieuwfinder voor studiogebruik.

Ik weet het, er hoort ook een CCU, VTR, regelpaneel, kleuren monitor etc. etc. bij maar de camerabody zelf meer aangekleed zou ik al blij mee zijn.

Dank alvast.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

PHILIPS LDH10 camera

door Marinus J @, 05-03-2018, 11:17 (2215 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Hallo Hans , mooie plaatjes maaaaarrrr om een zwart beeld te maken heb je helemaal geen prisma nodig dus die uitleg klopt niet.
Er zit maar een prisma in en dat bestaat uit diverse stukken op maat geslepen speciaal glas waar weer doorlaatfilters opgedampt zijn.
Deze prisma's werden indertijd in de Philips glasfabriek in Strijp in Eindhoven gemaakt. Begin dit jaar is deze fabriek definitief gesloten.
Heb nog wel een complete sync generator en videofabriek voor je die nodig is om er een ENG camera van te maken. Zie voor de foto's Marcel zijn site.
Misschien heeft Marcel ook nog wat over.

Gr. René D.

PHILIPS LDH10 camera

door kris ⌂ @, Gent, België, 05-03-2018, 16:03 (2215 dagen geleden) @ Marinus J

Hallo Hans , mooie plaatjes maaaaarrrr om een zwart beeld te maken heb je helemaal geen prisma nodig dus die uitleg klopt niet.


Gr. René D.

Dit kan ik even niet volgen als argument in je redenering... om zwart te maken heb je uiteindelijk zelfs geen camera nodig.. :-)

groeten

Kris

Lesje aan René

door Hans van Kampen @, Voorhout, 05-03-2018, 17:06 (2215 dagen geleden) @ Marinus J
Gewijzigd door Hans van Kampen, 05-03-2018, 17:53

Ik zal vanavond even (Kris snapt het wel!!) je laten zien wat ik bedoel en hoe het werkt.

Wordt vervolgd.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Kleurenlesje

door Hans van Kampen @, Voorhout, 05-03-2018, 17:45 (2215 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Het eerste plaatje het totale kleurenbeeld met de rood groen en blauw informatie die bestaat als het is uitgesplitst uit de volgende drie beelden in de basiskleuren rood groen en blauw die je onderling kan zien als een zwart/rood een zwart/groen en een zwart/blauw beeld en zijn onder dit plaatje te zien.

[image]

[image]

[image]

[image]

Hieronder, let op!! het plaatje met steeds een kleur er uit.

[image]
Het rood uitgenomen.

[image]
Het groen uitgenomen.

[image]
Het blauw uitgenomen.

:-)
Hans

--
Hans van Kampen

Kleurenlesje

door Marinus J @, 05-03-2018, 17:56 (2215 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Mooie plaatjes Hans , maakte een Video 80 maar zulke plaatjes.
Heb je nog een mailtje gestuurd.

Gr. René.

Kleurenlesje

door Hans van Kampen @, Voorhout, 05-03-2018, 18:08 (2215 dagen geleden) @ Marinus J

Dank je René,

Ik zal even kijken maar je kan zien wat ik bedoel met zwart/rood, zwart/groen en zwart/blauw.

Zie zwart dus als geen informatie en alles daar tussen tot volle informatie per kleur dus.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Zwartlesje

door soundman2 @, Wouw, 05-03-2018, 19:40 (2215 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Gewijzigd door soundman2, 05-03-2018, 19:42

Je zou verrast staan om te weten wat zwart in een videosignaal betekent. Als het zwartniveau niet klopt, dan klopt er van de rest ook weinig. Zwartniveauverschuiving in een camera is dan ook zeer ongewenst. Aan de zenderzijde is het al niet veel anders. Het videosignaal wordt negatief uitgezonden. De syncpulsen zijn zwarter dan zwart, maximale draaggolf. Dan komt zwart op 70% draaggolf en dan komt de rest. Wit is bijna geen draaggolf. Wel iets, want het geluid mag niet onderbroken worden. Het voordeel van negatieve modulatie, is dat bij zwart de draaggolf groot is en weinig ruis oplevert. Bij wit is de draaggolf minimaal, maar ruis, die ook wit is wordt dan gemaskeerd.
Bij de TVontvanger is weer het zwart belangrijk, althans het zwartniveau. In het toestel is daarvoor weer een zgn zwartniveau hersteller aanwezig. Voor de kijker in zijn luie stoel mag zwart dan geen informatie bevatten, maar voor een goede signaalverwerking is zwart heel belangrijk dus.:th

Zwartlesje

door Hans van Kampen @, Voorhout, 05-03-2018, 20:13 (2215 dagen geleden) @ soundman2

Duidelijk verhaal Henk:)

Kan je me ook vertellen en wellicht Kris, er zijn ook studiocamera’s uit het verleden met 2 plumbiconbuizen en een silicon diode buis maar ook camera’s met 4 plumbiconbuizen......dat snap ik niet die 2 genoemde camera’s.

Vertel:th

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Zwartlesje

door kris ⌂ @, Gent, België, 05-03-2018, 20:43 (2215 dagen geleden) @ Hans van Kampen

In een camera vertrek je van R,G,B maar op het einde van de rit moet het luma (Y) en de kleurverschilsignalen bekomen. Y en kleurverschilsignalen moeten niet dezelfde resolutie hebben. (als Y maar scherp is... )

Je kan van RGB vertrekken om Y en de verschilsignalen te maken, maar dan heb je drie dure buizen nodig.

je kan ook een heel goede buis nemen voor het Y signaal en dan minder scherpe (minder dure) voor de kleurinformatie. Van 4 plumbicon camera's heb ik geen weet, maar wel eentje met één (vlijmscherpe) orthicon + 3 vidicons voor de kleuren.

Voor die met 2 plumbicons + een silicon diode (die laatste is beter) vermoed ik dat de Si diode het G doet en de twee andere R, B. (groen draagt het meeste bij tot de scherpte als je van R,G,B vertrekt) dus, beste buis moet in het groen.(en de "slechtste" naar het blauw)


groeten

Kris

Zwartlesje

door Hans van Kampen @, Voorhout, 05-03-2018, 21:20 (2215 dagen geleden) @ kris

Duidelijke uitleg Kris:)

Ik kom verschillende opstellingen tegen die ik nog niet kende. Als je je er meer in verdiept en uitleg zoals van jouw krijgt wordt je weer wat wijzer:th

[image]

[image]

:-)
Hans

--
Hans van Kampen

Zwartlesje

door soundman2 @, Wouw, 05-03-2018, 21:44 (2215 dagen geleden) @ kris

Mijn loopbaan bij Philips begon in de camerafabriek in Breda. Op het moment dat ik daar begon waren er de LDK14 ENG camera, de LDK5/25, video 80 en nog wat. Ik begon daar in 1980.
Ik heb daarna nog 25 jaar in dezelfde plant gewerkt. Van een vierbuis camera heb ik nooit van gehoord,
Op deze site staat een opsomming van diverse camera's. Een versie met vier buizen staat er niet bij.
http://www.tvcameramuseum.org/philips/philipsthumb.htm

Zwartlesje

door kris ⌂ @, Gent, België, 05-03-2018, 22:00 (2215 dagen geleden) @ soundman2

Henk,

kleurencamera's bestaan wel al iets langer dan 1980... :-) (vanaf begin jaren 50 , ik bedoel de modellen zonder kleurenwiel)

en er zijn ook twee sensor camera's geweest : eentje voor luma en een tweede voor de R,G,B

Overigens bestaan er opnieuw 4 sensor camera's. Ben nu vergeten of het Hitachi is of Ikegami, maar een van beide fabrikanten gebruikt 4 sensors voor het aanmaken van een UHD (4K) beeld. En anderzijds zijn ook de single sensors populair (oa Panasonic). Keuze genoeg.

groeten

Kris

Zwartlesje

door Marinus J @, 05-03-2018, 22:12 (2215 dagen geleden) @ kris

Ikegami heeft de HK 466 CCD camera gehad en dat was alleen om de importheffing te trachten te omzeilen. Deze heffing was bedoeld om de Europese industrie te helpen.
Helaas ging die vlieger niet op. Bij de camera's met ingebouwde recorder waren ze bij Philips vergeten dat ze die ook hadden .Camera kop vanuit Breda en de rest van Sony.
De 4 plumbicon camera's kwamen uit America omdat ze daar al veel eerder als hier in Europa mee bezig waren.
Kwestie van ontwerper en vooral geld.
Totdat ze in Eindhoven met de Voorloper van de LDK 3 kwamen de eerste echte kleurencamera met 3 30 mm. plumbicons.
Tegenwoordig is van die fabriek in Breda alleen het gebouw nog aanwezig en worden de camera's in Hongarije gemaakt helaas.

Zwartlesje

door snameroc @, Etten Leur, 05-03-2018, 22:25 (2215 dagen geleden) @ Marinus J

Zo lang het nog duurt. Gebouw en grond staan te koop voor projectonwikkellaars.

Zwartlesje

door pe1dpf ⌂ @, Oosterhout NB, 07-03-2018, 07:59 (2213 dagen geleden) @ soundman2

Nog een voordeel van negatieve modulatie is dat in de sync pulsen maximale energie zitten.
Dus mocht de ontvangst minder zijn of gestoord worden dan blijven deze sync pulsen toch overeind.
Zodat je in ieder geval een bruikbaar beeld hebt.
Bij positieve modulatie zijn de syncpulsen als eerste verstoord en heb je niets meer.

Zwartlesje

door soundman2 @, Wouw, 07-03-2018, 10:41 (2213 dagen geleden) @ pe1dpf
Gewijzigd door soundman2, 07-03-2018, 10:57

Nog belangrijker is, dat de amplitude gebruikt wordt voor de gesleutelde AGC in de TV toestellen. De AGC spanning wordt gemeten tijdens de aanwezigheid van de synchronisatiepulsen. De regeling is derhalve niet afhankelijk van de beeldinhoud.
Vroeger deden we antennemetingen op moeilijke plaatsen voor de Belgische zenders, dat moest bij voorkeur als er een testbeeld werd uitgezonden om goede waardes te krijgen.
Verstoring van de syncpulsen hoeft niet direct een probleem te zijn. Het hing een beetje van het fabrikaat af, hoe stabiel het beeld bleef bij storingen.
Philips had al vrij snel de zgn vliegwiel synchronisatie. Een groot vanggebied en als de zaak gesynchroniseerd was werden het houdgebied verkleind. Bij het wegvallen van de sync liep de synchronisatie nog een aantal perioden op dezelfde snelheid door.
Daarmee werd bijv voorkomen dat bij auto- of motorstoringen het beeld hinderlijke trekjes vertoonde, hoogstens nog heel kleine horizontale beeldsprongetjes. Philips blonk destijds uit in synchronisatieschakelingen. Zodra er enigszins zichtbaar signaal was, stond het beeld gelijk als een huis. Voor de monteurs die de schakelingen niet begrepen, was het vaak een crime om de schakelingen te repareren.

Zwartlesje

door ruudtx @, Utrecht, 07-03-2018, 21:18 (2213 dagen geleden) @ soundman2

Bij pos beeld modulatie is vrijwel altijd sprake van AM geluid.
Wat is er dan eenvoudiger om AGC te laten regelen door de sterkte van het geluidsignaal, de verhouding met beeld sterkte zijn altijd gelijk.

Omdat bij neg modulatie er altijd iets bij max wit over moet blijven, ik dacht 10%, heb je wel 10% minder beeldinhoud ruimte. Bij pos mod is het beeld van 30% (zwart) tot 100% mod (wit) Bij neg van 10 (wit) tot 70% (zwart).
en voordeel van Am geluid is dat je minder moire krijgt in beeld, want het staat stil. We kennen allemaal nog de moire die netjes met het geluid mee beweegt bij FM.

Zwartlesje

door soundman2 @, Wouw, 07-03-2018, 21:20 (2213 dagen geleden) @ ruudtx
Gewijzigd door soundman2, 07-03-2018, 21:23

Er zal toch echt wel meer achter zitten, de meeste zenders hadden negatieve modulatie en FM.
Het verschijnsel moire was normaal gesproken niet aanwezig.

Zwartlesje

door ruudtx @, Utrecht, 07-03-2018, 21:23 (2213 dagen geleden) @ soundman2

Klopt, maar ik hoorde nooit klachten uit Frankrijk over minder beeld en geluid )pos beeld en AM geluid. bij 625 lijnen)
(Het 819 systeem werd zelfs als superieur beschouwd en kwam dicht bij het huidige HD 720)

Zwartlesje

door soundman2 @, Wouw, 07-03-2018, 21:32 (2213 dagen geleden) @ ruudtx

Klopt, maar ik hoorde nooit klachten uit Frankrijk over minder beeld en geluid )pos beeld en AM geluid. bij 625 lijnen)
(Het 819 systeem werd zelfs als superieur beschouwd en kwam dicht bij het huidige HD 720)

Het 819 lijnen systeem was typischFrans, om de niet Franse tv makers te dwarsbomen. Voor veel fabrikanten was het niet lonend om vijf normen toestellen te maken. Er zijn meer protectionistische maatregelen door Frankrijk uitgevaardigd.
TV's moesten bij import voorzien zijn van een SCART aansluiting, niet Franse video's werden ingeklaard in een klein kantoortje voor heel Frankrijk, ondanks de iets mindere kwaliteit werd toch gekozen voor het secam kleurensysteem etc. Dus praat me niet over Franse toestellen. Zelfs heden ten dage hebben de Fransen wel een grote mond, maar ze voldoen geenszins aan de eisen van de EU.

Zwartlesje

door kris ⌂ @, Gent, België, 07-03-2018, 22:39 (2213 dagen geleden) @ ruudtx

Klopt, maar ik hoorde nooit klachten uit Frankrijk over minder beeld en geluid )pos beeld en AM geluid. bij 625 lijnen)
(Het 819 systeem werd zelfs als superieur beschouwd en kwam dicht bij het huidige HD 720)

ach iedere standaard heeft zijn voordelen, maar laat me stellen de Fransen toch niet de meest logische keuzes maakten.. (bvb, AM geluid is vragen om ratel..)

819 is op papier beter, maar om dat echt in volle 819 lijnen resolutie bij een goede S/N te doen in de praktijk toen, was het nog véél te vroeg en te duur. En op een 70cm buis is het verschil niet meteen om van omver te vallen. Omdat onze Franse zuiderburen dat uiteindelijk toch wel beseften zijn ze dan maar terug gekomen naar 625 lijnen..

groeten

Kris

Zwartlesje

door ruudtx @, Utrecht, 08-03-2018, 18:52 (2212 dagen geleden) @ kris

Ik heb wel bij condities naar Franse UHF zenders gekeken met een multinorm.
Kon er niets minders aan ontdekken tov E systeem. Geen ratel of wat dan ook
(het intermod FM systeem zorgde juist vaak voor ratel, vvvoral bij lichte beeldscenes)

Zwartlesje

door humfred ⌂ @, Dubai / Ras al Khaimah, 07-03-2018, 08:50 (2213 dagen geleden) @ soundman2

Daarom was/is het altijd belangrijk om na zendersluiting geen zwart uit te zenden maar een testbeeld of iets dergelijks.
Bij zwart staat de zender op vol vermogen wat niet bevordelijk is voor de levensduur van de klystrons en de stroomkosten.

Zwartlesje

door ruudtx @, Utrecht, 07-03-2018, 21:21 (2213 dagen geleden) @ humfred

Zwart continu bij pos mod was dus geen probleem, weer een voordeel van pos mod.

powered by my little forum