EEn floppy drive type EPSON SMD 1040-018 (Gezocht)

door loek @, Exloo (Drenthe), 20-03-2018, 16:41 (2223 dagen geleden)
Gewijzigd door loek, 20-03-2018, 16:44

Hallo forum lezers,

Voor de reparatie van een HP logic analyzer ben ik op zoek naar een 3,25 inch floppy drive DDDS.

Nu heb ik genoeg van deze type drive overgehouden van oude PC’s. Maar in de analyser zit een drive die aan de buitenkant lijkt op de bekende drive, maar de aansluiting is toch net iets anders.
Op onderstaande foto zie je de stekker van de originele drive

[image]

Op de originele drive staan de volgende teksten:
EPSON SMD 1040-018
EPSON SMD-1000 N1405 118


[image]

Het belangrijkste verschil ten opzichte van de drive die in een PC zit is dat er geen voeding stekker aanwezig is.

Alles wordt dus aangestuurd met de flatcable. Ook de pen aansluitingen zijn anders.

Op internet zijn er verschillende pogingen beschreven om toch de PC drive aan te sturen via losse draden. Maar er zijn geen goede resultaten geboekt. Wel is het iemand gelukt om een zogenaamde namaak drive (software/SD-CARD) type SDHXC toe te passen. Dus er is hoop.

Maar eigenlijk weet ik nog niet wat nu het probleem is bij mijn logic analyzer het zou dus ook nog de floppy disk controller kunnen zijn.

Vandaar mijn vraag of iemand nog ergens een floppy drive heeft zoals net genoemd dus zonder aparte voedingstekker.

Daarmee zou ik dan snel kunnen bepalen waar het probleem zit.

Ik hoop dat iemand mij daar mee kan helpen

Al vast bedankt met vriendelijke groet,

Loek

EEn floppy drive type EPSON SMD 1040-018

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 25-03-2018, 08:58 (2218 dagen geleden) @ loek

Loek,

Ik heb een Toshiba ND-352S-A Liggen.

26Pins waarbij de voeding ook in de flatcable zit.
Zo te zien een 720kB

Maar is jouw drive niet te repareren?
Of de interface overzetten op een andere drive?

[image]

EEn floppy drive type EPSON SMD 1040-018

door loek @, Exloo (Drenthe), 25-03-2018, 12:53 (2218 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door loek, 25-03-2018, 12:55

Hallo Maurice,

Ik weet eigenlijk nog niet of de drive stuk is of dat het probleem in de floppy disk controller zit.

Bij het inschakelen gaan alle handelingen die met de drive te maken hebben goed.
Ik heb zelfs een nieuwe floppy kunnen formarteren en ook een kopie kunnen maken van een flop die er bij zat. Maar dan ineens stopt de werking en komen er bij nieuwe pogingen verschillende foutmeldingen zoals CRC error, Disk-time out, Disk error. Wel heb ik gecontroleerd of in dat geval de motor loopt.

Op internet is over problemen met de logicanalyzer (type HP1661A) waarin deze drive zit veel geschreven.

Vooral over de poging om een diskdrive zoals ze tot voor kort in een PC zaten te gebruiken. Het verschil zit hen dus in dat de originele drive geen aparte voeding stekker heeft en alles dus via de 34 pins connector wordt aangesloten.

Je zou verwachten dat buiten het verschil van wat connector aansluitpunten de interface signalen niet verschillen. Ook het format is normaal DOS DSDD.

Maar er is niemand geweest die uiteindelijk melde dat het gelukt was met een "oude PC drive". Wel was het iemand gelukt om een floppy disk emulator van het type HCX operationeel te maken. Maar ook daar was weer iets vaag over "wat draden wijzigen" .

Ik ben nu zelf een verloop schakeling aan het maken om een oude PC drive te kunnen uit proberen.

Helaas heb ik geen data gegevens kunnen vinden van de originele floppy disk van Epson type SMD 1000. De informatie hierover is dus nu bij elkaar gesprokkeld en daar kan nog een fout in zitten.

Dus als iemand data sheets heeft van het type Epson SMD 1000 (daar moet toch iets van zijn?)en eventueel van de bekende PC 3,25 inch drives dan zou ik daar ook erg mee geholpen zijn.

Als ik wat resultaat geboekt heb dan zal ik dit melden op het forum.

Met vriendelijke groet,

Loek

EEn floppy drive type EPSON SMD 1040-018

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 27-03-2018, 10:44 (2216 dagen geleden) @ loek

controleer eens wat elko.s rond de
kop versterker van de FFD.

dat na paar min er mee stopt ruikt
naar iets wat verloopt.

Mijn driveje kwam uit een laptop.
maar welke??

Betreft signalen zou toch standaard moeten zijn.
Hooguit wat minder aard pennen op die
32 ivm gebruik voeding.

Als iemand een verloop gemaakt heeft heb je de pennummering toch?

EEn floppy drive type EPSON SMD 1040-018

door loek @, Exloo (Drenthe), 27-03-2018, 14:40 (2216 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door loek, 27-03-2018, 14:46

Hallo Maurice,

Ik heb inderdaad een verloop schema tussen de interface van de LA en een PC disk. Dus zijn ook de pen aansluitingen van de LA disk bekend, de meeste even nummers zijn één op één doorverbonden. Dit zal wel juist zijn omdat een PC drive wel geselecteerd wordt en ook de kop gaat zoeken. Echter bij twee pennen is iets vaags dit zijn pen 2 en pen 34. In het schema van de verloop interface is pen 2 van de LA verbonden met pen 34 van de PC drive. Pen 2 van de PC drive is niet aangesloten.

Ik heb geprobeerd een TEAC drive type FD-235HF 6391 via de verloopschakeling aan te sluiten. Maar steeds komt de melding DISK ERROR. Ook heb ik de verbindingen tussen de pennen 2 en 34 ook één op één doorverbonden.

Ik heb van de TEAC drive alle documentatie en daar in staat welke pen-functies je kan veranderen met jumpers. En daar stonden ook twee in die de functie van pen 2 en 34 veranderde.

Maar met al deze combinaties geen resultaat.

Zoals je zegt het lijkt iets op verlopen van een component. Maar waar in de drive of op het moeder board.

Ik heb de volgende test uitgevoerd:
Eerst de LA aanzetten zonder drive . Na een uur de LA uit en dan de drive aangesloten. En na opstarten komt direct de melding DRIVE ERROR. Dit zou dan toch kunnen wijzen op een fout in het moeder board (de floppy disk controller?)

Meestal als ik de analyzer na een dag weer aanzet leest hij wel de directory en komt later met deze error.

Het kan nu ook toeval zijn en dat toch de drive defect is. Ik heb nog een LA en ga deze aansluiten op alle pennen die actief zijn. Het moet toch lukken met een normale PC drive ook al is het maar het gedrag zoals dit nu gaat met de originele drive. Het zou natuurlijk een stuk makkelijker zijn als er gegevens waren van de EPSON drive SMD 1000. Ook op deze drive zitten een aantal jumpers.

Kortom wordt vervolgd.

Met vriendelijke groet,

Loek

Een floppy drive type EPSON SMD 1040-018

door Oldtimer @, Oegstgeest, 27-03-2018, 16:47 (2216 dagen geleden) @ loek
Gewijzigd door Oldtimer, 27-03-2018, 16:49

Ik heb de volgende test uitgevoerd:
Eerst de LA aanzetten zonder drive . Na een uur de LA uit en dan de drive aangesloten.
En na opstarten komt direct de melding DRIVE ERROR. Dit zou dan toch kunnen wijzen op een fout in het moeder board (de floppy disk controller?)

Het moederbord (MB) is dan dus opgewarmd, de floppydisk drive (FDD) nog niet.

Meestal als ik de analyzer na een dag weer aanzet leest hij wel de directory en komt later met deze error.

Zowel het MB als de FDD zijn bij het opstarten dus nog niet opgewarmd.
Als ik deze gegevens combineer dan zou ik aan een temperatuur gerelateerd probleem op het MB denken.
Heb je al iets geprobeerd met kältespray en een föhn?
Overigens, gaat het hier om een HP1661A Logic Analyzer?

Willem

Een floppy drive type EPSON SMD 1040-018

door loek @, Exloo (Drenthe), 27-03-2018, 19:41 (2216 dagen geleden) @ Oldtimer

Hallo Willem,

Het gaat inderdaad om een HP1661A logicanalyzer. Op internet zijn redelijk veel verhalen te vinden over deze analyzer speciaal over een defecte drive. Bijna allemaal zijn deze verhalen geëindigd zonder goed resultaat, op één na?. De drive heb ik al wel "bewerkt" met koude spray (onderdeel voor onderdeel). Het moederboard zit een beetje verstopt en heb ik dus nog niet goed kunnen bekijken. Daar is ook nog geen fout zoeken uitgevoerd. Maar zoals het er nu uitziet moet dat toch gaan gebeuren.

Met vriendelijke groet,

Loek

EEn floppy drive type EPSON SMD 1040-018

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 27-03-2018, 17:59 (2216 dagen geleden) @ loek
Gewijzigd door Maurice, 27-03-2018, 18:13

Loek,
Moderne 3.5" FFD's zijn moeilijk of geheel niet in te stellen.
Missen de nodige jumpers en staan standaard op ID:1

Heb laats ook een heel gevecht uitgevoerd om een 3.5 drive in een oude Tulip XT
aan de gang te krijgen.
Wist dat destijds bij aanschaf en ombouw naar 3.5 al een probleem was.
Uiteindelijk was het weer toepassen van een echt oude FFD en juiste jumpers setting.

pin 2 is setting Density maar dan moet ook de jumpers drive goed staan.
pin 34 is disk change signaal maar ook dan moet volgens mij de jumpers ook goed staan.

Kan zijn dat jouw kaart op MB een of ander TTL poortje moeilijk doet.
Dat wordt ouderwets debuggen.

Met koude spray moet dat te vinden zijn, zo niet eerst voelen of er een TTL wat warm wordt.

Trek ook die kaart er eens in en uit.

Geef mij even een mail ->zie mijn profiel hier op dit forum-
krijg je een klein Duits doc-je waar wat extra info over die pin 2-34 staat.

Ik lees in de FD-235HF manual dat jumper RY34 een Ready out geeft op pin 34.
En als jumper DC34 staat ook een Disk Change signaal gegeven wordt op pin 34.

En zo heb je een jumper HA dan wordt de Dencity automatisch gezet.
indien jumper HI2 gezet dan wordt door pin 2 de dencity bepaald - HD IN on pin 2
Als een jumper HO2 staat dan is het een uitgaande dencity signaal op pin2.

In een TEAC manual staat jumpers:
HO is High dencity output => pin 2 is out high levels when media is high density
HI High dencity input => host controls this pin, Dencity set HD IN on pin 2
HA dencity set auto -> staat niets bij dus hele zaakje gaat automatisch denk door de drive zelf die ziet nokje disk wel of niet en gaat zelf over op HD.

EEn floppy drive type EPSON SMD 1040-018

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 27-03-2018, 18:27 (2216 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door Maurice, 27-03-2018, 18:29

[image]

[image]

[image]

EEn floppy drive type EPSON SMD 1040-018

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 27-03-2018, 20:25 (2216 dagen geleden) @ Maurice

zou toch standaard moeten zijn

Zou moeten, maar PC-drives implementeren een deel van de oorspronkelijke standaard niet omdat die in PC's niet gebruikt wordt. Ik heb wel eens een PC-drive omgebouwd voor MSX-gebruik (Philips/Kyocera NMS82xx) maar dat lukte alleen omdat er een handvol jumpers opzat om wat besturingssignalen te configureren en ik denk ook iets met de connector (zou best kunnen dat het inderdaad een connector was waar voeding overheen gaat of dat ik een verloopje heb moeten maken - was lang geleden dus de details ken ik niet meer maar ben er zonder internet destijds uitgekomen).

Als ik het zo bedenk, zou het ook zomaar kunnen dat de pinout en signalen van een MSX-drive hetzelfde zijn als van deze drive.

EEn floppy drive type EPSON SMD 1040-018

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 27-03-2018, 19:37 (2216 dagen geleden) @ loek

Volgens mij is de Epson SMD-340 betreft opzet identiek.
is hooguit wat dikker van formaat.
De SMD-1040 werd aangeprezen als de destijds dunste drive en meest energie zuinig.

Heeft ook een power connector

Denk 34pin verder identiek.
Deze drive (veel in Atari gebruikt) zal meer voor handen zijn.

[image]

EPSON SMD-340
[image]

powered by my little forum