DAB+ buitenantenne (Toestel of techniek)

door Armand @, België, 24-03-2018, 11:53 (2218 dagen geleden)

Wil binnenkort een DAB+ buitenantenne plaatsen.De mogelijkheid is er omdat er tegen de puntgevel een antennemast met beugels bevestigd is die niet meer gebruikt wordt.
Ik woon in het grensgebied België / Nederland en ontvang buiten probleemloos 49 DAB+ zenders, 32 Belgische en 17 Nederlandse zenders.
Tot hoe ver loopt de DAB+ frequentie?
Ik zie antennes die van 174MHz tot 230MHz lopen en andere gaan tot 240MHz.
De meeste DAB+ buitenantennes hebben een 75 ohm F connector, het DAB+ ontvangertje heeft een 75 ohm SMB aansluiting.
Bestaat er een verloopkabeltje of verloopconnector van F naar SMB?

Alvast bedankt en groeten,
Armand

DAB+ buitenantenne

door Oldtimer @, Oegstgeest, 24-03-2018, 14:58 (2218 dagen geleden) @ Armand

Tot hoe ver loopt de DAB+ frequentie?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Digital_Audio_Broadcasting#Frequenties

Bestaat er een verloopkabeltje of verloopconnector van F naar SMB?

https://www.allekabels.nl/sma-kabel/1281/1362929/f-connector-naar-smb-kabel.html?gclid=EAIaIQobCh...

Allemaal gevonden met Google...

Willem

DAB+ buitenantenne

door Armand @, België, 24-03-2018, 15:30 (2218 dagen geleden) @ Oldtimer

Bedankt Willem,

Als Wikipedia betrouwbaar is, dus van 174 tot 230 MHz in Europa.
Dat kabeltje had ik ook gevonden maar is 50 ohm en geen 75 ohm.

Groeten, Armand

DAB+ buitenantenne

door Pieter Vos @, 24-03-2018, 18:37 (2218 dagen geleden) @ Armand

Bedankt Willem,

Als Wikipedia betrouwbaar is, dus van 174 tot 230 MHz in Europa.
Dat kabeltje had ik ook gevonden maar is 50 ohm en geen 75 ohm.

Groeten, Armand

Dab uitzendingen worden gepleegd op frequenties die in het analoge televisie tijdperk bekend was als VHF Band III. Dus een voorheen als televisie antenne voor Band III gebruikte antenne zal dus ook prima ontvangst van DAB moeten geven. Maar wel even de polariteit in de gaten houden, voorheen was die horizontaal en mogelijk is de polariteit bij DAB verticaal. (Net als bij FM (officieel VHF band II) is de polarisatie op een bepaald moment overgegaan van horizontaal naar verticaal).

Je kunt ook zelf gemakkelijk een eenvoudige dipool antenne maken. Ga dan uit van 200 MHz, de bijbehorende golflengte is 1,5 meter. rekening houdende met een verkortingsfactor van 6%, moet de dipool een lengte hebben van 72 centimeter.

Naast de dipool heb je ook nog een VHF impedantie transformator van 300 naar 75 ohm omdat de dipool een uitgangsimpedantie van 300 ohm heeft en de coax kabel naar de DAB radio een impedantie van 75 ohm.

Met vriendelijke groet, Pieter.

DAB+ buitenantenne

door Armand @, België, 24-03-2018, 19:33 (2218 dagen geleden) @ Pieter Vos

Bedankt Pieter voor deze informatie.

Groeten, Armand

DAB+ buitenantenne

door ruudtx @, Utrecht, 24-03-2018, 19:47 (2218 dagen geleden) @ Pieter Vos

en band 3 TV antenne was vaak maar voor 1 kanaal, De DAB radio werkt over alle oude TV kanalen, dus een oude TV antenne is eigenlijk niet geschikt.

DAB+ buitenantenne

door Leo Bolier ⌂ @, Goor, 25-03-2018, 08:48 (2218 dagen geleden) @ Pieter Vos

Pieter,
Een vraagje. Ik heb ook ontvangst problemen met mijn DAB+ radiotje met vaste (wel schuifbare) sprietantenne.
Hoe doe ik dat en hoe ziet zo'n 300-75 ohm trafo er uit ?

DAB+ buitenantenne

door Ed van der Weele † @, Zeist, 25-03-2018, 09:51 (2217 dagen geleden) @ Leo Bolier
Gewijzigd door Ed van der Weele †, 25-03-2018, 10:40

DAB+ is verticaal gepolariseerd. Bron: http://radio-tv-nederland.nl/index.html

Een verticaal opgestelde gesloten dipoolantenne, bijvoorbeeld van 300 ohm lintlijn, vind ik lastig ergens op te hangen.

[image]

Daarom heb ik gekozen voor een "slappe Arnold" zoals ik elders in deze thread heb laten zien. "Slappe Arnold" is een groundplane antenne.

Om van 300 ohm symmetrisch naar 75 ohm asymmetrisch te gaan kan je een coaxadapter gebruiken zoals die vroeger aan tv's zat, maar dan omgekeerd.

[image]

Op Ebay is voor een paar US dollars een moderne versie te koop.

DAB+ buitenantenne

door HM @, Hilversum, 25-03-2018, 12:50 (2217 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Ed,

Jouw antenne is een dipool, binnenkern is 1 helft, teruggevouwen mantel de andere dipoolhelft.

De antenne uit het artikel is een groundplane maar zonder radialen.

DAB+ buitenantenne

door Ed van der Weele † @, Zeist, 25-03-2018, 12:53 (2217 dagen geleden) @ HM

Je hebt gelijk. Die stommiteit zal wel door de zomertijd zijn veroorzaakt :-)

DAB+ buitenantenne

door HM @, Hilversum, 25-03-2018, 12:55 (2217 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Enige verschil is het voedingspunt, bij jouw in het midden en bij de andere onderaan....

DAB+ buitenantenne

door frits @, Meppen Dtsl., 24-03-2018, 17:39 (2218 dagen geleden) @ Armand

http://www.dabtuners.nl/slechte-dab-ontvangst-huis-even-knutselen-dan.
Hallo Armand,
Ik heb dit antennetje gemaakt en het voldoet uitstekend. Heb het geheel in een plastic 3/4 pijp gemaakt zodat alles goed opgeborgen is.
Misschien een idee?
Groet Frits

DAB+ buitenantenne

door Armand @, België, 24-03-2018, 19:42 (2218 dagen geleden) @ frits

Frits, ziet er interessant uit.Dit kan ik eens proberen.

Groeten, Armand

DAB+ buitenantenne

door Peter1952 @, Almere, 24-03-2018, 19:56 (2218 dagen geleden) @ frits

Ik heb ook goede ervaringen met dit zelfbouwantennetje. Op mijn werk is binnenhuis de ontvangst erg slecht, met de antenne tegen het raam geplakt is de ontvangst perfect, soms zijn zelfs alle blokjes op het display aan, voorheen 4 of 5.
In het verhaal staat dat het stuk boven de spoel geheel van de buitenmantel ontdaan moet worden, echter heeft dit alleen zin voor de eigenlijke spriet ( het deel zonder afscherming). Het wel of niet aanwezig zijn van de buitenmantel op het onderste stuk heeft geen enkele invloed.

Mijn ontvanger had geen aansluiting voor een buitenantenne, de kern domweg om het begin van de spriet wikkelen gaf al een flinke verbetering, later heb ik er een F-connector op aangebracht, hetgeen een nog beter resultaat gaf.

Groeten,
Peter

DAB+ buitenantenne

door Ed van der Weele † @, Zeist, 24-03-2018, 21:26 (2218 dagen geleden) @ frits
Gewijzigd door Ed van der Weele †, 24-03-2018, 22:05

Een soortgelijke antenne gebruik ik voor de FM-band.
In het artikel waar dit idee in stond werd dit een "slappe Arnold" genoemd. De naam "sleeve antenna" ben ik ook tegen gekomen.
De genoemde lengtes in het tekeningetje zijn een kwart golflengte van de FM-band (± 3m).
De coaxkabel is -zonder spoel- direct met de ontvanger verbonden.

Of dit net zo goed werkt voor DAB+ is twijfelachtig.
De FM-band (VHF band II) is 21MHz breed en VHF band III is 83MHz breed.
Omdat waarschijnlijk niet de gehele band III hoeft worden bestreken kan de lengte worden afgestemd op het kanaal dat wordt gewenst.

[image]

Edit:
In het artikel waar @frits naar verwijst staat iets dat ik niet begrijp.
Het verwijderen van de isolatie terwijl de afschermmantel blijft zitten is nutteloos.
Een markeringsstreepje was voldoende geweest.

Vervolgens strip je 30 centimeter van de isolatiemantel. Snij met een mesje rondom de mantel. Doe dat in 2 of 3 keer. En trek de isolatiemantel er af, in drie delen.
Daarna verwijder je het aardescherm, onderaan afknippen. Wat overblijft is de geïsoleerde kern.
Vervolgens daar 22 cm onder wederom een sneetje in de buitenste isolatiemantel maken, maar let op! Het aardescherm moet hier blijven zitten, dus mag niet geraakt worden door het mesje.
Verwijder de isolatie. Maak met een plakbandje het aardescherm vast op de grens 30cm naar 22 cm zodat het aardescherm mooi blijft zitten.

DAB+ buitenantenne

door Armand @, België, 25-03-2018, 11:38 (2217 dagen geleden) @ Armand

Vermits de oude antennemast, coaxkabel 75 ohm met invoer naar de hobbykamer enz. nog aanwezig zijn, denk ik deze DAB+ buitenantenne aan te schaffen.
https://www.radiowinkel.com/a-46257668/radio-accessoires/dabtenne-buiten-antenne-voor-dab-en-dab-...
Deze antenne heeft een 75 ohm F connector, het DAB+ ontvangertje is voorzien van een SMB 75 ohm connector.
Dit 25 cm kabeltje F connector naar SMB is echter 50 ohm.
https://www.allekabels.nl/sma-kabel/1281/1362929/f-connector-naar-smb-kabel.html?gclid=EAIaIQobCh...
Iets anders heb ik niet kunnen vinden, de meeste zijn 50 ohm.
Ook geen adapter F naar SMB 75 ohm gevonden.

Een misaanpassing dus : gaat dit bij ontvangst veel verschil geven?

Groeten, Armand

DAB+ buitenantenne

door HM @, Hilversum, 25-03-2018, 12:52 (2217 dagen geleden) @ Armand

Ook geen adapter F naar SMB 75 ohm gevonden.

Een misaanpassing dus : gaat dit bij ontvangst veel verschil geven?

Nee

Het stukje is ook te kort om veel invloed te hebben.

Zo zie je dat een webwinkel als alle kabels geen idee heeft van wat ze waarvoor verkopen.....

DAB+ buitenantenne

door Goldline @, Oranjedorp, 25-03-2018, 14:51 (2217 dagen geleden) @ Armand

een Discone antenne is verticaal gepolariseerd , en zeer breedbandig,
heb er zeer goede ontvangst mee op DAB.
[image]

--
Cees PA1DBA

DAB+ buitenantenne

door A. Ouwehand @, Amersfoort, 25-03-2018, 17:47 (2217 dagen geleden) @ Armand

Marc van Gerwen van de BDXC is en heeft al vele antenne's getest.
Bekijk zijn ervaringen !

powered by my little forum