Dinsdag 10/4 in Zaandam: Lezing Philips Portables (Algemeen)

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 10-04-2018, 07:54 (2179 dagen geleden)

Vanavond geef ik in Zaandam een lezing over Philips transistor portables uit de jaren 80 (typenummers beginnend met D2).
Deze activiteit is 's avonds van ongeveer 20 tot 22 uur en kost 4 euro.
Locatie: Wijkcentrum Dirk Prins, Verbeekstraat 35, Zaandam.
Open vanaf 19.30, consumpties eigen rekening.

De lezingen op het RadioCafe worden meestal alleen op het NFOR aangekondigd. Maar deze is zeker ook voor Transistor-liefhebbers interessant. Het is gezellig en je kunt dingen zien, aanraken en uitproberen!

Waar gaat het over vanavond?
In de jaren tachtig maakte Philips een flinke serie draagbare radio's met typenummer D2 en drie cijfers. Heel bekend en gezocht is het amateurluisterstation D2999 en zijn kleine broertje de D2935, maar er waren ook simpeler modellen als de D2234, D2000, etc.
We zien dit makkelijk als "moderne" portables, maar laten we niet vergeten dat ze in tijd net zover staan van het heden (dertig jaar) als van de Sharpie (dertig jaar). In vergelijking met een echt moderne radio zijn deze toestellen hopeloos prmitief.
We bekijken de codering van toestelinformatie in het typenummer.
Hoever was de radiotechniek gevorderd in de jaren tachtig? Hoe zagen radio's eruit in die tijd en wat zat erin? We proberen een tijdsbeeld te krijgen aan de hand van enkele radio's. We kijken ook naar de verschillen, een paar reparaties, en wat schema-details.
Een paar van mijn portables hebben de Tropenband. Daarom maken we een uitstapje om te kijken naar dit onbekende golflengtegebied. Misschien vind je het daarna leuk om ook eens "tussen Midden en Kort" te gaan kijken, maar dan zeker niet op een analoge Philips portable!
Je mag natuurlijk al mijn radio's uitproberen dus bedenk vast wat je favoriete zender is die je wilt horen.

powered by my little forum