stereo signaal valt weg Tandberg TR 2055 (Toestel of techniek)

door bert 2 @, Venlo, 17-04-2018, 20:35 (2173 dagen geleden)

Wie heeft goede raad?
Van de tandberg TR 2055 valt met regelmaat een van twee stereo signalen weg.
In de mono stand lijkt het erop dat de storing weg blijft.
Het is zelf mogelijk om waneer aan een kant het geluid weg gevallen is om met de mono druk knop weer links en recht te laten spelen maar dan mono.
Door met de zender zoek knop kort / snel heen en weer te draaien lukt het om beide kanalen weer met het gewenste stereo geluid weer terug te krijgen.
Mijn voornemens op dit moment is om elco’s op het “FM IF Section 43617 bord “ te gaan vervangen.
Is er iemand die het probleem herkend en een advies heeft om te helpen?

[image]

stereo signaal valt weg Tandberg TR 2055

door soundman2 @, Wouw, 17-04-2018, 21:43 (2173 dagen geleden) @ bert 2

Het uitwisselen van elco's lijkt een zinloze actie. Elco's zijn nooit even stuk. Beter is om met bijv een signal tracer of een scope te meten waar het signaal stopt. Dat lijkt dan voor de stereo/monoschakeling te zitten.Zo kun je meten of de uitval van een kanaal komt door een probleem in de decoder, die heeft als uitgang links en rechts of verder. Je kunt je indenken als bijvoorbeeld een schakelaar in het toestel onbetrouwbaar is, dat dan het uitwisselen van elco's niet helpt.
Het is ongeveer hetzelfde als een auto die niet start, om dan naar meteen de ontsteking te vervangen, terwijl als je onderzoek zou doen, dat gewoon blijkt dat de brandstoftank leeg is.

stereo signaal valt weg Tandberg TR 2055

door Marotick ⌂ @, Huizen, 18-04-2018, 07:22 (2172 dagen geleden) @ soundman2

Als het een oud apparaat is, ouder dan 40 jaar, dan zou ik ook die oude condensatoren vervangen. Ik heb een meter van PEAK waarmee je de waarde van een condensator kunt opmeten en de ESR waarde, zeg maar de kwaliteit van de condensator.
Apparaten ouder dan 40 jaar zitten vol met onbetrouwbare condensatoren en daardoor val je van de ene storing in de andere. Als je dat gedoe niet wilt dan zou ik eerst die onbetrouwbare elementen verwijderen en dan is meestal de fout ook weg en anders kan je altijd nog een zoekactie gaan houden.
Ik repareer oude recorders en vaak zijn ze niet eens stuk maar vervang ik die rommel wel. Bij Japanse apparaten blijken ook de transistoren na 40 jaar verouderd te zijn.
Bij een nieuw apparaat zou ik dat beslist niet doen en zou ik de fout in de schakeling op gaan sporen.
Zie het als een oude roestige auto. Wil je hem goed door de APK krijgen dan moet je alle verroeste onderdelen vervangen door nieuwe.

Jack Marotick

stereo signaal valt weg Tandberg TR 2055

door soundman2 @, Wouw, 18-04-2018, 08:12 (2172 dagen geleden) @ Marotick
Gewijzigd door soundman2, 18-04-2018, 08:17

ESR speelde 40 jaar geleden nauwelijks een rol.
In de huidige apparaten met schakelende voedingen etc, zijn de weerstands verliezen in condensatoren dramatisch hoger door de veel hogere schakelfrequenties en de grotere stromen.
Ook de veel compactere bouw tegenwoordig leidt tot het flink opwarmen van allerlei onderdelen. De condensatoren en vooral de elektrolytische exemplaren drogen daardoor uit en verliezen capaciteit of barsten open door inwendige drukverhoging.
Het zondermeer uitwisselen van condensatoren is echt een modeverschijnsel, waarbij door, ik noem het gerust ondeskundigen, wordt aangenomen dat er een prima reparatie wordt verricht en na het uitwisselen er weer een uitstekend werkend apparaat op de werkbank staat. Niets is minder waar, zoals velen reeds hebben ontdekt.
Door het onoordeelkundig uitwisselen van onderdelen worden meer dan eens nieuwe fouten geïntroduceerd.
Na de ouderwetse papiercondensatoren zijn er generaties gekomen met veel betere isolatiematerialen en de vochtbestendigheid is ook stukken beter. Neem als voorbeeld de zgn mosterkleurige condensatoren van Philips, die nauwelijks defect raken, ook na 50 jaar of meer.
Dat het na het vervangen van condensatoren allemaal stukken beter klinkt, zijn uitspraken, die zelden door metingen worden aangetoond. Zoals bekend is het gehoor een gewillig of liever een grillig meetinstrument.
In het onderhavige geval wil TS de condensatoren in de MF strip vervangen, als of dat wat te maken zou hebben met het stereosignaal......
De MF strip versterkt een breedbandig HF signaal. Pas na detectie daarvan ontstaat er een laagfrequent signaal, compleet met een piloottoon, als het over FM stereo gaat. Pas daar na wordt het signaal in de stereodecoder uit elkaar geplozen in links en rechts met behulp van de piloottoon.
Als de MF strip dus slecht werkt, door defecte condensatoren, dan is er geen of slecht LF signaal en werkt hetgeen erachter volgt ook niet goed meer.
Ik gaf al aan dat de MF stip HF voert en voor FM zelfs 10,7MHz. De daarbij horende capaciteiten zijn klein en mochten er al elco's op de print zitten, dan dienen die hoogstens voor ontkoppeling van de voedingsspanning. In enkele FM detectoren komen kleine elco's voor, maar als die niet in orde zijn heeft dat direct gevolgen voor de detectie van het signaal. Ook eventuele mono weergave deugt dan niet.
Leer hoe een radiotoestel werkt, zoek de fout op met behulp van meetinstrumenten en repareer de fout.

stereo signaal valt weg Tandberg TR 2055

door Marotick ⌂ @, Huizen, 18-04-2018, 12:57 (2172 dagen geleden) @ soundman2

Ik heb het dus niet over een manier om iets te repareren door domweg de elco's te vervangen. Nee oude elco's zijn onbetrouwbaar en dienen te vervangen worden om in de nabije toekomst reparaties te vermijden.

Ik reviseer oude recorders en ik kijk niet eens of de recorder een defect heeft, de oude troep gaat er uit anders blijft zo'n machine op mijn werkbank staan want die oude condensatoren zijn zover van de oorspronkelijke waarde afgedwaald dat het apparaat het niet meer zo goed kan doen als oorspronkelijk bedoelt.
Wel meet ik iedere condensator op en als hij goed is dan is hij goed maar als hij meer dan 10% afwijkt dan gaat hij er uit. Als het audio betreft ook meteen de condensator in het andere kanaal.
Ik weet niet hoe oud het apparaat is waar het hier over gaat maar als het ouder dan 40 jaar is dan kan het geen kwaad om ook hier de oude meuk er uit te halen en te vervangen, anders blijf je bezig. De kwaal blijft waarschijnlijk overeind maar andere fouten zijn daarmee uitgesloten.
Een nieuw apparaat daarbij is het natuurlijk zinloos om op goed geluk onderdelen te vervangen, maar een bij een oud ding is het helaas noodzakelijk.

Jack Marotick

stereo signaal valt weg Tandberg TR 2055

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 18-04-2018, 13:58 (2172 dagen geleden) @ Marotick

10% afwijking is geen echt bruikbaar meetcriterium want dan vallen ook prima werkende elco's door de mand en je vangt niet alle defecte, maar het is geen schande om op grond van ervaring of theoretische berekening te constateren dat je ze beter allemaal kunt vervangen, bijvoorbeeld als je het apparaat als werkend verkoopt of er de komende jaren op zeker geen werk meer aan wilt hebben.

Het enige, en wellicht zijn we het daarover eens, dat ik probeer over te brengen is dat het meestal geen reparatie is als je dat doet maar altijd een afweging. Anderen zijn daar aan beide zijden van de discussie wat stelliger in zodat het gedeelte "afweging" ondergesneeuwd raakt.

stereo signaal valt weg Tandberg TR 2055

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 18-04-2018, 12:24 (2172 dagen geleden) @ Marotick
Gewijzigd door Maarten Bakker, 18-04-2018, 12:25

Om er na het vervangen van alle roestige onderdelen achter te komen dat de versnellingsbak, cardanas en motor volledig gereviseerd moesten worden. Of dat je veel beter bij een defect onderdeel had gekund als het plaatwerk er nog af lag (Citroen DS lijkt me een voorbeeld).

Voordat je zulke dingen doet, moet je dus een redelijk idee hebben wat je aan verdere mankementen kunt verwachten.

Nou is het in dit geval zo dat je het apparaat toch wel volledig op wilt knappen, dus zul je zeggen: wat kan het nou voor kwaad.

Soms niet al teveel, ik doe het zelf ook wel eens als ik zeker weet dat ik ze na afloop van de reparatie toch allemaal zou vervangen... Maar het bulkvervangen van elco's in een defect apparaat is zeker voor mensen die niet regelnmatig reparaties doen, ook een recept voor ellende. Bijvoorbeeld teleurstelling als er neits veranderd is en ze de fout zelf alsnog niet kunnen vinden (keuze tussen geld uitgeven of project in een hoek gooien). Of er opeens een defect bij is gekomen, net zo onvindbaar als het vorige.

Het is dus een bewuste afweging of eventueel een noodgreep om bij de elco's te beginnen, slechts zelden een standaardprocedure waar je blind op kunt varen.

stereo signaal valt weg Tandberg TR 2055

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 18-04-2018, 14:49 (2172 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Altijd eerst de fout verhelpen.

Daarna kun je over gaan op evt het bedrijf zeker maken van zo.n toestel.

Bedrijf zeker is alle buizen weerstanden en condensatoren vervangen.
potmeters vaak ook al aan einde latijn.
Als toestel veel gebruikt is en veel geschakeld kan de schakelbank ook setje nieuwe contacten krijgen.
Gehele touwwerk is na 50 60jr ook wel verdroogt en staat op springen.


Gelukkig maak ik de afweging dat toestel hooguit wat uurtjes op jaarbasis werkt en zo met meest org materiaal nog decenia mee kan.


Maar ja als je aan verkopen doet met garantie zit er niets anders op.
Hoewel.......90% van de vervang cultuur heeft weinig notie wat voor kwaliteit men vervangt. Vaak 50cent al veel en dus gaat er fout materiaal in die minder lang meegaat dan oude orgineel.

ESR meeting heeft zin als je de essentie van die meeting in Hoe en Waarom begrijpt.

Meten Is Weten.
Maar zeker
Weten Wat Je Meet.
Nog belangrijker om stelling 1 te begrijpen.

stereo signaal valt weg Tandberg TR 2055

door franc @, Loosbroek, 18-04-2018, 15:27 (2172 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Tandberg gebruikte een verschijdenheid aan type elko.
Ik heb de kleine blauwe Philipsen, de hermetisch met hars afgedichte oranje Panasonics,
de kunstof grijze, rode en oranje Roe elko's en ook nog de grijze Japanse elko's.
En in de voeding nog de grote groene Plessey elko's!
Dus van alles wat in 1 apparaat.
Die oranje Panasonics kwam je vaak in duurdere audio spullen tegen en lijken me nog steeds prima
elko's en zitten vaak in de MD en andere voortrappen.
Die kunstof Roe elko's barsten vroeg of laat allemaal open en kun je beter gelijk vervangen.

Ik heb zelf bij vervangen van de elko's lang niet altijd een verbetering gemerkt en zou daarom ook selectief te werk gaan, wel moeilijk overigens.
Scheelt enorm welk merk elko's je treft.
En mooier wordt een apparaat nooit na vervanging van onderdelen.

Groet Frank

stereo signaal valt weg Tandberg TR 2055

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 18-04-2018, 15:40 (2172 dagen geleden) @ franc

Naast diverse specafieke eigenschappen
is er ook duurzaamheid.
Niet elke 10uF is per definietie gelijk.
Net zoals een Keramische verschilt van een folie enz.

Kijk bv bij Farnell.nl en tik in
10uF
dan bekijk de tabel.
Vind je veel informatie wat er nu zoal
verschilt aan een condensator.

stereo signaal valt weg Tandberg TR 2055

door soundman2 @, Wouw, 18-04-2018, 21:12 (2172 dagen geleden) @ Marotick
Gewijzigd door soundman2, 18-04-2018, 21:21

Ik zou zeggen, vervang wat je wil in de MF trappen en kom dan tot de ontdekking dat de fout die TS opgeeft nog steeds in het apparaat aanwezig is.

stereo signaal valt weg Tandberg TR 2055

door bert 2 @, Venlo, 20-04-2018, 19:53 (2170 dagen geleden) @ soundman2

Heren dank voor jullie reacties
Het was/is zeker niet mijn bedoeling om weer de het issue over de zin en onzin van elco’s te vervangen op te rakelen.
Hierover is al heel veel geschreven en ik heb er inmiddels ook heel veel over gelezen.
Uit ervaring kan ik inmiddels melden dat bij meerdere buizen radio het vervangen elco’s geresulteerd heeft in dat de radio’s weer functioneren.
De betreffende radio’s staan regelmatig aan en worden gebruikt er ik beleef er plezier aan.
Mijn radio kennis is niet enorm maar het boet me en ik leer steeds bij.
Wat ik doe is afwegen wat heb ik te verliezen “nee heb ik en ja kan krijgen” wat zijn de kosten van te vervangen elco’s ? En niks doen lost de storing niet op.
Met het openen van bericht had ik gehoopt dat een lezer het probleem uit ervaring herkend en beschrijft hoe diegene het uiteindelijk heeft opgelost.
Ik denk er nog even na.
Nogmaals dank voor het reageren en goed advies is welkom.

Mvg Bert :-)

stereo signaal valt weg Tandberg TR 2055

door soundman2 @, Wouw, 20-04-2018, 20:02 (2170 dagen geleden) @ bert 2
Gewijzigd door soundman2, 20-04-2018, 20:25

Ik heb het helemaal niet gehad over de zin of onzin om condensatoren uit te wisselen, maar het op goed geluk uitwisselen van onderdelen en dan net zo lang tot iets hopelijk weer tot leven komt. Het is tijdrovend en leidt in de meeste gevallen niet tot een werkend toestel.
Bovendien wil je waarschijnlijk ook nog in het verkeerde deel van de ontvanger onderdelen uitwisselen
Ik ga je helpen met een wedervraag.
Mijn auto wil niet starten. Als ik hem aanduw, rijdt hij wel.
Geef eens een goed advies wat ik moet doen om de fout te verhelpen. Ik kan wel autorijden, maar verder weet ik weinig van auto's af........


Maar eh, meet eens of de geïntegreerde decoder U301 (pen 4 en 5) wel een linker en rechter signaal afgeeft in de stereo stand.

stereo signaal valt weg Tandberg TR 2055

door bert 2 @, Venlo, 21-04-2018, 12:43 (2169 dagen geleden) @ soundman2

Hallo Soundman
Gister avond na bestuderen van het schema heb ik gemeten aan de "U 301 decoder" gemeten.
Allen pennen heb ik gemeten en aan de had van het schema daarna de gemeten waardes vergeleken met de in het schema aan gegeven waardes.
Voor pen 4 en 5 meet ik 8,96V en 9,01V schema waardes 8,8V
Met in het achterhoofd dat we nu 230V op het net aangeboden krijgen en de waardes in het schema horen bij 220V niets mis mee (denk ik)
Naar aanleiding van u eerste reactie heb ik een signaal tracer klaar gemaakt.
Een PC actieve speaker waarmee ik het in (pen2) en uitkomende (pen 4 en 5) signaal hoorbaar kan maken. Werk prima .
Conclusie de decoder daar is niets mis mee.

stereo signaal valt weg Tandberg TR 2055

door soundman2 @, Wouw, 21-04-2018, 13:39 (2169 dagen geleden) @ bert 2
Gewijzigd door soundman2, 21-04-2018, 13:46

Je pakt het allemaal wel erg ingewikkeld aan hoor. Had je meteen met je audiodinges gemeten op pen 4 en 5, dan waren al je mijmeringen over spanningen en netspanning overbodig geweest. Nu is het gewoon een kwestie om met de signaltracer het spoor te volgen. Het is raadzaam om aan de ader van de signaal tracer een condensatortje op te nemen van een paar honderd nanofarad. Daarmee voorkom je dat een DC spanning die eventueel op het te meten punt staat beïnvloed wordt.
Heb je weer wat bijgeleerd.
Met meten kom je sneller wat te weten over een schakeling als met onderdelen uitwisselen.
Verder heb ik je behoed voor het (deels) slopen van een middenfrequentversterker.

Als je de onderbreking gevonden hebt en hersteld, dan kun je nog onderzoeken of de decoder nog goed stereo splitst. Daarvoor komen twee instelpotentiometers in aanmerking. Om die optimaal af te regelen heb je feitelijk een stereo meetzendertje nodig.

stereo signaal valt weg Tandberg TR 2055

door bert 2 @, Venlo, 21-04-2018, 19:14 (2169 dagen geleden) @ soundman2

Dank voor de info ik ga ermee aan de slag

stereo signaal valt weg Tandberg TR 2055

door bert 2 @, Venlo, 26-04-2018, 13:14 (2164 dagen geleden) @ bert 2

Aan allen die mee gedacht en advies gegeven dank hiervoor.
Na veel zoeken kijken meten wegstrepen uitsluiten en blijven zoeken.
Is er groen licht en lijkt het erop dat de storing veroorzaker gevonden en opgelost is.
Na het aansluiten van de PC op de Tape 1 ingang werd duidelijk dat er met het tuner gedeelte niets mis was.
Via het signaal wat via de phone ingang binnen komt deed de storing zich ook voor.

Uiteindelijk heb ik het voedingsboard gedemonteerd en de contacten van de schakelaars met contactspray stevig gesprayd en het board een nacht verticaal laten uitlekken en drogen.
Het board is inmiddels weer gemonteerd en de receiver staat nu al meerder uren te spelen zonder storing.:yeah

Conclusie: (met de nodige voorzichtigheid) het waren vervuilde contacten in de schakelaars op het voedingsboard.

stereo signaal valt weg Tandberg TR 2055

door Ed van der Weele † @, Zeist, 26-04-2018, 15:06 (2164 dagen geleden) @ bert 2

de contacten van de schakelaars met contactspray stevig gesprayd en het board een nacht verticaal laten uitlekken en drogen.

De rillingen lopen over mijn rug als ik dit lees.
Over enkele weken of maanden zal de storing wel weer terugkomen en blijkt dat het middel erger was dan de kwaal.

stereo signaal valt weg Tandberg TR 2055

door bert 2 @, Venlo, 26-04-2018, 17:30 (2164 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

hoe dan wel?

stereo signaal valt weg Tandberg TR 2055

door kris ⌂ @, Gent, België, 27-04-2018, 09:11 (2163 dagen geleden) @ bert 2

hoe dan wel?

Ed bedoelt dat je de contact 60 niet mag laten zitten of het vreet de boel kapot, maar dat wist je al van een vorig topic.

groeten

Kris

stereo signaal valt weg Tandberg TR 2055

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 27-04-2018, 14:53 (2163 dagen geleden) @ bert 2

Door als je weet dat het nauw luistert, spontaan te vermelden welke spray je gebruikt hebt of anders vooraf te vragen welke je het beste kunt gebruiken. Er zit nogal verschil tussen sprays. Vooral de zurige zoals Kontakt 60 geven op den duur grote ellende.

stereo signaal valt weg Tandberg TR 2055

door Oldtimer @, Oegstgeest, 27-04-2018, 15:21 (2163 dagen geleden) @ bert 2

Volgens Conrad:

Kontakt 60:
Verwijdert roest van alle soorten metalen contacten in elektronica, schakelaars, stekkerdozen van geïntegreerde schakelingen, lampfittingen,
zekeringhouders en contacten van aanpasbare schuifcondensatoren.
Sterk aanbevolen voor de regeneratie van gecorrodeerde, intensief gebruikte contacten.
De lage contactweerstand wordt hersteld waardoor een gering spanningsverlies, zelfs bij de laagste contactdruk, wordt gegarandeerd.
De oxides worden verwijderd met Kontakt WL.
Kontakt 61 beschermt en smeert het gereinigde contact.

Willem

stereo signaal valt weg Tandberg TR 2055

door Ed van der Weele † @, Zeist, 27-04-2018, 16:00 (2163 dagen geleden) @ bert 2

Zonder te weten WELKE contactspray er is gebruikt is alleen al de manier waarop deze is toegepast niet goed.

de contacten van de schakelaars met contactspray stevig gesprayd en het board een nacht verticaal laten uitlekken en drogen.

Contactspray kan je best gebruiken, maar dan zo zuinig mogelijk en de overtollige rommel verwijderen met een wattenstaafje, keukenpapier of doekje.
Elektronica is geen partij babyluiers die je in de wasmachine smijt en aan de waslijn laat uitdruipen.

Contactspray héél zuinig opbrengen op de plaatsen waar het nodig is en met een wattenstaafje, papier of dentaalborsteltje het vuil verwijderen en de restanten van de spray goed opdeppen.
Bij schakelaars is het vaak het beste om deze uit elkaar te nemen en de contacten afzonderlijk te reinigen.

Als het alleen om aangekoekt vuil gaat, bijvoorbeeld van tabaksrook, is poetsen met isopropanol alcohol 99% (IPA) meestal al genoeg.
Heel ernstig vervuilde en geoxideerde contacten poetsen met koper- of zilverpoets (Brasso/Silvo). Daarna schoonwassen met IPA.

Het kost allemaal meer moeite en tijd dan de hele radio in de contactspray te verzuipen, maar het is het behoud van de radio.
Bij achterblijvende contactspray gaat er op het meestal vettige residu stof kleven en het kan metalen en kunststof aantasten.

stereo signaal valt weg Tandberg TR 2055

door soundman2 @, Wouw, 26-04-2018, 20:17 (2164 dagen geleden) @ bert 2

Uiteindelijk heb ik het voedingsboard gedemonteerd en de contacten van de schakelaars met contactspray stevig gesprayd en het board een nacht verticaal laten uitlekken en drogen.
Het board is inmiddels weer gemonteerd en de receiver staat nu al meerder uren te spelen zonder storing.:yeah

Dan was mijn opmerking: "Zo kun je meten of de uitval van een kanaal komt door een probleem in de decoder, die heeft als uitgang links en rechts of verder. Je kunt je indenken als bijvoorbeeld een schakelaar in het toestel onbetrouwbaar is, dat dan het uitwisselen van elco's niet helpt." niet zover bezijden de waarheid.

powered by my little forum