ONKYO TX-8030 receiver vraag. (Toestel of techniek)

door Hans van Kampen @, Voorhout, 30-04-2018, 15:28 (2150 dagen geleden)
Gewijzigd door Hans van Kampen, 30-04-2018, 15:55

Ik heb er een open staan om te zien of er een batterijcelletje in zit die mogelijk aan vervanging toe is want als de stekker van deze receiver er uit wordt getrokken is het geheugen van de tuner weer alles kwijt.

[image]

Als ik alle pc boards afspeur zie ik niet zo’n celletje zitten zoals je er een verwacht en ik verwachtte er een op het rechter verticale board die wel met de synthesizer tuner te maken heeft maar helaas.

Heeft iemand een tip, ik heb op het web nog niet verder gekeken.

Dank alvast.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

ONKYO TX-8030 receiver vraag.

door soundman2 @, Wouw, 30-04-2018, 15:38 (2150 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Gewijzigd door soundman2, 30-04-2018, 15:40

Kan ook nog een gewone elco of een supercap zijn. Even de service doc bekijken.
Staat om bij elektrotanya.
https://elektrotanya.com/onkyo_tx-8030_sm.pdf/download.html

ONKYO TX-8030 receiver vraag.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 30-04-2018, 15:53 (2150 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door Hans van Kampen, 30-04-2018, 15:57

Henk, duizend maal dank alvast:)

Ik schreef eerder linker vertikale board maar bedoelde rechts maar was wel begrepen.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Link levert niets op.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 30-04-2018, 16:05 (2150 dagen geleden) @ soundman2

Krijg alleen maar deze schermen en geen schema. Werk op tablet, zal later op pc proberen. Waar ik ook op klik (service manual downloads etc) krijg ik alleen maar onzin.

[image]

[image]

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Link levert niets op.

door Oldtimer @, Oegstgeest, 30-04-2018, 16:12 (2150 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Krijg geen schema.

Bij mij werkt de link wel.

Willem

Link levert niets op.

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 30-04-2018, 16:34 (2150 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Er staat onderaan "This file is downloadable free of charge: Processing".
Even wachten tot er in rood staat "Get manual", dan daarop klikken en je kunt hem downloaden.
Niet op andere dingen klikken want dan krijg je die rommel die je laat zien.
Succes en groet, Ben

Link levert niets op.

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 30-04-2018, 19:09 (2150 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Gewijzigd door Maarten Bakker, 30-04-2018, 19:10

Waarschijnlijk heb je op een advertentie geklikt. Google kan die heel gemeen vermommen als downloadlinks. Het is dat je nog net niet vanzelf malware binnenkrijgt maar veel scheelt het niet.

Als je niet ingelogd bent, dan zie je onderaan de pagina staan dat je even moet wachten tot de downloadlink verschijnt. Na enige tijd verschijnt op die plaats een downloadlink voor het schema.

Link levert niets op.

door Goldline @, Oranjedorp, 01-05-2018, 08:34 (2149 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Bij Tanya altijd op de onderste balk aangeven dat je cookies accepteerd.
knop (Got It) anders kan je heel lang wachten voordat de download verschijnt.

--
Cees PA1DBA

Link levert niets op.

door soundman2 @, Wouw, 01-05-2018, 09:43 (2149 dagen geleden) @ Goldline
Gewijzigd door soundman2, 01-05-2018, 09:48

Bij Tanya altijd op de onderste balk aangeven dat je cookies accepteerd.
knop (Got It) anders kan je heel lang wachten voordat de download verschijnt.

Ik heb het "examen"gedaan wat op de site staat. Als je dan inlogt, heb je geen wachttijd meer en komt boven de gevraagde doc een download icoontje te staan.

[image]

ONKYO TX-8030 receiver vraag.

door Goldline @, Oranjedorp, 30-04-2018, 18:22 (2150 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Bij dit soort BONKYO apparaten zit de geheugen elko verstopt op de display
print die geschroefd zit tegen de frontplaat,dus bandkabels los halen en
front verwijderen, eerst de aluminium faceplate met knoppen, evt. potmeter moeren.dan dat plasic front met de display en bedieningsprint .
succes!

--
Cees PA1DBA

ONKYO TX-8030 receiver vraag.

door soundman2 @, Wouw, 30-04-2018, 18:37 (2150 dagen geleden) @ Goldline
Gewijzigd door soundman2, 30-04-2018, 19:06

Volgens het schema zitten er op het displayboard geen uP achtige toestanden of memory chips. Een accu zal daar dan ook niet zitten.
Er zit een grote processor op een van de pcb's, maar ik heb nog geen accu o.i.d. gevonden. Er kan ook een EEROM inzitten (in de processor)

ONKYO TX-8030 receiver vraag.

door Goldline @, Oranjedorp, 01-05-2018, 08:32 (2149 dagen geleden) @ soundman2

Denk dat je gelijk hebt, dit is al een wat nieuwer model,
Kan een flinke zoektocht worden.

--
Cees PA1DBA

ONKYO TX-8030 receiver vraag.

door Goldline @, Oranjedorp, 01-05-2018, 09:32 (2149 dagen geleden) @ soundman2

Q505 - R1EX25064ASA00A

R1EX25xxx Series is the Serial Peripheral Interface compatible (SPI) EEPROM (Electrically Erasable and
Programmable ROM). It also has a 32-byte
page programming function to make it’s write operation faster.

--
Cees PA1DBA

ONKYO TX-8030 receiver vraag.

door soundman2 @, Wouw, 01-05-2018, 09:42 (2149 dagen geleden) @ Goldline
Gewijzigd door soundman2, 01-05-2018, 10:00

Ik heb nog wel op het nummer van de processor gezocht zonder resultaat. Ook dit ic kwam in beeld. Er is in elk geval geen accu te vinden. Het nummer heb ik niet ingeklopt anders had ik waarschijnlijk hetzelfde als jij kunnen lezen. Bij de nummering gaat het over ic's die op het internet niet bij de meest bekende fabrikanten te vinden zijn.
Het lijkt een SMD te zijn, effe uitwisselen gaat dus ook niet. Met hardpapieren printen wordt het een secuur werkje, wat wel goed mogelijk is. Een juiste manier van soldeertin verwijderen met een niet te hete bout en dan het ic onder druk een kwartslag met een platte bek tang draaien levert meestal succes op met onbeschadigde sporen. Met een heel fijn tangetje de pootjes doorknippen (of met een heel klein freesje) en daarna de restjes verwijderen is ook een methode.

[image]

Schema in PDF bestand reeds in bezit.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 01-05-2018, 15:18 (2149 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Met dank aan Cees Kreuger via mail:)

Een ieder dank alvast voor meedenken maar valt niet mee als ik alle bijdrage zo lees.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Schema in PDF bestand reeds in bezit.

door loek @, Exloo (Drenthe), 03-05-2018, 15:53 (2147 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Hallo Hans,

Weet je zeker dat het geheugen verlies er nooit is geweest bij het trekken van de stekker uit het stopcontact.

Ik heb geprobeerd het schema een beetje te begrijpen, maar het is nog al een complex (maar ook mooi) toestel.

Het eerder genoemde geheugen IC Q505 heeft geen spanning nodig om de informatie te behouden. Maar ik kan zo snel niet het ontvangst circuit vinden. En misschien zit daar wel een spanning gevoelig geheugen in.

Waarom denk ik dat?

Er zit in de voeding ook een trafo die continu op de netspanning staat dus voor de aan/uit schakelaar (in dit geval met een relais.

Waarom is er een continu spanning nodig?

En als je de stekker er uit trekt dan is deze spanning dus weg

Met vriendelijke groet,

Loek

Schema in PDF bestand reeds in bezit.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 03-05-2018, 16:03 (2147 dagen geleden) @ loek

Hallo Loek,

De receiver is niet van mij maar komt van de schoonmoeder van een zus van mij vandaan die zij mocht hebben en eerlijk gezegd ga ik er klakkeloos van uit dat ie de presets moet behouden wat ie dus niet doet.

Mijn zus heeft de stekker op een onhandige plaats in het stopcontact wat ik zal veranderen want wordt er wel eens uitgetrokken en verder laat ik het zo.

Ik vind het idd nogal een complex geheel als ik alles zo bekijk, dichtschroeven en weg ermee naar mijn zus.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Schema in PDF bestand reeds in bezit.

door soundman2 @, Wouw, 03-05-2018, 16:07 (2147 dagen geleden) @ loek
Gewijzigd door soundman2, 03-05-2018, 16:31

Continuspanning is nodig om bijv de ontvanger van de afstandsbediening aan de gang te houden en de reais te bekrachtigen om de complete radio in te schakelen.

Dit verhaal staat bij het ic

Data Protection at VCC On/Off
When VCC is turned on or off, noise on S inputs generated by external circuits (CPU, etc) may act as a trigger and turn
the EEPROM to unintentional program mode. To prevent this unintentional programming, this EEPROM have a power
on reset function. Be careful of the notices described below in order for the power on reset function to operate
correctly.
• S should be fixed to VCC during VCC on/off. Low to high or high to low transition during VCC on/off may
cause the trigger for the unintentional programming.
• VCC should be turned on/off after the EEPROM is placed in a standby state.
• VCC should be turned on from the ground level (VSS) in order for the EEPROM not to enter the unintentional
programming mode.
• VCC turn on speed should be slower than 10 μs/V.
• When WRSR or WRITE instruction is executed before VCC turns off, VCC should be turned off after waiting
write cycle time (tW).
page 18

Misschien is het mogelijk om de radio terug te brengen in de factory settings, waarbij alles gewist wordt. Een schone start kan dan een oplossing zijn.
Is het resetsignaal voor de uP nog in orde?
Ook 3v3MPU moet rimpelvrij zijn.

Onlangs heb ik nog een Kenwood equalizer hersteld en daar stond als resetsignaal een blokspanning. Maar die eq. werkte helemaal niet meer.

Schema in PDF bestand reeds in bezit.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 03-05-2018, 16:23 (2147 dagen geleden) @ soundman2

Is idd logisch Henk. Een stukje IR ontvanger elektronica moet worden blijven gevoed wachtende op een pulstreintje van de afstandbediening.

Je hebt wel begrepen Henk dat ik het er bij laat zitten. Het is voor mij niet klip en klaar van DAT onderdeeltje is het en het apparaat is tegen mijn verwachting in nogal complex.

Ik zal zorgen als het apparaat er weer staat hij vanuit een ander punt wordt gevoed en niet de stekker er uit gaat.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Schema in PDF bestand reeds in bezit.

door soundman2 @, Wouw, 03-05-2018, 16:34 (2147 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Blijven de zenders er wel in als de netspanning aanwezig blijft?

Schema in PDF bestand reeds in bezit.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 03-05-2018, 18:50 (2147 dagen geleden) @ soundman2

Ja, de zenders blijven er in ook als de receiver uit (stand-by) staat, in ieder geval de netstekker in het contact.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Schema in PDF bestand reeds in bezit.

door soundman2 @, Wouw, 05-05-2018, 09:41 (2145 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Gewijzigd door soundman2, 05-05-2018, 10:04

Wordt toch een lastig. Het schema is met de vele verbindingen, waarvan de labels moeilijk terug te vinden zijn ook niet zo gemakkelijk te lezen.
De processor en het geheugenchipje werken op een 3v3 spanning. Je zou eens kunnen meten of die aanwezig blijft bij uitgeschakeld toestel, maar wel op lichtnet aangesloten. Zoals ik het schema nu heb doorgespit, zou 3v3 ook in standby afgeschakeld worden.
Zoniet, dan ga ik ondanks de aanwezigheid van een eeprom die geen spanning nodig heeft om te onthouden toch weer denken aan een DC buffer. Die heb ik evenwel nog niet gevonden in de vorm van een elco met grote capaciteit, een accu of anderszins.
Ik kan me voorstellen dat je de moed op geeft als de gebruikte oplossing goed werkt. De complexiteit van het toestel zal vele reparateurs hoofdbrekens kosten, waardoor de reparatieprijzen ook weer de pan uitrijzen. Voor menig eigenaar rest dan voor het apparaat de kringloper of recycling.

Schema in PDF bestand reeds in bezit.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 05-05-2018, 16:06 (2145 dagen geleden) @ soundman2

Zo is het maar net Henk.

Ik heb hier bij mij analoge ZIGGO radiokanalen er in gezet en 24 uur de spanning er af gehad en ook de stekker er uit en mooi dat alles er later nog in staat!!

Ik weet niet hoe mijn zus er bij komt hoor en hoe ze het voor elkaar krijgt dat alle zenders er uit zijn. Voor mij part is er met de afstandbediening iets mee gedaan (door de kleinkinderen) dat ie weer ontregeld is geweest maar hij doet het en alle zenders blijven er altans bij mij wel in.

Dank voor het meedenken Henk.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Schema in PDF bestand reeds in bezit.

door Ed van der Weele † @, Zeist, 05-05-2018, 17:14 (2145 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Niet direct die kleinkinderen de schuld geven :no

Een kennis van me belt me ongeveer elke drie maanden dat hij de zenders op zijn satellietontvanger niet meer kan terugvinden.
Bij de provider is niets veranderd, ik heb precies dezelfde ontvanger en dezelfde satellietboer.
Het is me ook een raadsel hoe hij de voorkeurzenders kwijtraakt, ik krijg het niet voor elkaar.
Dan leg ik hem voor de tigste keer (4 x per jaar gedurende 7 jaar) uit hoe hij de voorkeurkanalen weer moet instellen en dan reageert hij alsof het allemaal nieuw voor hem is.
En drie maanden later herhaalt zich precies hetzelfde ritueel.

Ik vermoed dat de oorzaak het woest drukken op willekeurige knoppen van de afstandsbediening is, maar ik ben er nooit bij als het gebeurt.
Ik kan het in elk geval niet reconstrueren.

Schema in PDF bestand reeds in bezit.

door soundman2 @, Wouw, 05-05-2018, 18:21 (2145 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Hoewel programmeren vaak maar op een manier kan, krijg ik altijd te horen;"Ik heb alles geprobeerd en het werkt niet" Dan vraag ik me af of ze te beroerd zijn om de gebruiksaanwijzing er bij te pakken. Het is lang niet altijd abracadabra wat er in staat. Tja het is gemakkelijker om te vragen, hoef je zelf niets te doen.
In de tijd dat ik nog in de retail zat had je ook klanten die om de haverklap belden. Het zou wel aan het toestel liggen. Vroeg je voorrijd kosten , dan waren ze boos. Ik vraag me nu af hoe al die apparaten aan de gang komen nu heel veel via webwinkels wordt aangeschaft. Nu kunnen ze het ineens wel.

Schema in PDF bestand reeds in bezit.

door Goldline @, Oranjedorp, 05-05-2018, 21:02 (2145 dagen geleden) @ soundman2

Soms zijn dit soort apparaten nog wel terug te zetten in fabrieksmode
(reset) door de netschakelaar gelijktijdig met een andere toets te combineren.
Misschien staat dat in je Documentatie , of gewoon in de gebruiksaanwijzing.
Zou er maar geen punt meer van maken.

--
Cees PA1DBA

Schema in PDF bestand reeds in bezit.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 07-05-2018, 16:22 (2143 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Wat een belerend vingertje Ed :no

Ik geef haar kleinkinderen ook niet direct de schuld maar hou het voor mogelijk, let op de () haakjes, zij kunnen net zo goed zelf de oorzaak zijn geweest door verkeerd drukken op de afstandbediening.

@Beheer, van mij mag het slotje er op.

Apparaat is niets mis mee blijkt bij mij en gaat deze week weer op zijn plekkie spelen.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Schema in PDF bestand reeds in bezit.

door Ed van der Weele † @, Zeist, 07-05-2018, 17:20 (2143 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Gewijzigd door Ed van der Weele †, 07-05-2018, 17:43

Sorry Hans, het was niet "belerend" bedoeld.
Maar er wordt maar al te snel geroepen dat "hullie" het hebben gedaan, terwijl achteraf blijkt dat het een bedieningsfout van de gebruiker zelf is.
Zoals je nu naar het lijkt zelf hebt vastgesteld.
In de meer dan 40 jaar in de reparatie van elektronische apparatuur heb ik daar honderden voorbeelden van gezien.
De klager maakt zelden of nooit een fout, de apparatuur of een ander (die zich niet kan verweren) treft de blaam.

Schema in PDF bestand reeds in bezit.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 07-05-2018, 18:11 (2143 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Ik begrijp het Ed, ik ga er helemaal in mee wat je schrijft.

:-)
Hans

--
Hans van Kampen

Schema in PDF bestand reeds in bezit.

door ruudtx @, Utrecht, 08-05-2018, 17:48 (2142 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Het mag eigenlijk niet zo zijn dat de je zo met de AB alles kan wissen.
Dan zou ook in de manual te vinden moeten zijn hoe je dat moet doen, en zo niet dan moet het niet kunnen.
Ik begrijp dat het geheugen helemaal leeg was, gewist dus, bij autoradioos had ik nog wel eens het probleem op de AS of autstore te drukken waardoor alles anders werd vastgelegd.

Bij een kabel TV tuner kan het wel door alles opnieuw in te laten stellen, en dan moet je allerlei code's en freq in vullen om het weer goed te krijgen, MAAR daar kan je pas bij als je een pincode heb gebruikt.

Is het zeker dat er geen elco of accu nodig is, als die slecht is dan wel 24 - 48 uur vasthouden maar te lang stroomloos is weer alles weg.

Schema in PDF bestand reeds in bezit.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 08-05-2018, 20:13 (2142 dagen geleden) @ ruudtx

Ik neem vrijdag a.s. de receiver weer mee naar mijn zus en zal ik nog even kijken of de presets er nog in staan, ben benieuwd, ik kom hier op terug.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

De receiver nog even...

door Hans van Kampen @, Voorhout, 09-05-2018, 15:51 (2141 dagen geleden) @ Hans van Kampen

ik zou er op terug komen.

Ik heb de stekker nu langer dan 24 uur uit het stopcontact er nu weer ingedaan en het apparaat weer aan en alle FM presets staan weer op 87.50mHz dus alles weg maar geen probleem.

Er moet gewoon voor worden gezorgd dat de stekker er niet te lang uit blijft, niet langer dan 24uur in ieder geval want dan staat alles er nog in.

Ik vind het echt te complex allemaal om dat te verhelpen. Ik dacht echt een knoopcelachtig celletje tegen te komen die je makkelijk kon vervangen, niet dus.

Dank allen!

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

De receiver nog even...

door kris ⌂ @, Gent, België, 09-05-2018, 19:54 (2141 dagen geleden) @ Hans van Kampen

als het 24 uur duurt, dan lijkt me het geheugen gebaseerd op een volatile RAM met een "supercap". (en die laatste is waarschijnlijk einde leven)

groeten

Kris

De receiver nog even...

door soundman2 @, Wouw, 11-05-2018, 17:41 (2139 dagen geleden) @ kris
Gewijzigd door soundman2, 11-05-2018, 17:48

Ik heb hem evenwel nog niet kunnen vinden. Daarom vroeg ik eerder al of +3,3V MPU blijft als de netspanning aanwezig is en het toestel op standby staat en of die spanning verdwijnt als de netsteker losgenomen wordt. Dat zou een antwoord op de vraag kunnen geven.

De receiver nog even...

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 11-05-2018, 20:38 (2139 dagen geleden) @ soundman2

Ik zag in het schema op positie Q505 een EEPROM zitten met vermeld typenummer R1EX25064ASA00A. Die zou mogelijk stuk kunnen zijn.

De receiver nog even...

door soundman2 @, Wouw, 13-05-2018, 17:37 (2137 dagen geleden) @ Maarten Bakker

De eeprom was al bekend en ook dat hij geen voeding nodig heeft om de data ca 10 jaar te bewaren. Als de eeprom stuk is zal hij waarschijnlijk niets opslaan of ontbreken er bitjes, waardoor de data onbruikbaar wordt.
Evenwel lijkt het allemaal goed te werken als de netspanning is aangesloten. Althans zo lees ik de diverse bijdragen.

De receiver nog even...

door Goldline @, Oranjedorp, 14-05-2018, 16:35 (2136 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Zie 13e post...
Onkyo brengt wel vaker iets op de markt met brakke soft of hardware.
Hele serie surround amps met een gammel gridball ic voor HDM selectie,
waardoor er ook geen analoog geluid meer mogelijk was,dit werd onder coulance gerepareerd, maar als je er nu last van krijgt is het niet betaalbaar.

--
Cees PA1DBA

De receiver nog even...

door soundman2 @, Wouw, 15-05-2018, 08:21 (2135 dagen geleden) @ Goldline

In de tijd dat we thuis nog een winkel haddenin bruingoed verkochten we Onkyo nog wel als bijmerk, niets bijzonders in het goedkopere onbekende segment, net als MARLUX en andere merken. Dan wordt het ineens exclusief. Zo zijn er wel meer merken die in de exclusiviteit getrokken zijn. Loewe Opta was ook zo iets. Eerst een gewoon merk, daarna een niche merk, dat eisen stelde aan de winkelinrichting en een flink stuk duurder werd... De prijs of exclusiviteit van een merk zegt echt niet altijd wat over de kwaliteit.

powered by my little forum