Uitgelopen batterijen (Algemeen)

door Marc De Reyck, 20-09-2010, 06:51 (4960 dagen geleden)

Hi,

Wie kent het niet ? Je komt thuis met je nieuwste aankoop en wat blijkt, de vorige eigenaar heeft er de batterijen in laten zitten en deze zijn natuurlijk uitgelopen...
Resultaat : kontakten half weggevreten en/of opgevreten veren. Dit laatste overkwam mij dit weekend.
Op de veren zit een soort aanslag dewelke al een stukje van 1 der veren heeft opgevreten.
Hoe maak ik dit proper ? Alle suggesties zijn welkom..

Marc

Uitgelopen batterijen

door Willem.H.N. @, Enschede, 20-09-2010, 08:30 (4959 dagen geleden) @ Marc De Reyck

Ja , bekend verschijnsel.
Er zit niets anders op dan de opgedroogde aanslag weg te krabben
en van zuurvrij vasselinnevet te voorzien.
Helemaal weggevreten veer of beugeltje zul je toch op de 1 of andere manier moeten vervangen door een ander bladveertje.
De natte smurrie vindt ik nog het ergste om te verwijderen.

Uitgelopen batterijen

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 20-09-2010, 09:32 (4959 dagen geleden) @ Marc De Reyck

De tips van Willem lijken me prima, maar ik denk dat het ook geen kwaad kan om vooraf eventuele zuur- of baseresten te neutraliseren, vooral als de schade wat recenter is.

Voor zink-koolbatterijen denk ik dan aan een sodapapje en voor alkalinebatterijen denk ik aan azijn. Daarna goed afspoelen, droog maken, afkrabben, beschermen.

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik de methode van horen zeggen heb en zelf geen ervaring, dus ik sta open voor aanvullingen, correcties of praktijkervaringen.

Uitgelopen batterijen

door Fred101, 22-09-2010, 06:27 (4958 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Ik gebruik een roterend staalboorsteltje. Dat van die soda en azijn zal ik onthouden, het spul is vaak erg lastig te verwijderen. Overigens hoorde ik van de zomer van de vertegenwoordiger van enegizer dat zij daar garantie opgeven. Ze vergoeden het apparaat als hun batterijen leeglopen. Dat had ik eerder moeten weten toen de batterijen in mijn scoopmeter waren leeggelopen.

Als je de contacten weer prut en roestvrij krijgt kun je ze soms middels soldeer weer een mooi oppervlag geven.

Uitgelopen batterijen

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 22-09-2010, 09:29 (4957 dagen geleden) @ Fred101

Let wel, ik zeg soda en azijn, maar het gaat er puur om dat de resten chemisch geneutraliseerd worden, dus niet meer hun bijtende werk kunnen doen. Misschien zijn er ook nog wel betere basen en zuren, maar dan zou je iemand moeten treffen die veel ervaring heeft met dit werk. Ik helaas niet.

Uitgelopen batterijen

door kris ⌂ @, Gent, België, 23-09-2010, 21:18 (4956 dagen geleden) @ Maarten Bakker

zuren neutraliseer je met en base en omgekeerd. de kunst is ook je neutralisator te verwijderen, anders gaat het gevreet maar verder...
Volgende methode doet het goed na het krabben:

Wat het type batterij ook was,

*Eerst behandelen met azijn (aanbrengen met borstel), laten inwerken en wegspoelen.
*Daarna behandelen met ammoniak (aanbrengen met borstel), laten inwerken en wegspoelen.
* drogen.
*Tegen verdere oxidatie van het blote metaal instrijken met heel weinig olie.

ammoniak neutraliseert het aijn (het is een lichte base) en verdampt zelf volledig, (soda is krachiger, maar het minste spoor dat overblijft kan nog jaren verder vreten.

groeten

Kris

Uitgelopen batterijen

door Alwino1969 @, 27-10-2020, 20:48 (1269 dagen geleden) @ Fred101

Zelf gebruik ik een glasvezel-borsteltje....Dit werkt uitstekend,ook om soldeerpunten en/of PCB te reinigen...Het schuurt heel lichtjes...daarna afnemen met IP-alcohol en insmeren met zuurvrije Vaseline...

Uitgelopen batterijen

door smd, 28-01-2014, 22:01 (3733 dagen geleden) @ Marc De Reyck

Hoi Marc,


Is allen te verwijderen met water en zeep(afwasmiddel) goed drogen
met de fhon .
als ab uitelkaar te halen is gaat het nog beter,niet schoonmaken met alchohol of id.

Met vriendelijke groet,

bert

Uitgelopen batterijen

door Bapaktua ⌂ @, Haarlem, 05-10-2015, 16:21 (3118 dagen geleden) @ Marc De Reyck

De metalen delen koken in Soda en dan heeeel goed afspoelen met water.
Goed laten drogen .
Ikzelf heb ze weer gelakt met metaal vernis.
Zie de gevolgde procedure in de draad hieronder
http://www.philipsradios.nl/forum/index.php?id=27257
ruud PA0ROJ

Uitgelopen batterijen

door Huup de Rooij @, 03-01-2021, 13:55 (1201 dagen geleden) @ Marc De Reyck

ik maak dat schoon met de stofzuiger er bij en een klein mesje om te schrappen

Uitgelopen batterijen

door bibbels @, 29-08-2021, 13:24 (963 dagen geleden) @ Marc De Reyck

Ee wattenstaafje gedoopt in schoonmaakazijn daarmee kun je de witte en groene aanslag verwijderen (bruisreactie) en daarna grondig reinigen met alcohol.

powered by my little forum