Reparatie Laserjet 2600 (Toestel of techniek)

door Roland Huisman @, Zwolle, 13-05-2018, 11:53 (2147 dagen geleden)

Zucht... Als het niet stuk is blijf er dan af dacht ik nog...
Één van de scanner motoren zat vast bij de laatste reparatie van mijn printer.
http://www.philipsradios.nl/forum/index.php?id=25993

De printer begon nu te janken, ik dacht dat is geen goed geluid! En ja, foutmelding.
Vandaag het hele ritueel van 3 jaar geleden nog een keer gedaan maar nu voor de
andere scanner motor. Nou ja, het kost alleen wat tijd. Maar achteraf had ik toch
beter gelijk de andere motor ook aan kunnen pakken :-D


Groeten, Roland

Reparatie Laserjet 2600

door snameroc @, Etten Leur, 13-05-2018, 19:28 (2147 dagen geleden) @ Roland Huisman
Gewijzigd door snameroc, 13-05-2018, 19:29

Misschien weet jij dat wel.
Ik heb een laserjet 3500 al vele jaren.
Gekregen met het zelfde probleem zoals jij beschrijft.
Gerapreerd en jaren goed gebruikt.
Laatste tijd werden de afdrukken vlekkerig.
Na overleg met een kenner een nieuwe overdraagunit geplaatst.
Oftewel transferkit.
Hiermee zijn de vlekken weg en zwartwit afdrukken weer goed.
Bij een kleurafdruk staan de de kleuren naast de zwart afdruk zoals een convergentie fout van een tv. Soms is de fout acceptabel maar meestal onacceptabel. Plaats ik de oude terug dan zijn de vlekken terug maar de uitlijnfouten weg. Na overleg met de leverancier de nieuwe kit omgeruilt maar probleem blijft. Als ik het beredeneer loopt de transferband niet op tijd of te zwaar.

Iemand een oplossing voor dit probleem?

Alvast bedankt.

Reparatie Laserjet 2600

door soundman2 @, Wouw, 13-05-2018, 19:37 (2147 dagen geleden) @ snameroc

Ik weet niet in hoeverre de kleurenprinter hetzelfde werkt als een zwartwit laserjet,.
Bij mijn laserjet4 werden de afdrukken steeds smeriger. Het blijkt dat de wiper, die de drum schoon moet vegen na de overdracht, niet goed meer veegt, waarschijnlijk omdat na jaren de veerkracht eruit is. Voor de LJ4 zijn op het www nieuwe wipers (een plastic strookje) te koop. De cassettes werken dan weer als nieuw.

Reparatie Laserjet 2600

door snameroc @, Etten Leur, 13-05-2018, 20:22 (2147 dagen geleden) @ soundman2

Als ik het goed begrepen heb wordt iedere kleur op een soort transportband geplaatst waarna het in een keer als geheel op het papier komt. Dit noemt men de transferkit. Omdat de verschillende drums na elkaar de band zien zit er een soort vertraging in die per kleur moet synchroniseren met de band snelheid.

Reparatie Laserjet 2600

door kris ⌂ @, Gent, België, 13-05-2018, 20:32 (2147 dagen geleden) @ snameroc

De kleuren worden idd apart op de drum aangebracht. maar moet het systeem niet gecalibreerd worden na vervangen van de kit? En, is het originele kit of een passende kloon?

greoten

Kris

Reparatie Laserjet 2600

door soundman2 @, Wouw, 13-05-2018, 20:39 (2147 dagen geleden) @ kris

Zitten er in zo'n printer meerdere drums of ook maar een?

Reparatie Laserjet 2600

door kris ⌂ @, Gent, België, 13-05-2018, 21:56 (2147 dagen geleden) @ soundman2

Zitten er in zo'n printer meerdere drums of ook maar een?


Ik kan deze niet van binnen, maar het is niet ongewoon dat iedere toner zijn drummetje heeft en zijn zijn eigen "flying laserspot" scanner.

@ sname: post is een foto van een kleurenprint met "convergentiefouten"

Reparatie Laserjet 2600

door snameroc @, Etten Leur, 13-05-2018, 20:39 (2147 dagen geleden) @ kris

Dat klopt hij begint met kalibreren als je een nieuwe plaatst. Je kunt dit ook handmatig starten. Iedere kleur heeft in zijn tonor cassette een eigen drum. Het is een orginele set. Koste meer dan 100 euro. Ook een nieuwe zwarte cassette zit er in. Voor zwart wit doet hij het goed. Maar als ik het geweten had had ik beter een nieuwe printer kunnen kopen.

Reparatie Laserjet 2600

door snameroc @, Etten Leur, 14-05-2018, 15:13 (2146 dagen geleden) @ snameroc

[image]

Hier kun je het zien

Reparatie Laserjet 2600

door soundman2 @, Wouw, 14-05-2018, 18:50 (2146 dagen geleden) @ snameroc

als het in de richting van de papierloop is, heeft het niet te maken met de drums, maar eerder waar de laserstralen de drums raken. Het kan zijn dat de stand van de roterende spiegels niet juist meer is, dan wel het lenzenstelsel dat ontregeld is.
Oferzitten instelbare elektrisch delays in. Het lijkt me een fout die zker in de service manual staat.

Reparatie Laserjet 2600

door snameroc @, Etten Leur, 14-05-2018, 19:09 (2146 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door snameroc, 14-05-2018, 19:10

Met de orginele tranfer kit bestaat dit probleem niet.
Je hebt 4 drums die op een onderlinge afstand van 5 cm van elkaar zitten met ieder hun eigen laserspiegel. De afruk word van de drum op een soort transportband gezet. De afdruk wordt aangedreven door een motor onafhankelijk van de drum aandrijving. De band brengt het samenstel van de 4 kleuren op papier. Ik denk dat de nieuwe band te zwaar loopt of de motor niet krachtig genoeg. De verschuiving is bij iedere afdruk anders in maat. Dus instellen heeft geen zin. De bandmotor moet synchroon lopen aan de drumaandrijving.
Nogmaals de oude heeft deze convergentie fout niet.

Reparatie Laserjet 2600

door soundman2 @, Wouw, 14-05-2018, 19:13 (2146 dagen geleden) @ snameroc
Gewijzigd door soundman2, 14-05-2018, 19:17

Helaas heb ik me ooit wel verdiept in de werking van een zw/w laserjet en ook uitgevonden dat in mijn geval een wiper fout was. Hoe de overdracht van de afdruk naar het papier gaat bij een kleurenprinter lijkt het er nu op dat het papier niet in contact komt met de drums.
Ik vroeg me al af wanneer de toners gefused worden.
Als de fout telkens een beetje anders is, dan lijkt het inderdaad niet direct een instelfout te zijn. In dat geval is de afwijking meestal constant.
Kun je de toners niet overgieten (Is wel een klerezooi, dus niet in de keuken doen:-D

Reparatie Laserjet 2600

door kris ⌂ @, Gent, België, 15-05-2018, 19:21 (2145 dagen geleden) @ snameroc

Met de orginele tranfer kit bestaat dit probleem niet.
De verschuiving is bij iedere afdruk anders in maat.


Aangezien de verschuiving per print anders is kan het geen calibratie zijn, mijn inziens. Anderzijds kan de band toch niet te zwaar lopen, want alle rollen (drums) hangen toch aan elkaar via een belt of tandwielen? Het blijft even een raadsel.

Overhevelen van het poeder in de oude cartrigdge, zoals Henk aangaf kan het eventueel oplossen, je zit dan wel met oude drums, maar das nog steeds beter dan niets :-)

groeten

Kris

Reparatie Laserjet 2600

door snameroc @, Etten Leur, 15-05-2018, 20:12 (2145 dagen geleden) @ kris

De band is vervangen met de transferkit niet de tonorcartridges met drums. Ik heb de service manual van Cees ddorgespit en daar word uitgelegd dat er optische sensors onder de band zitten om de positie te bekijken welke vuil of defect kunnen zijn maar zoals gezegt met de oude band cq transfer kit is de positie foutloos. Wat het nut is van de tonorovergieten snap ik niet zo goed verder heb ik nog wat oude niet van alle kleuren maar dat maakt niet uit in resultaat. Als je tijdens het afdrukken de klep opentrekt zie je de afdruk op de band en daar bestaat het probleem al. Het is me nog niet duidelijk of het een motor of meerdere zijn. Iedere pagina is anders maar wel over heel de pagina gelijk. Ondertussen heb ik een nieuw probleem ik heb inkiddels 64 bit win 10 en de driver werkt wel onder win10 32bit maar niet onder 64 bit. Nu hebben we nog wel een 32 bit pc in ons netwerk maar samen met de problemen wirdt de in het verleden geweldige printer steeds minder interesant.

Reparatie Laserjet 2600

door Ed van der Weele † @, Zeist, 16-05-2018, 06:25 (2144 dagen geleden) @ snameroc

ik heb inkiddels 64 bit win 10 en de driver werkt wel onder win10 32bit maar niet onder 64 bit.

Mijn HP LaserJet 6P zwart/wit printer kocht ik in 1996.
Voor Windows95 en WindowsXP waren drivers beschikbaar, maar toen ik overstapte naar Windows7 niet meer.

Zoeken met Google leverde het advies op dat de drivers voor een HP LaserJet 2200 onder Win7 zou moeten werken.
En met Win10 bleek dat nog steeds zo te zijn.

Probeer eens te zoeken of de drivers voor een heel andere printer voor jou een oplossing zijn.

Reparatie Laserjet 2600

door soundman2 @, Wouw, 16-05-2018, 10:54 (2144 dagen geleden) @ Ed van der Weele †
Gewijzigd door soundman2, 16-05-2018, 10:56

Hier staat ook zo'n rotsblok, een laserjet4. draait gewoon op W7 en voor zover ik nog herinner op de gewone drivers. Heel anders is dat met de Business inkjet 1100DTN, die draait op een driver van de 1200, maar dubbelzijdig afdrukken gaat niet meer.
Raar dat een nieuw OS ook gelijk het einde betekent van veel periferie.
Daar moest de EU wat aan doen om de afvalberg van prima werkende toestellen kleiner te maken. Hoe moeilijk kan het zijn om om voor dezelfde functies, dezelfde commando's te gebruiken.
Stel je eens voor dat je voor een nieuwe auto ook telkens andere benzine nodig hebt.

Reparatie Laserjet 2600

door ruudtx @, Utrecht, 16-05-2018, 15:30 (2144 dagen geleden) @ soundman2

Of stel je voor dat je radio niet meer werkt omdat er alleen nog maar DAB is.

Reparatie Laserjet 2600

door soundman2 @, Wouw, 16-05-2018, 17:49 (2144 dagen geleden) @ ruudtx

Is realiteit, we hebben nu niet compatibel DAB+

Reparatie Laserjet 2600

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 16-05-2018, 10:28 (2144 dagen geleden) @ snameroc

Het lijkt er op dat de transferkit simpwelweg defect is (even ervan uitgaande dat het exact het juiste type is, lijkt me wel maar ik noem het toch maar even). Gevalletje garantie?

En toch de sensoren maar even schoobnmaken.

Reparatie Laserjet 2600

door snameroc @, Etten Leur, 16-05-2018, 16:01 (2144 dagen geleden) @ Maarten Bakker

De transferkit heb ik om laten ruilen voor een 2e nieuwe maar exact hetzelfde resultaat terwijl de oude de timing fout niet heeft. Wat de driver betreft hij doet het gewoon onder windows 10 zolang het maar 32 bits is

En dat fm cq dab verhaal is een oplossing voor. Iedere nieuwe auto na 1 jan 2018 heeft verplicht bleutooth.

Reparatie Laserjet 2600

door ruudtx @, Utrecht, 17-05-2018, 16:45 (2143 dagen geleden) @ snameroc

Ja mooi die bluetooth, alleen alle oude oude analoge ontvangers, en dat zijn er 6 per huishouden gemiddeld en er zijn ca 6 milj hh dus 36 miljoen, hebben daar niets aan.

Overigens is de verkoop van nieuwe auto's vrij laag, dus voordat iedereen dat heeft......

Reparatie Laserjet 2600

door Goldline @, Oranjedorp, 14-05-2018, 07:42 (2146 dagen geleden) @ snameroc

Cor, heb hier nog 2 kleuren 3500's staan voor onderdelen .
bij interesse even mailen,adres op profiel.

--
Cees PA1DBA

powered by my little forum