Tesla meter Elektuur (Toestel of techniek)

door Herman Vandierendonck @, 03-06-2018, 10:15 (2126 dagen geleden)

Beste forumleden,


Geinteresseerd geraakt door de Tesla discussie op het NFOR, ben ik eens gaan zoeken in de Elektuur van 1997, januari, naar het bouwontwerp van de Elektuur Tesla meter.
Zijn er forumleden die deze meter gebouwd hebben, en hoe zijn de ervaringen met dit metertje ?

In het bouwontwerp/artikel viel mij op dat er een figuur ontbreekt, van -jawel het meest kritische gedeelte- de opneem spoel. (figuur 4 ontbreekt op de pagina's van het artikel)
Heeft iemand een suggestie over de opbouw hiervan ?
(het is mij meermalen opgevallen dat in Elektuur artikelen nogal eens informatie ontbreekt, en dan meestal over de moeilijk reproduceerbare onderdelen van een ontwerp, dit terzijde).

Alvast bedankt, groeten Herman

Tesla meter Elektuur

door Oldtimer @, Oegstgeest, 03-06-2018, 12:03 (2126 dagen geleden) @ Herman Vandierendonck

In het bouwontwerp/artikel viel mij op dat er een figuur ontbreekt, van -jawel het meest kritische gedeelte- de opneem spoel. (figuur 4 ontbreekt op de pagina's van het artikel)

Dit staat er in het februarinummer over:

Teslameter
Enkele lezers vroegen zich af waar figuur 4 in het artikel over de Teslameter in het januarinummer gebleven is. Die is namelijk nergens te vinden!
Helaas is die figuur 4 uit plaatsgebrek weggevallen, maar in het artikel is wel de verwijzing blijven staan.
Nu betrof deze figuur slechts een foto van de opgebouwde print en aangezien het proefmodel was ondergebracht in een doorzichtig kastje, is op de omslagfoto van het januarinummer in feite dezelfde informatie te vinden.
Voor alle duidelijkheid vermelden we nog even dat de twee stroken printmateriaal aan het einde van de print er van af moeten gezaagd en door middel van vier printpennen met elkaar worden verbonden.
Spoel L1 wordt dan op de in het artikel beschreven manier over die printpennen heen gewikkeld.

Willem

Tesla meter Elektuur

door kris ⌂ @, Gent, België, 04-06-2018, 21:27 (2125 dagen geleden) @ Herman Vandierendonck

Beste forumleden,


Geinteresseerd geraakt door de Tesla discussie op het NFOR, ben ik eens gaan zoeken in de Elektuur van 1997, januari, naar het bouwontwerp van de Elektuur Tesla meter.
Zijn er forumleden die deze meter gebouwd hebben, en hoe zijn de ervaringen met dit metertje ?


Alvast bedankt, groeten Herman

zoals ik op het buizenforum al aangaf kan je met deze meter niet veel. Hij magnetisch wisselveld oa afkomstige van transformatoren. Dat dit veld er is weet je ook zonder het te hoeven meten. :-) tov de elektrosmog en andere EM storingen zijn die wisselvelden vrij onbelangrijk, zeker in de huidige discussie over "straling" van EM bronnen.


groeten

Kris

Tesla meter Elektuur

door Herman Vandierendonck @, 07-06-2018, 15:33 (2122 dagen geleden) @ kris

Ok. helder.
Lijkt mij idd. niet de moeite waard om verder mee te gaan

bedankt voor de reacties

powered by my little forum