laptop gecrashed, kun je nog van w8 naar w10? (Computertechniek)

door soundman2 @, Wouw, 08-07-2018, 18:54 (2111 dagen geleden)
Gewijzigd door soundman2, 08-07-2018, 18:57

Na een hopeloze crash heb ik het OS teruggezet op mijn laptop, het er origineel op de harde schijf bijgeleverde OS W8.
Ik heb destijds de omzetting naar W10 gemaakt. Het lijkt er op dat ik nu de portemonee moet trekken, of zijn er nog andere mogelijkheden?

laptop gecrashed, kun je nog van w8 naar w10?

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 08-07-2018, 19:09 (2111 dagen geleden) @ soundman2

Heb destijds de DVD's gedownload om naar W10 te gaan, 32b en 64b.
Maar of deze versie omzet DVD's nog geaccepteerd worden voor update.?
Als niemand het weet zou je dat nog kunnen proberen.
Groet, Ben

laptop gecrashed, kun je nog van w8 naar w10?

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 08-07-2018, 19:44 (2111 dagen geleden) @ soundman2

Eenmaal op 10 gedraaid kun je kosteloos heractiveren.

laptop gecrashed, kun je nog van w8 naar w10?

door soundman2 @, Wouw, 08-07-2018, 20:41 (2111 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Eenmaal op 10 gedraaid kun je kosteloos heractiveren.

Had dat ook begrepen op de website van Microsoft. Dan zullen de gegevens toch ergens bij hen staan, want de mijn harddisk is schoongemaakt door de her-install van w8
Met de downloadsnelheid die thans door KPN wordt gerealiseerd (< 3Mbit/s) duurt het een hele tijd eer alles binnen is. Ik heb al een keer ervaren dat dan na het binnenhalen van de files een cruciale vraag wordt gesteld (licentienummer ofzo), waardoor de hele installatie dan alsnog schipbreuk lijdt.

laptop gecrashed, kun je nog van w8 naar w10?

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 08-07-2018, 21:05 (2111 dagen geleden) @ soundman2

Dan is een DVD misschien wel handig.
Groet, Ben

laptop gecrashed, kun je nog van w8 naar w10?

door soundman2 @, Wouw, 08-07-2018, 21:43 (2111 dagen geleden) @ Ben
Gewijzigd door soundman2, 08-07-2018, 21:47

Dan is een DVD misschien wel handig.
Groet, Ben

Heb ik niet, maar ik ga uitzoeken hoe een imagefile te maken die ik via usb weer kan terugzetten.
Het installeren van W10 verloopt traag, maar is nu bezig de updates te zoeken/installeren. Het lijkt er op dat ik straks weer een werkende W10 heb.

laptop gecrashed, kun je nog van w8 naar w10?

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 09-07-2018, 09:58 (2111 dagen geleden) @ soundman2

Met deze DVD kun je naar W10 zonder dat je tegelijk alle update's download.
Hij vraagt wel of hij updates mag downloaden maar dan zeg je Nee.
Dit scheelt erg veel tijd.
Na het afronden van de installatie en nieuwe opstart gaat hij update's ophalen.
Als dat is verwerkt doe dan "Schijfopruiming" inclusief Opschonen System files.
Daarna 1x per week met True Image een backup maken naar b.v. een Externe HD.
Duurt 30 minuten maar je zet die versie weer terug in 10 minuten na een crash.
Als je een copie wil hebben kun je er natuurlijk om vragen.
Groet, Ben

laptop gecrashed, kun je nog van w8 naar w10?

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 08-07-2018, 21:58 (2111 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door Maarten Bakker, 08-07-2018, 21:59

Ja, ze slaan de signature van het moederbord op bij de eerste activatie. De licentiekey, als je die moet invoeren, zou als het goed is de bestaande key van Windows 8 moeten zijn. Bij een OEM versie hoef je denk ik geen key in te voeren. Nou moet ik eerlijk zeggen dat ik zelf nog nooit Windows 10 geherinstalleerd heb op een gemigreerde computer, dus kan helaas niet vertellen of het met de praktijk klopt.

Verder is er nog een route die je kan gebruiken als de automatische activatie niet lukt: telefonisch activeren. Komen vrij veel codes aan te pas en je moet aangeven dat je deze Windows echt maar op 1 computer in gebruik hebt, maar het werkt wel zo goed als altijd.

laptop gecrashed, kun je nog van w8 naar w10?

door soundman2 @, Wouw, 08-07-2018, 22:41 (2111 dagen geleden) @ Maarten Bakker

De laptop is nog steeds bezig en het lijkt weliswaar traag, maar wel vooruit te gaan. Ik zie morgen wel wat er van terecht gekomen is.

laptop gecrashed, kun je nog van w8 naar w10?

door soundman2 @, Wouw, 09-07-2018, 06:56 (2111 dagen geleden) @ soundman2

Win10 is terug. Wat een kwallen zeg. Alles wat je niet wil stellen ze voor, zodat je op bijna alles nee moet klikken.Standaard browser? Pas als je op het selectievlakje van edge drukt, wat je dus eigenlijk niet wil, dan krijg je een kans om je favoriete browser standaard te maken. Poeh.
Nu nog het touchpad. Als W10 start en je hebt het eerste scherm, werkt het touchpad. Na enkele seconden verschijnt dan naast de cursor het busy cirkeltje en even later is het touchpad uitgeschakeld. Met de combinatie Fn+F9 is het ook niet aan te zetten. Na reboot herhaalt zich hetzelfde weer.
Het touchscreen scherm werkt wel steeds, maar vooral bij kleine items is dat niet zo handig.

laptop gecrashed, kun je nog van w8 naar w10?

door soundman2 @, Wouw, 09-07-2018, 09:35 (2111 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door soundman2, 09-07-2018, 09:36

Kennelijk een niet zo goede driver. Bij apparaatbeheer kon ik kiezen om de vorige (wel werkende) driver te gebruiken. Dat loste het probleem op.
Windows doet wat hij wil. Wil je wat anders dat niet hun keuze is, dan zwijgen ze in alle talen en mag je het zelf uitzoeken........

laptop gecrashed, kun je nog van w8 naar w10?

door Jeroen Visser @, Eindhoven, 09-07-2018, 06:36 (2111 dagen geleden) @ soundman2

Ik heb hetzelfde meegemaakt en ben na de herinstallatie heerlijk op W8 blijven zitten, veel stabieler dan W10 die constant updates nodig heeft.

laptop gecrashed, kun je nog van w8 naar w10?

door snameroc @, Etten Leur, 11-07-2018, 05:12 (2109 dagen geleden) @ Jeroen Visser

Alle os hebben updates nodig. Anders is het begin van het einde. Natuurlijk zijn er problemen met win 10 maar door de bank genomen is het een heel stabiel systeem dat meestal bij problemen zichzelf hersteld. Als je ziet hoeveel het in de praktijk gebruikt wordt tov va n de problemen is het gewoon probleemloos dat is met eerdere osen wel eens anders geweest.

powered by my little forum