Rens & Rens "Praktische meettechniek" gepubliceerd (Toestel of techniek)

door Fons Vendrik ⌂ @, Ter Aar, 22-07-2018, 21:51 (2077 dagen geleden)

Beste radiovrienden,

Op mijn website heb ik het schoolvak Rens & Rens "Praktische meettechniek" gepubliceerd.
Het is het praktijkdeel dat samen met het nog te publiceren deel "Meetinstrumenten en Metingen" gezien moet worden.

Na alle eerder verschenen wis- en natuurkunde leek het mij nu een geschikt moment met een praktische uiteenzetting te komen die volledig betrekking heeft op de radiotechniek.
Het gaat hier om ca. 188 metingen van uiteenlopende aard die parallel loopt aan de technische cursusdelen, waaronder een deel metingen aan transistoren.
Diverse meetapparatuur wordt besproken en er staat een handleiding in voor het zoeken van fouten in radio-ontvangers en versterkers. Tenslotte wordt de werking van de getriggerde oscilloscoop door Rens duidelijk uiteengezet.

Ik denk dat vooral de beginnende radioamateur veel plezier kan beleven aan dit deel.
Hiervoor blijf ik graag openstaan voor alle opbouwende kritiek
Kijk op:

https://www.fonsvendrik.nl/educatief/rens-rens/praktische-meettechniek

--
Groeten van Fons

"Het leven van een elektronicus gaat niet over rozen."

Rens & Rens "Praktische meettechniek" gepubliceerd

door douwebakker @, Vledder, 23-07-2018, 18:41 (2076 dagen geleden) @ Fons Vendrik

Meten bij mijnheer Bakker op het lab. Het was een belevenis. Deze man kom absoluut geen orde houden.

Rens & Rens "Praktische meettechniek" gepubliceerd

door Peter1952 @, Almere, 23-07-2018, 19:25 (2076 dagen geleden) @ douwebakker

Dat kun je wel zeggen ja.
En dan die aftandse meetappararuur. Later werd het gelukkig beter.
Ik heb bij Rens & Rens gezeten van 1969 - 1975. Het was zwoegen, maar ik heb het dan toch gehaald. Aan het eind had ik drie blauwe speldjes, eentje zonder kroon, eentje met een klein en eentje met een groot kroontje.
Nog in het oude gebouw aan de Bergweg. Daar staan nu dure appartementen.

De originele stencils heb ik nog.

Groeten,
Peter

Rens & Rens "Praktische meettechniek" gepubliceerd

door douwebakker @, Vledder, 23-07-2018, 20:39 (2076 dagen geleden) @ Peter1952

Ik was daar tot 1971. Intern. Heb ook een peldje maar zou niet weten waar. Ben nogal eens verhuist vandaar.

Rens & Rens "Praktische meettechniek" gepubliceerd

door Julius ⌂ @, Dronten, 24-07-2018, 11:01 (2075 dagen geleden) @ douwebakker

Ik weet daar als oud Hilversummer alles van.
Ik zat op de Philips bedrijfsschool ( 1963-1965 ) daar vlak bij op de Lindenheuvel………..en bij Rens zat ook een meisjes school.
Zou het daardoor komen dat er veel mensen op Rens zaten maar weinig met een diploma?

Rens & Rens "Praktische meettechniek" gepubliceerd

door Fons Vendrik ⌂ @, Ter Aar, 24-07-2018, 12:26 (2075 dagen geleden) @ Julius

Ik weet daar als oud Hilversummer alles van.
Ik zat op de Philips bedrijfsschool ( 1963-1965 ) daar vlak bij op de Lindenheuvel………..en bij Rens zat ook een meisjes school.
Zou het daardoor komen dat er veel mensen op Rens zaten maar weinig met een diploma?

Beste Julius,

Ik weet (als oud-Utrechtenaar) niet hoe het bij Philips zat?
1. Bij Rens zaten vrijwel allemaal nerds; die zaten niet echt achter de vrouwen aan.
2. Misschien is het beter dat het studieprogramma van de Philips bedrijfsschool en dat van Rens maar eens naast elkaar wordt gelegd.
3. Waarschijnlijk komt men dan (na bestudering van punt 2) tot een heel andere, minder suggestieve, conclusie.

Overigens wil ik daarmee niet zeggen dat jullie niks uitspookten hoor. ;-)

--
Groeten van Fons

"Het leven van een elektronicus gaat niet over rozen."

Rens & Rens "Praktische meettechniek" gepubliceerd

door Julius ⌂ @, Dronten, 24-07-2018, 15:19 (2075 dagen geleden) @ Fons Vendrik
Gewijzigd door Julius, 24-07-2018, 15:31

Oh, jee Fons,
Ik proef een beetje zuur? Geeft niet hoor.

Ik wilde een meer in de praktijk gerichte opleiding en die kreeg ik daar.
Maar goed, ik ben goed terecht gekomen, studie afgemaakt bij Philips gaan werken in Huizen NH. Mooi grote 300 kW zenders mogen maken, geheime apparatuur voor het leger maken en met mijn kennis examen gedaan als zendamateur. ( PE0GJG )

Maar veel oud Rens mensen die ik later tegen kwam zeiden "Wel bij Rens gezeten maar………."
Maar er zijn natuurlijk uitzonderingen.

Oh, ja, oud Veronica collega's Jurg van Beem en Arnold Vis "bezochten" RENS maar niet met goed gevolg.
(zie stukje jaap Been )

PS. Goed dat je e.e.a. gescand hebt !!!

Rens & Rens "Praktische meettechniek" gepubliceerd

door Fons Vendrik ⌂ @, Ter Aar, 23-07-2018, 21:58 (2076 dagen geleden) @ douwebakker

Meten bij mijnheer Bakker op het lab. Het was een belevenis. Deze man kom absoluut geen orde houden.

Daar weet ik aardig van mee te praten.

--
Groeten van Fons

"Het leven van een elektronicus gaat niet over rozen."

powered by my little forum