Audiocassettes digitaliseren (Toestel of techniek)

door Hugo Sneyers ⌂ @, Tongeren, België, 30-07-2018, 08:15 (2089 dagen geleden)

Hallo,

Ik ben bezig met het digitaliseren van een groot aantal audiocassettes en gebruik hiervoor het programma "audacity".
Nu dacht ik, om webruimte te besparen, neem ik op in mono (het zijn gewone interviews) maar ik stel vast dat het geen verschil uitmaakt of ik (1) monospoor heb of (2) stereosporen.
Is dit normaal of doe ik iets verkeerd ?
Ik neem op met 128 Kbps en kom dan uit op ongeveer 0,95 Mb per minuut.

Groeten .... Hugo Sneyers

Audiocassettes digitaliseren

door kris ⌂ @, Gent, België, 30-07-2018, 09:24 (2089 dagen geleden) @ Hugo Sneyers

Hallo,

Ik neem op met 128 Kbps en kom dan uit op ongeveer 0,95 Mb per minuut.

Groeten .... Hugo Sneyers


Je neemt op met een vaste bitrate? (CBR)

waar kies je mono?

groeten

Kris

Audiocassettes digitaliseren

door Hugo Sneyers ⌂ @, Tongeren, België, 30-07-2018, 10:35 (2089 dagen geleden) @ kris

Dag Kris,

Bedankt voor je reactie,
Ja ik neem op met vaste bitrate.

Hier kies ik mono:

[image]

En zo staat het in stereo:

[image]

Groeten .... Hugo

Audiocassettes digitaliseren

door soundman2 @, Wouw, 30-07-2018, 12:02 (2089 dagen geleden) @ Hugo Sneyers

Als de kanaalscheiding groot genoeg is, kun je met twee recorders twee tapes tegelijk overzetten, een op het linker en de ander op het rechterkanaal.
Voor spraak is een nog lagere bitrate misschien ook nog wel acceptabel.

Audiocassettes digitaliseren

door Hugo Sneyers ⌂ @, Tongeren, België, 30-07-2018, 12:46 (2089 dagen geleden) @ soundman2

Als de kanaalscheiding groot genoeg is, kun je met twee recorders twee tapes tegelijk overzetten, een op het linker en de ander op het rechterkanaal.
Voor spraak is een nog lagere bitrate misschien ook nog wel acceptabel.

Dag Henk,

Als ik een opname op het linkerkanaal zet en de andere opname op het rechterkanaal dan heb ik een probleem want de mp3-bestanden komen op mijn webruimte te staan zodat iedereen ze kan beluisteren.
Als het enkel voor mezelf was om de opnames te bewaren zou het wel een goede oplossing zijn !
Ik heb ook al met 64 kbps geprobeerd maar dan vind ik de kwaliteit toch niet echt zoals het zou moeten zijn.

Groeten .... Hugo Sneyers

Audiocassettes digitaliseren

door kris ⌂ @, Gent, België, 30-07-2018, 12:05 (2089 dagen geleden) @ Hugo Sneyers
Gewijzigd door kris, 30-07-2018, 12:09

Als je met vaste bitrate opneemt dan blijft het 128kbit ook als je mono opneemt. kwaliteit van die mono is dan wel beter dan 128 kbit/s stereo.

Je zou dus je bitrate kunnen verlagen naar 64kbit/s.

PC mannen denken anders over audio instellingen dan wij :-)

Audiocassettes digitaliseren

door Hugo Sneyers ⌂ @, Tongeren, België, 30-07-2018, 12:38 (2089 dagen geleden) @ kris

Dag Kris,

Ik had al enkele cassettes opgenomen met 64 kbps, uiteraard heb je dan minder ruimte nodig maar dan hoor je toch dat het niet echt klinkt zoals het zou moeten klinken, vandaar dat ik dacht dat ik in mono ook minder ruimte nodig had maar dat blijkt dus niet zo te zijn.

Groeten ..... Hugo Sneyers

Audiocassettes digitaliseren

door Laurens @, Zaandam, 30-07-2018, 14:44 (2089 dagen geleden) @ Hugo Sneyers

Stereo 64kbps is heel slecht. Mono 64kbps is hetzelfde als stereo 128kbps. Daar hoort geen verschil tussen te zitten. Als dat er wel is, dan gaat er ergens iets fout. Voor spraak zul je bij mono 64kbps 44100hz eigenlijk geen verschil moeten horen met het bronsignaal. Tenzij er veel achtergrondruis is! Ruis is moordend voor je MP3 compressor, en het uit zich als metalige, zingende bijgeluiden (artefacten)

Als het echt alleen interviews zijn, zonder geluidseffecten en muziekjes enzo, dan kun je ook de samplerate omlaag doen. Met een sample rate van 22050hz kun je opnemen tot 10khz (meer dan zat voor spraak). Door 64kbps mono bitrate te behouden, heb je dan bijna geen artefacten.

Veel winst is er ook te behalen met modernere codecs. MP3 is al zwaar verouderd alhoewel het voor velen voldoet. Door VBR (Variable bitrate) te gebruiken, kun je betere kwaliteit behalen bij gelijkblijvende bitrate (bij stiltes worden er minder bitjes gebruikt dan bij een spreker)
Andere codecs zoals AAC zijn ook de moeite waard. 32kbps AAC kun je vergelijken met ca. 64kbps MP3.

Ten slotte: opslagruimte wordt alleen maar goedkoper en goedkoper. Niet al teveel beknibbelen op schijfruimte :)

Audiocassettes digitaliseren

door Hugo Sneyers ⌂ @, Tongeren, België, 31-07-2018, 05:34 (2088 dagen geleden) @ Laurens

Hallo Laurens,

Bedankt voor je antwoord.
Ik heb ondertussen een kleine test gedaan en inderdaad, met variabele bitrate scheelt het bijna de helft aan opslagruimte.


Ten slotte: opslagruimte wordt alleen maar goedkoper en goedkoper. Niet al teveel beknibbelen op schijfruimte :)

De bedoeling is niet om schijfruimte te besparen maar webruimte te besparen, ik heb 25 Gb ter beschikking maar al deze interviews komen online te staan en dat zijn er een paar honderd dus als ik de helft zou kunnen besparen scheelt dat toch al gauw een 10-tal Gb.

Groeten .... Hugo Sneyers

Audiocassettes digitaliseren

door henkk56 @, 31-07-2018, 08:43 (2088 dagen geleden) @ Laurens

Ten slotte: opslagruimte wordt alleen maar goedkoper en goedkoper. Niet al teveel beknibbelen op schijfruimte :)

Wisten ze dat bij de NVHR maar :dev


Henk

Audiocassettes digitaliseren

door Laurens @, Zaandam, 31-07-2018, 14:46 (2088 dagen geleden) @ henkk56

Als je daarmee doelt op de servicedocumentatie - geheel mee eens... Maar ik ben al lang blij dat er zo'n boel info gratis te downloaden valt.

Audiocassettes digitaliseren

door Sietze Osinga @, Koekange, 30-07-2018, 16:04 (2089 dagen geleden) @ Hugo Sneyers

Hallo Hugo.Ik heb al veel cassettes gedigitaliseerd via een speciale cassette player welke de cassettes direkt omzet in MP3 formaat.Prima resultaat! Player is nog steeds te koop geloof ik in verschillende webshops.Misschien een idee voor jou?
[image]
Groeten,
Sietze.

Audiocassettes digitaliseren

door Laurens @, Zaandam, 30-07-2018, 16:41 (2089 dagen geleden) @ Sietze Osinga

Gezien Hugo aan het kijken is hoe de kwaliteit het best behouden blijft, is deze overzetter voor hem waarschijnlijk ongeschikt.

Gewoen een net cassettedeck uit de kringloop halen, voor 10 euro heb je al iets dat vele malen beter is dan dat plastic apparaatje.

Audiocassettes digitaliseren

door henkk56 @, 30-07-2018, 21:09 (2088 dagen geleden) @ Laurens
Gewijzigd door henkk56, 30-07-2018, 21:39

Toch zou het wel kunnen dat dat simpele cassettespelertje beter werkt dan Audacity,alles wat op een PC draait lijkt geluid en ook wel beeld flink te vernaggelen,ook al heb je een ik weet niet hoeveel core pc.
Laatst heb ik wat MP3 bestanden met Audacity bewerkt en de geluidskwaliteit was daarna dermate bedroevend dat ik alles weg gekegeld heb.
Hetzelfde met beeld,als ik videobanden met een oude Pioneer harddiskrecorder digtaliseer krijg ik een schitterende kwaliteit,er zit nog een timebase corrector in ook.En dat met technologie uit de jaren 90.....
Als ik hetzelfde probeer met een hedendaagse PC is het resultaat om te kotsen,of misschien nog goed genoeg om op een telefoon beeldschermpje te bekijken,misschien is dat de norm geworden.
Maar goed,goede ideeën hierin zijn zeer welkom.:-)

Henk

Audiocassettes digitaliseren

door kris ⌂ @, Gent, België, 30-07-2018, 21:23 (2088 dagen geleden) @ henkk56

Toch zou het wel kunnen dat dat simpele cassettespelertje beter werkt dan Audacity,alles wat op een PC draait lijkt geluid en ook wel beeld flink te vernaggelen,ook al heb je een ik weet niet hoeveel core pc.

Maar goed,goed ideeën hierin zijn zeer welkom.:-)

Henk

Wel, een PC kan alles, maar niet altijd goed. Audacity zal het denk ik niet allen liggen, wel bvb A/D convertor en dies meer...

Omdat ikzelf ook heel wat analoog naar digitaal omzet en het al jaren meer dan beu was te wachten tot de PC er zin in had... ben ik op zoek gegaan naar een betaalbare hardware oplossing. twee jaar geleden gevonden in de Tascam SD-20M SS Recorder (solid state = SD kaart) . Werkelijk een fantastisch toestel. Neemt op in een zelfgekozen MP3 codec of PCM 16 bit. En nooit wachten gewoon op rec duwen net zoals bij een tapedeck 30 jaar geleden...

Ik neem nu veel radioprogramma's (oa the ratpack en de prehistorie)op van een goede FM tuner (telefunken acusta)zodanig dat ik die achteraf kan beluisteren, in de wagen bvb. Iedereen die zo een opname hoort kan niet geloven dat de bron simpel gedigitaliseerde analoge FM is... tja..

groeten

Kris

Audiocassettes digitaliseren

door Laurens @, Zaandam, 31-07-2018, 14:42 (2088 dagen geleden) @ henkk56

De ene PC is de andere niet. 10 a 15 jaar geleden heb ik 100 euro geïnvesteerd in een goeie geluidskaart (Esi Juli@).
Die klinkt niet. In de zin van geen eigen klank. Gezien de lange levensduur geen gekke investering geweest.
On-board geluidskaarten zijn bijna zonder uitzondering slecht. Maar tegenwoordig heb je voor een paar tientjes al een losse geluidskaart die prima klinkt.

Met audacity of adobe audition heb ik ook geen last van klank-verandering. Een oud magix programma was wel echt funest voor de natuurgetrouwheid van de opname.

Losse audiorecorders zijn (Tascam, Zoom, Marantz) natuurlijk ook heel mooi en praktisch. Maar de PC heb ik, de geluidskaart gaat al 2,5 PC mee, en is in mijn geval een prettig werkende oplossing.

Audiocassettes digitaliseren

door Hugo Sneyers ⌂ @, Tongeren, België, 31-07-2018, 05:41 (2088 dagen geleden) @ Sietze Osinga

Hallo Sietze,

Bedankt voor je antwoord.
Dit is echter niet wat ik zoek, ik ben heel tevreden met de methode met Audacity zoals ik ze al jaren gebruik maar aangezien ik nu een paar honderd cassettes ga doen waar enkel een mono opname op staat dacht ik, door in Audacity ook in mono op te nemen, dat ik de helft aan opslagruimte ging besparen maar dat is dus blijkbaar niet zo.
Waarschijnlijk denk ik nog te veel analoog, met een 4-sporen bandopnemer zou mijn redenering wel kloppen.

Groeten .... Hugo Sneyers

Audiocassettes digitaliseren

door Laurens @, Zaandam, 31-07-2018, 14:44 (2088 dagen geleden) @ Hugo Sneyers

Hallo Hugo,

je hoort bij 64kbps mono gewoon dezelfde klank te krijgen als bij 128kbps stereo. Zo niet, dan is er écht wat mis in je instellingen. Wat ook nog mogelijk is, is dat de tape met een scheve kop is opgenomen of dat je weergavekop scheef staat.

In dat geval gaat er signaal verloren bij conversie naar mono.

Vaak zijn de stereo-encoders wel zo slim dat ze herkennen dat beide stereokanalen hetzelfde zijn, waarbij de stereo-informatie dus niet opgeslagen wordt. Joint-stereo heet dat geloof ik.
Je gaat dus niet exact de helft aan opslagruimte besparen.

Audiocassettes digitaliseren

door Hugo Sneyers ⌂ @, Tongeren, België, 01-08-2018, 16:52 (2087 dagen geleden) @ Laurens

Hallo Laurens,

Ik heb wat zitten experimenteren en neem nu mono op met samplerate van 22050 Hz en dan opslaan met variabele bitrate. Dat geeft een perfecte weergave van de stem en ik zit dan rond de 16 Mb per uur.

Groeten .... Hugo Sneyers

Audiocassettes digitaliseren

door kris ⌂ @, Gent, België, 01-08-2018, 19:04 (2087 dagen geleden) @ Hugo Sneyers

dus CBR was geen noodzaak?

(dat begreep ik een beetje uit je antwoord, ver hierboven)

groeten

Kris

Audiocassettes digitaliseren

door Hugo Sneyers ⌂ @, Tongeren, België, 01-08-2018, 19:14 (2087 dagen geleden) @ kris

dus CBR was geen noodzaak?

(dat begreep ik een beetje uit je antwoord, ver hierboven)

groeten

Kris

Hallo Kris,

Als ik met CBR (constante bitrate) opsla zijn de bestanden groter.

Groeten .... Hugo

Audiocassettes digitaliseren

door kris ⌂ @, Gent, België, 01-08-2018, 19:25 (2087 dagen geleden) @ Hugo Sneyers

Ja, dat weet ik :-)

maar het was dus geen noodzaak... ? (CBR bestaat niet enkel en alleen om grotere bestanden aan te maken)

groeten

Kris

Audiocassettes digitaliseren

door Hugo Sneyers ⌂ @, Tongeren, België, 01-08-2018, 19:36 (2087 dagen geleden) @ kris

Ja, dat weet ik :-)

maar het was dus geen noodzaak... ? (CBR bestaat niet enkel en alleen om grotere bestanden aan te maken)

groeten

Kris

Dag Kris,

Neen dat was geen noodzaak, ik was enkel een manier aan het zoeken om de bestanden kleiner te krijgen.
In mijn analoge hersenen was ik van mening dat een opname in mp3-mono kleiner zou zijn dan een mp3-stereo maar ondertussen ben ik er achter dat dit niet het geval is.

Groeten .... Hugo

Audiocassettes digitaliseren

door Julius ⌂ @, Dronten, 31-07-2018, 09:22 (2088 dagen geleden) @ Hugo Sneyers
Gewijzigd door Julius, 31-07-2018, 09:45

Ik heb ons hele Veronica programma archief, zo'n 2500 uur op banden, gedigitaliseerd in mono. Want de tapes waren ook mono vol spoor 19cm/sec.
Ik heb dat in mp3 gedaan en 160Kbps. Dat was voldoende.

http://www.norderney192.nl/archief1.html


Waarom mp3? Ik ben er uiteindelijk mee begonnen in het jaar 2000 op DAT tape dat was kwalitatief prima maar toch erg kwetsbaar. (het is toch een bandje, het lust in en uit en de tracking is kwetsbaar.)
Dus in 2007 alles weer realtime overgezet in mp3. En dat is het.
Ook cassettes kwamen voor. Errst gewoon een kopie en later in de audio editer kijken welk kanaal het beste is. (als het tenminste een mono opname betreft. En bij spraak is dat meestal het geval.

En niet in stereo, want bij een beetje faze verschil hoor je dat weer.

Juul

Audiocassettes digitaliseren

door ruudtx @, Utrecht, 31-07-2018, 16:39 (2088 dagen geleden) @ Hugo Sneyers

De capaciteit dus HD ruimte wordt bepaald door de bitrate, niet of het stereo of mono is.
Wel is de kwaliteit beter in mono omdat dan de hele bitrate voor 1 kanaal wordt gebruikt.

Je gebruikt een edit programa om op te nemen, probeerde ik ook wel eens met Cool Edit Pro, de voorganger van Audacity en dat kost extra reken capaiciteit en slechtere geluidskwaliteit dan een programma dat alleen geluid van de geluidskaart opneemt. Vorbeeld is Total Recorder, werkt goed bij mij.
De geluidskaarten in PC's zijn niet zo slecht, ik zend er zelfs mee uit en neem er van alles mee op. Anders een Creative Sound Blaster, koop je soms bij de kringloop voor een paar Euro.

Ik heb op mijn computer zo ook een paar oude Veronica programma's iov Stichting Norderney omgezt naar MP3, dus van DAT naar Mp3. Ging prima. Werden later uitgezonden.

MP4 met wisselende bitrate is een goede oplossing als je weinig capaciteit wil gebruiken, maar zelf neem ik tegenwoordig alles op in WAV. Compressed WAV is nog steeds erg goed en scheelt 2 derde in ruimte.

Schrijf je files zo snel mogelijk weg naar Flash geheugen, kost weinig.

Audiocassettes digitaliseren

door Bapaktua ⌂ @, Haarlem, 01-08-2018, 16:43 (2087 dagen geleden) @ ruudtx
Gewijzigd door Bapaktua, 01-08-2018, 16:47

Van Ruudtx 'Vorbeeld is Total Recorder .
welke versie gebruik je?Ik lees 8.2 8.4 ?
Ik wil wat experimenteren met dit programma, ik gebruik nu Audacity 2.1.2.
En ik lees dat het toch een koop programma is??
Ik ben benieuwd, ruud
NB, ik gebruik een PC XP hier voor

Audiocassettes digitaliseren

door ruudtx @, Utrecht, 01-08-2018, 18:18 (2087 dagen geleden) @ Bapaktua

Het is koopprogramma helaas.
Ik heb die dingen gekregen met sleutels omdat ik in de radio business zit.

De mijne is al heel oud, maar werkt nog prima.

Misschien even verder zoeken naar audio programma's, moeten ook gratis te vinden zijn.

Ik vind zelfs gratis radio-automation programma's zals Zara.

Audiocassettes digitaliseren

door Rob Krabbendam ⌂ @, Hellevoetsluis, 01-08-2018, 13:20 (2087 dagen geleden) @ Hugo Sneyers

Volgens mij neem je niet op in mp3. Je neemt op met een bepaalde sample rate en aantal bits per sample. Kies daar het maximaal haalbare van je geluidskaart of externe audio interface.

Voor mono maak je inderdaad het best meteen een monospoor aan.

Vervolgens ga je exporteren in mp3. Tijdens exporteren wordt dan de opgenomen track gecomprimeerd. In die stap kun je instellen hoeveel bits per seconde je wilt in je uiteindelijke bestand. Voor spraak kun je dan prima een variabele bitrate instellen. Kies daar de laagste bitrate die nog acceptabel klinkt.

powered by my little forum