GPIB-PCii kaart (Gezocht)

door loek @, Exloo (Drenthe), 09-08-2018, 12:27 (2080 dagen geleden)

Hallo forumlezers,

Om wat lastige problemen bij de Tektronix scopes (TYPE TDS5XX) op te lossen ben ik op zoek naar een GPIB kaart voor een PC11 slot.

De debug-software is helaas alleen maar bruikbaar met dit type kaart.
Er is wel een source code in C aanwezig, maar mijn kennis van C is minimaal.
Ik denk dat iemand met gedegen kennis van C heeft wel een executabel zou kunnen maken die ook werkt op modernere GPIB bus via USB. Maar tot nu toe is er wel veel geschreven over deze debug-tool (genoemd TEKTOOL). Maar niemand heeft een omgebouwde USB-versie. Allemaal gebruiken ze dus een oude PC (Windows 98 of XP) met deze kaart. Ik heb nog een XP computer en hoop dat deze kaart met de bijbehorende drivers kan gaan werken.

Wie heeft deze kaart nog en wil hem verkopen?

Graag jullie reactie al vast bedankt met vriendelijke groet,

Loek

GPIB-PCii kaart

door Roland Huisman @, Zwolle, 09-08-2018, 14:15 (2080 dagen geleden) @ loek
Gewijzigd door Roland Huisman, 09-08-2018, 14:19

Hallo Loek,

Bedoel je nu niet gewoon een PCI kaart?

Je hebt het over PCii en PC11. Beide zeggen mij niets, maar als ik je verhaal
lees en je spreekt over oude PC hardware dan denk ik dat je PCI bedoelt?
Indien je toch een oude PC hebt zou een ISA ook moeten werken, maar ik ken de tool niet.
https://link.marktplaats.nl/m1296114011

Groeten, Roland

GPIB-PCii kaart

door loek @, Exloo (Drenthe), 10-08-2018, 13:16 (2079 dagen geleden) @ Roland Huisman

Hallo Roland,

De tekst in het verhaal wat ik geschreven heb klopt niet (tik fout).
De volledige omschrijving van een kaart die werkt op een PC met Windows 98 en misschien ook XP is: NI PCII/IIA GPIB card.

Het gaat dus om een kaart met PCII slot.

De link waar jij naar verwijst is een (eerder ontwikkelde) kaart met ISA slot. Deze aanbieding had ik al bekeken en volgens kenners? werkt deze kaart niet op XP.

De reden dat dit niet zou werken is volgens kenners:
De kaart uit de MP aanbieding werkte niet met NT-based software.
XP werkt wel met NT-based software.

Dus al is in de XP machine een ISA slot aanwezig, dan nog zou dit niet kunnen werken.

Het C-programma dat gecompileerd is gaat ook uit van NT-based software.

Ik zoek dus een HPIB kaart die minimaal kan werken op XP.

Bedankt voor je reactie met vriendelijke groet,

Loek

GPIB-PCii kaart

door Roland Huisman @, Zwolle, 10-08-2018, 14:28 (2079 dagen geleden) @ loek

Hallo Loek,

PCII is geen PC slot maar het type kaart van National Instruments.
En sterker nog, dat is een ISA kaart:

http://www.essencetech.org/images/2015/NI%20GPIB-PCI%20GPIB-PCII-IIA%20ISA%20IEEE-488.2%20GPIB.jpg


Ik heb zelf wel een NI PCI/GPIB liggen welke nieuwer is.
Deze kaart wil ik niet kwijt maar je mag hem wel gebruiken
als dit voor jou zou werken...

http://www.svtechparts.com/index.php/national-instruments-pci-gpib-card-part-183617g-01-or-183617...

Groeten, Roland

GPIB-PCii kaart

door loek @, Exloo (Drenthe), 11-08-2018, 14:59 (2077 dagen geleden) @ Roland Huisman

Hallo Roland,

Bedankt voor je antwoord en het prachtige aanbod om eventueel jouw kaart te mogen uitproberen.

Als ik het goed begrijp is de kaart NI PCII/IIA GPIB voorzien van een ISA slot.
Dit is dus iets anders dan een kaart met een PCI slot?
Nu zie ik op EBay ook PCI kaarten aangeboden worden maar deze hebben twee gleuven op de kaart zitten. Terwijl op jouw PCI-kaart maar één gleuf zit?

Zit daar nog een logisch verhaal bij?

In de PC die bij mij nog op XP draait zitten twee PCI sloten (ieder met één gleuf).
Ook zitten er PCI expres sloten in de XP-PC maar dat is nu niet van toepassing.

Zou het kunnen dat het verschil tussen de NI PCII/IIA GPIB kaart en het type kaart dat jij hebt inderdaad het verschil is tussen wel/geen NT based software?

Als dat zo is dan zou dus een kaart gelijk aan die van jou de meest logische keuze zijn.

Ik wacht jou reactie af en zal dan aan de hand daarvan eerst gaan zoeken naar een geschikte aanbieding.

Al vast bedankt met vriendelijke groet,

Loek

GPIB-PCii kaart

door Roland Huisman @, Zwolle, 11-08-2018, 17:29 (2077 dagen geleden) @ loek
Gewijzigd door Roland Huisman, 11-08-2018, 17:36

Hallo Loek,

Bedankt voor je antwoord en het prachtige aanbod om eventueel jouw kaart te
mogen uitproberen. Als ik het goed begrijp is de kaart NI PCII/IIA GPIB
voorzien van een ISA slot.

Dat klopt exact. Een 8 bit ISA slot om precies te zijn. Deze kunnen in
een 8 of 16 bit ISA slot van een PC geplaatst worden.

Ik heb overigens één kaart gezien welke een 16 bit ISA uitvoering is.
https://www.ebay.com/itm/National-Instruments-GPIB-PCII-IIA-Interface-Card-ISA-ASSY-181065-01-Rev...

Maar alle andere kaarten die ik zie met dat nummer zijn 8 bit ISA kaarten.

Dit is dus iets anders dan een kaart met een PCI slot?

Ja, ISA en PCI zijn twee totaal verschillende bussen. PCI is veel nieuwer
en de bitbreedte is groter.

Nu zie ik op EBay ook PCI kaarten aangeboden worden maar deze hebben
twee gleuven op de kaart zitten. Terwijl op jouw PCI-kaart maar één
gleuf zit? Zit daar nog een logisch verhaal bij?

Ik kan het zelf niet beter uitleggen: PCI slot specificaties

De PCI kaarten met twee sleuven kunnen eigenlijk in alle PCI sloten.
Die gene met een enkele sleuf wil óf 5V óf 3,3V als voeding hebben.
Mijn kaart is overigens ook een exemplaar met twee sleuven zie ik nu :-)

In de PC die bij mij nog op XP draait zitten twee PCI sloten (ieder met één gleuf).

Even kijken aan welke kant die sleuf zit. Dan weet je de spanning waarop
die sloten werken. Maar die kaarten met 2 sleuven werken dus sowieso.

Zou het kunnen dat het verschil tussen de NI PCII/IIA GPIB kaart en het type
kaart dat jij hebt inderdaad het verschil is tussen wel/geen NT based software?

Voor zowel ISA als PCI kaarten kunnen NT drivers geschreven worden.
Maar hoe ouder de kaart hoe minder aannemelijk dat is... Gezien de GPIB
bussen vaak in een proffessionele omgeving gebruikt worden zou ik daar
ook wel sneller NT drivers voor verwachten. Ook voor ISA. Maar een NT driver
is geen garantie voor een goede werking onder XP hoor.

Als dat zo is dan zou dus een kaart gelijk aan die van jou de meest logische keuze zijn.

Ik wacht jou reactie af en zal dan aan de hand daarvan eerst gaan zoeken naar een geschikte aanbieding.

Het type nummer van mijn kaart is 183617K-01 Misschien kunnen mensen van een
TEK forum je wel vertellen of die kaart goed werkt op jouw tool?

Edit: kun je mij die software ook sturen? Dan druk ik die kaart hier in een
PC en kan ik wel zien of het werkt...

Groeten, Roland

GPIB-PCii kaart

door Oldtimer @, Oegstgeest, 11-08-2018, 17:57 (2077 dagen geleden) @ loek

Bij deze een link die een aantal van je vragen beantwoordt:

http://www.ni.com/pdf/manuals/321422d.pdf

Hierin wordt een kaart beschreven die past in een PC, PC/XT en PC-AT en is dus een ISA-kaart.
Deze kaart werkt in ieder geval onder Windows NT/98/95

Willem

GPIB-PCii kaart

door Ries van Leeuwen @, Aalsmeerderbrug, 13-08-2018, 19:55 (2075 dagen geleden) @ Oldtimer

Hallo Loek,

Uit de berichten in deze draad maak ik op dat je de z.g. "Field Calibration Software" voor Tektronix TDSxxx scopes wil gebruiken.

Deze SW is nogal speciaal en loopt alleen onder DOS en maakt gebruik van de genoemde NI PCII/PCIIA kaart (te configureren voor PCIIA).
Je hebt dus een oude computer nodig die nog een ISA-bus heeft.
Het DOS operating system moet "stand alone" zijn, dus niet een subset van Windows, want dat werkt niet.

De FCS kan direct in DOS geladen worden, er zijn geen sw-drivers nodig.
Het kalibreren is een tijdrovende klus, maar goed te doen.

Kalibratie kan o.a. noodzakelijk als de NVRAM in de scoop dood is. De scoop start dan niet meer op omdat, naast de calabratie data, ook de startvector in deze NVRAM staat. Na calbratie is dit alles weer hersteld.

Het genoemde TEKTOOL kan wel onder windows(bv XP) met standaard GPIB draaien.
Met dit programma kun je bv de NVRAM uitlezen en op nieuw beschrijven. Ik heb TEKTOOL nooit gebruikt, wel andere programmatuur om middels GPIB geheugen inhoud te manipuleren ( bv opties inschakelen).

Er is nog een andere (debug) mogelijkheid. De TDSXXX scopes hebben op het processor board een zg "Debug Port". als je hier een RS232 interface voor maakt en bv super hyperterminal of putty op aansluit, krijg je bij het opstarten van de scoop een lange lijst met data en je kunt ook data terug schrijven.
Interpretatie van die data is lastig, maar kan soms wel interessant zijn.

Ik hoop dat ik wat meer duidelijkheid dan verwarring met deze bijdrage gebracht heb.

Met vriendelijke groet,

Ries

--
RVL

GPIB-PCii kaart

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 14-08-2018, 07:02 (2075 dagen geleden) @ Ries van Leeuwen

Hallo Loek,

Uit de berichten in deze draad maak ik op dat je de z.g. "Field Calibration Software" voor Tektronix TDSxxx scopes wil gebruiken.

Deze SW is nogal speciaal en loopt alleen onder DOS en maakt gebruik van de genoemde NI PCII/PCIIA kaart (te configureren voor PCIIA).
Je hebt dus een oude computer nodig die nog een ISA-bus heeft.
Het DOS operating system moet "stand alone" zijn, dus niet een subset van Windows, want dat werkt niet.

Hallo Loek,

Zie het stukje hierboven van Ries. Mocht je een DOS computer zoeken, je kan van mij een 486 lenen, volledig DOS, met toetsenbord en muis.

Als het nodig is hoor ik het graag van je,

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

GPIB-PCii kaart

door loek @, Exloo (Drenthe), 01-09-2018, 15:17 (2056 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Hallo Leo,

Bedankt voor het aanbod Als het nodig is dan meld ik me wel

Met vriendelijke groet,

Loek

GPIB-PCii kaart

door Roland Huisman @, Zwolle, 16-08-2018, 07:14 (2073 dagen geleden) @ Ries van Leeuwen

Hallo Ries,

Voor specifiek MS-dos is ISA vaak het makkelijkste omdat
je dat direct aan kunt sturen zonder drivers.

Ik heb nog een HP 82335 GPIB kaart liggen.
Weet jij of dit net zo universeel is als een RS232 kaart?
Of te wel, uitwisselbaar met de NI PCII/PCIIA ?

Ik moet dat tektool nog even testen, maar als deze isa kaart
kan helpen dan is dat mogelijk ook werkbaar.

Groeten, Roland

GPIB-PCii kaart

door Ries van Leeuwen @, Aalsmeerderbrug, 17-08-2018, 09:12 (2072 dagen geleden) @ Roland Huisman

Hallo Roland,

Eerst een kleine correctie mijnerzijds: de naam van de tektronix-software specifiek voor TDSxxx scoops is "Field Adjust Software" (FAS).

Deze sw vereist specifiek het gebruik van de NI PCII/PCIIA kaart.
De HP 82335 kaart zal niet werken. Dat heeft, denk ik, te maken met de "hardware" bepaalde I/O adres groep(en).

Voor het gebruik van een "normale" GPIB applicatie op oudere hardware (ISA bus) lijkt mij de HP 82335 kaart prima bruikbaar. Ik ga er daarbij van uit dat HP een set van GPIB(488.2) drivers voor DOS en Windows beschikbaar heeft.

Wat Tektool betreft: deze sw hoeft volgens mij niet speciaal op zeer oude hardware te draaien. Ik heb tektool.exe files gezien voor Windows 98SE en Windows XP.

Voor de duidelijkheid, ik heb Tektool (nog) niet gebruikt. Als een NVRAM over de datum is, maar nog werkt, dan soldeer ik hem uit. Daarna lees hem uit met een eprom-programmer, programmeer een nieuwe en soldeer deze weer in.

Met vriendelijke groet,

Ries

--
RVL

GPIB-PCii kaart

door loek @, Exloo (Drenthe), 01-09-2018, 15:15 (2056 dagen geleden) @ Ries van Leeuwen

Hallo Ries,

Sorry dat ik zo laat reageer. Ik had een paar keer gekeken en daarna gestopt met controleren. Nu zie ik jou reactie pas.

Ik wil eigenlijk alleen maar de inhoud van de twee NVRAMS kunnen lezen. Schrijven zou mooi zijn, maar niet noodzakelijk omdat je de inhoud ook via een programmer terug kan zetten.

De scoop werkt nu goed ook de Kalibratie is goed. Maar de batterijen van de NVRAM's zijn al ver over de tijd. Dus eens gaat dit fout. Bij vorige scoops zaten NVRAMS zonder een real time klok. Deze kon je dus vervangen door FRAMS.
Het enige risico was dan dat de NVRAM zijn informatie kon kwijt raken tijdens het desolderen. Door de verouderde batterij zijn ze kwetsbaarder.

Bij deze scoop de TDS520A zit er in één NVRAM ook een real time klok. Vervangen door een FRAM lukt dan niet. De bedoeling is dus een extra batterij extern aan te brengen. Dit zijn dus meer "gevaarlijke" handelingen extra. Zoals met een Dremel de batterij zichtbaar maken. Extra aansluitingen op de batterij en het spanning controle IC maken.

Zolang de scoop nog goed werkt zou ik dus eerst een kopie willen maken van de inhoud. Gaat de scoop dan defect (batterij echt leeg) dan kan je de bovenstaande handelingen alsnog uitvoeren en de data opnieuw aanbrengen via HPIB of programmer.

Ik heb over dit onderwerp veel gelezen in BLOGS en eigenlijk blijven er veel onduidelijkheden.

Er zijn verhalen die stellen dat het programma Tektool juist niet werkt op een pure DOS machine, maar uitsluitend op de DOS uit Windows 98.

Er zijn ook verhalen dat het programma Tektool wel werkt op de DOS op XP met een PCI kaart van NI naar HPIB

Er zijn ook 5 executabel versies van TEKTOOL. Maar wat nu op welke Windows versie draait is mij onduidelijk.

Een kaart met een ISA slot past niet in één van mijn computers. Ik heb nog een XP PC met PCI sloten. Maar met de eerder genoemde onduidelijkheid of het wel gaat werken en de hoge vraagprijzen voor deze kaarten (50-100 Euro) blijf ik wel twijfelen over aanschaf.

Door Roland Huisman is een aanbod gedaan dat ik een PCI kaart kan lenen. Ik denk dat ik daar gebruik van gaan maken. Ik kan dan eerst testen op welke versie van TEKTOOL het werkt.

Ik beschik wel over een USB naar HPIB adapter. En kan alles besturen van de scoop met deze adapter. De besturing doe ik nu via VBA in Windows 7.

Je zou dan denken dat het ook mogelijk moet zijn om , nadat je de schakelaar van de scoop op programmeren heb gezet, via deze adapter het geheugen uit te kunnen lezen.

De C (bron)code van TEKTOOL is beschikbaar, maar mijn kennis van C is te weinig om het programma te begrijpen.

Ik begrijp dat het commando , naar de scoop toe, voor lezen van geheugen een "m" is en voor schrijven een "M" is. Via HPIB wordt het lezen aangegeven met READ en dan het start adres de lengte en de file waar het naar toe geschreven wordt.

Wat me niet duidelijk is of nu het C programma byte voor byte ophaalt (loop in programma) of dat de scoop na het ontvangen van het "m" commando zelf autonoom alle data verstuurd. Ook is me niet duidelijk wat er nog meer met de "m" moet worden meegestuurd.

Deze onduidelijkheid komt door mijn gebrek aan C-kennis.

Zou ik wel weten welk format er precies naar de scoop moet dan zou ik dit dus ook kunnen versturen via de USB naar HPIB adapter.

Als ik dan ook het format zou weten hoe de data terug komt uit de scoop en hoe het einde aangegeven wordt dan zou je in VBA dit ook in een file kunnen opslaan. Kortom een modernere manier om het geheel uit te lezen.

Maar nogmaals de kennis ontbreekt en ik zie ook eigenlijk niemand die het wel weet. Iedereen is bezig met Windows 98 en het ooit 20 jaar geleden geschreven programma.

Nu nog even over de optie 13 (debug port). Deze zit niet op de scoop. Toch lees ik verhalen over het zelf bouwen van deze optie. Maar wat me weer niet duidelijk is hoe deze optie in de scoop ook operationeel wordt. Komt dit door aanbrengen van wat jumpers of moet er ook software geladen worden?

Graag je reactie met vriendelijke groet,

Loek

GPIB-PCii kaart

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 01-09-2018, 22:51 (2056 dagen geleden) @ loek

Loek.

TekTool,
Je zou aan de datum files een beetje kunnen achterhalen voor welk windows
versie die geschikt zou kunnen zijn.

Oude win98 Pc's zijn vast nog wel te vinden.
Ook ik heb speciaal wat oude pc's voor dergelijke zaken.

Zou ieder geval win98se (second edition) organiseren.

GPIB-PCii kaart

door loek @, Exloo (Drenthe), 01-09-2018, 15:20 (2056 dagen geleden) @ Roland Huisman

Hallo Roland,

Ik begrijp dat jij aan het onderzoekt of jou PCI HPIB kaart werkt met één van de TEKTOOL programma's?

Als het werkt zou ik dan jou kaart kunnen lenen?
Kom jij op de NVHR beurs aanstaande 8 september?

Graag je reactie met vriendelijke groet,

Loek

powered by my little forum