Pioneer SX 535 (Toestel of techniek)

door Wilfred-EHT ⌂ @, Breda, 19-08-2018, 07:34 (2076 dagen geleden)

Goedemorgen,

Zijn er misschien mensen bekend met een Pioneer receiver type SX 535 ?
Het bouwjaar is rond 1974 en er is het nodige van op het internet te vinden, maar ik ben toch ook wel benieuwd naar ervaringen van gebruikers.

Ik kan aan een goed exemplaar komen en ik vind het wel leuk om met deze ervaring op te doen.

Bvd, Wilfred

--
Wilfred Nolles
Email: wilfrednolles(apedingetje)outlook.com
Philips Fish Eye 22AH561
Pioneer RX-300
IMF Super Compact II
Pioneer PL12D-II
Thorens TD160
Verder van alles en nog wat

Pioneer SX 535

door soundman2 @, Wouw, 19-08-2018, 09:10 (2076 dagen geleden) @ Wilfred-EHT
Gewijzigd door soundman2, 19-08-2018, 09:11

Wat is een review!
Wat door de een verguisd wordt, wordt door iemand anders de hemel in geprezen. Met luidsprekers is dat nog veel erger.
In de winkel zei ik altijd tegen de klant:" Als je de luidsprekers mooi vindt klinken moet je ze gewoon kopen. Als ze dan 49 guldens per stuk kosten, heb je veel mazzel ".

Pioneer SX 535

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 19-08-2018, 09:23 (2076 dagen geleden) @ Wilfred-EHT

Naar welke ervaringen ben je dan opzoek.
Hoe vaak die stuk gaat?
Of de ontvang en geluidskwaliteit?

Is een 2x 20W versterker, heden zijn we gewend aan meer vermogen.
Destijds in '74 vond men eigenlijk 10W al veel.

Bedenk als je normaal op luisterniveau zit draai je ca 1 á 2W.

Als je stevig muziek wilt luisteren kan 20W wat mager zijn heden.
Verwacht dus niet een dijk van een geluid.
De kwaliteit is dan wel heel redelijk.

In die 70-ies receivers zitten vaak wel goede gevoelige ontvangers.

Verder houd er rekening mee dat deze SX535 zwaar mogelijk een service beurt
nodig heeft om er weer de sound uit verleden goed uit te krijgen.

Een set goede passende luidsprekers is van aller grootste belang.
Een type/model luidspreker kan op de ene versterker beter klinken dan op de andere.
Ga daar mee experimenteren.

Pioneer SX 535

door Wilfred-EHT ⌂ @, Breda, 19-08-2018, 10:52 (2076 dagen geleden) @ Wilfred-EHT

Uiteraard, experimenteren met combinaties en opstellingen is heel leuk en kan vaak verrassende uitslagen geven. Ik heb nu voor mij een mooie combinatie gevonden met receiver/boxen voor de woonkamer ( Factor vrouw is hier bepalend..) en de hobbykamer boven.

Ik heb nu een Philips 22RH550 versterker met C55 boxen van Kef op de hobbykamer en daar zou dan eventueel die Pioneer voor in plaats komen. Ik ben benieuwd hoe de Kef's daar op klinken.

Ook hier geldt dus meten is weten ;-)

Verder was ik gewoon benieuwd naar algemene ervaringen van de Pioneer receiver.

Bedankt , Wilfred

--
Wilfred Nolles
Email: wilfrednolles(apedingetje)outlook.com
Philips Fish Eye 22AH561
Pioneer RX-300
IMF Super Compact II
Pioneer PL12D-II
Thorens TD160
Verder van alles en nog wat

Pioneer SX 535

door humfred ⌂ @, Dubai / Ras al Khaimah, 19-08-2018, 12:01 (2076 dagen geleden) @ Wilfred-EHT
Gewijzigd door humfred, 19-08-2018, 12:14

In onze winkel hebben we er veel van verkocht in de 70er jaren.
Was zeker geen slecht toestel. AM ontvangst was onder de maat maar FM prima.
Mooie schaal met afstem "midden" meter was erg handig. En de FM ging toen al tot 108 mHz. Dat zag je niet vaak. Ook mooie aangename vliegwiel afstemming.
2 x 20 Watt was (is) ruim voldoende. Een receiver waar niet veel op aan te merken was.
Als je nog in AM geinteresseerd bent dan zorg dat de ferroceptor antenne-staaf van het chassis gekanteld is aan de achterkant.

Voor welke prijs heb je hem op het oog?

Pioneer SX 535

door Wilfred-EHT ⌂ @, Breda, 19-08-2018, 13:25 (2076 dagen geleden) @ humfred
Gewijzigd door Wilfred-EHT, 19-08-2018, 13:35

Hoi, de vraagprijs voor deze receiver is 150 euro, lijkt me wat aan de ruime kant eigenlijk..

[image]

Nog ter illustratie.

Het is kennelijk ook in de mode om de schaalverlichtingslampjes te vervangen door LED exemplaren, wel een prijzige aangelegenheid , deze kosten zo'n 6-7 euro per stuk..

--
Wilfred Nolles
Email: wilfrednolles(apedingetje)outlook.com
Philips Fish Eye 22AH561
Pioneer RX-300
IMF Super Compact II
Pioneer PL12D-II
Thorens TD160
Verder van alles en nog wat

Pioneer SX 535

door humfred ⌂ @, Dubai / Ras al Khaimah, 19-08-2018, 13:33 (2076 dagen geleden) @ Wilfred-EHT

Dat is te veel. Ik zou eerder aan 50 € denken.
Er zijn er veel van op de markt. Verder is het niet echt iets bijzonders. :-)

Pioneer SX 535

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 19-08-2018, 13:36 (2076 dagen geleden) @ Wilfred-EHT

Ah zeker op zo'n vintage site?
Voor 150,- moet ding helemaal tip top zonder 1 krasje
en helemaal nagezien zijn =onderdelen vervangen.

geen krakende potmeters en schakelaars
kortom 300% zijn.

Pioneer SX 535

door Dominic @, Breda, 19-08-2018, 19:39 (2076 dagen geleden) @ Maurice

Vraagprijs is veel te hoog.

Voor die prijs moet hij zoals gezegd perfect zijn zonder een spatje of krasje, met gloeilampjes ipv led, alle boekjes erbij en alle slechte low-leak elcotjes vervangen en perfect afgesteld zonder ook maar 1 krakende potmeter en inclusief de originele eindtransistoren.

Dominic

Pioneer SX 535

door humfred ⌂ @, Dubai / Ras al Khaimah, 19-08-2018, 22:00 (2076 dagen geleden) @ Dominic

Ook al is dat ding perfect en hopelijk niet kapot ge-re-elko`d of gecalibreerd dan is 150 € een woekerprijs wat ik er nooit voor zou betalen.
Zoals ik al eerder schreef is het zeker geen slechte ontvanger maar het is niks bijzonders en heeft geen kult-status.

Pioneer SX 535

door Wilfred-EHT ⌂ @, Breda, 20-08-2018, 20:46 (2075 dagen geleden) @ Wilfred-EHT

Hallo,

Bedankt voor de wijze raad en raden.
De Pioneer gaat het niet worden inderdaad. De eigenaar wilde zakken tot 135 en dat gaan we niet doen. Met respect voor de eigenaar natuurlijk .

Maar...

Ik liep tegen iets anders aan, een Denon PMA-540 versterker met een bijpassende Tuner TU-520.
De tuner werkt prima , alleen alle lampjes zijn defect.
De versterker kraakte hier en daar door schakelaars en de luidsprekers vielen soms weg door een haperend relais bij de A/B schakelaars.

Bovendien viel het rechter kanaal met hevig gekraak uit (levensgevaarlijk voor de eindtrap), dit bleek een slechte soldering te zijn rondom de eindtrappen.

Het mooie van het verhaal is dat me de hele set slechts 65 euro heeft gekost. (Big Smile dus)

Nu vraag ik me alleen nog af wat de ruststroom hier mag zijn. Op de meetpunten kon ik bij 1 kanaal 40 mV meten, bij het andere 24 mV.
Ik heb ze nu beide op 20 mV gezet , voor mijn gevoel komt dit in de buurt.

Groeten weer, Wilfred

[image]

[image]

[image]

[image]

--
Wilfred Nolles
Email: wilfrednolles(apedingetje)outlook.com
Philips Fish Eye 22AH561
Pioneer RX-300
IMF Super Compact II
Pioneer PL12D-II
Thorens TD160
Verder van alles en nog wat

Pioneer SX 535

door soundman2 @, Wouw, 20-08-2018, 21:01 (2075 dagen geleden) @ Wilfred-EHT

Met een toongenerator 10KHz toevoeren, mag onbelast. Afregelen met de scope op minimale cross-over. Dan zou je ook op de goede waarde uitkomen.

Pioneer SX 535

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 20-08-2018, 22:23 (2075 dagen geleden) @ Wilfred-EHT

Gevoel voor instellen ruststroom is heel aardig maar,

kun je mij vertellen wat de bedoeling is van die ruststroom instelling?
Of wel wat stel je daar nu eigenlijk mee in.

Als je daar goede antwoord op weet mag je er aan gaan draaien.

Pioneer SX 535

door Wilfred-EHT ⌂ @, Breda, 21-08-2018, 05:12 (2074 dagen geleden) @ Maurice

Maak je maar geen zorgen hoor...

--
Wilfred Nolles
Email: wilfrednolles(apedingetje)outlook.com
Philips Fish Eye 22AH561
Pioneer RX-300
IMF Super Compact II
Pioneer PL12D-II
Thorens TD160
Verder van alles en nog wat

Pioneer SX 535

door Goldline @, Oranjedorp, 21-08-2018, 08:05 (2074 dagen geleden) @ Wilfred-EHT

Zou toch eerst de documentatie opzoeken,
Het zou kunnen dat deze 2 ruststroom instellingen per kant heeft,
Nml. voor klasse A en A/B , met optocouplers wordt bij hoger volume naar de A/B instelling geschakeld.
Vergeet ook de potmeter van DC offset niet ,indien aanwezig !

--
Cees PA1DBA

Pioneer SX 535

door humfred ⌂ @, Dubai / Ras al Khaimah, 21-08-2018, 09:51 (2074 dagen geleden) @ Goldline
Gewijzigd door humfred, 21-08-2018, 09:52

Het zou inderdaad rond de 20-30 mA moeten liggen.
Ik zou de fabrieksgegevens er even bijhalen en het opzoeken. En wat ik zeker zou doen is de orginele goedkope klungel instelpotentiomenters vervangen door 10 slags typen van hoge kwaliteit.
Versterker warm laten worden, geen speakers en volumeregelaar dicht. Ingang CD of Aux kiezen.
De echte hifi expert stelt in op de aangegeven fabrieks waarde een gaat dan een half uur luisteren. Stelt het dan nogmaals in op een hogere of lagere waarde en zo verder. Tot ie het goed vind klinken.
Ik heb dat wel eens geprobeerd maar kon met de beste wil van de wereld geen verandering van geluid ontdekken.
Als er een DC offset regelaar aanwezig is dan op 0 mV instellen. Per kanaal natuurlijk.

Pioneer SX 535

door soundman2 @, Wouw, 21-08-2018, 11:44 (2074 dagen geleden) @ humfred

Ik heb dat wel eens geprobeerd maar kon met de beste wil van de wereld geen verandering van geluid ontdekken.
Als er een DC offset regelaar aanwezig is dan op 0 mV instellen. Per kanaal natuurlijk.

Als het regelbereik van de potmetertjes beperkt is, dan kan dat gebeuren.
Zou je de ruststroom op nul zetten, dan krijg je cross-over, maar ook niet bij alle eindtrappen.
Ik ken versterkers, waarbij de bases van de eindtransistoren gewoon aan elkaar geknoopt zitten en doorverbonden met een kleine weerstand naar de emitters en dus de uitgang. Het geheel aangestuurd door een diff. versterker (op-amp). Voor heel kleine signalen wordt de energie geleverd door de op-amp via het weerstandje aan de belasting. Wordt de uitgangsspanning hoger dan Vbe, dan gaan de eindtransistoren stroom leveren.
Instellen van de bias is niet kritisch. Te laag is goed hoorbaar als het flink te laag is. Te hoog doet de warmteontwikkeling toenemen. Het is dus een compromis. Niet voor niets hebben groot vermogen versterkers daarom vaak twee of meer voedingsspanningen. Dat om de vermogens dissipatie tijdens rust en kleine signalen te reduceren.
De methode met 10KHz werd op mijn werk gebruikt om de bias met een scope in te stellen. De ruststroom moest dan wel binnen zekere grenzen vallen.

Pioneer SX 535

door Wilfred-EHT ⌂ @, Breda, 23-08-2018, 18:39 (2072 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door Wilfred-EHT, 23-08-2018, 18:41

Hallo,

Bedankt voor de reacties weer.
Ik heb inmiddels een service manual kunnen bemachtigen , viel niet mee om te vinden maar via http://www.service-manual.net/ tegen een betaling van ongeveer 9 euro te downloaden.

Hierin staat de procedure netjes beschreven en de versterker liet zich dan ook goed afregelen.

Groeten , Wilfred

[image]

--
Wilfred Nolles
Email: wilfrednolles(apedingetje)outlook.com
Philips Fish Eye 22AH561
Pioneer RX-300
IMF Super Compact II
Pioneer PL12D-II
Thorens TD160
Verder van alles en nog wat

powered by my little forum