Mailwasher 2.0 (Toestel of techniek)

door soundman2 @, Wouw, 22-08-2018, 14:51 (2068 dagen geleden)
Gewijzigd door soundman2, 22-08-2018, 15:50

Al jaren gebruik ik mailwasher 2.0 als spam alerter voor de email. Het laat zien wat er bij de providers in de mailbox zit, zonder wat te downloaden. Je kunt dan eventueel aanvinken wat je met een mailtje wil doen
Geen vinkje, mail doorlaten
delete mail
delete mail + op de blacklist zetten
delete mail + blacklist + bounce.

De volgende keer vinkt het programma zelf de spam al aan. Je kunt dan eventueel de vinkjes weghalen.
Het werkt fijner als een spambox, die je iedere keer zou moeten controleren of er niet wat in verzeild raakt wat er niet in moest.
Sinds enige tijd werkt bouncing niet meer. Ik krijg daarbij het volgende bericht:

Failed to bounce message " titel van de mail" from "afzender" < afzender@provider.nl >(bounce4) Forged return address - no MX servers to receive the bounce could be resolved

Nu kan ik me voorstellen dat spammers een of ander niet bestaand adres opgeven, waardoor het bouncen mislukt. Maar nu mislukken alle bounces.
Ik heb zelf een bericht gestuurd en dat als spam aangemerkt en gebounced. Het staat dan netjes in de blacklist, maar ik krijg ook weer bovenstaande melding. In dit geval weet ik dus zeker dat de afzender bestaat.
Versie 2.0 is erg oud, maar de eenvoud van het programma is voor mij de reden om niet te updaten naar de laatste versie.
Zou het aan het OS kunnen liggen. Mijn pc voor de mail draait nog op XP. Door een trucje krijg ik nog wel de security updates, die bedoeld zijn voor de industrie etc.

Mailwasher 2.0

door PA2JAN @, Marknesse, 22-08-2018, 15:21 (2068 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door PA2JAN, 22-08-2018, 15:43

Ik heb zojuist de laatste versie ( 7.11.6 ) opgehaald bij firetrust.com .
Dat installeert en werkt gewoon, dus ik denk dat je aan een nieuwe versie toe bent. Het werkt ook nog met XP !

Mailwasher 2.0

door soundman2 @, Wouw, 22-08-2018, 15:48 (2068 dagen geleden) @ PA2JAN
Gewijzigd door soundman2, 22-08-2018, 15:51

k heb een veel nieuwere versie bij een kennis op de pc gezet en dat werkt, maar vergeleken met versie 2.0 zit er weer een hele hoop bij wat ik dan toch niet gebruik. Dat is de charme van 2.0. Tja als het niet anders kan. Ik weet nl niet hoe Mailwasher retourpost behandelt, met name de adressering.
Heb je het bouncen ook getest?

Mailwasher 2.0

door Jan 1 @, Tilburg, 22-08-2018, 18:20 (2068 dagen geleden) @ soundman2

Zit zo'n spamfilter niet standaard in je Internet security suite die je computer beveiligt. Dan hoef je toch geen apart spamfilter te installeren. Ik heb ESET Internet security 11 waar een spamfilter in zit. Kun je helemaal naar believen instellen via de E-mail box. Bij mij de oude Windows Live Mail, maar het werkt prima ! Andere security suites zullen toch ook wel zoiets hebben.

Mailwasher 2.0

door soundman2 @, Wouw, 22-08-2018, 21:28 (2068 dagen geleden) @ Jan 1
Gewijzigd door soundman2, 22-08-2018, 21:33

Ik houd niet van automaten. Dit werkt stukken eenvoudiger bovendien. Je ziet wat er aan mail gereed staat om binnen te halen. Daar kun je een labeltje aan hangen (vinkje)
Het programma doet dan wat ik beslist heb en start vervolgens mijn emailprogramma. Ik heb dus ook geen spambox etc. Mijn blacklist wordt automatisch aangepast. De geblackliste items zijn wel zichtbaar, ik kan dus alsnog beslissen of ik ze op laat halen door mijn emailprogramma.
Automaten zijn soms onbetrouwbaar, ook een van de reden waarom er nog geen zelfrijdende auto's in de handel zijn.
De vraag blijft wat er is veranderd waardoor bouncing niet meer werkt. Het programma is nooit geupdated en het heeft altijd uitstekend gefunctioneerd. Het moet volgens mij dan aan het OS liggen of iets in de mailafhandeling.XP wordt overigens ook niet meer geupdated, maar ik krijg nog wel veiligheidsupdates, (zolang het nog duurt)

Mailwasher 2.0

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 22-08-2018, 23:21 (2067 dagen geleden) @ soundman2

Het meest voordehandliggend, is dat de smtp-server van je provider anders geconfigureerd is. Immers heb jij zelf niets veranderd.

Maar los daarvan, is er geen enkele reden die ik kan bedenken, dat je spam zou willen bouncen. Ik denk zelfs dat het meestal zelfs nadelig is.

Mailwasher 2.0

door soundman2 @, Wouw, 23-08-2018, 10:11 (2067 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Het meest voordehandliggend, is dat de smtp-server van je provider anders geconfigureerd is. Immers heb jij zelf niets veranderd.

Maar los daarvan, is er geen enkele reden die ik kan bedenken, dat je spam zou willen bouncen. Ik denk zelfs dat het meestal zelfs nadelig is.

In de veronderstelling dat spammers met een echt emailadres, het idee krijgen dat ze post naar een niet bestaand adres sturen. Het lijken vaak gewone brdijven die koffieautomaten, watercoolers etc willen slijten.
Als de smtp server veranderd is, had mijn emailprogramma daar dan ook geen last van moeten hebben?
planet is volgens mij wel gewijzigd naar kpnmail, maar ik heb de planet accounts nooit aangepast.

Mailwasher 2.0

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 23-08-2018, 10:30 (2067 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door Maarten Bakker, 23-08-2018, 10:40

Spammers gebruiken meestal geen echte returnadressen. Vaker bezorg je er de fake-afzender overlast mee, je genereert extra internetverkeer en voor die ene keer dat er echt een spammer iets terugkrijgt, kan die nog naar de headers kijken en conclusies trekken over jouw adres of infrastructuur. En daar hoort ook bij dat hij ziet dat zijn spam in goede staat is aangekomen en pas na aankomst teruggestuurd. Ohja, en als de fake-verzender de bounce bouncet, dan heb je een klein probleemjpe met een vollopende mailbox; hoort niet te gebeuren maar er hoeft maar ergens een bugje op te treden en het is feest. Spam terugsturen is dus volslagen zinloos en potentieel schadelijk. Spam hoort in een zwart gat thuis, nergens anders.

Met wijzigingen bij de provider bedoel ik niet een andere mailserver of toegangsmethode, maar specifiek instellingen waardoor deze manier van bouncen niet meer zou lukken. Dat zijn typisch instellingen waar de gebruiker niet van op de hoogte gesteld wordt.

Vergelijk in de categorie stilzwijgende wijzigingen onder de motorkap de instelling van de server van dit forum, waarbij je alleen nog mail kan sturen als de afzender een geldige gebruikersnaam op die server heeft. Heeft nooit iemand tegen Paul gezegd, en toen hij ernaar ging informeren konden ze het probleem eerst niet eens helder uitleggen. Dat probleem is goed te omzeilen en dat zou zin hebben, maar in jouw geval heeft uitzoeken en omzeilen zoals gezegd juist geen zin.

powered by my little forum