Koolstof weerstanden (Toestel of techniek)

door Scheltes @, Alphen aan den Rijn, 27-08-2018, 14:14 (2062 dagen geleden)

Beste mensen,

Hierna een foto van diverse weerstanden:
https://sc02.alicdn.com/kf/HTB1EH7nJpXXXXaIXFXXq6xXFXXXu/2W-5-10R-1M-Carbon-Film-650.jpg

Zijn dit allemaal koolstof weerstanden? Of zijn ze dat behalve de meest linkse? Is dat soms een metaalfilmweerstand?

Wat zijn de 3 rechtse koolstof weerstanden? Zijn die kwalitatief minder dan de andere koolstof weerstanden?

Zijn koolstof weerstanden onderling uitwisselbaar? Zo neen, waarom niet?

Zijn metaalfilmweerstanden onderling uitwisselbaar met koolstof weerstanden?

Het spijt me als ik domme vragen heb gesteld.

Met vriendelijke groet,

Jan

Koolstof weerstanden

door Goldline @, Oranjedorp, 27-08-2018, 15:13 (2062 dagen geleden) @ Scheltes
Gewijzigd door Goldline, 27-08-2018, 15:17

Beste Jan,
domme vragen bestaan niet, domme antwoorden wel.
Metaalfilm weerstanden zijn over het algemeen meer ruisvrij dan koolweerstanden.
Als ik de foto bekijk zie ik dat de rechtse 3 (koolweerstanden) een nauwkeurigheid hebben (Tolerantie of afwijking) van 10% dat is aan de hoge kant. zilveren ring = 10% / gouden ring slechts 5 %
ik zet je foto even hier neer voor de andere bezoekers :-)
PS, foto's kan je hier neerzetten door op toets foto's te drukken ,
dan bestand kiezen (de gewenste foto te kiezen) van je computer en op
het voorbeeld te drukken om het in je bericht te plaatsen.
[image]

--
Cees PA1DBA

Koolstof weerstanden

door Scheltes @, Alphen aan den Rijn, 27-08-2018, 18:31 (2061 dagen geleden) @ Goldline

Beste Goldline,
Bedankt voor Uw reactie.
Graag zou ik nog willen weten of ik alle koolstof weerstanden met elkaar kan uitwisselen? Zo neen, waarom niet?
Ook of ik koolstof weerstanden kan vervangen door metaalfilm weerstanden?

Met vriendelijke groet,
Jan

Koolstof weerstanden

door Laurens @, Zaandam, 27-08-2018, 22:49 (2061 dagen geleden) @ Scheltes

In bijna alle gevallen zijn alle types weerstanden uitwisselbaar. Voor standaard werk mag je 'Ja' zeggen.

In principe ga ik voor koolfilm. In gevallen waar ik écht superkwaliteit nodig heb (phono preamps) metaalfilm. Composiet zie je niet zoveel meer. Mijn elektroboer levert standaard koolfilm als je om 'een weerstandje' vraagt.

Er zijn wel verschillen.
Koolstofcomposiet heeft nagenoeg geen zelfinductie. Voor UHF en hogere signalen kan dat van belang zijn. Ze hebben wel meer eigenruis en thermisch verloop.
Koolfilm heeft iets meer zelfinductie dan composiet, maar minder ruis en verloop.

Metaalfilm is nog ruisvrijer, minder thermisch verloop, en heeft minder tolerantie. Iets duurder, maar een weerstand is eigenlijk altijd goedkoop.

Metaaloxide schijnt bij zeer kleine signalen (denk aan grammofoonvoorversterker) niet geheel lineair te zijn, maar ik heb daar nog nooit een datasheet of meting van gezien.

Koolstof weerstanden

door Scheltes @, Alphen aan den Rijn, 28-08-2018, 09:15 (2061 dagen geleden) @ Laurens

Beste Laurens,

Hartelijk dank voor je uitleg.

Graag zou ik nog willen weten welke de koolstof en welke de koolfilm weerstanden getoond op de foto zijn.
Zijn de 3 rechtse weerstanden op de foto soms de koolstof weerstanden?
Je zou me een plezier doen om dat nog even uit te leggen.

Met vriendelijke groet,

Jan

Koolstof weerstanden

door kris ⌂ @, Gent, België, 28-08-2018, 11:21 (2061 dagen geleden) @ Scheltes

de 3 rechtste lijken me allemaal kool-composietweerstanden te zijn. Koolfilmmweerstanden herken je normaal aan de twee "eindkapjes".

Koolstof weerstanden

door Laurens @, Zaandam, 28-08-2018, 12:48 (2061 dagen geleden) @ kris

Precies.

Maar wees bij een Chinese leverancier altijd een beetje achterdochtig. Chinese fabrikanten maken alles wat je wil, ook als dat een composietweerstand in het jasje van een koolfilm is.

Koolstof weerstanden

door Scheltes @, Alphen aan den Rijn, 28-08-2018, 13:03 (2061 dagen geleden) @ kris

Dankjewel Kris.
Het is me helemaal duidelijk.

powered by my little forum