condensator met lage lek gezocht (Toestel of techniek)

door Leo Bolier ⌂ @, Goor, 02-10-2018, 09:06 (2032 dagen geleden)

Beste medeforummers,

Voor een soort licht/donker schakelaar ben ik een vertraagde in/uitschakeling aan het maken met behulp van een LM393 comparator met een instelbare ref. potmeter aan de ene ingang en een RC lid op de andere. Ik wil iets van 5...10 minuten vertraging kunnen maken. De condensator wordt opgeladen via de weerstand (nu 4M7). Met 100uF zit ik aardig in de richting. Helaas blijkt de 100u elco een dusdanige lek te vertonen dat het laden al stopt bij zo'n 20%. Elke elco (ook kleinere waarden) die ik heb geprobeerd blijkt gewoon te veel te lekken.
Mijn vraag: bestaan er elco's (of gewone condensatoren) die wel zouden kunnen voldoen. Een gewone mosterd C bijvoorbeeld blijkt het prima te doen alleen kom ik daar van geen kanten in de buurt van 100uF.

condensator met lage lek gezocht

door Otto @, Drenthe, 02-10-2018, 09:46 (2032 dagen geleden) @ Leo Bolier

Mijn vraag: bestaan er elco's (of gewone condensatoren) die wel zouden kunnen voldoen. Een gewone mosterd C bijvoorbeeld blijkt het prima te doen alleen kom ik daar van geen kanten in de buurt van 100uF.

Zoek eens naar multilayer keramische condensators, gaan makkelijk tot 100 uF.

Otto

[image]

condensator met lage lek gezocht

door Leo Bolier ⌂ @, Goor, 02-10-2018, 13:58 (2032 dagen geleden) @ Otto

Otto, bij mijn gebruikelijke leveranciers kom ik niet verder dan 1 uF. Jij hebt daar een smd type zo te zien. Maar inmiddels, zoals je kunt lezen, heb ik wat gevonden.

condensator met lage lek gezocht

door soundman2 @, Wouw, 02-10-2018, 10:05 (2032 dagen geleden) @ Leo Bolier
Gewijzigd door soundman2, 02-10-2018, 10:21

100uF krijg ik gewoon opgeladen met 5M6 tot 15 volt met een voeding van 15 volt.
Let er wel op dat je een goede multimeter hebt. Eentje met een ingangsweerstand van 10M Ohm al met 4M7 in serie nog maar 2/3 van de spanning aangeven.
Met een gewone multimeter die vaak maar een paar K Ohm per volt is meet je gewoon een veel te lage waarde
Stel 20K Ohm per volt, is in het 30 volt bereik slechts 600K Ohm. In serie met de weerstand van 4M7, lees je iets meer als 10% af.

condensator met lage lek gezocht

door Leo Bolier ⌂ @, Goor, 02-10-2018, 10:17 (2032 dagen geleden) @ soundman2

Dat heb ik me gerealiseerd. Ik meet met 10M (beter heb ik niet) en dan zou ik toch tot ruim 60% moeten komen. Ook als ik de meter er af haal is het wachten tot ik een ons weeg. Hij haalt zijn setpoint nooit.
Ik heb van die blauwe Philips jongens. Misschien te oud ?
Nog ergens een tantaaltje van 10u gevonden. Dat gaat prima.

condensator met lage lek gezocht

door franc @, Loosbroek, 02-10-2018, 10:39 (2032 dagen geleden) @ Leo Bolier
Gewijzigd door franc, 02-10-2018, 10:43

Leo,

Philips heeft meerdere reeksen elko’s.
Welke heb je geprobeerd?
Evt met foto, zegt veel meer.

Ik had ook soortgelijke ervaringen met 016 en 030 types, echter niet allemaal.
De oudere 007 en 026 series deden het toen beter.
Er zijn nog meer series, ken ze niet allemaal.

Groet Frank

condensator met lage lek gezocht

door Leo Bolier ⌂ @, Goor, 02-10-2018, 14:00 (2032 dagen geleden) @ franc

Franc, blijkbaar net de verkeerde types geprobeerd.
Heb nog twee andere uitvoeringen tussen de rommel gevonden die het wel goed doen.
Probleem opgelost.

condensator met lage lek gezocht

door soundman2 @, Wouw, 02-10-2018, 10:43 (2032 dagen geleden) @ Leo Bolier
Gewijzigd door soundman2, 02-10-2018, 10:51

Ik heb gewoon een elcootje 100uF 35 volt uit de 013 serie van Philips.
Misschien moet je ook nog een opampje gebruiken met FET ingangen of een CMOS 555

[image]

Het laden van de elco op deze manier met een vrij lage spanning levert een niet lineair verloop van de laadspanning. De instelling van de schakeldrempel is dus ook niet lineair.
Feitelijk moet je de weerstand op een hoge spanning aansluiten, om een stroombron te creëren, althans in het begin. De maximale spanning op de elco kun je begrenzen door de elco met een diode aan de lage voedingsspanning te knopen.

condensator met lage lek gezocht

door Leo Bolier ⌂ @, Goor, 02-10-2018, 14:05 (2032 dagen geleden) @ soundman2

De comparator heeft een ingangsstroom van 100 nA (ordegrootte). Dat mag dus niet het probleem zijn.
Zoals je kunt zien heb ik inmiddels een paar elco's gevonden die het wel goed doen. In eerste instantie gewoon verkeerd gegraaid in de onderdelendoos.
Het niet lineaire gedrag van het laden/ontladen is voor mijn toepassing niet relevant. De schakeling moet in een bestaande behuizing passen en moet daarom zo klein mogelijk zijn. Elke component die er uit kan gaat er ook uit.

condensator met lage lek gezocht

door focus103 @, Zaandam, 02-10-2018, 21:49 (2032 dagen geleden) @ Leo Bolier

indien je het heel klein wil houden
of langere tijd wil kan je ook aan een micro controller.
b.v. ATTINY85 Microcontroller Development Board
Niks met analoog te maken, maar toch wou ik het even melden.:-)
peter

condensator met lage lek gezocht

door Leo Bolier ⌂ @, Goor, 03-10-2018, 17:23 (2031 dagen geleden) @ focus103

Peter,
Ik heb idd een alternatief gemaakt maar dan met een P89LPC952 microcontroller.
Deze bleek echter hot restart problemen te hebben, dwz na een korte voedingsonderbreking wilde hij niet meer opstarten. Vermoedelijk alleen als de onderbreking zo kort duurde dat de voedingsspanning wel zoveel zakte dat de controller niet meer werkte maar niet lang genoeg om onder het vereiste minimum te komen. Omdat er enige haast bij zat deze analoge versie gemaakt.

condensator met lage lek gezocht

door focus103 @, Zaandam, 04-10-2018, 21:30 (2030 dagen geleden) @ Leo Bolier

Oke Leo
Elke micro controller zou het moeten kunnen doen.:-)
Die ATtiny zijn lekker klein.
Suc6 verder.

powered by my little forum