Xp >W8.1>W10 (Computertechniek)

door Bapaktua ⌂ @, Haarlem, 20-10-2018, 08:26 (2008 dagen geleden)
Gewijzigd door Bapaktua, 20-10-2018, 08:30

Ik gebruik al jaren een PC die draait onder XP SP3.
Ook al mijn programma's draaien prima.

Nu wil ik overgaan op een nieuw platform omdat een aantal websites die ik gebruik alleen nog maar willen draaien op W8/W8.1 of W10.
Ik heb de Windows 7 Upgrade Advisor gedownload en die een rapport laten maken van mijn oude PC. En die voldoet aan de eisen voor W7/8 en W10.
De meeste programma's blijven werken maar voor de overige programma's moet ik
een nieuwe versie kopen.
Wel alvast een PCIe 2* USB3.0 kaarje gekocht en in mijn PC geinstalleeerd,
werkt prima.
Nu nog een nieuwe 2e HD in de PC en voor de Backup (Acronis True Image 2019) een extra WD elements Desktop 4 TB kopen.
Ik kan nu kiezen voor W8.1 of W10.
Prijzen tussen de 80 (W8.1) en de 110 (W10) euro.
W8.1 draait op het Notebook van mijn vrouw, ik ben dus een beetje gewend aan het tegelpad op het scherm.
Over W10 krijg ik veel klachten te lezen, bovendien wil ik niet al mijn gegevens aan Microsoft beschikbaar stellen.
Ik wil niet de illegale weg volgen voor de aanschaf van de Windows software.
Ik ben daar al (buiten mijn schuld) twee keer de dupe van geworden.:-( :-(
Kan iemand mij een beetje op weg helpen?
Ruud exPA0ROJ
NB, vroeger toen ik nog in het onderwijs werkte gebruikte ik altijd de student versies (SURF) die voor weinig konden worden aangeschaft.
Ik ben echter al meer dan 10 jaar uit het Onderwijs

Xp >W8.1>W10

door Roland Huisman @, Zwolle, 20-10-2018, 09:12 (2008 dagen geleden) @ Bapaktua

Je kunt online tegenwoordig een los licentienummer kopen voor 20 euro.
Vervolgens haal je het iso image van microsoft binnen en je bent
klaar om te installeren. Ik heb hier overal Windows 10 op staan
en het heeft mij bijzonder weinig gekost.

Al die privé data die MS verstuurd kun je tegenwoordig gewoon
uitzetten tijdens installatie.

Groeten, Roland

Xp >W8.1>W10

door Sietze Osinga @, Koekange, 20-10-2018, 09:30 (2008 dagen geleden) @ Roland Huisman

Ook ik draai met een (legale) Windows 10 met veel plezier en geen problemen.
Succes verder met je keuze.
Groeten,
Sietze.

Xp >W8.1>W10

door Bapaktua ⌂ @, Haarlem, 20-10-2018, 09:37 (2008 dagen geleden) @ Roland Huisman
Gewijzigd door Bapaktua, 20-10-2018, 09:50

Hallo Roland,
het ging mij in 1e instantie geeneens om minder geld uit te geven, ik had al gekeken naar diverse "goedkope" aanbiedingen.
B.v. www.Windowslicenties.nl
Maar ik begrijp hieruit dat er vanuit wordt gegaan dat er W7/W8 of W8.1 aanwezig is.
En ik werk nog met een W XP.
Alvast bedankt voor je reactie.
ruud

Aanvulling:
Het zijn dus eerder gebruikte licenties die "over" zijn.
Je installeert dus een oudere versie en door de activatie code wordt hij als W10 geinstalleerd?

Xp >W8.1>W10

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 20-10-2018, 12:37 (2008 dagen geleden) @ Bapaktua
Gewijzigd door Maarten Bakker, 20-10-2018, 12:45

Ik zou adviseren om het bij 8.1 te houden en niet naar 10 te gaan. Ten eerste omdat je het gewend bent (en anders kun je altijd classic shell installeren voor een Windows 7 menu). Ten tweede omdat Windows 10 te veel kans op ellende geeft als er weer eens een servicepack (grote update of creators update) binnen komt fietsen. Zowel de functionaliteit als de werking van hardware kunnen ongevraagd onder je vingers veranderen, de laatste keer zelfs inclusief verdwenen persoonlijke bestanden. Bovendien loopt de ondersteuning van 8.1 nog lang niet af. Tegen die tijd koop je dan een keer een nieuwe computer met Windows 12 of Linux.

Hoewel ik 10 opzich wel aan klanten lever op nieuwe hardware en bij upgrades op verzoek, heeft het bij mij bijna dezelfde status als overslaversie Vista (ooit 2 klanten en mezelf daarmee benadeeld waarna ik voorlopig weer XP ben gaan leveren).

Ik zou even moeten kijken hoe dat tegenwoordig met licenties is, maar die zijn geheid nog wel volledig wit of eventueel lichtgrijs te krijgen.

Xp >W8.1>W10

door Bapaktua ⌂ @, Haarlem, 20-10-2018, 14:05 (2008 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Hallo Maarten,
ik ga dus voor W8.1 :-)
Eens kijken waar ik een witte of lichtgrijze versie kan vinden.
Eerst nog even een WD elements desktop 4 TB drive kopen.
Zal wel bij Bol gebeuren. Heb ik nog geen problemen mee gehad.
Iedereen bedankt, groet ruud

Xp >W8.1>W10

door soundman2 @, Wouw, 20-10-2018, 14:16 (2008 dagen geleden) @ Bapaktua
Gewijzigd door soundman2, 20-10-2018, 14:19

Over W10 ben ik niet te spreken. Ik had op een notebookje W8 staan en dat kon vrij opgewaardeerd worden naar W10. Het was wennen, maar het draaide goed. totdat de PC crashte door vermoedelijk een virus. Op de disk staat een ingepakte versie van W8, die heb ik dus weer gestart en de vraag was, kan ik W10 weer legaal krijgen. Jawel een upgrade werkte zonder problemen of licentie nummers etc. Kennelijk heeft iemand dat onthouden, MS of de PC.
Nu is er een fiks probleem, dat ik ondanks alle aanwijzingen van MS en ook andere sites, niet opgelost krijg.
Het diskgebruik en het processorgebruik bedraagt steeds 100%.
De processor blijft bezet door het voortdurend downloaden en installeren van een update. Een handmatige download en installatie levert de boodschap op dat die niet voor deze pc bestemd is (Het notebookje dus). Updates staan nu uit en dat helpt. De disk-usage is niet terecht, maar dat is een bekende fout bij MS. Een waarde in de registry aanpassen van 1 naar 0 lost het op. Niet dus. De pc is zo traag, dat zelfs enter niet meteen reageert.

Xp >W8.1>W10

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 20-10-2018, 15:57 (2008 dagen geleden) @ soundman2

Dat soort problemen probeer ik dus te omzeilen door oude hardware zoveel mogelijk op zo goed mogelijk bijpassende software te laten. De exacte klachten die jij noemt, komen me helaas niet bekend voor.

De enige kanttekening die ik nog wel moet maken voor upgraden als je van XP afkomt, is dat Windows 7 en later toch graag wat meer werkgeheugen lusten. Onder de 4GB zou ik overwegen om er met het nieuwe OS ook meteen RAM bij te plaatsen.

Xp >W8.1>W10

door soundman2 @, Wouw, 20-10-2018, 18:28 (2008 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Gewijzigd door soundman2, 20-10-2018, 18:32

Dat soort problemen probeer ik dus te omzeilen door oude hardware zoveel mogelijk op zo goed mogelijk bijpassende software te laten. De exacte klachten die jij noemt, komen me helaas niet bekend voor.

Ik kom zoals ik al aangaf van W8, Het notebookje is geschikt voor W10. De processor Intel Celeron N2808 1,58GHz, 4GB RAM, waarvan 3,89GB beschikbaar
64 bit x64 processor, Harde schijf met C: 405GB en een recovery disk D: 60GB.
Daarmee moet toch wel wat kunnen.
Als je op het www zoekt over usage disk 100% en Processor 100%, dan barst de hel los.
Ook op de site van Microsoft wordt een herstelmogelijkheid genoemd, maar dat is mij nog niet gelukt.

Xp >W8.1>W10

door Bapaktua ⌂ @, Haarlem, 20-10-2018, 16:01 (2008 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door Bapaktua, 20-10-2018, 16:24

Ok OK,
ik heb een beslissing genomen.
Ik ga W8.1 aanschaffen, dat staat tenslotte ook op het Notebook van mijn vrouw.
Daar heb ik op de desktop een paar van "mijn" programma links gezet.
O.a mijn Garmin navigatie programma's.
Daar kan ik de LiveTime map update's van Europa voor mijn Nuvi op downloaden.
Met XP ging dat niet meer.
Misschien dat ik later overga op Linux, of een nog te verschijnen Windows versie.
Ik ga nu uitzoeken welke (tientallen) programma's die ik in de loop der jaren heb verzameld nog wel ik in de toekomst wil gebruiken.
En het opnieuw sorteren van mijn duizenden foto's en documenten over Veteranen, de WW II, Radar systemen tijdens die oorlog en nog veel meer.
Ook mijn vele honderden fot's over het repareren van oude audio apparatuur, van Kristal ontvanger tot Philips MFB boxen.
Meer dan 1,5 TB bij elkaar. En vaak 3 keer dubbel in verschillende mappen en onder verschillende namen.
Genoeg te doen dus.
Ik hoop dat ik oud genoeg wordt :-(
ruud

Xp >W8.1>W10

door snameroc @, Etten Leur, 20-10-2018, 16:25 (2008 dagen geleden) @ Bapaktua

Ik zou altijd voor windows 10 gaan maar begrijp dat de keus gemaakt is.

Xp >W8.1>W10

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 20-10-2018, 17:24 (2008 dagen geleden) @ Bapaktua

laat dan die XP als fysieke backup
er bij staan.

voorkomt bij HD crash dat je veel kwijt bent.

Dubbel op een schijf geeft geen voldoende garantie.

Xp >W8.1>W10

door Bapaktua ⌂ @, Haarlem, 20-10-2018, 17:51 (2008 dagen geleden) @ Maurice

Hallo Maurice,
ik laat 1 van de twee XP machines inderdaad als reserve staan.
Mét de twee externe HD's van 1 TB voor backup.
En ga ik morgen een WD Elements Desktop 4 TB 7200 rpm USB3 kopen welke ik aanstuur met mijn pas "ge-upgrade" Acronis True Image 2019.
Geheel automatisch. Systeem Different en Encrementeel
Entire PC, dan de twee interne HD's en nog een belangrijke Partitie.
Elke Backup wordt gevalideerd.
Na 1 Full backup twee diff's, dan weer een Full, twee diffs en zo door.
Na twee fulls vervalt de oudste full met de bijbehorende diffs.
Ook natuurlijk elk half jaar een nieuwe PE en systeem opstart CD en USB stick maken.
Ruud

Xp >W8.1>W10

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 20-10-2018, 19:58 (2008 dagen geleden) @ Bapaktua

Ruud.

er zijn ook refirbish PC desktops te koop.
Vaak opgekocht van faiete callcenters of
andere pc zaakjes.
Ik heb zo.n ding op Win 10.
Perfect voor relatief leuk budget.

Zeker als je geen hele rare dingen doet
zijn dergelijke prima.

Die van mij was 1jr oud.
nwe Hd er in SSD geleverd.
Zelf in dikke data terra stuk of 4.

Xp >W8.1>W10

door Roland Huisman @, Zwolle, 20-10-2018, 16:26 (2008 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Ik zou adviseren om het bij 8.1 te houden en niet naar 10 te gaan. Ten eerste omdat je het gewend bent (en anders kun je altijd classic shell installeren voor een Windows 7 menu). Ten tweede omdat Windows 10 te veel kans op ellende geeft als er weer eens een servicepack (grote update of creators update) binnen komt fietsen. Zowel de functionaliteit als de werking van hardware kunnen ongevraagd onder je vingers veranderen, de laatste keer zelfs inclusief verdwenen persoonlijke bestanden. Bovendien loopt de ondersteuning van 8.1 nog lang niet af. Tegen die tijd koop je dan een keer een nieuwe computer met Windows 12 of Linux.


https://tweakers.net/nieuws/133853/microsoft-stopt-mainstream-support-windows-81.html

Bij mij komt Windows 8.1 toch echt nergens meer op hoor... Ik heb alles
naar 10 gezet en nergens problemen mee. Windows 10 draait ook prima op
oudere systemen. Soepeler dan Windows XP. Een heerlijk OS...

Ik snap werkelijk niet waar de klachten vandaan komen. Okay die updates zijn
eens mis gegaan. Dat is ook bij het zalig verklaarde XP gebeurd...

Mja, ieder zijn eigen ideeën natuurlijk.

Xp >W8.1>W10

door Bapaktua ⌂ @, Haarlem, 20-10-2018, 17:07 (2008 dagen geleden) @ Roland Huisman
Gewijzigd door Bapaktua, 20-10-2018, 17:28

hallo Snameroc en Roland,
wanneer ik geen problemen zou hebben met het feit dat ik bepaalde toepassingen onder XP niet meer kan gebruiken en dat XP na al die tijd gaar en verziekt op mijn PC staat zou ik niet voor een ander OS kiezen.
Ik moest dus voor de komende tijd een keuze maken.
Ik beschik nog over een Notebook met 8,1, een notebookje met windows 98, een notebookje met ME2000 en dus twee PC's met XP SP3.
Ik heb hier nog ergens zelf gebakken 6502 programma's liggen.
In Machine taal en Forth, een tekstverwerker van 8k etc.
Misschien is de keuze voor 8.1 tijdelijk en moet ik wachten op een stabiele W10/W11. Dat ik daar voor dan (weer)in de buidel moet tasten vind ik niet zo erg.
Ik kan ook €650 bij Mycom op tafel leggen, maar dat vind ik een suffe oplossing.
De twee Barebone terminator3-P5G31AXp machines (ASUS)met een Intel Core 2 Quad Q8200 (Yorkfield) met 4GB geheugen hebben al die tijd dagelijks goed een werk gedaan en doen dat nog steeds. Alleen soms een HDisk vervangen, Te klein of kuren.
Tot zover, een ieder bedankt, ik heb weer een aantal zaken beter begrepen.
Ruud exPA0ROJ

Xp >W8.1>W10

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 21-10-2018, 02:56 (2007 dagen geleden) @ Roland Huisman

Support tot 2023 voor veiligheidsissues, dus lang zat. Overigens heb ik Windows XP nooit heilig verklaard, en dat is in veel opzichten langzamerhand wel erg gedateerd.

Ik geef onmiddelijk toe dat het met Windows 10 ook vaak goed gaat, meestal zelfs. Ik lever het ook op nieuwe PC's, zeker op degene waar geen "rare" hardware en software op moet draaien. Doordat MS het servicepack met de gewiste bestanden snel terugtrok, heb ik daar bij niemand last van gehad.

Maar hoewel ik er in principe goed aan kan verdienen, vind ik het leven te kort om een paar procent kans op problemen (meestal gaat het goed zoals gezegd) te aanvaarden als er alternatieven zijn met minder kans op problemen.

Dat gezegd, heb ik weinig problemen met Windows Server 2016 (serverversie van 10), zoals ik ook weinig problemen heb gehad met Server 2008 (serverversie van Vista). Het kan dus wel.

Xp >W8.1>W10

door Laurens @, Zaandam, 20-10-2018, 17:06 (2008 dagen geleden) @ Bapaktua
Gewijzigd door Laurens, 20-10-2018, 17:07

Ik lees bij win10 altijd vrij veel over problemen die veroorzaakt worden door te zwakke hardware. Een xp computer is vaak al dermate verouderd dat win10 gewoon te zwaar is... 4gb en een SSD is wel zo fijn voor win10.
Op mijn dell e6400 met 2gb ram heb ik wel win10 gehad, maar die laptop was gewoon te verouderd voor deze moderne software. Ubuntu of win7 lopen er prima op.

Persoonlijk vind ik 7 de beste van xp tot en met 10. Maar met een goede computer loopt 10 ook gewoon netjes.

Xp >W8.1>W10

door snameroc @, Etten Leur, 20-10-2018, 19:17 (2008 dagen geleden) @ Laurens

Win 7 gaat net als xp ten onder aan zijn eigen updates. Hierdoor wordt het steeds slomer. Ik heb zelf ook nog een asus netbook met atom processor en 2 gig ram en een 32 gb ssd ook dat gaat tot op heden perfect inclusief de laatste updates. En ja bestanden bewaar ik op een nas dus dan blijft 32 gb zelfs genoeg. Daarnaast heb ik natuurlijk een “echte” pc als je dat zo wil noemen daarvoor koste een win 10 licentie 18!euro inclusief factuur. Ik zou zeggen als je toch een schijf koopt probeer het eens als je de andere schijf een paar dagen opzij legt kun je altijd terug.

Xp >W8.1>W10

door Jan 1 @, Tilburg, 22-10-2018, 21:00 (2006 dagen geleden) @ Bapaktua

Ik heb een nieuw gekochte HP computer uit 2017 (Elite Desk) met Windows 10 er op.
Loopt met deze Windows als een trein (met 2 SSD schijven C en D) en nooit problemen gehad met de vele Windows updates. Classic Shell er op gezet en onder D alle open staande mappen vervangen door XP mappen (pictogrammen gevonden op internet). Nu lijkt hij tijdens gebruik op een XP computer. De computer was al standaard uitgerust met EEN SSD schijf van 221 Gigabite, en voor opslag en spelletjes kocht ik er een SSD schijf van 1 Tera Bite erbij. Op Drive C staan alle mappen natuurlijk open volgens de nieuwe Windows norm, maar daar kom ik zo goed als nooit.

powered by my little forum