Metallic tint herstellen (Toestel of techniek)

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 02-07-2023, 15:44 (301 dagen geleden)

In de jaren tachtig hadden veel portables een grijs metallic finish. Zag er metalig uit, maar was natuurlijk gewoon een verflaagje over een plastic body. Na veertig jaar veel vegen en uitgesleten plekken rond de knoppen. Overspuiten of verven doet alle belettering verdwijnen.

Wat doen jullie met zulke kastjes?

Foto: Sony ICF-1200 (1981), kijk rond de aan/uit-knop linksboven en onderaan de volumeschuif.

[image]

Heeft een afstemschaal met stationsnamen erop, dat zag je volgens mij in 1981 al niet meer zoveel. Van de namen die erop staan, kan ik alleen de BBC nog horen

Metallic tint herstellen

door Hans van Kampen @, Voorhout, 02-07-2023, 21:38 (301 dagen geleden) @ Gerard in Zeist
Gewijzigd door Hans van Kampen, 02-07-2023, 21:42

Ik denk dat overspuiten toch de enige optie is Gerard.

Je zou de teksten in de computer na moeten maken en 1 op 1 uitprinten op transparant water transfer papier en dat weer aanbrengen aan de hand van de foto’s die je eerst van het toestel hebt gemaakt.

[EDIT] Na aanbrengen en drogen gehele kast overspuiten met transparante mat vernis omdat de transfers snel beschadigen als die niet worden beschermd. Probleem is wel de juiste kleur van de radio te verkrijgen denk ik waarmee je begint.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Metallic tint herstellen

door hanswal @, Hoorn, 02-07-2023, 21:59 (301 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Gerard,

Vaak is zilverkleurige lak in spuitbussen slechts bedoeld voor tijdelijke decoratie. Dit geldt ook voor goudkleurige lak. Deze lak is zeker niet veegvast. Proberen deze lak veegvast te maken door een laagje blanke lak is lastig, omdat de decoratielak weer kan oplossen. Of dat ook zo is met watergedragen lak weet ik niet.
Velgenlak werkt zeker wel, maar glanst vaak iets meer dan je lief is.


hans

--
scoper apestaart quicknet punt nl

Metallic tint herstellen

door A. Ouwehand @, Amersfoort, 03-07-2023, 15:57 (300 dagen geleden) @ Gerard in Zeist
Gewijzigd door A. Ouwehand, 03-07-2023, 15:59

Ik heb deze JVC en wil ik schoon maken om hem daarna te verkopen.
Echter durf ik het niet aan !
Ben bang dat ik door de lak zal gaan.
Waarmee kan ik hem het beste mee schoonmaken ?
[image]

--
A. Ouwehand
Tony Ouwehand

JVC RC555L schoonmaken

door hanswal @, Hoorn, 03-07-2023, 19:37 (300 dagen geleden) @ A. Ouwehand
Gewijzigd door hanswal, 03-07-2023, 19:38

Ik heb deze JVC RC555L en wil ik schoon maken om hem daarna te verkopen.
Echter durf ik het niet aan !
Ben bang dat ik door de lak zal gaan.
Waarmee kan ik hem het beste mee schoonmaken ?


Tony,

Dit is een beetje topic kapen.

Hoe dan ook: Een klein beetje zeepsop in een schaaltje en een afgeschreven tandenborstel [nieuw mag ook, maar je moet toch ieder kwartaal een nieuwe van de tandarts, dus bewaren die dingen] gebruiken om de randjes en kiertjes te reinigen. En dan rustig schoonborstellen zonder kracht zetten en natuurlijk niet kletsnat maken, zeker niet bij de luidspreker. Af en toe droogdeppen met keukenrol of pleepapier.

Eerst verkopen en het een probleem laten zijn voor de koper kan natuurlijk ook.

Hans

--
scoper apestaart quicknet punt nl

Metallic tint herstellen

door Lovam @, Eindhoven, 03-07-2023, 21:26 (300 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Je kan bijvoorbeeld de belettering eerst ietwat vaseline of vet op smeren.
Na het spuiten en drogen kan je de belettering weer schoonvegen (voorzichtig).

Je kan eerst proberen op een stuk papier of hout.

powered by my little forum