Rotatiesnelheid rechter spoel N4302 (Toestel of techniek)

door Roland L ⌂ @, Born, 09-07-2023, 17:40 (294 dagen geleden)

Afgelopen week heb ik de bandrecorder van Cor ontvangen; zo goed als mogelijk heb ik de snarensnot zoals hij het noemt kunnen verwijderen (met pure St Mark). Ik heb een compleet nieuwe snarenset besteld - als je dan toch begint, dan maar gelijk allemaal vervangen - en de nieuwe snaren er op gelegd. Overigens leken de tellersnaar en de snaar onder de rechter spoelschotel best nog bruikbaar. Geen teken van verval, speling etc. Maar zoals geschreven, als het apparaat toch uit elkaar ligt en de snaren gekocht zijn .... ;-)

Op zich speelt het toestel nu wel maar bij het starten dan komt de rechter spoelschotel niet vanzelf op toeren; hij draait wel maar net iets te langzaam waardoor de band sneller "aangeleverd" wordt vanuit de aandrukrol en toonas. De band wordt dan ook niet netjes of niet strak op de spoel gewikkeld. Nadat ik hem even handmatig op gang help loopt het net snel genoeg maar je ziet de band toch wiebelen. De spoelsnelheid zou iets hoger moeten.

Heeft iemand enig idee wat ik hieraan kan doen want ik zie op zich geen mechanische of elektronische belemmering.... ?

Rotatiesnelheid rechter spoel N4302

door Roland L ⌂ @, Born, 09-07-2023, 17:44 (294 dagen geleden) @ Roland L

Ik dacht dat ik een bericht binnen een uur zou kunnen wijzigen, helaas zie ik die optie niet. Ik had nog een foto van de nieuwe snaar willen plaatsen, bij deze dan :-)

[image]

Rotatiesnelheid rechter spoel N4302

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 09-07-2023, 18:19 (294 dagen geleden) @ Roland L

Dag Roland,

Bij veel recorders wordt dit meenemen van de rechterspoel schotel gedaan door deze een beetje te laten zakken. Hierdoor wordt de schotel meegenomen door een vilten ring.
Mogelijk is daar iets mis?

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

Rotatiesnelheid rechter spoel N4302

door soundman2 @, Wouw, 09-07-2023, 21:03 (294 dagen geleden) @ Roland L
Gewijzigd door soundman2, 09-07-2023, 21:05

Hier staat de service documentatie
https://freeservicemanuals.info/nl/servicemanuals/viewmanual/Philips/N4302/None/None/TAPERECORDER/
Klik op het typenummer en vul de captcha code in

Er staat aan aanwijzing voor het probleem, maar ook hoe de rechter spoelschotel samengesteld hoort te zijn. Zonder band moet de spoelschotel tamelijk snel draaien, omdat de frictie dan niet slipt.
Zitten de vier kleine meeneemrubbertjes op de goede manier erin?

Rotatiesnelheid rechter spoel N4302

door Cornelisjan @, Lunteren, 09-07-2023, 21:23 (294 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door Cornelisjan, 09-07-2023, 21:52

Er staat aan aanwijzing voor het probleem, maar ook hoe de rechter spoelschotel samengesteld hoort te zijn. Zonder band moet de spoelschotel tamelijk snel draaien, omdat de frictie dan niet slipt.
Zitten de vier kleine meeneemrubbertjes op de goede manier erin?

Of zijn deze rubbertjes soms ook vergaan tot snot?

Probeer te beredeneren hoe de opspoelfrictie m.b.v. de rechterschotel tot stand komt en als je dit weet dan kun je hierna het probleem wel oplossen.

Pas nog een soortgelijk probleem gehad bij een N4404 bandrecorder.
Na een behoorlijke zoektocht bleek een wieltje niet met voldoende kracht tegen de frictie aandrijving van rechter spoelschotel te komen.
Oorzaak: het palletje die dit wieltje omzet tijdens afspelen (PLAY), roteerde niet goed meer door verdroogd vet in het schanierpunt.

Even schoongemaakt, opnieuw gesmeerd en probleem opgelost.

Rotatiesnelheid rechter spoel N4302

door Roland L ⌂ @, Born, 09-07-2023, 23:24 (294 dagen geleden) @ Cornelisjan

Er staat aan aanwijzing voor het probleem, maar ook hoe de rechter spoelschotel samengesteld hoort te zijn. Zonder band moet de spoelschotel tamelijk snel draaien, omdat de frictie dan niet slipt.

Als ik op PLAY druk zonder band dan draait de spoelschotel wel, maar niet zo snel als bij bijvoorbeeld vooruit spoelen.

Zitten de vier kleine meeneemrubbertjes op de goede manier erin?

Bij die vier rubbertjes zit wel een probleempje: eentje is er niet meer. Ik kan vanuit de tekening niet direct afleiden wat de exacte functie van deze rubbertjes is.

Of zijn deze rubbertjes soms ook vergaan tot snot?

Dat niet, maar ze zijn ook niet meer opperbest. Ik zal een setje nieuwe bestellen.

Probeer te beredeneren hoe de opspoelfrictie m.b.v. de rechterschotel tot stand komt en als je dit weet dan kun je hierna het probleem wel oplossen.

Voor zover ik het begrijp wordt de rechterspoel direct aangedreven met een eigen snaartje (nummer 119 in het mechanisch diagram) en zou de snelheid gelimiteerd worden door de aandrukrol. Maar er zit blijkbaar toch ergens iets dat de snelheid meer beperkt. Wellicht dan toch die vier rubbertjes?

Pas nog een soortgelijk probleem gehad bij een N4404 bandrecorder.
Na een behoorlijke zoektocht bleek een wieltje niet met voldoende kracht tegen de frictie aandrijving van rechter spoelschotel te komen.
Oorzaak: het palletje die dit wieltje omzet tijdens afspelen (PLAY), roteerde niet goed meer door verdroogd vet in het schanierpunt.

Naar wat ik zo zie is de enige mechaniek, die direct tegen de rechter spoelschotel drukt, onderdeel nummer 94 rechts. Deze drukt dan met een rubberen ring tegen de buitenkant van de spoelschotel. Dit werkt overigens prima.

Verder terzijde: het is overigens net of ik bij het afspelen twee opnames door elkaar hoor. Eén opname is jazz muziek, vooral instrumentaal en als er gezongen wordt dan is dat verder prima verstaanbaar. Daardoor heen klinkt een geluid dat lijkt op gepraat en dat op halve snelheid wordt afgespeeld. Dit zal waarschijnlijk aan de opnames liggen; ik heb nog niet opgenomen met deze recorder dus dat zal zich t.z.t. uitwijzen. Tijdens het afspelen loopt de rechter spoel redelijk goed door, maar niet optimaal.

Rotatiesnelheid rechter spoel N4302

door Cornelisjan @, Lunteren, 10-07-2023, 09:33 (294 dagen geleden) @ Roland L
Gewijzigd door Cornelisjan, 10-07-2023, 09:53

Bij die vier rubbertjes zit wel een probleempje: eentje is er niet meer. Ik kan vanuit de tekening niet direct afleiden wat de exacte functie van deze rubbertjes is.

1 rubbertje minder is al een verlies van 25% frictie m.a.w. er wordt dan b.v. niet met 40 gram aan de band getrokken (opgewikkeld) maar met 30 gram tijdens afspelen (Play)

Voor zover ik het begrijp wordt de rechterspoel direct aangedreven met een eigen snaartje (nummer 119 in het mechanisch diagram) en zou de snelheid gelimiteerd worden door de aandrukrol. Maar er zit blijkbaar toch ergens iets dat de snelheid meer beperkt. Wellicht dan toch die vier rubbertjes?

Posities 51, 52, 54, 119 en 120 (zie afbeelding Maurice of doc.) zorgen voor opspoelfrictie tijdens afspelen.
De toon-as en aandrukrol bepalen nu de bandsnelheid.
Let op dat alle frictie gedeelten schoon en vetvrij zijn.

Naar wat ik zo zie is de enige mechaniek, die direct tegen de rechter spoelschotel drukt, onderdeel nummer 94 rechts. Deze drukt dan met een rubberen ring tegen de buitenkant van de spoelschotel. Dit werkt overigens prima.

Dit is dus snel spoelen "vooruit".

Verder terzijde: het is overigens net of ik bij het afspelen twee opnames door elkaar hoor. Eén opname is jazz muziek, vooral instrumentaal en als er gezongen wordt dan is dat verder prima verstaanbaar. Daardoor heen klinkt een geluid dat lijkt op gepraat en dat op halve snelheid wordt afgespeeld. Dit zal waarschijnlijk aan de opnames liggen; ik heb nog niet opgenomen met deze recorder dus dat zal zich t.z.t. uitwijzen. Tijdens het afspelen loopt de rechter spoel redelijk goed door, maar niet optimaal.

Deze band is denk ik door een 4 sporenmachine opgenomen met 2 snelheden en kan niet goed afgespeeld worden op jouw machine.
Dus band is wel geschikt voor nieuwe opname maar is voor nu geen goede referentie tape.

Rotatiesnelheid rechter spoel N4302

door ruudam @, Utrecht, 09-07-2023, 21:51 (294 dagen geleden) @ Roland L

Even ver uit mijn geheugen, een rubber wieltje dat als slipkoppeling tegen binnenkant schotel wordt gedrukt. Heb ik ook vergaan/versnot gezien.

Overigens, automaat bij opname niet gebruiken, veel beter

Rotatiesnelheid rechter spoel N4302

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 10-07-2023, 00:55 (294 dagen geleden) @ Roland L

Is voormij al weer wat jaren geleden die N4302-4304's

Maar is echt hoe die spoelen weer in elkaar gezet zijn en de diverse ringetjes,
Als ook die 4 rubber padjes.

Is en blijft een mechanisch wonder en enige inzicht in die techniek.
Snel voor an achteruit gaat middels rubber op die kleine wieltjes die direct de
bovenkant spoel aandrijven.

In play stand gaat het allemaal via frictie,vilt en die rubber flapjes.

[image]

Rotatiesnelheid rechter spoel N4302

door Roland L ⌂ @, Born, 10-07-2023, 09:55 (294 dagen geleden) @ Maurice

Ik ga een setje van die rubberen flapjes bestellen en die er in zetten. Als dat gebeurd is laat ik jullie het resultaat weten. Bedankt zover.

Rotatiesnelheid rechter spoel N4302

door Roland L ⌂ @, Born, 13-07-2023, 23:55 (290 dagen geleden) @ Roland L

Ik heb de rubberen flapjes ontvangen en geplaatst. Ik heb een setje van 8 gekregen maar die waren zo groot dat ik uit één stuk alle vier de flapjes kon knippen. Nu heb ik er dus nog zeven over :-)

Ze waren bij nader inzien ook echt wel aan vervanging toe:

[image]

De bandrecorder speelt (en spoelt) nu prima.

Bedankt voor jullie adviezen.

powered by my little forum