Waarom was SCART stekker zo slim (Algemeen)

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 17-09-2023, 10:44 (228 dagen geleden)

Nu loop ik toch al wat jaartjes mee.
Kennelijk ligt het aan mijn gebrek aan interesse destijds om alle ins en outs
van die SCART stekker te onderzoeken.

Uiteraard wist ik wel de basis verschillen tussen composiet en RGB in die stekker.
Maar veel andere zaken wat die plug nog meer kon is voor mij toch nieuwe kennis.

Kan me ook niet heugen dat er destijds in video-manuals dergelijke uitleg stond over
juiste mogelijkheden van die SCART stekkers.
Meestal een plaatje van stop SCart 1 in TV .

Schakelen tussen RGB en Composiet via pin 18

Het kunnen schakelen van de TV verhouding via pin 8 bv.Nooit geweten bv.
0-2V =OFF
5-8V = 16:9
9,5-12 = 4:3

Mogelijk dat dit destijds de reden geweest is dat een 16:9 TV continue stond te schakelen
4:3/16:9, dat er gewoon in dit gedeelte het probleem zat.

En dat Data pennen werden gebruikt voor Dolby Pro Logic en Surround.

Hier een YT-video die het allemaal nog eens op een rijtje zet.
Gezien wij toch nog met die oude apparatuur rommelen.

Why was SCART so smart.

[image]

Waarom was SCART stekker zo slim

door electron @, eindhoven, 17-09-2023, 12:26 (228 dagen geleden) @ Maurice

Schakeltechnisch hebben ze zeker goed nagedacht.
Alleen de mechanische constructie van die SCART connector vindt ik maar prut.
Had liever zo'n rechthoekige 24 polige Amphenol plug gezien.
Ben@
[image]

Waarom was SCART stekker zo slim

door soundman2 @, Wouw, 17-09-2023, 13:09 (227 dagen geleden) @ electron
Gewijzigd door soundman2, 17-09-2023, 13:11

Scart is een uitvinding van de Fransen. Het was bedoeld als importbeperking. TV toestellen die geen Scart hadden mochten niet worden geïmporteerd in Frankrijk. De concurrentie zag evenwel ook het goede in van een universele aansluiting en de volgende generaties tv's etc waren voorzien van scart.
Chauvinistisch als de Fransen zijn hebben ze ook geen bestaande (buitenlandse) connector gekozen, maar zelf iets ontworpen
Zie ook
https://nl.wikipedia.org/wiki/Scart

Waarom was SCART stekker zo slim

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 17-09-2023, 13:36 (227 dagen geleden) @ soundman2

En dat ontwerpen, hebben ze vervolgens met de Franse slag gedaan. Daar waren het Fransen voor.

Waarom was SCART stekker zo slim

door Goldline @, Oranjedorp, 17-09-2023, 16:45 (227 dagen geleden) @ Maarten Bakker

pin 8 werd bij B&o gebruikt om afstandsbediening-data tussen tv en vcr uit te wisselen.

--
Cees PA1DBA

Waarom was SCART stekker zo slim

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 17-09-2023, 17:30 (227 dagen geleden) @ electron

Klopt,
De keren dat zo'n pootje dubbel krom lag.

Maar is mede ook door later die goedkope constructie, trek je aan die plug ligt kreng uit elkaar.

Evengoed, er zat toch behoorlijk veel slimmigheid in die Scart.
Ga ik toch beter opletten bij div toestellen.

Ik had me er nooit zo in verdiept.
Kan me ook niet herinneren dat in verleden daar in manuals tekst en uitleg over gegeven was.
Bedoel in specifiek opletten in die functie, of gebruik, juiste type kabels.

Hier de Philips VR723 gebruikers handleiding.
Toch geen kinderachtige recorder.
Maar komt niet verder als deze uitleg.

[image]

Waarom was SCART stekker zo slim

door Hans van Kampen @, Voorhout, 18-09-2023, 09:51 (227 dagen geleden) @ Maurice

Ik had vroeger een SONY black trinitron tv ook met SCART aansluiting en altijd hommeles, ook met andere kabels.

Constructie zo goedkoop mogelijk omdat het consumenten apparatuur is, had inderdaad beter geweest zo'n rechthoekige 24 polige Amphenol plug die Ben liet zien.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Waarom was SCART stekker zo slim

door Armand @, België, 18-09-2023, 13:16 (226 dagen geleden) @ Maurice

De keren dat zo'n pootje dubbel krom lag.

Maar is mede ook door later die goedkope constructie, trek je aan die plug ligt kreng uit elkaar.

Klopt, vooral de goedkope, ronde, zwarte scartkabels met gammele pluggen zijn van slechte kwaliteit.
Heb nog nooit problemen gehad met de platte scartkabels van Bandridge.Gebruik ze al jaren en passen perfect.
[image]

Groeten, Armand

Waarom was SCART stekker zo slim

door henk vdb @, Breda, 18-09-2023, 20:37 (226 dagen geleden) @ Armand
Gewijzigd door henk vdb, 18-09-2023, 20:46

Probleem met kabels was/is dat je vaak niet weet wat er aangesloten is en hoe.
Alleen CVBS en audio? Ook RGB? Audio mono of stereo? enz enz. Vaak scart stekkers (indien mogelijk) opengeschroefd om te onderzoeken wat er intern aangesloten was. En dan de connectors waar onaangesloten pinnen weggelaten werden zodat de verbinding nog gammeler was dan dat al was met alle pennen in de connector...

Mooi is dat scart 1 op TV's vaak zowel voor CVBS als RGB geschikt is, en dan te gebruiken om cvbs en bv. teletext RGB met elkaar te combineren is zodat teletekst en cvcbs tegelijk weer tegeven zijn. De omschakelpin CVBS/RGB werd dan ook wel "fast blanking" genoemd.

Ook nu worden er veel brakke connectors gebruikt, bijvoorbeeld micro HDMI is mechanisch erg kwetsbaar, en zit vaak in toestellen waar best ruimte in is om een full size connector te monteren. Qua aansluitingen van USB-C is ook door de bomen het bos niet meer te zien. Welke functies zijn beschikbaar en hoe is een kabel uitgevoerd...Is de kabel geschikt voor grotere laadstromen? Zoek het maar uit, zeker voor niet technische gebruikers trial en error en niet te begrijpen waarom een bepaalde combinatie kabels en aansluiting(en) niet werkt -of nog erger- onbetrouwbaar soms wel en soms niet lijkt te werken. Goedkope kabels met CCA bedrading...horror!

<sarcastic mode on>
Maar wie gebruikt er nu nog draadverbindingen??? Alles moet toch draadloos zijn of in de cloud opgeslagen?
<sarcastic mode off>

Laat het maar over aan de providers, die zorgen wel voor overal alles zonder draden, tegen betaling van een gering maandelijks bedrag. :-| En zelf zaken opslaan en/of bewerken mag niet meer op eigen apparatuur. Lekker alles dichtgetimmerd zodat je steeds opnieuw voor hetzelfde mag betalen om het NOG eens te zien en/of te horen. Of om je bestanden die je zelf gemaakt hebt te openen of te bewerken. Welkom in 2023. Er zijn nog andere keuzes, maar de massa heeft daar geen zin in.

Waarom was SCART stekker zo slim

door F2ride2001 @, 22-09-2023, 22:22 (222 dagen geleden) @ henk vdb

De massa gaat altijd voor makkelijkst oplossing........
Met alle gevolgen van dien :dev

Waarom was SCART stekker zo slim

door Hersteller @, Haarlem, 22-09-2023, 22:28 (222 dagen geleden) @ Armand

Bij SCART bogen de pennetjes al om, en dat is bij USB-C en HDMI mini nog steeds zo.

Waarom was SCART stekker zo slim

door soundman2 @, Wouw, 22-09-2023, 22:43 (222 dagen geleden) @ Hersteller

Tja, als je helemaal nergens naar kijkt en een plug met veel kracht ergens in drijft....
Een vijfpolige DIN connector krijg je met enig geweld op alle vijf standen in het chassisdeel......

powered by my little forum