camper / technisch (stroom) vraag (Algemeen)

door ffeilers @, Breda, 22-09-2023, 21:00 (222 dagen geleden)
Gewijzigd door ffeilers, 22-09-2023, 21:18

Situatie: in een camper is een andere huishoudaccu lithium geplaatst van 155Ah dan de oorspronkelijke hh accu 75Ah van de fabriek . Daarnaast is er een omvormer van 1500W (zuivere sinus) geplaast.
De bekabeling van/in de camper is daarop door de dealer aangepast(5 werkuren).
De kwalificaties van de kabel heb ik niet dat heeft het camperbedrijf verzorgd enn is mij op dit moment (nog) niet bekend.

Op het moment dat je in de camper, zonder walstroom, meer gebruikt dan 1500W dan schakelt de omvormer zicht uit/gaat in protectie en geeft een foutmelding. Ik heb dit inderdaad 1 x meegemaakt door een waterkoker van 1800W te gebruiken (onbedoeld). Was leerzaam en idd een foutmelding op het display.

Nu doet de siutatie zich voor dat de omvormer moet worden vervangen door een 2000W type, de reden is hier even niet van belang, maar de verplichting van het vervangen ligt bij het bedrijf en is ook door het bedrijf erkend.

Het bedrijf meldt mij dat als de omvormer van 2000W wordt geplaatst: Wanneer u niet meer vraagt dan 1500W is 1 accu voldoende.

Als de bekabeling nu niet wordt aangepast en je in de camper een gebruiker van 1900W aanzet, bij dezelfde 155 Ah accu dan zal volgens mij de omvormer zich niet uitschakelen/in protectie gaan want de omvormer is immers geschikt voor 2000W.

De vraag is echter: kan de bekabeling die is gebruikt voor het gebruik van een 1500W omvormer daar tegen? (ontstaat er bijv brand?). Er kan volgens mij namelijk 155 x 12 = 1860W geleverd worden?

Dus is het eigenlijk een verplichting van de camper dealer om naast de omvormer ook de bekabeling te vervangen?
(is gezien de wet: installateur , verantwoordelijk etc etc ???)

mvg

Frans Eilers

de factuur gevonden: volgens mij is er bekabeling gebruikt als omschreven:

6 meter zwart 1x25mm2
1,3 meter rood 1x25mm2
3x1,5 mm2 wit (2 meter)
3x1,5 mm2 wit (1,1 meter)

camper / technisch (stroom) vraag

door Hersteller @, Haarlem, 22-09-2023, 21:10 (222 dagen geleden) @ ffeilers
Gewijzigd door Hersteller, 22-09-2023, 21:21

155 Ah heeft niets met het vermogen te maken, kan veel hoger zijn. Bijvoorbeeld; een auto accu van 55 Ah kan 200 A aan de startmotor leveren. Een omvormer zal niet zo flexibel zijn.

camper / technisch (stroom) vraag

door ffeilers @, Breda, 22-09-2023, 21:21 (222 dagen geleden) @ Hersteller

155 Ah heeft niets met het vermogen te maken, kan veel hoger zijn. Bijvoorbeeld; een auto accu van 55 Ah kan makkelijk 200 A aan de startmotor leveren. Een omvormer zal niet zo flexibel zijn.

Bedankt voor uw bericht. Begrijp ik uit uw antwoord dat de bekabeling MOET worden aangepast?
Het meest belangrijke van mij vraag is: is het voorgestelde door de camper leverancier veilig in gebruik (dus 2000w omvormer met 155ah lithium accu en bekabeling zoals oorspronkelijk gelegd voor 1500W omvormer met 155ah lithium accu)

camper / technisch (stroom) vraag

door Hersteller @, Haarlem, 22-09-2023, 21:24 (222 dagen geleden) @ ffeilers
Gewijzigd door Hersteller, 22-09-2023, 21:38

Ik wil niet zo stellig zijn, maar door 25 mm2 mag 150 A. Dan is de omvormer al afgeslagen.

camper / technisch (stroom) vraag

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 22-09-2023, 21:40 (222 dagen geleden) @ ffeilers
Gewijzigd door Maurice, 22-09-2023, 21:42

Frans.

Bekabeling is gedefinieerd in max vermogens(A) en evt of deze gebundeld zit, max. lengte enz.

Dus zolang je geen gegevens hebt over die kabels , is gissen in de ruimte.

Betreft maximale vermogen , heeft dat uiteraard met je accu van doen.
Wat kan die accu maximaal aan stroom leveren, in Ampere. NIET de AmpereH.

Een Accu van 155Ah kan in theorie dan 155 uur een stroom van 1 A leveren.
Anders om wil dat niet gelden, Uur lang 155A.
Immers wat is de gegeven maximale omzetting van energie in die accu.
Is en blijft een chemisch process.

Daarnaast de warmte ontwikkeling in die accu bij langdurig dergelijke maximale stromen.
Dergelijke informatie is allemaal uit de datasheet van die accu te halen.

Stel je gaat 100A op 12V trekken, 1200W en dat
op accu van 155Ah kun je dat in theorie, 1 1/2uur vol houden.
Echter mogelijk dat die accu flink aan het opwarmen is door die omzetting.
De hoofdreden dat auto's er koelsystemen op hebben.

Betreft je omvormer.
Die kan er inderdaad uitgaan op overbelasting.
Maar kan er bv ook uit gaan als de ingangsspanning te ver zakt, door bv te grote stromen en de bedrading die niet aan kan en dus weerstandsdraden gaan worden.
Zo wordt dan 12V nog maar 10V bij de omvormer.
De omvormer klapt er dan dus uit op onderspanning.

Tevens begrijp dat hoe lager de ingangsspanning de stromen toenemen aan de ingang om toch
aan de uitgang de spanning en stromen te kunnen leveren.

Daarom is van essentieel belang aan de ingang ruim voldoende dikke kabels te hebben én
alle tussen liggende schakelaars, zekeringen etc van sublieme kwaliteit zijn.
Niet alleen vandaag maar ook over 5-10 jaar.

Ga maar rekenen , 155A en een overgangsweerstand van 0,01 Ohm.
U = I x R
U = 155A x 0,01 Ohm = 1,55V spanningsverlies op dat ene overgangspunt.
Vermogen daar is dan P = UxI => P = 1,55V x 155A = 240W stoken op dat overgangspunt.
En daarom krijgen we overal BRAND.

De hoofdreden dat ik een pesthekel heb aan de geplande huisknutsel thuisaccu's
Er gaan aankomende jaren een hoop panden de fik nog in.Met die gekte heden.
Hoop dat de brandweer zijn ploeg bezettingen gaat uitbreiden.

Bedenk Lithium valt NIET te blussen. Nog niet met 12 brandweerwagens.
Die brand is een intern in die accu een chemisch proces en dat stopt als de brandstof op is.

Mijn advies met die rommel, blijf in de meest ruime marges zitten van alle gegeven
waardes. Zodanig dat die accu niet op de grenzen van kunnen komt.

Neem een volledig veilige acculader die werkelijk die gehele accu op alle niveaus in de gaten houd bij laden.
Zowel spanning, als stromen, temperatuur etc.

Daarnaast de pest van Goedkope Lithiumaccu's is dat , mogelijk, in het productieproces er
vervuiling is opgetreden.
En juist daardoor kán er een kettingreactie ontstaan , nu niet dan wel bij veroudering.

Zorg in je Camper voor hele goede brandmelders.
Controleer en inspecteer geregeld je connectoren, bekabeling etc op corrosie en vervuiling.

camper / technisch (stroom) vraag

door ffeilers @, Breda, 22-09-2023, 21:52 (222 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door ffeilers, 22-09-2023, 21:55

Frans.

Bekabeling is gedefinieerd in max vermogens(A) en evt of deze gebundeld zit, max. lengte enz.

Dus zolang je geen gegevens hebt over die kabels , is gissen in de ruimte.

Betreft maximale vermogen , heeft dat uiteraard met je accu van doen.
Wat kan die accu maximaal aan stroom leveren, in Ampere. NIET de AmpereH.

Een Accu van 155Ah kan in theorie dan 155 uur een stroom van 1 A leveren.
Anders om wil dat niet gelden, Uur lang 155A.
Immers wat is de gegeven maximale omzetting van energie in die accu.
Is en blijft een chemisch process.

Daarnaast de warmte ontwikkeling in die accu bij langdurig dergelijke maximale stromen.
Dergelijke informatie is allemaal uit de datasheet van die accu te halen.

Stel je gaat 100A op 12V trekken, 1200W en dat
op accu van 155Ah kun je dat in theorie, 1 1/2uur vol houden.
Echter mogelijk dat die accu flink aan het opwarmen is door die omzetting.
De hoofdreden dat auto's er koelsystemen op hebben.

Betreft je omvormer.
Die kan er inderdaad uitgaan op overbelasting.
Maar kan er bv ook uit gaan als de ingangsspanning te ver zakt, door bv te grote stromen en de bedrading die niet aan kan en dus weerstandsdraden gaan worden.
Zo wordt dan 12V nog maar 10V bij de omvormer.
De omvormer klapt er dan dus uit op onderspanning.

Tevens begrijp dat hoe lager de ingangsspanning de stromen toenemen aan de ingang om toch
aan de uitgang de spanning en stromen te kunnen leveren.

Daarom is van essentieel belang aan de ingang ruim voldoende dikke kabels te hebben én
alle tussen liggende schakelaars, zekeringen etc van sublieme kwaliteit zijn.
Niet alleen vandaag maar ook over 5-10 jaar.

Ga maar rekenen , 155A en een overgangsweerstand van 0,01 Ohm.
U = I x R
U = 155A x 0,01 Ohm = 1,55V spanningsverlies op dat ene overgangspunt.
Vermogen daar is dan P = UxI => P = 1,55V x 155A = 240W stoken op dat overgangspunt.
En daarom krijgen we overal BRAND.

De hoofdreden dat ik een pesthekel heb aan de geplande huisknutsel thuisaccu's
Er gaan aankomende jaren een hoop panden de fik nog in.Met die gekte heden.
Hoop dat de brandweer zijn ploeg bezettingen gaat uitbreiden.

Bedenk Lithium valt NIET te blussen. Nog niet met 12 brandweerwagens.
Die brand is een intern in die accu een chemisch proces en dat stopt als de brandstof op is.

Mijn advies met die rommel, blijf in de meest ruime marges zitten van alle gegeven
waardes. Zodanig dat die accu niet op de grenzen van kunnen komt.

Neem een volledig veilige acculader die werkelijk die gehele accu op alle niveaus in de gaten houd bij laden.
Zowel spanning, als stromen, temperatuur etc.

Daarnaast de pest van Goedkope Lithiumaccu's is dat , mogelijk, in het productieproces er
vervuiling is opgetreden.
En juist daardoor kán er een kettingreactie ontstaan , nu niet dan wel bij veroudering.

Zorg in je Camper voor hele goede brandmelders.
Controleer en inspecteer geregeld je connectoren, bekabeling etc op corrosie en vervuiling

Hoi Maurice
Bedankt voor je reactie, ik ben echter niet deskundig om dit te overzien, te begrijpen.
De dealer heeft bij levering van de 1500W omvormer niet geleverd wat overeengekomen was en daarom wordt de omvormer nu vervangen door een (duurdere) 2000W omvormer.

Het is geen goedkoper 2000W omvormer (€2400) en geen goedkope litium accu (€1748), het merk is WCS
(https://www.wcs-mobiletechnik.de/ )

de hoofdvraag blijft voor mij is het veilig en handelt de dealer juist door de huidige bekabeling NIET te vervangen. De gegevens van de bekabeling heb ik op factuur nagezocht.

Brandblusser en brandmelder (2x) zijn aanwezig.

mvg Frans

camper / technisch (stroom) vraag

door henk vdb @, Breda, 23-09-2023, 14:05 (222 dagen geleden) @ ffeilers

"ik ben echter niet deskundig om dit te overzien, te begrijpen."

Ik raad je aan voor je hiermee verder gaat je te verdiepen in de uitleg van Maurice tot je het WEL begrijpt.

Het gaat om potentieel zeer gevaarlijke zaken. De minste overgangsweerstand zorgt voor mogelijk brand. En met een brandblusser doe je niets bij litium accu's. Ook niet met twee of meer blussers. Als er wat misgaat moet je weg wezen, zo snel mogelijk. Vergeet niet dat als de boel in brand gaat de kans groot is dat je ook naburige campeerders meeneemt in je brand.

Dergelijke stromen, ik zou het niet voor dagelijks gebruik willen hebben, zeker niet in een camper. Bij dergelijke stromen zijn professionele spullen nodig, die ook regelmatig kundig moeten worden geinspecteerd.

camper / technisch (stroom) vraag

door ffeilers @, Breda, 23-09-2023, 22:29 (221 dagen geleden) @ henk vdb

"ik ben echter niet deskundig om dit te overzien, te begrijpen."


Ik raad je aan voor je hiermee verder gaat je te verdiepen in de uitleg van Maurice tot je het WEL begrijpt.

Het gaat om potentieel zeer gevaarlijke zaken. De minste overgangsweerstand zorgt voor mogelijk brand. En met een brandblusser doe je niets bij litium accu's. Ook niet met twee of meer blussers. Als er wat misgaat moet je weg wezen, zo snel mogelijk. Vergeet niet dat als de boel in brand gaat de kans groot is dat je ook naburige campeerders meeneemt in je brand.

Dergelijke stromen, ik zou het niet voor dagelijks gebruik willen hebben, zeker niet in een camper. Bij dergelijke stromen zijn professionele spullen nodig, die ook regelmatig kundig moeten worden geinspecteerd.

Henk bedankt voor je reactie.

Voor de duidelijkheid. Ik ben niet zelf aan het knutselen / monteren.
Het geheel gebeurt door de dealer. Er is echter sprake van een geschil over wat afgesproken was wat geleverd zou moeten worden. Ik probeer nu voor mij duidelijk te krijgen of de dealer nu wel of niet de al eerder aangelegde bedrading voor de 1500W omvormer moet vervangen omdat de nieuwe omvormer 2000W is. De arbeidsburen welke voor de 1500W omvormer werden gerekend bedroegen 800euro. Ik ben nu niet van plan om wederom 800 euro uit te geven. De installateur zal ten alle tijde verplicht zijn om een juiste installatie te leveren, als er daadwerkelijk wat gebeurd en de installatie blijkt niet deugdelijk te zijn dat is de leverancier zeker aansprakelijk.
Voor mij rest dus eigenlijk de vraag: moet die bedrading nu vervangen worden voor een verantwoord en veilig gebruik . IK DOE DUS NIETS ZELF en ben daar ook niet deskundig in, zoals waarschijnlijk de meeste camperaars dat niet zijn.
Opmerking van de dealer dat je het gebruik in de camper dan moet beperken tot 1500W is natuurlijk niet haalbaar. Ik denk enigszins te weten wat het gebruik van apparaten is maar kan ik dat ook van mijn huisgenoten vervangen ? Nee dus. Stel dat er toch 2000W wordt gebruikt dat wil ik gewoon dat de boel goed beveiligd is.
mvg Frans

camper / technisch (stroom) vraag

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 24-09-2023, 00:22 (221 dagen geleden) @ ffeilers

Simpel,

De dealer mag geen ondeugdelijke installatie opleveren.
Dus als deze nu een 2000W installeert, zal daar tekeningen bij moeten zitten met
alle gegevens van technische deugdelijkheid.

En snap nog even niet belang van die 2000W.
Monteer je toch een 1500W , ben je van alles af.
Wat moet je in een camper dan ook met 2000W?

Ik vaar met 25-30man/kinderen
Allemaal mobiels opladen, dikke stereo, lampen overal enz
en doe ik met 1000W omvormer. Schip van 100Ton 25m.
Even goed de koelkast staat op gas , omdat ik geen zin heb in nog meer accu's.
480aH aan 24V is mij al veel.
Ding kan wel in nood op de omvormer, maar is een grote 60cm breed 180hoog met diepvries.
Lachen dat ding op accu's, not.
EN moet ook weer vol dan dagelijks, hoe dan? die aggregaat ronken de hele dag?
Nee stekkeren gaat niet.
Ik kom met spul een Jachthaven niet binnen, paaltjes in die boxen zijn te klein:-D
Grotere havens trek je financieel echt niet.

Even goed, bedenk eens of je echt wel die 2000 Watt nodig heb.
Op standplaatsen zijn er toch stekkers?
Dus enige is eens onderweg een keertje.
Dan vind ik voor een Camper 1000W omvormer al veel.

Moet je er mee.
Koken heeft ook geen zin op accu's
Koffie zetten ook niet.
Desnoods pak je een senceo, die kan omdat ie snel is nog wel op een omvormer
die paar minuutjes.

camper / technisch (stroom) vraag

door ffeilers @, Breda, 24-09-2023, 18:42 (221 dagen geleden) @ Maurice

Maurice,

De 1500W omvormer is aan mij verkocht met walsstroombegrenzing. Stond ook zo aangeduid op de website van de firma. Buitendat heb ik voordat er geinstalleerd werd nadrukkelijk per email gevraagd of er walstroombegrenzing aanwezig was. Per email is dat bevestigd.

Dit blijkt dus uiteindelijk niet zo te zijn, het bedrijf heeft de site aangepast en de fout erkend. Een 1500W uitvoering is er niet met walstroombegrenzing. Vandaar dat hij nu vervangen wordt door een 2000W uitvoering.

Of je dat allemaal nodig heb is denk ik afhankelijk van ieders persoonlijke situatie en hetgeen in de camper verder aanwezig is.

mvg
Frans

camper / technisch (stroom) vraag

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 25-09-2023, 12:38 (220 dagen geleden) @ ffeilers

Frans uiteraard dat laatste snap ik maar hoezo dan een 155Ah accu
12Vx100A zit je op 1200W.
Dan nog overig verbruik in uren wat je al verbruikt hebt.

Trek je rap die accu leeg binnen een uur.

Dan is die ook weer niet in een uur vol.
Hoe lang is je laadtijd met die accu als die leeg is?

Even goed snap ik wel je probleem nu,offertes.
En uiteindelijk wat er geleverd is.

Bij dit soort zaken kun je ook juridisch advies vragen.
Zijn van die zaakjes voor waar je dat kunt overleggen.

camper / technisch (stroom) vraag

door ffeilers @, Breda, 25-09-2023, 21:35 (219 dagen geleden) @ Maurice

Frans uiteraard dat laatste snap ik maar hoezo dan een 155Ah accu
12Vx100A zit je op 1200W.
Dan nog overig verbruik in uren wat je al verbruikt hebt.

Trek je rap die accu leeg binnen een uur.

Dan is die ook weer niet in een uur vol.
Hoe lang is je laadtijd met die accu als die leeg is?

Even goed snap ik wel je probleem nu,offertes.
En uiteindelijk wat er geleverd is.

Bij dit soort zaken kun je ook juridisch advies vragen.
Zijn van die zaakjes voor waar je dat kunt overleggen.

Ik heb hierover contact met rechtsbijstandverzekeraar, dit werd gevolgd door ingebreke stelling.
Dealer erkent zijn fout: geleverd 1500W met dikkere bekabeling dan oorspronkelijk in de camper aanwezig, echter zonder walstroombegrenzing en dat was overeengekomen zoals dealer ook beaamd.

De voorgestelde oplossing door dealer is: 2000W omvomrer (€1000, duur der dan de 1500W voor rekening van dealer) met walstroombegrenzer met de opmerking dat je dan eigenlijk gezien kabeldikte maar 1500W mag vragen. Je kan volgens mij echter niet aan een gebruiker en eventuele andere gebruikers niet vragen om voortdurend te letten op hoeveel Watt je aan het gebruiken bent. De 2000W omvormer gaat immers pas in protectie bij een meergebruik dan 2000W

De monteur van de dealer geeft in een email aan dat dan eigenlijk niet meer dan 1800W gevraagd mag worden ivm de huidige kabeldikte.
Hiermee geeft de dealer/monteur m.i. aan dat ook de kabel vervangen moet worden door een dikkere.

De omvormer van 1500W zal in protectie gaat bij een vraag van meer dan 1500W (heb ik zelfs een keer ervaren).
De nu te plaatsen omvormer van 2000W zal bij een gebruik van zeg 1900W niet in protectie gaan, maar dat roept dus vragen op over de veiligheid van de bekabeling.

De dealer zegt tot op heden niet toe ook de arbeid en kosten van de nieuwe (dikkere) bekabeling voor zijn rekening te nemen (€800).

Mocht dat zo blijven dan zal ik de dealer de vervanging van de omvormer nog niet laten uitvoeren en de ingebreke stelling handhaven omdat de veiligheid in het geding kan zijn bij het niet vervangen van de huidige te dunne kabels.

Gezien eerdere opmerkingen over lithium accu,s in de camper vind ik dat de veiligheid voorop staat. De dealer zal daar waarschijnlijk niet lichtzinning mee omgaan, immers in het geval van (brand) schade zal bekeken worden wie verantwoordelijk is voor de technisch gadviseerde installatie en uitvoering. Daarin heb ik geen enkele bemoeienis.

mvg
Frans

camper / technisch (stroom) vraag

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 25-09-2023, 22:45 (219 dagen geleden) @ ffeilers

Wat dat laatste betreft: Ik neem aan dat het om lithium-ijzerfosfaat accu's gaat (LiFePO4). Die worden standaard gebruikt als vervangers voor loodaccu's. Ze zijn veel minder ontvlambaar dan gewone lithiumaccu's dus met de veiligheid zal het wat dat betreft wel goed gaan.

camper / technisch (stroom) vraag

door ffeilers @, Breda, 25-09-2023, 23:09 (219 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Wat dat laatste betreft: Ik neem aan dat het om lithium-ijzerfosfaat accu's gaat (LiFePO4). Die worden standaard gebruikt als vervangers voor loodaccu's. Ze zijn veel minder ontvlambaar dan gewone lithiumaccu's dus met de veiligheid zal het wat dat betreft wel goed gaan.

Ik kan wel het technisch blad laten zien van de 155ah accu.
Ik kan het technisch blad laten zien van de 2000/60w omvormer.
En het technisch blad van de 1500W omvormer.

Misschien kunnen de reageerders dan beoordelen of de kabeldikte ivm de nu te plaatsen 2000W omvormer vervangen moeten worden. Ben benieuwd naar mogelijke reacties.


Blijft wel dat de dealer zelf aangaf dat de kabels dikker moesten worden.
Zou daar dan het "verdienmodel" van de dealer in kunnenn zitten. (800 euro)
Als "leek" is dat toch allemaal moeilijk te volgen, terwijl ik denk ik toch wel enige basiskennis heb.

mvg Frans
[image]
[image]
[image]

camper / technisch (stroom) vraag

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 26-09-2023, 00:12 (219 dagen geleden) @ ffeilers

Op het datablad staan spanningen die doen vermoeden dat het om LiFePO4 gaat. Op de foto van de accu zelf op hun site staat dat het inderdaad om een LiFePO4 accu gaat. Dat is prima spul, hoewel de handelsnaam die zij eraan meegeven misschien wat ongelukkig gekozen is qua chemie.

Van de draaddikte en combinatie van apparatuur durf ik verder niets te zeggen. Dikker is wel beter.

camper / technisch (stroom) vraag

door Anton van den Oever @, Hazerswoude-dorp, 26-09-2023, 01:23 (219 dagen geleden) @ ffeilers
Gewijzigd door Anton van den Oever, 26-09-2023, 01:25

Je moet in dit soort zaken altijd uitgaan van het worst case scenario en dat is dat de omvormer maximaal 4500 W kan afgeven (ook al is dat piek)
Bij een rendement van 93% moet er dan iets van 4850 W uit de accu uit de accu vandaan komen wat neer komt op een stroom van ruim 400 A!
De kabel is nu 25 mm, naar ik aanneem zal men de 6 mtr. lengte ook gebruikt hebben.
Als we even rekenen met de rho van koper bij 20°C dan heeft deze een weerstand van ca. 0.0055 Ω en geeft dus een spanningsval van 2,2 V!
Er wordt dus dik 850 W in de kabel opgestookt! (al gaat dit natuurlijk niet helemaal op omdat de omvormer een lagere spanning aangeboden krijgt en zal terugregelen)
Echter, bij een continu afname van 2000 W is dat nog altijd 180 W en geheel afhankelijk van de gebruikte soort kabel (temperatuur belasting) en de wijze van inbouw geeft dat wel of geen problemen, al verwacht ik het eerste. :-(
Het moge duidelijk zijn; nooit zo de grenzen opzoeken!
Een ander punt van zorgen is de accu van slechts 155 Ah, bij omvormers van 2 kW en meer moet je veel eerder aan accu's van 800 a 1000 Ah! gaan denken want ander wordt de warmte ontwikkeling in de accu veel te groot en blijft er weinig van de verwachte levensduur over.
Ik weet wel, die krengen wegen niet bepaald weinig en dat is vaak de reden dat er kleinere geplaatst worden.
m.vr.gr.
Anton van den Oever

camper / technisch (stroom) vraag

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 26-09-2023, 14:13 (219 dagen geleden) @ Anton van den Oever

De inwendige weerstand van LiFePO4 accu's is lager dan van loodaccu's. Heb je daar rekening mee gehouden in het schatten van de benodigde accucapaciteit?

camper / technisch (stroom) vraag

door Anton van den Oever @, Hazerswoude-dorp, 26-09-2023, 18:01 (219 dagen geleden) @ Maarten Bakker

De inwendige weerstand van LiFePO4 accu's is lager dan van loodaccu's. Heb je daar rekening mee gehouden in het schatten van de benodigde accucapaciteit?

Nee, daar heb ik geen ervaring mee maar wel met grote lood en natte nicads
Het is grotendeels gebaseerd op ervaringen met o.a. magneetkranen, deze moeten hun last tenminste 20 minuten kunnen houden bij net uitval.
Bij een beetje magneetkraan is 10 kW aan magneten niet ongewoon. ;-)
Dergelijke accu's kunnen stromen leveren waar je bang van (zou moeten) wordt(den)
m.vr.gr.
Anton van den Oever

camper / technisch (stroom) vraag

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 26-09-2023, 15:50 (219 dagen geleden) @ Anton van den Oever

Toch blijf ik het vreemd vinden en probeer het eens van de andere kant.
Als je een converter van 2000 Watt gebruikt die 12V omzet naar 220V~.
Dan zal er bij 220V~ een maximale stroom lopen van ongeveer I=P/U 2000/220 is 9,09A.
Met alle verliezen erbij zal de converter ongeveer 12A moeten kunnen leveren.
Als je dat dan terugrekent naar 12V kom je op P=IxU is 12x12 is 144 Watt.

In het verhaal (wat ik zo lees) rekent men 2000 Watt bij 12V en dat kan niet juist zijn.
Want 2000/12 is 166A en dat uit een accu trekken voor een waterkoker is m.i. een denkfout.
Groet, Ben

camper / technisch (stroom) vraag

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 26-09-2023, 16:14 (219 dagen geleden) @ Ben

Volgens de wet van behoud van ellende, zal een opgenomen vermogen van 2000W bij 230V aan de uitgang van de omvormer, resulteren in een opgenomen vermogen van minstens 2000W bij 12V aan de ingang van de omvormer.

camper / technisch (stroom) vraag

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 26-09-2023, 17:00 (219 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Maarten, je praat dan over een kortsluiting.
Het lijkt mij een goed gekwalificeerd bedrijf die dit product zal leveren.
Deze zal geen enkel risico nemen en het veilig elektronisch of mechanisch zekeren.
Een aansprakelijk stelling kan echter nooit kwaad als je er geen vertrouwen in hebt.
Groet, Ben

camper / technisch (stroom) vraag

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 26-09-2023, 19:16 (219 dagen geleden) @ Ben

Ik vermoed dat we langs elkaar een praten? Ik heb nergens kortsluiting in gedachten genomen.

Ik begreep uit jouw bericht dat een 2000W waterkoker op een 2000W omvormer geen 2000W uit de accu zou opnemen, maar waarschijnlijk begreep ik dat verkeerd.

camper / technisch (stroom) vraag

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 26-09-2023, 19:58 (219 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Dag Maarten, je hebt gelijk bij nader inzien.
Een waterkoker van 2200Watt bij 220V~ trekt 10Ampere.
Dus de converter moet dan 10Ampere kunnen leveren bij 220V~.
Die 2200Watt moet dan omgezet worden vanuit de 12V gelijkspanning.
Je komt dan op 2200/12 is 183Ampere en dat is erg veel.
Nu zie ik in mijn antwoord aan Anton dat het zonnepaneel 50V gaat leveren.
Als dat zo is dan gaat het 2200/50 is 44Ampere worden en dat klinkt al beter.
Groet, Ben

camper / technisch (stroom) vraag

door Anton van den Oever @, Hazerswoude-dorp, 26-09-2023, 17:43 (219 dagen geleden) @ Ben

Want 2000/12 is 166A en dat uit een accu trekken voor een waterkoker is m.i. een denkfout.

Nou dat is het dus juist niet en daar zit dan ook precies de pijn. :-(
Als andersom zou zijn had je een perpetuum mobile gecreëerd en dat zou pas echt bijzonder zijn.
Om juist dergelijke verliezen laag te houden werken we veel liever met hogere spanningen.
m.vr.gr.
Anton van den Oever

camper / technisch (stroom) vraag

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 26-09-2023, 19:03 (219 dagen geleden) @ Anton van den Oever

Dag Anton, het gaat hier om een powerunit met ingebouwde accu en een laadzonnepaneel.
Dus niet erg moeilijk en de data staat gewoon op het internet.
Er is nergens gesproken over hoge stromen die een probleem zou kunnen zijn.
Groet, Ben

Die Powerstation GT2000 verfügt über folgende Ausstattung:
o in nur 1 Stunde über 70 % geladen
o 2000 Watt reiner Sinus Wechselrichter
o LCD Display
o MPPT Solarregler
o AC Ladung 1100 W
o 3x 230 Volt Ausgang
o 2x USB A Ausgang 5V/2,4 A
o 2x USB A Ausgang Qc 3.0
o 2 x USB C Ausgang PD 3.0
o XT 60 Ausgang
o 2x DC 12 Volt Ausgang 3 A
o 1x Car Port Ausgang 10 A
o LED
o Solarregler für bis zu 500 Watt (50Volt)
o 22 kg leicht
o Größe: ca. 39,2 x 27,9 x 33,6 cm
Inhalt:
• AC Kabel zum schnellen laden am 230 Volt Netz
• Kabel zum Laden am Zigarettenanzünder (bis 10 Ampere)
• MC4 Kabel mit Anderson Stecker zum Laden vom Solar
• XT60 Anschlusskabel
von WCS®

camper / technisch (stroom) vraag

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 27-09-2023, 18:21 (218 dagen geleden) @ ffeilers

€ 800,- voor vervangen van wat stukjes kabel.
Is dan wel erg trage monteur.

Bedoel, hebben het over paar stukjes kabel.
Lengtes weet je al.

Ik zeg max 3-4uur totaal, moet toch die paar kabels vervangen zijn.
Omvormer wisselen, 8 schroeven.
Lijkt me sterk dat ze daar een hele dag mee bezig zijn.

Dan de gegevens die je aanlevert, lees ik dat geadviseerde accu een 400Ah voor de kleine
welke dan maximaal laad met 60A (Dat is de LADER)
Omvormer is 2000W met een piek van 5sec naar 4300W.
Dat heeft te maken met inschakel pieken van grote apparatuur.
Mooi ding dat ie niet direct door zijn hoeven gaat met bv aanzetten van een stofzuiger.
De midden combi adviseren ze een 600Ah.
En die waardes lijken mij stuk zinvoller dan een 155Ah.

Landbegrenzing is dan die 3-16A. Kennelijk kun je dat instellen.
Of grens bij 3A en regelen tot max 16A, zoals je wilt.
Betekend bv dat bij afname 1000W van de omvormer er 3A uit de Wal gehaald wordt en de rest
uit de accu, handig is dat.


Even goed blijkt al uit je datasheet dat de gekozen 155Ah aan de magere kant is.
Zie maar, advies bij die 155Ah accu is maximale ontlaad stroom is 160A.
En mag best een piekje hebben van 600A echter max 5 seconden.

Mij betreft is die installatie niet optimaal.

Zoals je aangeeft, je wilt kennelijk ook eens je camper uitlenen, dan gaat dat absoluut
problemen geven.
Men gaat veel te veel gebruiken en dan is het treurnis als na uur 's avonds men al in donker zit.

Resume:
Accu 155Ah 12V, gegeven MAX 160A ontladen.
Gegeven vermogen 1984Wh (uur lang ONDER de 2000W) en is het leeg.
Omvormer van 2000W er aan hangen die bij 2000W en 12V dus 167A vraagt,
dan zit je wel erg op randje van die 155Ah accu te werken, eigenlijk er al overheen.

Max oplaad stroom 75A als advies.
En dat als die accu dat kan verwerken, ik weet de laadcurve niet.
Als accu bv al 50% vol is, is dan nog steeds die laadstroom 75A of gaat ivm omzetting
de laadstroom significant naar beneden?
Ik ken die lithuims er te slecht voor.

OOK lezen we dat als je steeds die accu maximaal leeg trekt (80% leeg) dan heb je iets meer
dan 3500 op en ontladingen, daarna gaat de accu rapido slechter worden.
Daarom is ook altijd het advies, ga nooit die accu's diep ontladen. tegen die 80% grens.


De zeg 2000/100 (ga ik in het midden zitten)
Accu opladen kan die met max 100A, dat is mooi je accu trekt maar 75A max laadstroom.
Die 2000/60 is dan te klein voor gegeven 155Ah, kan wel maar laden duurt langer dan.

En je geplaatste 1500 die heeft maar een accu laadcapaciteit van 30A.
Dan duurt het dus minstens 2x zo lang eer die accu weer vol is.

Accu kan dan wel 75A als laadspanning willen vragen maar krijgt er maar 30A max.
Dat geeft niet, is een keuze.

Mijn idee, Benader die WCS club eens en leg het hen voor.
Aangeboden die 155Ah accu met die 2000/100 combilader/omvormer.
Eens zien wat ze zeggen.

De accu datasheet geeft al aan dat die een 2000W omvormer niet leuk vind.

Vervolgens ga nu zelf eens puzzelen wat je max verbruik op een dag is.
Wat wil je aan vermogens gebruiken en hoe lang.
Bedoel 's avonds 4u lang TV, Lampjes, bak koffie.
Tv is 40W 4u lang = 160W totaal
4u lang 100W aan lampjes en toestanden = 400W
Bak koffie, 1400W 10min pruttelen = ca 250W
Opgeteld is dat 970W verbruik die 4 uurtjes.
Zit je al op de helft van die 1984W vermogen wat er in die accu zit.
Ga je dan nog met electra platen aardappels, vlees, boontjes, zien te bereiden.
Vergeet ik helemaal je koelkast, ook zo'n stroom vreter.
ik geef dat geen enkele kans op die accu.

Dat "off-grid" houd je zo niet lang vol.

camper / technisch (stroom) vraag

door ffeilers @, Breda, 27-09-2023, 19:26 (218 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door ffeilers, 27-09-2023, 20:18

Hoi Maurice (en ook anderen)

De dealer heeft aangegeven dat ook de kabel wordt vervangen.
Kosten van omvorme, montageframe voor 2 accu s, bekabeling zijn voor dealer.

De installatie zal daarna bestaan uit:
2 x 155ah wcs accu
1 x omvormer 2000W met walstroombegrenzing
1 x zonnepaneel
1 x rapid microprocessor om startaccu te laden

het verhaal van Maurice mbt gebruik is voor mij in die zin wel duidelijk dat je als je off grid wilt camperen natuurlijk niet het 1500w koffie apparaat de hele dag moet aanzetten, en dat je natuurlijk ook nog afhankelijk bent van zonuren.
en ... koelkast op gas

Ik denk dat het een behoorlijke en veilige voorziening is op deze manier.

mvg
Frans

camper / technisch (stroom) vraag

door ffeilers @, Breda, 27-09-2023, 19:54 (218 dagen geleden) @ Maurice

Dit is de situatie zoals hij er straks in mijn camper uitziet: echter geen 3 x 2 accu s, en geen BL1240 en geen LBR60

[image]

camper / technisch (stroom) vraag

door ffeilers @, Breda, 28-09-2023, 20:30 (217 dagen geleden) @ Maurice

Hoi Maurice,

Zou jij mij de funtie van de BL1240 in onderstaand schema kunnen uitleggen.
Ik zie eigenlijk de toegevoegde waarde niet.
(zie schema)

Als ik met de camper aan het rijden ben dan is de laadstroom naar de accu 23,7A.
Sta ik thuis aan de walstroom dan is de laadstroom naar de accu 48,3A
(zie afbeeldingen).

Ook de LBR60 booster lijkt mij overbodig, omdat de camper fiat ducato, 2 jaar oud, volgens mij standaar al een booster dynamo heeft (maar dat zou ik na moeten vragen).

[image]

[image]4

[image]

groetjes

Frans

camper / technisch (stroom) vraag

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 28-09-2023, 21:08 (216 dagen geleden) @ ffeilers

BL1420 lijkt me een kleine druppellader voor als de camper weken lang in de opslag staat.
Hoewel als je vakkundig de accu;s los koppelt, lopen die niet leeg.
Dan zit je alleen met de zelfontlading.

Maar niet iedereen is zo handig of heeft er zin in te gaan sleutelen.

De standaard motor dynamo kan niet die hele bulk aan accu's opladen.
Daarom hebben ze er een veel grotere dynamo in gezet.

Immers die kan nu extra 2x155Ah en de startaccu bij gaan laden.

Standaard is die motor accu maar iets van 50Ah en alleen even dat start verbruik bijwerken.
Daarna enkel wat laag verbruik tijdens het rijden bij houden.
Daar is de huidige automotor dynamo op berekend.

Echter houd er rekening mee dat brandstofverbuik uiteraard toeneemt met die dikke dynamo.
Energie moet ergens vandaan komen.

Inderdaad navragen wat je huidige dynamo is.
Booster is verkoop praat en blits gedoe.
Gewoon een zwaardere dynamo.

Houd er wel rekening mee dat je nu verschillende type accu's oplaad met die dynamo.
Daar hoort dus regel apparatuur bij om die lithium netjes op te laden.
tevens als die startaccu vol is en je lithium leeg, dat niet die start accu wordt overladen.
Dus mis ik nog laad regelaars bij die "booster"dynamo.
Zowel voor de start als lithium accu's.

Maar neem aan dat het maar een schets is.
Ik mis namelijk ook je wal aansluiting op de combi 2000.

Dus,
extra druppellader voor de stalling tijd
extra dikke dynamo om tijdens het rijden fatsoenlijk gehele accu pakket op te laden.

camper / technisch (stroom) vraag

door ffeilers @, Breda, 28-09-2023, 22:13 (216 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door ffeilers, 28-09-2023, 23:03

BL1420 lijkt me een kleine druppellader voor als de camper weken lang in de opslag staat.
Hoewel als je vakkundig de accu;s los koppelt, lopen die niet leeg.
Dan zit je alleen met de zelfontlading.

De omschrijving van wcs op hun site over e BL1420 is:

Deze acculader reguleert het laden van de boordaccu vanuit de stroomaansluiting op de camping.

Continue laadstroom van 25 of 50 A
Laadt 2 tot 4 keer zo snel als een standaard lader/EBL
Speciaal ontwikkeld voor het laden van lithium accu’s

Dat lijkt mij dus geen druppellader ?


Het gaat in dit geval om twee accu s van 155Ah. De accu s kunnen dmv een app: zowel charge als decharge worden uitgeschakeld


Maar niet iedereen is zo handig of heeft er zin in te gaan sleutelen.

De standaard motor dynamo kan niet die hele bulk aan accu's opladen.
Daarom hebben ze er een veel grotere dynamo in gezet.

Ik weet dat er fiat ducato s zijn die standaard een booster dynamo hebben , ik zal dit navragen bij de fiat dealer. Update: heb zojuist een email gestuurd naar fiat dealer


Immers die kan nu extra 2x155Ah en de startaccu bij gaan laden.

Standaard is die motor accu maar iets van 50Ah en alleen even dat start verbruik bijwerken.
Daarna enkel wat laag verbruik tijdens het rijden bij houden.
Daar is de huidige automotor dynamo op berekend.

Echter houd er rekening mee dat brandstofverbuik uiteraard toeneemt met die dikke dynamo.
Energie moet ergens vandaan komen.

Inderdaad navragen wat je huidige dynamo is.
Booster is verkoop praat en blits gedoe.
Gewoon een zwaardere dynamo.

Zoals hierboven, wellicht is er al een zwaardere (booster) dynamo aanwezig, wellicht kan jij het zien aan de afbeelding die ik heb gestuurd waarop staat dat hij met 24A aan het laden is tijdens het rijden. Ik heb geen idee wat een standaard dynamo levert tijdens rijden.


Houd er wel rekening mee dat je nu verschillende type accu's oplaad met die dynamo.

Het zijn geen verschillende accu's. Het zijn twee 155Ah wcs accus, met heel veel laadcycli, de 1e reeds geplaatse heeft er pas 10 achter de rug, is dus eigenlijk ook nog nieuw

Daar hoort dus regel apparatuur bij om die lithium netjes op te laden.
tevens als die startaccu vol is en je lithium leeg, dat niet die start accu wordt overladen.
Dus mis ik nog laad regelaars bij die "booster"dynamo.
Zowel voor de start als lithium accu's.

Maar neem aan dat het maar een schets is.
Ik mis namelijk ook je wal aansluiting op de combi 2000.

Dus,
extra druppellader voor de stalling tijd
extra dikke dynamo om tijdens het rijden fatsoenlijk gehele accu pakket op te laden.

camper / technisch (stroom) vraag

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 29-09-2023, 09:12 (216 dagen geleden) @ ffeilers

Ik bedoel, de auto zelf kan nog een loodaccu hebben.
Deze laad met een spanning, niet met constante stroom.
Lithium heeft dacht ik constante stroom lader nodig.

Standaard auto dynamo hoeft maar even na de start die accu op te laden.
Daarna maar paar ampere om verbruik bij te houden.
Zijn dan wel 40A dynamo's maar niet bedoeld om uren lang op hun max capaciteit

Je wilt 300Ah gaan volladen.
Met 40A is dat uurtje of 8 vol aan laden.
Vandaar een betere kwaliteit dynamo.

En je ziet zelf al die 155Ah mogen per stuk max 75A laadstroom hebben.
Dan zijn ze beetje rap vol.

Of maak je dagelijks trips van dikke 8u?

Dynamo heeft wel flink toeren nodig om hun max capaciteit te behalen.

En dan je combi dat is toch ook een acculader van 100A?
Wat doet dan nog die 40A extra lader?
Heet niet voor niets COMBI.

De zin ontgaat me dan die 2e lader.

camper / technisch (stroom) vraag

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 29-09-2023, 13:34 (216 dagen geleden) @ Maurice

Lithium laadt net zoals lood, met een spanning die de laadtoestand bepaalt. De stroom hoeft alleen maar begrensd te worden op een redelijke waarde maar bepaalt niet de laadtoestand.

Er zijn LiFePO4 accu's in de handel die zonder aanpassingen in auto's bruikbaar zijn. De accu's van dit campersysteem lijken ook in die categorie te vallen.

camper / technisch (stroom) vraag

door ffeilers @, Breda, 30-09-2023, 06:40 (215 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Lithium laadt net zoals lood, met een spanning die de laadtoestand bepaalt. De stroom hoeft alleen maar begrensd te worden op een redelijke waarde maar bepaalt niet de laadtoestand.

Er zijn LiFePO4 accu's in de handel die zonder aanpassingen in auto's bruikbaar zijn. De accu's van dit campersysteem lijken ook in die categorie te vallen.

bedankt voor je reactie, ik ben hierin toch eigenlijk afhankelijk van de dealer, daarom laat ik het ook in handen van de dealer, uiteindelijk zijn zij toch verantwoordelijk voor de gehele installatie

inmiddels is duidelijk dat ze de omvormer 1500w zonder walstroombescherming kosteloos gaan vervangen door een 2000w met walstroombegrenzing en dikkere bekabeling

mvg
Frans

camper / technisch (stroom) vraag

door ffeilers @, Breda, 30-09-2023, 06:38 (215 dagen geleden) @ Maurice

Je wilt 300Ah gaan volladen.
Met 40A is dat uurtje of 8 vol aan laden.
Vandaar een betere kwaliteit dynamo.

Heb het aan de fiat dealer gevraagd welke dynamo er nu in zit.


En je ziet zelf al die 155Ah mogen per stuk max 75A laadstroom hebben.
Dan zijn ze beetje rap vol.

Of maak je dagelijks trips van dikke 8u?

nee, zeker niet


Dynamo heeft wel flink toeren nodig om hun max capaciteit te behalen.

En dan je combi dat is toch ook een acculader van 100A?
Wat doet dan nog die 40A extra lader?
Heet niet voor niets COMBI.

dat was precies mijn geachte, heb de dealer er over gebeld, maar ........ dat verhaal kon ik niet volgen


De zin ontgaat me dan die 2e lader.

ik denk ook niet over de aanschaf daarvan, eigenlijk wel over de aanschaf van een extra zonnepaneel, het is nu een 125W zonnepaneel en met 2 accu s gaat dat behoorlijk lang duren (natuurlijk afhankelijk van "zon"

camper / technisch (stroom) vraag

door F2ride2001 @, 22-09-2023, 21:53 (222 dagen geleden) @ Maurice

Bovendien als de omvormer vollast probeert te maken zal de spanning zakken vanwege de bekabeling.

166A (2000/12) levert al een spanningsval van 1,5 V op die 6 mm bij 25mm2.
Dan gaat ie al in protectie (onderspanningsbeveiliging) voordat je volle vermogen is bereikt.

Even los van de accu discussie van Maurice.

camper / technisch (stroom) vraag

door Hersteller @, Haarlem, 22-09-2023, 22:02 (222 dagen geleden) @ F2ride2001
Gewijzigd door Hersteller, 22-09-2023, 22:19

Dat ligt aan de lengte van de kabel. We weten niet of het 12V is, graag bevestiging van TS ffeilers. Offtoppic; we gingen wel van 6V naar 12V, maar later niet van 12V naar 24V (behalve de vrachtwagens), scheelt zoveel koper.

camper / technisch (stroom) vraag

door ffeilers @, Breda, 22-09-2023, 23:22 (222 dagen geleden) @ Hersteller

Dat ligt aan de lengte van de kabel. We weten niet of het 12V is, graag bevestiging van TS ffeilers. Offtoppic; we gingen wel van 6V naar 12V, maar later niet van 12V naar 24V (behalve de vrachtwagens), scheelt zoveel koper


Het gaat hier om 12V

camper / technisch (stroom) vraag

door ffeilers @, Breda, 22-09-2023, 23:24 (222 dagen geleden) @ Hersteller

Dat ligt aan de lengte van de kabel.


de factuur gevonden: volgens mij is er bekabeling gebruikt als omschreven:

6 meter zwart 1x25mm2
1,3 meter rood 1x25mm2
3x1,5 mm2 wit (2 meter)
3x1,5 mm2 wit (1,1 meter)

camper / technisch (stroom) vraag

door Goldline @, Oranjedorp, 22-09-2023, 22:05 (222 dagen geleden) @ F2ride2001
Gewijzigd door Goldline, 22-09-2023, 22:06

camper / technisch (stroom) vraag

door ffeilers @, Breda, 22-09-2023, 23:26 (222 dagen geleden) @ Goldline

[image]
info van i-net. https://budget-marine.nl/kennisbank/welke-draaddikte-moet-ik-gebruiken/

de factuur gevonden: volgens mij is er bekabeling gebruikt als omschreven:

6 meter zwart 1x25mm2
1,3 meter rood 1x25mm2
3x1,5 mm2 wit (2 meter)
3x1,5 mm2 wit (1,1 meter)

zoals ik het dan uit de tabel begrijp zou 50mm2 veiliger juister zijn?

camper / technisch (stroom) vraag

door F2ride2001 @, 23-09-2023, 13:22 (222 dagen geleden) @ ffeilers

JA plus dat je weet dat je niet in onderspanningsbeveiliging terrecht komt

camper / technisch (stroom) vraag

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 23-09-2023, 22:12 (221 dagen geleden) @ ffeilers

6meter zwart kan natuurlijk ook betekenen dat er 3 stukken van 2meter zijn gebruikt.

En dan gaat het bij jouw om de totale lengte van bv de rode + kabel vanaf
de accu tot aan de klemmen in je omvormer.

Waarbij je dan ook nog voor evt tussen stukken rekening moet houden met je overige
verbruikers.Als deze ook op delen van de installatie er bij geschakeld worden.

Even in je camper de lengtes opmeten.
De gegevens in de tabel zijn natuurlijk al de veilige waardes.
Je hoeft daar niet nog eens een dikte boven te gaan zitten.

camper / technisch (stroom) vraag

door Cornelisjan @, Lunteren, 24-09-2023, 00:21 (221 dagen geleden) @ ffeilers
Gewijzigd door Cornelisjan, 24-09-2023, 00:27

Situatie: in een camper is een andere huishoudaccu lithium geplaatst van 155Ah dan de oorspronkelijke hh accu 75Ah van de fabriek . Daarnaast is er een omvormer van 1500W (zuivere sinus) geplaast.
De bekabeling van/in de camper is daarop door de dealer aangepast(5 werkuren).

De nieuwe lithium accu moet bij gebruik van de omvormer ook weer opgeladen worden.
Nu vraag ik mij af of je dit veilig met de lader van de oude accu kan doen of wordt bij de nieuwe accu een passende lader geleverd?

Groet,

Cor

camper / technisch (stroom) vraag

door ffeilers @, Breda, 26-09-2023, 20:12 (219 dagen geleden) @ Cornelisjan

Situatie: in een camper is een andere huishoudaccu lithium geplaatst van 155Ah dan de oorspronkelijke hh accu 75Ah van de fabriek . Daarnaast is er een omvormer van 1500W (zuivere sinus) geplaast.
De bekabeling van/in de camper is daarop door de dealer aangepast(5 werkuren).


De nieuwe lithium accu moet bij gebruik van de omvormer ook weer opgeladen worden.
Nu vraag ik mij af of je dit veilig met de lader van de oude accu kan doen of wordt bij de nieuwe accu een passende lader geleverd?

Groet,

Cor

Cor , bedankt voor je reactie.
Ik heb er geen idee over.
Het enige wat ik wil en ook zal eisen (schriftelijk) dat alles veilig gebeurd.
Uiteraard zal ik de dealer attenderen op zijn (juridische) verantwoordelijkheid hierin.


mvg
Frans

camper / technisch (stroom) vraag

door francois129 @, Aartselaar - België, 27-09-2023, 18:23 (218 dagen geleden) @ ffeilers

Frans,

na dit allemaal gelezen te hebben hoop ik voor u dat je alles in orde krijgt.
Een brand in een camper is het laatste wat je wil.

Succes


François

camper / technisch (stroom) vraag

door ffeilers @, Breda, 27-09-2023, 19:28 (218 dagen geleden) @ francois129

Frans,

na dit allemaal gelezen te hebben hoop ik voor u dat je alles in orde krijgt.
Een brand in een camper is het laatste wat je wil.

Succes


François

Hoi Francois, bedankt voor je reactie. En ja ik denk dat idd alles veilig in orde komt. Brand is inderdaad een ramp.

groejes en thanxx

camper / technisch (stroom) vraag

door Cornelisjan @, Lunteren, 27-09-2023, 22:46 (217 dagen geleden) @ ffeilers
Gewijzigd door Cornelisjan, 27-09-2023, 22:50

En ja ik denk dat idd alles veilig in orde komt. Brand is inderdaad een ramp.

Beste Frans,

Er is denk ik al genoeg gewaarschuwd door de mensen welke al gereageerd hebben dus daar hoef ik eigenlijk niets meer aan toe te voegen.

Maar dit stukje wilde ik jouw en de lezers niet onthouden voor zover men het nog niet gezien heeft.

*****
Bedradingsopmerking:
Een totale weerstand van het gelijkstroomcircuit tussen een enkele Lithionics-batterij en een 3000 W-omvormer kan zo laag zijn als 5 mOhm (0.005 Ohm), wanneer korte draden worden gebruikt om de batterij op de omvormer aan te sluiten. Met een typische batterij voltage van 13.5V kan dit resulteren in een inschakelpiekstroom van 2,700 Amps (!!!) van de batterij naar de condensatoren van de omvormer. Deze stroomstoot duurt slechts ongeveer 1 milliseconde, maar kan voldoende zijn om het batterijbeheersysteem (BMS) of zelfs de omvormer te beschadigen. De minimaal vereiste draaddikte en -lengte die in het bedradingsschema worden vermeld, zijn bedoeld om een ​​minimale circuitweerstand van ten minste 5.6 mOhm te garanderen om de inschakelstroom onder 2,400 A te verminderen. Raadpleeg voor meer informatie de Lithionics-ondersteuningspagina, sectie Veelgestelde vragen op deze link https://lithionicsbattery.com/support/

Read more: https://nl.manuals.plus/victron-energy/3000-watt-multiplus-manual#ixzz8EXs5Dx3w
*****

Het gaat hier om een 3000 W-omvormer maar toch.....

Er valt met dit soort installaties niet te spotten!

Groet,

Cor

camper / technisch (stroom) vraag

door snameroc @, Etten Leur, 27-09-2023, 22:57 (217 dagen geleden) @ Cornelisjan

Misschien ben ik te simpel maar een eenvoudige automaat aande 230 volt zijde van de omvormer van 6A begrenst het uitgangs vermogen op ongeveer 1400 watt

camper / technisch (stroom) vraag

door Cornelisjan @, Lunteren, 27-09-2023, 23:10 (217 dagen geleden) @ snameroc
Gewijzigd door Cornelisjan, 27-09-2023, 23:22

Johan,

Lees het stukje nog eens heel goed.

Als ik het zelf goed begrijp, lees en interpreteer dan wordt hier gesproken over een ​​minimale circuitweerstand van ten minste 5.6 mOhm om te garanderen dat de inschakelstroom onder 2,400 A blijft en er niets stuk gaat.

Dus zomaar super dikke kabels aanleggen en denken hoe dikker hoe beter kan dus verkeerd uitpakken.

camper / technisch (stroom) vraag

door ffeilers @, Breda, 28-09-2023, 08:36 (217 dagen geleden) @ Cornelisjan

Dank voor je artikel en belangstelling.
mvg
Frans

powered by my little forum