Dagje open studiodagen (Algemeen)

door Hans van Kampen @, Voorhout, 08-10-2023, 20:30 (207 dagen geleden)

Hallo forum vrienden,

Vandaag een bezoekje gebracht aan de open studiodagen in Hilversum en een rondleiding gehad in beeld en geluid en je staat er van te kijken wat er in de krochten van het museum aan het oog onttrokken staat opgeslagen.

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

Ook techniekwagen 163 van trein 9 destijds van de NOS was aanwezig alwaar er flinke vorderingen worden gemaakt betreffende de inrichting.

[image]

[image]

Ook vele decors gezien in de studio’s

;-)
Hans

[image]

--
Hans van Kampen

Dagje open studiodagen

door Roland Huisman @, Zwolle, 08-10-2023, 20:35 (207 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Prachtig :-) Maar al het moois staat inderdaad op plekken waar het publiek niet komt. Die musea zijn dan ook geheel niet meer interessant voor de techneut.

Dagje open studiodagen

door Hans van Kampen @, Voorhout, 08-10-2023, 21:05 (207 dagen geleden) @ Roland Huisman

Inderdaad Roland, ik heb het vernieuwde museum ook bezocht en het is een inter actieve speeltuin met niet te tellen touchscreens, zeer weinig hardware en veel te donkere vitrine’s met slecht leesbare en te laag hangende tekstbordjes, jammer.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Dagje open studiodagen

door Martina @, 08-10-2023, 22:01 (206 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Ben je er niet met een vrachtwagen heengegaan? Er stond genoeg van je gading bij he?:lol

Dagje open studiodagen

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 08-10-2023, 21:14 (207 dagen geleden) @ Roland Huisman

Prachtig :-) Maar al het moois staat inderdaad op plekken waar het publiek niet komt. Die musea zijn dan ook geheel niet meer interessant voor de techneut.

En ook niet voor het publiek. Het hele museumgebeuren in Nederland, uitgezonderd de goede en zelfs daar slaat de verjipenjannekisering soms toe, is al jaren een self fulfilling prophecy.

Dagje open studiodagen

door BenM ⌂ @, Bunschoten, 08-10-2023, 20:57 (207 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Leuk om te zien, Hans. Maar er was de afgelopen week ook een uitzondering. In de Gooische Brink in Hilversum stond de oude stereo HIII mengtafel opgesteld en die was ook echt in gebruik. Ik heb er wat gefotografeerd en gefilmd deze week:

Foto's: https://flic.kr/s/aHBqjAXBnv
Filmpjes: https://www.youtube.com/playlist?list=PLRidtA6OwwSidA-ZFUYRxzeL0pZXQKHTs

En een foto van de mengtafel:

[image]

--
Met vriendelijke groeten,
Ben

Dagje open studiodagen

door Hans van Kampen @, Voorhout, 08-10-2023, 21:09 (207 dagen geleden) @ BenM

Inderdaad Ben, dat is nog eens een mengtafen waar een radio dj zich thuis moet voelen althans die van de oudere generatie. Veel meer sjeu dan alleen maar platte schermen en een muis.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Dagje open studiodagen

door Martina @, 08-10-2023, 22:02 (206 dagen geleden) @ Hans van Kampen

hebben, hebben??

Dagje open studiodagen

door BenM ⌂ @, Bunschoten, 08-10-2023, 22:24 (206 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Niels Zack vertelde mij hoeveel werk het is geweest om de tafel weer in de oude staat te herstellen. De onderdelen van de tafel lagen hier en daar verspreid, schema's waren er niet (altijd), onderdelen ontbraken. Maar uiteindelijk hebben ze alles weer werkend kunnen krijgen (samen met o.a. Dennis van Benthem en Sieb Verwer). De HIII Mono tafel hebben ze ook weer in ere hersteld.

--
Met vriendelijke groeten,
Ben

Dagje open studiodagen

door Hans van Kampen @, Voorhout, 08-10-2023, 22:33 (206 dagen geleden) @ BenM

Mooi werk Ben. De jongens die met trein 9 bezig zijn zouden alles in de Mercedes truck weer origineel willen hebben conform in de tijd van de NOS maar wat er in hemelsnaam met de apparatuur is gebeurd mag Joost weten. In ieder geval zoals je ziet is techniekwagen zover weer mooi aangekleed.

Meer HIER over.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Dagje open studiodagen

door ruudam @, Utrecht, 08-10-2023, 22:47 (206 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Zo vraag ik me af wat er met al die oude zenders is gebeurd, de oude MG zenders vooral.
Er stond ooit wat in Radio Kootwijk, zoals de oude Hilv 3 120 kW zender uit Lopik en de kanaal 5 TV zender uit Roermond. En een hele oude LG omroepzender die daar origineel ook heeft gewerkt.

In Belgie staat het er gewoon nog, gewoon niet gesloopt.
In Wavre, ik ben er ooit legaal binnen geweest toen het nog in werking was, hier een filmpje van een illegaal bezoek. Je ziet ondermeer de 621 MG zender van Brussel Frans en wat oud KG spul, wat tijdens mijn bezoek al niet meer in werking was.
Het grote wonder was toen dat VRT en RTBF een heuse mast deelden voor 540 en 621, voor Belgie politiek ongehoord. Het zendstation bestond uit 2 delen, rechts Nederlands, links Frans.
Er waren ook TV zenders maar dat was in andere gebouwen op het grote terrein.

Zie dit filmpje, de bezoekers weten niet wat ze zien, maar de kenner herkent het 1 en ander.

https://www.youtube.com/watch?v=UM-xu127CAI

De maquette van het terrein met masten is erg leuk, heb ik dus ook in het echt gezien.

Dagje open studiodagen

door pe0ssb ⌂ @, ZEVENBERGEN, 09-10-2023, 12:46 (206 dagen geleden) @ ruudam

[image]
Als ik me niet vergis is op de achtergrond een van de AM-zenders van Radio Kootwijk te zien.
Deze staat opgesteld in een privé museum in België. Met op de voorgrond de huidige eigenaar.
Grtzz, PE0SSB

Dagje open studiodagen

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 09-10-2023, 00:04 (206 dagen geleden) @ BenM

Ik had inderdaad die andere filmpjes al bekeken.

Geeft mooi beeld hoe dat er aan toe ging.
De moeite genomen het weer compleet en werkend te krijgen.

Verhalen zijn ook erg leuk om te horen.

Dagje open studiodagen

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 09-10-2023, 00:01 (206 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Mooie foto's
Zie de pracht

Hoop dat allemaal goed gedocumenteerd is zodat in de toekomst er weer leven in gebracht kan worden.
Geeft al hoop dat er nog wat staat, of compleet is?

Dagje open studiodagen

door BenM ⌂ @, Bunschoten, 09-10-2023, 09:50 (206 dagen geleden) @ Maurice

Als ik me niet vergis heeft diezelfde studio daar vorig jaar ook gestaan. Ik heb zo'n vermoeden dat alles nu wel gedocumenteerd is (dat was het niet). Overigens heeft Niels Zack ook (mee)gewerkt aan het weer opbouwen van de oude Radio Veronica studio's (land- en boordstudio's), die ook weer gebruikt zijn voor uitzendingen. Ik heb daar in 2008 wat foto's van gemaakt : https://flic.kr/s/aHBqjAbTCx

--
Met vriendelijke groeten,
Ben

Dagje open studiodagen

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 09-10-2023, 18:20 (206 dagen geleden) @ BenM

Geweldig dat nog zo redelijk veel bewaard is gebleven.,
Bekijk die track cassettes alle org jingles.

Als het ook "leeft" die oude apparatuur dan is voor de nieuwe generatie ook beter te bevatten.

Ik zie ook bv in Motoren museum in Papendrecht.
Als stil is zijn die motoren dan wel groot en imposant maar blijven brokken ijzer.
Tot moment ze per stuk worden aan gezet.
Dan pas komt de beleving en geweld de beweging geluid de trillingen.
Alle oude diesels staan daar gereed om gestart te worden.

Dat krijg je niet voor elkaar met een interactief videootje met een fotolijstje.

En Ben, na al die jaren begrijp ik pas de term "Kraak plaat".
De krakende 45T hit die zo vaak gedraaid is.:-P
Wist wel dat de plaat kraakte, maar de reden van die term was dus gekozen omdat die
plaat zo vaak gedraaid was.

Goed dat nu weer compleet is, nu zijn de kenners nog actief en weten hoe zat.
Nu is er nog her en der wel wat te vinden om compleet te krijgen.
Als straks de schuren en kelders worden opgeruimd van ouderlijke huizen, weten de nabestaande
vaak niet wat de "rommel draden"is en gaat het de vuilbak in.
Of brokken worden verhandeld en weet men de ware herkomst niet meer.

Dagje open studiodagen

door ruudam @, Utrecht, 09-10-2023, 21:31 (206 dagen geleden) @ BenM

Die studio stond er ook al in 2021, ik geloof toen voor het eerst.
Er waren meerder stereo dj tafels, er stond 1 in ECK 3 Muziekpaviljoen, dat was de Hilv 3 studio, maar ook 1 in ECK 2 waar vaak nachtprogramma's vandaan kwamen. We hadden daar voor Popdonder + montage tijd in. Was de studio waar de konijntjes door de ramen gluurden, want iets verlaagd onder de grond, de raampjes boven kwamen net boven het maaiveld uit.
Voor Hilversummers, uitzicht op de Insulinde weg.

Dagje open studiodagen

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 09-10-2023, 23:23 (205 dagen geleden) @ ruudam

Insulindelaan,

Nu MG
Ik ree daar nog wel eens langs op weg naar Bussum op mijn brommertje.
Vroeg jaren 1990.

Dagje open studiodagen

door ruudam @, Utrecht, 10-10-2023, 22:59 (204 dagen geleden) @ Maurice

EMG bedoel je. ex Muziekpaviljoen.
Ik ben daar niet zo lang geleden in geweest, ik herkende niets meer, volkomen gedesorienteerd.

Dagje open studiodagen

door Marinus J @, 09-10-2023, 10:55 (206 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Hallo Hans, zag ergens iets bekends voorbij komen.
Een rood shirt met een bekende arm erin.
Alles is goed blijven werken.

René D.

Dagje open studiodagen

door Hans van Kampen @, Voorhout, 09-10-2023, 13:21 (206 dagen geleden) @ Marinus J

Ik zou niet weten René wie die man is:-D

Mooi dat alles goed is blijven werken.

Ik vond het een leuk dagje. Het vernieuwde museum van beeld en geluid is helaas niet meer het museum zoals wij dat graag zouden willen, een en al een interactieve speeltuin met vele aanraak schermen.

Voor mij was het museum uit het zicht voor publiek in de kelder:-( wat een snoepwinkel zeg.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Dagje open studiodagen

door Julius ⌂ @, Dronten, 09-10-2023, 12:33 (206 dagen geleden) @ Hans van Kampen

En het "erge" is dat ze veelal niet eens weten wat er nog meer ligt.

Dagje open studiodagen

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 09-10-2023, 18:32 (206 dagen geleden) @ Julius

't ligt ook helemaal aan de beheerders.
Openlucht museum Arnhem paar jaar terug was er een hele goede beheerder van depot.
Die wilde wel eens weten wat ze aan techniek,spullen hadden liggen.

Via via toen mij benadert en ben ik een paar keer afgereisd naar Arnhem om de depots te
bezoeken.
Te bekijken wat daar staat, documenteren, wat is het , waar hoort het bij, wat is er compleet.
Leeftijd van de toestellen, de waarde destijds.

Zo had men een raar fietswiel achtig zelfbouw ding.
Ze hadden geen idee wat het was.
Was een zelf gebouwde raam antenne.

Bedoel maar.
Per item beschreven, de toepassing, hoe en wat voor gebruikt werd enz.
Samen met folders en beschrijvingen van de werking heb ik zo de stukken behandeld
en kan men nu indien nodig in juiste tijdsbeeld de zaak tentoonstellen.

Bv een toestel BX410A zet je niet in een huiskamer uit de jaren 1930.
Of een meubel FX824A vind je niet snel in een klein arbeiders huisje.
Kan wel maar is niet de regel.

Veel staat daar in depots en wordt dan gebruikt bij thema zaken en wordt dan tijdelijk her en
der wat stukken gebruikt.

powered by my little forum