probleem Philips FP146 tangent. draaitafel (Algemeen)

door Ted Mooren @, Amsterdam, 09-10-2023, 18:10 (205 dagen geleden)

Vrienden,

Waarschijnlijk naald in een hooiberg, maar toch...
Heeft iemand ervaring met mankementen tangentiale platenspeler Philips FP146-mark II?
Mijn exemplaar draait plotseling (bij aanzetten) niet meer en geeft een rateltje, vergelijkbaar met een ratelend relais (dat er volgens mij niet in zit).
Krijgt kennelijk wèl spanning; leds in schakelaars lichten op. Voorschakellamp (40W) licht niet zichtbaar op.
Ter oriëntatie/voor belangstellenden: op YouTube staat een prachtig (lang!) restauratiefilmpje:
< https://www.youtube.com/watch?v=vMr3S1mVAzE >.
Hieraan heb ik mij niet gewaagd (zichtproblemen; één oog, dus geen dieptezicht op korte afstand).

Ben benieuwd!

N.B. Ik weet dat het geen top apparaat is, maar toereikend en reuze handig in gebruik.

Bij voorbaat dank voor reacties.

Ted Mooren.

[image]

[image]

[image]

probleem Philips FP146 tangent. draaitafel

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 09-10-2023, 18:36 (205 dagen geleden) @ Ted Mooren

Gaat de arm wel naar de plaat toe?
Of weigert die ook?

Bij mijn Technics SL-Q5 als ik lang op "Start -> " druk , kan ik manueel de arm naar de plaat
bewegen en ergens een nummer kiezen op de plaat.

Als dat ook niet werkt is ook de besturing mis.

Zou ik het in de voeding eerst zoeken.
Misschien wel hele dikke rimpel door uitgedroogde elco's.

probleem Philips FP146 tangent. draaitafel

door Goldline @, Oranjedorp, 09-10-2023, 18:43 (205 dagen geleden) @ Ted Mooren

Heb je de aandrijfsnaren kunnen controleren op breuk ?

--
Cees PA1DBA

probleem Philips FP146 tangent. draaitafel

door Ted Mooren @, Amsterdam, 09-10-2023, 19:50 (205 dagen geleden) @ Goldline
Gewijzigd door Ted Mooren, 09-10-2023, 19:51

Dank Maurice en Goldline.

'Ratelen' treedt op zodra (secundaire) spanning ingeschakeld, dus voordat iets behoort te bewegen.
Snaren goed; de motortjes komen sowieso niet aan draaien toe.
C's etc. kunnen zeker de oorzaak zijn, alsmede de voeding. Aan C's kom ik niet toe, maar voedingstrafo kan gemeten worden.
Aanvullende opmerking: toen e.e.a. zich voor het eerst voordeed was het hier 29graden, terwijl ik - toen alles nog werkte - enige lichte warmte-ontwikkeling had waargenomen. Schreef dat toe aan voedingstrafo, aangezien het weinig voorstelde en de primaire zonder schakelaar aan het net hangt (zie schema).
Secundaire van trafo maar eens bekijken.
Hoop nog steeds dat ergens iemand ervaring met dit apparaat heeft...

Ted.

probleem Philips FP146 tangent. draaitafel

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 09-10-2023, 21:15 (205 dagen geleden) @ Ted Mooren

Ted,

Zet je multimeter op stand AC en meet dan de gelijkspanning over de laagspanning, voeding van systeem.

Controleer ook of niet een schakelaar vast staat.
En probeer uit te zoeken wat er tikt.

[image]

probleem Philips FP146 tangent. draaitafel

door Goldline @, Oranjedorp, 09-10-2023, 21:24 (205 dagen geleden) @ Maurice

Wat er dat omschreven geluid kan maken zou de elektromagneet (selenoid) van de armlift kunnen zijn, of 1 van de motortjes die niet willen draaien of te weinig spanning krijgt.
Dit kan een zet in de goede richting geven als je dit kan lokaliseren.
Mocht het niet helemaal lukken wil ik deze platenspeler wel voor je nakijken.

--
Cees PA1DBA

probleem Philips FP146 tangent. draaitafel

door soundman2 @, Wouw, 09-10-2023, 23:10 (205 dagen geleden) @ Goldline

Als de nettrafo ratelt, dan komt dat meestal door een defecte diode in de gelijkrichterbrug, waardoor er DC door de windingen loopt. Mogelijk kloppen dan ook diverse spanningen niet meer. Snelle controle kan met een scope. De rimpel op de voedingsspanning is dan 50 ipv 100 Hz.

probleem Philips FP146 tangent. draaitafel

door Ted Mooren @, Amsterdam, 10-10-2023, 16:42 (205 dagen geleden) @ Ted Mooren

Dank voor alle tips en de vriendelijke aanbieding van Cees (Goldline)!
Ik ga er mee aan de gang.

Groet,

Ted Mooren.

probleem Philips FP146 tangent. draaitafel

door kristof.vdm @, Leuven, 11-10-2023, 15:14 (204 dagen geleden) @ Ted Mooren

Dag Ted,

Dat is mijn restauratiefilmpje! Leuk om te horen dat je het prachtig vond. :-)

Het klinkt mij alsof er fysiek iets geblokkeerd zit in jouw platenspeler. Heel raar en moeilijk om zo via internet te diagnostiseren. Misschien kan je eens een kort filmpje maken van het gedrag van de platenspeler en dat delen?

mvg,

Kristof

probleem Philips FP146 tangent. draaitafel

door Ted Mooren @, Amsterdam, 13-10-2023, 12:37 (202 dagen geleden) @ kristof.vdm

Nogmaals mijn complimenten voor de rust- en duidelijkheid waarmee je in je video een reparatie/restauratie uitlegt!
Een video-opname van mijn speler heeft op dit moment niet veel zin, omdat niets beweegt en uitsluitend de (50/100 Hz. ?) ratel hoorbaar is.
Moet de boel nog openmaken (met behulp van jouw YouTube 'handleiding'...) en doe daarna kort verslag.

Groet,

Ted Mooren.

powered by my little forum