Vestel voeding werkt weer. (Algemeen)

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 21-10-2023, 21:03 (193 dagen geleden)

Had eerder al aangegeven dat in mijn vakantie de tv het had begeven.
Er kunnen drie directe problemen aan de hand zijn met deze 17ISP61-5 print;
De voeding elco’s zijn defect, de laagspanning diodes zijn defect of het stuur ic 3BR1765J.
De elco’s meten goed en de diodes meten ook goed, zou het ic defect zijn?.
Toch eerst maar die dikke laagspanning diodes eruit 3x SR5150.
Deze schottky diodes zijn 150V 5A maar lijkt mij wat overdreven als er direct 1000uF 16V aan hangt.
Dus eerst die 1000uF maar wijzigen in 2x 470u 35V en de andere componenten bij Ali bestellen.
Het kunstje met die diodes heb ik al eerder uitgehaald met een Samsung tv en dat werkt nog steeds.
Dus het ic besteld en een MBR2060CT 60V 2x 10A als vervanger voor die diodes.
Van de week kwam het binnen en vandaag aan het knutselen geweest.
Printje teruggeplaatst en de stekker erin en het standby lichtje gaat aan !!!?.
Die goed metende SR5150 waren dus helemaal niet goed.
Maar met de afstandbediening kreeg ik hem niet aan, dus eerst de afstandbediening maar testen.
Daar heb ik eerder een kastje voor gemaakt die signalen laat horen uit allerlei apparaten.
En ja hoor, hij deed niets en na een paar nieuwe batterijen kwam er ratelgeluid uit het kastje.
De tv ging nu wel aan en staat al een paar uur te spelen zie de plaatjes.
Prettig weekend en groet, Ben

[image]
[image]

Vestel voeding werkt weer.

door FredDijksman @, 21-10-2023, 21:23 (193 dagen geleden) @ Ben

Goed werk Ben, met slecht weer toch een goed gevoel overhouden.
Fred

Vestel voeding werkt weer.

door Forumbeheer @, Delft / Haarlem, 21-10-2023, 22:17 (193 dagen geleden) @ Ben
Gewijzigd door Forumbeheer, 21-10-2023, 22:19

Die TV zal misschien net uit garantie geweest zijn, veel zal het niet schelen, maar gelukkig geen total loss fout.

Het zijn bijna altijd de diodes. Zo'n dubbeldiode is denk ik verreweg de beste vervanger.

Netjes opgelost!

Vestel voeding werkt weer.

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 21-10-2023, 22:42 (193 dagen geleden) @ Ben

Ben,
Mooi stukje doorzetten en zie pracht resultaat.
Soms is inderdaad ook maar eens vervangen en zie of toch probleem daar is,
met die diodes, je test ze immers niet op hun werk niveau, kennelijk gaat het dan toch daar fout.

Dergelijke heb ik gehad in een electronische piano, ook component meet perfect maar in
dienst ging toch mis.

Vestel voeding werkt weer.

door electron @, eindhoven, 22-10-2023, 00:01 (193 dagen geleden) @ Ben

Die Schottky's begeven het als de Peak Inverse Voltage overschreden wordt.
Of wanneer de Peak Forward Current wordt overschreden. Ennie-Wee de tijd zal het leren..;-)
Groet, Ben@
[image]

Vestel voeding werkt weer.

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 22-10-2023, 14:19 (193 dagen geleden) @ Ben

Dank voor de reacties en hoop dat jullie er iets aan hebben als zoiets voordoet.
Deze tv is in Frankrijk gekocht als KEA24WH maar is gelijk aan de Salora 24HSW2714.
Hij is nog geen jaar oud maar terugbrengen voor reparatie is 1200km te ver.
Inmiddels ook een firmware update gedaan en hij blijft spelen.
Groet, Ben

Vestel voeding werkt weer.

door ruudam @, Utrecht, 22-10-2023, 22:00 (192 dagen geleden) @ Ben

Mooi dat ie t weer doet,

maar om een TV te starten heb je volgens mij niet noodzakelijkerwijs een AB nodig, dat kan ook door op de P+ knop ergens achter of aan de zijkant van de TV te drukken.
Je kan meestal nog aardig wat regelen zoals programma en geluid, maar lang niet alles met die knopjes

Zo'n kastje om het geratel vd AB te laten horen kan heel simpel een (zak)radiootje zijn. Wel op AM zetten!!

Vestel voeding werkt weer.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 22-10-2023, 22:38 (192 dagen geleden) @ ruudam

Om te kijken of de afstandsbediening werkt richt ik de camera van mijn smartphone op de ir LED. De camera ziet wel het infrarood licht.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Vestel voeding werkt weer.

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 23-10-2023, 13:16 (192 dagen geleden) @ ruudam

Klopt, ik wilde de print in stappen testen zonder gelijk ook het IC te vervangen.
Dus zoals omschreven eerst die dikke diodes, doet hij het niet dan gaan we verder.
Die Franse beschrijving maakte mij niet duidelijk dat er aan de achterzijde een knopje zat.
Tot de NL beschrijving van een Salora mij later op een klein schuifknopje had gewezen.
Daarmee kun je het e.e.a. regelen zonder AB.
Op het moment dat het standby lichtje toch ging branden wil je gelijk verder met de AB.

Het controlekastje is inderdaad een kleine AM radio met een vaste frequentie van 300khz.
Daarmee hoor je van verschillende apparaten of ze wel werken.
Zelfs zo'n veegtelefoon geeft allerlei bliepjes.
Groet, Ben

Vestel voeding werkt weer.

door Forumbeheer @, Delft / Haarlem, 24-10-2023, 13:49 (191 dagen geleden) @ ruudam

Vestel heeft doorgaans een enkel 3-weg knopje direct op het mainboard (indrukken is aanzetten), dus dat kom ergens achterop aan de zijkant naar buiten naast diverse aansluitingen.

powered by my little forum