DVD lade (wil niet open) (Algemeen)

door ffeilers @, Breda, 14-11-2023, 18:43 (169 dagen geleden)

DVD speler funtioneert prima zolang de behuizing er niet overheen zit.
(het gaat om lade open / lade dicht functie)

Als de behuizing er overheen zit dan laat de lade zich niet meer openen.
Ik heb het idee dat het komt door hetgeen ik rood omcircled heb.
Wie kan mij vertellen wat de functie is van het rood omcircelde en wat het manco kan zijn en wat ik er eventueel aan kan doen.
mvg
Frans

[image]

DVD lade (wil niet open)

door Goldline @, Oranjedorp, 14-11-2023, 18:52 (169 dagen geleden) @ ffeilers

Dat noemen we de clamper , die de dvd of cd op de "draaitafel duwt".
Vaak "plakt" die magnetisch op de tafel , en hij niet aanlopen op de bovenkant van de kast.
zit hier soms dempingschuim in de weg? Ik neem aan dat er geen deuk in de deksel zit :-D

--
Cees PA1DBA

DVD lade (wil niet open)

door ffeilers @, Breda, 14-11-2023, 18:56 (169 dagen geleden) @ Goldline

Dat noemen we de clamper , die de dvd of cd op de "draaitafel duwt".
Vaak "plakt" die magnetisch op de tafel , en hij niet aanlopen op de bovenkant van de kast.
zit hier soms dempingschuim in de weg? Ik neem aan dat er geen deuk in de deksel zit :-D

speciaal verhaal: ik vond dat weer in de kliko en kan daar slecht tegen. 220v was er afgeknipt en idd deuk in de behuizing. 220v stekker er weer netjes aangezet en (zonder kap) getest en werkte prima. Daarna de behuizing er op: werkte ook nog prima todat ik het nog een keer probeerde en : lade ging niet open.
Behuizing er weer af: werkt prima.
Ga toch nog eens precies kijken op welke plek dat deukje dan zit, als ik dat er niet helemaal uit krijg misschien een stukje isolatie tape op die plek plakken

ik laat het weten en... dank voor je reactie

mvg
Frans

DVD lade (wil niet open)

door Goldline @, Oranjedorp, 14-11-2023, 20:24 (169 dagen geleden) @ ffeilers

Snaartje van de lademotor slipt ook vaak van "ouderdom"

--
Cees PA1DBA

DVD lade (wil niet open)

door ffeilers @, Breda, 15-11-2023, 19:36 (168 dagen geleden) @ ffeilers

Dat noemen we de clamper , die de dvd of cd op de "draaitafel duwt".
Vaak "plakt" die magnetisch op de tafel , en hij niet aanlopen op de bovenkant van de kast.
zit hier soms dempingschuim in de weg? Ik neem aan dat er geen deuk in de deksel zit :-D


speciaal verhaal: ik vond dat weer in de kliko en kan daar slecht tegen. 220v was er afgeknipt en idd deuk in de behuizing. 220v stekker er weer netjes aangezet en (zonder kap) getest en werkte prima. Daarna de behuizing er op: werkte ook nog prima todat ik het nog een keer probeerde en : lade ging niet open.
Behuizing er weer af: werkt prima.
Ga toch nog eens precies kijken op welke plek dat deukje dan zit, als ik dat er niet helemaal uit krijg misschien een stukje isolatie tape op die plek plakken

ik laat het weten en... dank voor je reactie

mvg
Frans

deukje zat zeker niet op de plek van de clamper, dus begrijp ik nu eigenlijk nog steeds niet waarom het niet functioneert als ik de kap er weer op plaats

DVD lade (wil niet open)

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 15-11-2023, 20:16 (168 dagen geleden) @ ffeilers

Denk dat je het voorfront "optrekt" of deformeert als je de kap erop schroeft.
Dan klemt de lade en gaat hij niet open.
Gaat hij wel open als je kap er los opzet, dus zonder het vast te schroeven?.
Groet, Ben

DVD lade (wil niet open)

door ffeilers @, Breda, 15-11-2023, 20:38 (168 dagen geleden) @ Ben

Denk dat je het voorfront "optrekt" of deformeert als je de kap erop schroeft.
Dan klemt de lade en gaat hij niet open.
Gaat hij wel open als je kap er los opzet, dus zonder het vast te schroeven?.
Groet, Ben


goede tip Ben, ik ga dat morgen eens uitproberen, de kap klemt inderdaad wat bij het bevestigen, dus wellicht is dat idd het probleem,ik laat het resultaat weten, fijne avond nog

groet Frans

DVD lade (wil niet open)

door ffeilers @, Breda, 16-11-2023, 19:22 (167 dagen geleden) @ Ben

Denk dat je het voorfront "optrekt" of deformeert als je de kap erop schroeft.
Dan klemt de lade en gaat hij niet open.
Gaat hij wel open als je kap er los opzet, dus zonder het vast te schroeven?.
Groet, Ben

Vanavond de speler weer aangezet, de kap had ik er nog niet op gezet, en ..... zelfde probleem, zit dus niet in de kap.

Ik heb nu het aandrijfriempje vervangen door een wat strakker exemplaar, is wel dunner, maar iets anders heb ik niet.
Maar weer eens aankijjken een paar dagen hoe het gaat

groet
Frans

DVD lade (wil niet open)

door Drambuie @, Breda, 16-11-2023, 20:57 (167 dagen geleden) @ ffeilers

Tip:
Het oude snaartje met warm water en afwasmiddel o.i.d. schoonmaken/ontvetten, beide poelies met alcohol ontvetten, en het (vierkante!) snaartje een halve slag om zijn lengte as gedraaid terug monteren wil de gebruiksduur van het snaartje nog wel eens enkele maanden verlengen.
De diagnostiek is dan rond en je kan op je gemak naar een vervangend snaartje op zoek.

Als het apparaat lang stil staat zet het snaartje zich naar de scherpe bocht om de kleine poelie op de motoras en komt het niet (altijd) uit deze stand op gang doordat het slipt door de vervuiling en het slapper worden. Dit voorgevomde bochtje schakel je, tijdelijk, uit door het binnenste buiten te monteren. (kan natuurlijk alleen met vierkante snaartjes;-) )

DVD lade (wil niet open)

door ffeilers @, Breda, 16-11-2023, 21:11 (167 dagen geleden) @ Drambuie

Tip:
Het oude snaartje met warm water en afwasmiddel o.i.d. schoonmaken/ontvetten, beide poelies met alcohol ontvetten, en het (vierkante!) snaartje een halve slag om zijn lengte as gedraaid terug monteren wil de gebruiksduur van het snaartje nog wel eens enkele maanden verlengen.
De diagnostiek is dan rond en je kan op je gemak naar een vervangend snaartje op zoek.

Als het apparaat lang stil staat zet het snaartje zich naar de scherpe bocht om de kleine poelie op de motoras en komt het niet (altijd) uit deze stand op gang doordat het slipt door de vervuiling en het slapper worden. Dit voorgevomde bochtje schakel je, tijdelijk, uit door het binnenste buiten te monteren. (kan natuurlijk alleen met vierkante snaartjes;-) )

Alex, bedankt voor de tip, ik kijk eerst even aan hoe het vervangende snaartje het doet en als dat niet goed gaat dan ga ik de tip uitproberen. Overigens ook met de cassette decks van de commodore 64 heb ik regelmatig problemen met de snaartjes, heb daar ook wel eens de warm water truck toegepast maar ...... blijft lastig (sowieso die casssette decks), afstelling kop, met welke afstelling kop is het bandje opgenomen, kortom .... uren zoet :-)

DVD lade (wil niet open)

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 21-11-2023, 01:30 (163 dagen geleden) @ ffeilers

Lade niet openen is altijd het snaartje zoals gezegd.

MAAR, anders om is nog erger.
De snaar heeft dan vaak ook niet meer de kracht om ook loopwerk op zijn plek in de hoogte te zetten.
Of voldoende aan te drukken, zodat plaat slipt cq laser niet goed spoor kan volgen.

Snaar drijft volgende procedure aan.
-Lade openen
-Lade dicht
-Daarna laser drive en optiek mechanisme omhoog brengen en de CD/DVD klemmen op de Clamper.
-Eject.
-Mechaniek weer laten zakken
-Dan lade weer openen.

Gevolg, zolang mechaniek niet is gezakt kan de lade niet open!.
Eerst moet mechaniek naar beneden.

Bij veel spelers zie je daarom ook een klein 1 mm rond gaatje.
Steek daar een open gebogen paperclip in.
Voel even het nokje en druk er tegen.
Hiermee bedien je een stukje van commandowiel wat o.a. zorgt voor zakken van mechaniek.
Als dat nog omhoog staat en duwt daarna stukje van de lade open.
Nu pas kun je veilig verder de lade open trekken.

Dus niet met schroevendraaiers en messen proberen die lade open te wurmen als mechaniek
nog omhoog staat.

Is gaatje er niet,dan kast open en de (tand)wieltjes vinden en stukje zien te verdraaien.

[image]

DVD lade (wil niet open)

door ffeilers @, Breda, 21-11-2023, 12:27 (163 dagen geleden) @ Maurice

Lade niet openen is altijd het snaartje zoals gezegd.

MAAR, anders om is nog erger.
De snaar heeft dan vaak ook niet meer de kracht om ook loopwerk op zijn plek in de hoogte te zetten.
Of voldoende aan te drukken, zodat plaat slipt cq laser niet goed spoor kan volgen.

Snaar drijft volgende procedure aan.
-Lade openen
-Lade dicht
-Daarna laser drive en optiek mechanisme omhoog brengen en de CD/DVD klemmen op de Clamper.
-Eject.
-Mechaniek weer laten zakken
-Dan lade weer openen.

Gevolg, zolang mechaniek niet is gezakt kan de lade niet open!.
Eerst moet mechaniek naar beneden.

Bij veel spelers zie je daarom ook een klein 1 mm rond gaatje.
Steek daar een open gebogen paperclip in.
Voel even het nokje en druk er tegen.
Hiermee bedien je een stukje van commandowiel wat o.a. zorgt voor zakken van mechaniek.
Als dat nog omhoog staat en duwt daarna stukje van de lade open.
Nu pas kun je veilig verder de lade open trekken.

Dus niet met schroevendraaiers en messen proberen die lade open te wurmen als mechaniek
nog omhoog staat.

Is gaatje er niet,dan kast open en de (tand)wieltjes vinden en stukje zien te verdraaien.

[image]

Met het vervangen van het snaartje is het probleem opgelost.
mvg Frans

powered by my little forum