Gould OS1420 oscilloscoop netzekering klapt (Algemeen)

door Ludo @, Capelle aan den IJssel, 19-11-2023, 17:58 (165 dagen geleden)

Lang plezier van gehad maar de netzekering gaat eruit.
Ik heb de powersupply PCB eruit gehaald, zie foto maar de netzekering gaat nog steeds.
[image]
De main PCB heeft ook een voedings deel met handige bruggetjes op de print die je kan onderbreken.

[image]
Dus allemaal onderbroken, de netzekering blijft nu heel maar de voedingstrafo word binnen 10 seconden gloeiend heet, snel uit en wat bruggetjes weer terug overbrugt en ik krijg voedingspanningen maar de trafo kookt weer binnen 10 seconden, dat mag toch niet?
Doe ik wat verkeerd?
Alvast bedankt voor het meedenken.

Gould OS1420 oscilloscoop netzekering klapt

door soundman2 @, Wouw, 19-11-2023, 18:20 (165 dagen geleden) @ Ludo
Gewijzigd door soundman2, 19-11-2023, 18:48

Een geheel onbelaste trafo, mag beslist niet (meer dan hand-)warm worden. Vermoedelijk is er doorslag opgetreden tussen de wikkelingen. Eén kortgesloten winding is al funest voor de trafo. Je hoeft de belasting niet snel terug aan te sluiten. Een onbelaste nettrafo mag onbeperkte tijd aan staan, zonder dat die daar minder van wordt.
Dus als de trafo heet wordt met alle secundaire aansluitingen los, dan is de trafo echt defect.
Heel soms slaat de onderste wikkeling door naar het blikpakket. In geval van een geaard apparaat, zal ook de zekering door gaan. Ook in dat geval is het exit voor de trafo.
Gooi hem niet meteen weg. Als de trafo niet of slecht verkrijgbaar is, is overwikkelen een optie, maar dan moet het bijv. geen ingegoten exemplaar zijn.
Als ik dit forum lees dan komen defecte nettrafo's bij deze scopes meer voor.

Gould OS1420 oscilloscoop netzekering klapt

door Ludo @, Capelle aan den IJssel, 19-11-2023, 20:31 (165 dagen geleden) @ soundman2

Ja inderdaad, ik lees het daar ook. Dat is dus total los, zo'n trafo vind je nooit. Zonde van zo'n scoop.
Opnieuw wikkelen zie ik niet zitten, het is een trafo met heel veel aftakkingen en een hoogspanningswikkeling.

bedankt voor je reactie.

Gould OS1420 oscilloscoop netzekering klapt

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 19-11-2023, 18:54 (165 dagen geleden) @ Ludo

Ik zie op het schema een aardscherm die aan massa is verbonden.
Die draadverbinding kun je onderbreken en er een 1M ohm 1/4W weerstand tussen zetten.
Dit kunstje is wel meer toegepast door een sluiting met het aardscherm.
Proberen kan in ieder geval geen kwaad voordat je aan een nieuwe trafo gaat denken.
Succes en groet, Ben

Gould OS1420 oscilloscoop netzekering klapt

door Ludo @, Capelle aan den IJssel, 19-11-2023, 20:34 (165 dagen geleden) @ Ben

Hi Ben, dit heb ik even geprobeerd, echter de trafo word nog steeds heet, je hoort hem ook zachtjes knetteren, ook het beeld trilt in intensiteit met het knetteren.
Jammer, einde verhaal, waarschijnlijk neem ik hem mee naar de beurs als iemand nog geïnteresseerd is in onderdelen, gratis.

groeten,

Ludo

Gould OS1420 oscilloscoop netzekering klapt

door Hersteller @, Haarlem, 19-11-2023, 22:19 (164 dagen geleden) @ Ludo

Vaak is het de gloeispanning die doorslaat vanwege de hoge kathodespanning van de scoopbuis. Een losse 6,3 volt trafo met voldoende isolatie (dubbele kamers) kan een oplossing zijn.

powered by my little forum