Kleurafwijking mini SONY PVM-4000 monitortje (Algemeen)

door Hans van Kampen @, Voorhout, 21-11-2023, 12:32 (163 dagen geleden)
Gewijzigd door Hans van Kampen, 21-11-2023, 12:35

Hallo Forumlezers,

Ik heb in DEZE TOPIC vorig jaar zomer er al aandacht op gevestigd en dat probleem was inmiddels toen opgelost maar ik constateer nu ik er verder mee gaat een kleurafwijking die er niet uit te regelen is.

Als ik mijn testbeeldgenerator op solid blue zet zou het beeld geheel blauw moeten zijn maar is een amber kleur. (Zwarte balken komen door frame rate verschil camera/monitorbeeld maar dat weet iedereen)

[image]
Beeld moet geheel blauw zijn.

Mooi zwart/wit beeld krijg ik ook niet maar met een amber zweem, in de fotografie sephia

[image]
Beeld moet geheel zwart/wit zijn

Het kleurenbalken testbeeld ziet er prima uit overigens.

[image]
Niets mis mee.

Alle instelpotjes al geprobeerd en instellingen zover ze er zijn. Monitortje is NTSC almede het aangeboden signaal.

Vreemd dat het blauw wel blauw is maar als ik een videosignaal geef solid blauw dat amber kleurige beeld, weet iemand wat dit kan zijn, dank alvast.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Kleurafwijking mini SONY PVM-4000 monitortje

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 21-11-2023, 13:32 (163 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Gewijzigd door Maarten Bakker, 21-11-2023, 13:34

Het gaat dus mis in de kleurendecoder. Ik denk dat er voor NTSC iets als een fasedetectie in zit, die er geen zin meer in heeft bij een egaal blauw beeld. Zit er geen regelaar of omschakelaar op om hem handmatig in te stellen ofzo?

Edit: dat is denk ik de HUE instelling. Staat die soms ver uit het midden gedraaid?

Kleurafwijking mini SONY PVM-4000 monitortje

door Hans van Kampen @, Voorhout, 21-11-2023, 13:39 (163 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Gewijzigd door Hans van Kampen, 21-11-2023, 13:49

Ik heb al aan de hue instelling gedraaid Maarten maar er veranderd niets, wel bij het kleurenbalken testbeeld maar zoals je schreef zou het in de kleurdecoder wel ergens mis gaan.

Wellicht een rotte C. Ik ga alles eens visueel inspecteren of er geen elco'tje bol staat. Zaken moeten wel eens ge-recapt worden zoals je weet en wellicht is dat het geval.

Het vreemde is als ik een videocamera op een 100% blauw beeld richt van computerscherm die ik middels paintshop 100% blauw heb het het monitortje het wel goed weer geeft maar solid blauw video uit generator niet.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Kleurafwijking mini SONY PVM-4000 monitortje

door Hans van Kampen @, Voorhout, 21-11-2023, 14:13 (163 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Gewijzigd door Hans van Kampen, 21-11-2023, 14:34

Ik heb niet aan deze regelaars gezeten.

[image]

[EDIT] Geen resultaat.

--
Hans van Kampen

Kleurafwijking mini SONY PVM-4000 monitortje

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 21-11-2023, 15:13 (163 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Daar kun je beter afblijven als het beeld opzich goed is. Die zitten na de decoder dus zouden invloed op alle weergegeven signalen moeten hebben.

Als je camerasignaal wel goed wordt weergegeven maar je generatorsignaal niet, dan zou ik half om half verwachten dat de generator stuk is, en niet de monitor.

Kleurafwijking mini SONY PVM-4000 monitortje

door Hans van Kampen @, Voorhout, 21-11-2023, 16:12 (163 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Maarten, op andere monitoren doet de FLUKE 54200 het perfect dus daar ligt het gelukkig niet aan.

Direct van een camera geeft ie toch een acceptabel plaatje dus wederom laat ik het zo maar vind het wel vreemd bij solid kleurweergave instelling generator alleen bij dit monitortje de volgende afwijking.

Instelling rood is rood
Instelling geel is geel
Instelling groen is groen
Instelling cyaan is groen (fout)
Instelling Blauw is amber (fout) en al helemaal vreemd :-(
Instelling magenta is rood (fout)

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Kleurafwijking mini SONY PVM-4000 monitortje

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 21-11-2023, 18:33 (163 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Gewijzigd door Maarten Bakker, 21-11-2023, 18:37

Samengevat de symptomen: zuiver blauw wordt zijn complement. Mengkleuren met blauw erin worden zonder blauw weergegeven. Er wordt dus in geen van de gevallen blauw weergegeven. Maar die symptomen gelden alleen voor egale vlakken uit de generator.

Ik weet te weinig van NTSC om aan de hand van die symptomen de schuldige aan te wijzen, maar in theorie zou dat een goede indicatie zijn. Voor mijn idee kan het vervolgens in een van beide apparaten zitten, of zelfs in geen van beide... Dus dat zou het eerste zijn om te proberen uit te sluiten. Ik durf niet te zeggen hoe.

Zou je toch een gooi willen doen en een condensatortje vermoeden dan kun je eens kijken of hij zich anders gedraagd als hij warm is (paar uur aan laten staan, of even de foehn erop).

Kleurafwijking mini SONY PVM-4000 monitortje

door Hans van Kampen @, Voorhout, 21-11-2023, 21:41 (162 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Ik heb het spul enige uren aan laten staan maar geen solid blauw, dacht ik ook aan de zaak goed warm te laten worden. Ik heb het monitortje open geschroefd en de pc boardjes bekeken op verdachte elko’tjes want er zitten velen radiale c-tjes in en geen eentje staat bol, heeft gelekt en geen kattenzijk lucht.

Mijn FLUKE 54200 generator twijfel ik althans niet aan want op andere professionele monitoren perfect werkend.

Blijft vreemd voorlopig het gedrag van de SONY PVM-4000

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Kleurafwijking mini SONY PVM-4000 monitortje

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 21-11-2023, 18:49 (163 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Hans,

Eerst moet het zwart wit beeld in orde zijn.
Als in stand Z/W de kleuren al niet kloppen kun je dat hele NTSC even buiten de deur houden.

Dus je generator op ZW zetten.
Dan kijk of bij over schakelen naar kleur je op beeld ook de kleuren ziet veranderen.
Dan weet je dat de Burst kleur schakeling werkt.

Kan nog zijn dat bv in stand ZW een deel van die kleur berekening mee blijft werken.
bv doordat deze functie niet goed afgeschakeld wordt.

Heb je schema van die PVM-4000 ergens beschikbaar?

Kijk ook in stand ZW of de spanningen op rooster overeen komen met gegeven in schema.
Als daar al grote schommelingen in zijn.

Bij kleurfouten is uitsluiten of basis beeldbuis Z/W goed is ingesteld pas dan over gaan op kleur en demodulatie fouten.

Wat uitleg gevonden waar je fout denk ik in de FASE moet zoeken.

NTSC:

De intensiteit van de kleur wordt weergegeven door de amplitude van de draaggolf,
terwijl de tint weergegeven wordt door de fase.

De referentiefase of "burst" wordt uitgestuurd op een ogenblik dat er geen videosignaal doorgestuurd wordt.
Deze burst synchroniseert de locale oscillator die nodig is om de kleuren te demoduleren.

Als de synchronisatie verloren is dan heb je wel kleur, maar de kleuren verlopen constant.
Vaak zit er in het televisietoestel een color killer om het toestel in zwart/wit te laten werken als de kleuroscillator niet gesynchroniseerd kan worden.
Met een vectorscope is het mogelijk de fasesignalen te zien.

Het NTSC heeft een nadeel, dat is dat fasefouten zichtbaar worden als kleurfouten, en die vallen snel op.
Fase fouten kunnen optreden omdat het televisienetwerk niet volkomen lineair werkt (van de zender tot de ontvanger).
Een slecht afgestelde tuner kan dus kleurfouten veroorzaken.

Kleurafwijking mini SONY PVM-4000 monitortje

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 21-11-2023, 18:56 (163 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door Maurice, 21-11-2023, 18:57

Hier kleur signaal voor beide systemen, er onder de NTSC in detail.
[image]


NTSC kleur signaal
[image]

Kleurafwijking mini SONY PVM-4000 monitortje

door Hans van Kampen @, Voorhout, 21-11-2023, 21:53 (162 dagen geleden) @ Maurice

Hans,

Eerst moet het zwart wit beeld in orde zijn.
Als in stand Z/W de kleuren al niet kloppen kun je dat hele NTSC even buiten de deur houden.

Inderdaad ziet het zwart/wit beeld nogal sephia, geen echt grijs maar bruin


Dus je generator op ZW zetten.
Dan kijk of bij over schakelen naar kleur je op beeld ook de kleuren ziet veranderen.
Dan weet je dat de Burst kleur schakeling werkt.

Heb ik gedaan, na zetten op ZW kleur weg en balken testbeeld in sephia en weer op color een keurig kleuren balken testbeeld


Kan nog zijn dat bv in stand ZW een deel van die kleur berekening mee blijft werken.
bv doordat deze functie niet goed afgeschakeld wordt.

Zou een fout in het monitortje kunnen zijn, zoals ik al aan Maarten heb verteld twijfel ik niet aan mijn FLUKE 54200 want op andere NTSC monitoren prima solid kleuren.


Heb je schema van die PVM-4000 ergens beschikbaar?

Nee, helaas nog niet.


Kijk ook in stand ZW of de spanningen op rooster overeen komen met gegeven in schema.
Als daar al grote schommelingen in zijn.

Zal ik t.z.t. moeten kijken, rooster op een van de beeldbuisaansluitingen?


Bij kleurfouten is uitsluiten of basis beeldbuis Z/W goed is ingesteld pas dan over gaan op kleur en demodulatie fouten.

Wat uitleg gevonden waar je fout denk ik in de FASE moet zoeken.

NTSC:

De intensiteit van de kleur wordt weergegeven door de amplitude van de draaggolf,
terwijl de tint weergegeven wordt door de fase.

De referentiefase of "burst" wordt uitgestuurd op een ogenblik dat er geen videosignaal doorgestuurd wordt.
Deze burst synchroniseert de locale oscillator die nodig is om de kleuren te demoduleren.

Als de synchronisatie verloren is dan heb je wel kleur, maar de kleuren verlopen constant.
Vaak zit er in het televisietoestel een color killer om het toestel in zwart/wit te laten werken als de kleuroscillator niet gesynchroniseerd kan worden.
Met een vectorscope is het mogelijk de fasesignalen te zien.

Het NTSC heeft een nadeel, dat is dat fasefouten zichtbaar worden als kleurfouten, en die vallen snel op.
Fase fouten kunnen optreden omdat het televisienetwerk niet volkomen lineair werkt (van de zender tot de ontvanger).
Een slecht afgestelde tuner kan dus kleurfouten veroorzaken.

In dit geval is het geen tv-tje maar een monitortje, krijgt alleen video nu via composiet.

Helder uitleg zover Maurice

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Kleurafwijking mini SONY PVM-4000 monitortje

door ruudam @, Utrecht, 21-11-2023, 22:15 (162 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Het lijkt toch wel heel erg sterk op dat de beeldbuis niet goed staat ingesteld.
Dat betekent dat de background (BKG) bijgesteld moet worden.
Dat kan met een zwart beeld (liefst zonder burst) dat nog net zichtbaar is , verduisteren, en er geen kleur dominant mag zijn, of ontbreekt.
Daarna met een gradatiebalk de drive instellingen zo afregelen dat alle balken ongekleurd zijn. Zet daarvoor het contrast niet te hoog, want anders lijkt het snel wit terwijl het dat niet is.

Deze afregeling was standaard bij oudere, buizen, TV's zoals K7 en K8, K9 enz.

De achtergrondkleur die ik zie op de foto's is kenmerkend voor een trinitron met wat slijtage.

Kleurafwijking mini SONY PVM-4000 monitortje

door Hans van Kampen @, Voorhout, 21-11-2023, 22:49 (162 dagen geleden) @ ruudam

Zal eens een keer kijken Ruud. Ik heb met draaien aan BKG wel een mooi grijstinten Z/W beeld gekregen zonder achtergrondkleur maar solid blauw kwam er niet in en kleurenbalken testbeeld zag er toen niet mooi uit.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Kleurafwijking mini SONY PVM-4000 monitortje

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 22-11-2023, 00:44 (162 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Gewijzigd door Maarten Bakker, 22-11-2023, 01:30

BKG gebruik je om het beeld zonder ingangssignaal maar met opgedraaide helderheid en/of G2 spanning netjes wit te krijgen.

Vervolgens zet je de helderheid weer normaal stel je met de DRIVE potmeters in dat een wit testbeeld (liefst met uitgeschakelde kleurendecoder) ook echt wit is.

Door dat laatste met de BKG potmeters te doen kan je normale beeld er inderdaad raar uitzien.

Kleurafwijking mini SONY PVM-4000 monitortje

door MarcelvdG @, 22-11-2023, 08:49 (162 dagen geleden) @ Hans van Kampen


Het NTSC heeft een nadeel, dat is dat fasefouten zichtbaar worden als kleurfouten, en die vallen snel op.
Fase fouten kunnen optreden omdat het televisienetwerk niet volkomen lineair werkt (van de zender tot de ontvanger).
Een slecht afgestelde tuner kan dus kleurfouten veroorzaken.


In dit geval is het geen tv-tje maar een monitortje, krijgt alleen video nu via composiet.

Ik heb geen idee wat er met je monitor aan de hand is, maar dat van die fasefouten houdt verband met de manier waarop het NTSC-composietsignaal in elkaar zit en zou dus ook op monitors die met composiet worden aangestuurd van toepassing moeten zijn; al heb je met een veel korter signaalpad met veel minder filters matuurlijk minder faseafwijkingen.

Kleurafwijking mini SONY PVM-4000 monitortje

door Cornelisjan @, Lunteren, 22-11-2023, 09:37 (162 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Gewijzigd door Cornelisjan, 22-11-2023, 09:52

Hans kun je ons het beeld nog eens laten zien net als in deze onderstaande link:

https://www.transistorforum.nl/forum/index.php?id=69923

Als de beelden ongeveer overeenkomen dan heeft Ruud een punt.

Groet,

Cor

Kleurafwijking mini SONY PVM-4000 monitortje

door Hans van Kampen @, Voorhout, 22-11-2023, 11:22 (162 dagen geleden) @ Cornelisjan

Ik ga komend weekeinde er mee verder Cor en maak ik opnieuw even een foto.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Kleurafwijking mini SONY PVM-4000 monitortje opgelost!

door Hans van Kampen @, Voorhout, 18-12-2023, 14:59 (136 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Hallo forumlezers,

Ik ben er mee verder gegaan en net wat Ruud schreef kwam het doordat de BKG niet goed stond afgesteld en heb ik bij geregeld. Solid blauw uit de generator geeft nu ook een blauw beeld.

Maar nu wat anders nog. Het valt mij op dat de helderheidsregelaar totaal niets doet en het contrast helemaal moet worden open gedraaid voor minder flets beeld maar je ook enig sinds de terugslag lijnen dan ziet.

Bij zwart beeld met witte stippen uit de generator is het zwart gewoon lichtgrijs, toch wat Ruud schreef een versleten beeldbuis?

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

powered by my little forum