Hoe lang smd led's testen (Algemeen)

door FredDijksman @, 24-11-2023, 15:49 (160 dagen geleden)

Ik ben bezig met een projectje waarin een behoorlijk aantal cijfer displays zitten, elk cijfer is opgebouwd uit 7 stuks rode smd ledjes. De smd ledjes zijn allemaal vervangen en werken weer. Het gaat om een apparaat uit ongeveer 1984 dus ik moets ze allemaal vervangen omdat er anders teveel verschil was tussen de verschillende segmenten van een cijfer.
Nu ben ik de reparatie een paar dagen aan het testen en er zijn al 3 stuks smd ledjes defect gegaan. Mijn vraag is nu hoe lang moet je zo'n project laten test draaien om er zeker van te zijn dat er niet zo snel weer smd ledjes stuk gaan.
Ik heb er zelf niet zoveel praktische ervaring mee maar misschien kan iemand mij een tip geven wat gangbaar of gebruikelijk is.
Alvast bedankt

Hoe lang smd led's testen

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 24-11-2023, 16:18 (160 dagen geleden) @ FredDijksman

SMD Ledjes behoren niet stuk te gaan.
Een paar mogelijke oorzaken zijn dat de voedingsspanning te hoog is voor die nieuwe leds.
Of je hebt ze te heet gestookt met de soldeerbout.
Indien een oude led nog voldoende licht geeft zou ik hem laten zitten.
De lichtsterkte van een nieuwe led kun je daarop aanpassen met een (smd) weerstand in serie.
Groet, Ben

Hoe lang smd led's testen

door Goldline @, Oranjedorp, 24-11-2023, 19:43 (159 dagen geleden) @ FredDijksman

Zet tussen 1 smd led een mA meter in serie, en kies je serieweerstand zo dat er de aangegeven stroom voor de smd led loopt.
10mA is meest gangbaar voor een lang leven :-)

--
Cees PA1DBA

Hoe lang smd led's testen

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 24-11-2023, 20:00 (159 dagen geleden) @ FredDijksman

Mogeijk staat er informatie in de datasheet waar je iets uit kunt afleiden. Om welk merk en type LED gaat het en op welke stroom bedrijf je ze?

Hoe lang smd led's testen

door FredDijksman @, 24-11-2023, 20:25 (159 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Ik gebruik smd led's van Reichelt , merk Huiyan spanning over de voorschakelweerstand van 150 ohm 2,6V dus de stroom door de led is 17mA, spanning over de schakeling is exact 5V.
Dat past binnen de 25mA wat de max waarde is. Ik overweeg toch de voorschakelweerstand iets te verhogen zodat de stroomsterkte door de led wat minder wordt.
Mijn vraag was meer algemeen omdat ik gelezen had op verschillende fora dat smd led's nogal eens snel defect raken bij het voor het eerst gebruiken. En hoe lang laten ze de led's dan inbranden ik had gelezen enkele dagen maar of dat "gebruikelijk "weet ik niet

Hoe lang smd led's testen

door Goldline @, Oranjedorp, 24-11-2023, 21:40 (159 dagen geleden) @ FredDijksman

met potmeter 8R15 kan je de lichtsterkte,dus ook de stroom van je leds regelen.
Ik vermoed aan welk project je werkt :-D

[image]

--
Cees PA1DBA

Hoe lang smd led's testen

door FredDijksman @, 25-11-2023, 10:51 (159 dagen geleden) @ Goldline

Dank allen voor de reacties en suggeties, er is blijkbaar geen algemene praktische regel te geven voor het inbranden van deze led's. Zeer begrijpelijk natuurlijk want er zijn veel factoren van invloed op de levensduur. Maar ik merk voor mijzelf een praktisch verschil ik heb al vele normale led's gemonteerd of vervangen en die werken bijna altijd goed en blijven werken.
Als ze heel soms niet werkten dan kwamen ze defect uit het bakje.
Nu ik voor het eerst met smd ledjes werk zag ik dat sommige ze na een paar minuten werken al defect zijn.
Ik zal het dus moeten zoeken in de instellingen en soldeermethode.
Iedereen dank voor de reacties
Fred

Hoe lang smd led's testen

door Cornelisjan @, Lunteren, 25-11-2023, 11:24 (159 dagen geleden) @ FredDijksman
Gewijzigd door Cornelisjan, 25-11-2023, 11:42

Ik zal het dus moeten zoeken in de instellingen en soldeermethode.

Fred,

Ik plaatste vanmorgen eerder een bericht maar ik weet niet of je het gezien heb want het heeft er maar een paar minuten gestaan.

Ik was zelf niet helemaal overtuigd van deze tip en moest even weg, dus geen tijd meer om te corrigeren en dus bericht maar weer gewist.

Het ging over de koeling van zo'n smd led.
Je zou dat na moeten kijken in de datasheet of dat in jou geval nodig is.

De koeling gebeurt in sommige gevallen via de achterzijde van de led en deze soldeeraansluiting (en) bevinden zich dan tussen anode en kathode (links en rechts).
De warmte wordt dan dus via deze soldeervlakjes afgevoerd naar het koper op de print.
Indien dit verhaal klopt kan het misschien met solderen fout gaan want is misschien zelf niet eenvoudig te doen.

Hieronder een voorbeeld van een power led.
[image]

Hoe lang smd led's testen

door FredDijksman @, 25-11-2023, 11:49 (159 dagen geleden) @ Cornelisjan

Ja ik had je bericht gezien maar kon het even later niet meer vinden dus ik vermoede als zoiets.
Ik kan er in de documentatie niets over vinden maar ik zal je tip ter harte nemen. In sommige informatie over smd ledjes zag ik wel dat de minimale grootte van de soldeer vlakjes waar hij wordt opgesoldeerd een bepaalde maat moeten hebben ivm het koeloppervlak
Dank voor je reactie
Fred

Hoe lang smd led's testen

door Cornelisjan @, Lunteren, 25-11-2023, 12:10 (159 dagen geleden) @ FredDijksman
Gewijzigd door Cornelisjan, 25-11-2023, 12:11

Waar ik benieuwd naar ben is, of er bij jouw smd leds dit soort soldeervlak(ken) tussen anode en kathode aanwezig zijn.

Dus bij zowel bij degene welke je gedemonteerd hebt als ook die je er zelf hebt op gesoldeerd.

Hoe lang smd led's testen

door FredDijksman @, 25-11-2023, 12:49 (159 dagen geleden) @ Cornelisjan

De ledjes die er op zaten waren zeer prille smd ledjes zonder behuizing wat je zag was een minuscuul zwart knopje( geschat 0,5mm) met een dun draadje naar het 2de soldeervlak. Dus geen smd zoals nu in een soort van behuizing met soldeervlakjes aan de onderzijde.
Ik snap niet precies wat je bedoeld maar degene die ik nu opzet komen van Reichelt
artikel LED EL 0603RT de foto's van boven en onderzijde staan bij de specificaties van de ledjes op de site van Reichelt.

Hoe lang smd led's testen

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 25-11-2023, 14:09 (159 dagen geleden) @ FredDijksman

Ik zie daar een maximum spanning van 2,35V en maximale stroom van 25mA.
Als je daar 5V op zet, blijft hij niet zo lang licht geven.:-|
Groet, Ben

Hoe lang smd led's testen

door Cornelisjan @, Lunteren, 25-11-2023, 14:16 (159 dagen geleden) @ FredDijksman
Gewijzigd door Cornelisjan, 25-11-2023, 14:29

Ik snap niet precies wat je bedoeld maar degene die ik nu opzet komen van Reichelt
artikel LED EL 0603RT de foto's van boven en onderzijde staan bij de specificaties van de ledjes op de site van Reichelt.

Nog een foto om te verduidelijken wat ik bedoel.
Hierop is te zien hoe de power led aan gesloten wordt met 4 soldeer vlakken.
1 voor anode, dan 2 stuks in de midden voor warmte afvoer en de laatste is de kathode.

[image]

Heb even naar datasheet op site van Reichelt gekeken maar zoals je al zei weinig tot geen info over eventueel benodigde warmte afvoer en extra soldeervlakken t.b.v. hiervan.

Mocht dit zo zijn dan kun je volstaan met een zo laag mogelijke stroom bij een toch nog acceptabele lichtopbrengst, maar dit was al eerder gemeld en zie net dat Ben dit ook nog even heeft benadrukt.
Dat potmetertje waar Cees het over had zou ook wel handig zijn dan hoef je nog minder te doen, maar die moet dan wel aanwezig zijn in jouw project.

Hoe lang smd led's testen

door MarcelvdG @, 25-11-2023, 18:58 (159 dagen geleden) @ Cornelisjan

Dit is een LED'je dat maximaal 60 mW mag dissiperen (bij 25 graden). Aan de datasheet te zien is het een gewone 0603-behuizing zonder extra flapjes of exposed die pads voor de koeling; de behuizing is alleen een beetje asymmetrisch gemaakt zodat je weet waar de kathode zit, zie
https://cdn-reichelt.de/documents/datenblatt/A500/19-213-R6C-AQ1R2B.pdf bladzijde 2.

Zijn SMD-LED's extra gevoelig voor oververhitting bij het solderen? Het soldeerpunt zit veel dichter bij de LED-chip dan bij ouderwetse LED's, en de maximale junctietemperatuur is maar 90 of 100 graden Celsius.

Hoe lang smd led's testen

door Roland L ⌂ @, Born, 26-11-2023, 12:16 (158 dagen geleden) @ MarcelvdG

Marcel vraagt:

Zijn SMD-LED's extra gevoelig voor oververhitting bij het solderen? Het soldeerpunt zit veel dichter bij de LED-chip dan bij ouderwetse LED's, en de maximale junctietemperatuur is maar 90 of 100 graden Celsius.

Mijn ervaring is dat het best mee valt. Ik gebruik heel vaak goedkope LED's van een grote Chinese webwinkel. In mijn eigen ontwerpen gebruik ik overigens meestal stroompjes van circa 1mA, dus een serieweerstand van 3k3 bij ca 3V voeding en 4k7 bij 5V voeding.

Om ze te solderen vertin ik eerst een van de pads. Dan terwijl de tin vloeibaar is schuif ik de led in de vloeibare tin. Even laten afkoelen en dan de andere kant vastzetten. Zo doe ik dat overigens ook met condensatoren en weerstanden. Op deze manier is mij nog nooit een normale smd LED kapot gegaan en ze kunnen uren branden.

Hieronder twee foto's van een van mijn projecten met (normale) smd leds en andere smd componenten:

[image]

[image]

Hoe lang smd led's testen

door Cornelisjan @, Lunteren, 26-11-2023, 16:46 (158 dagen geleden) @ MarcelvdG
Gewijzigd door Cornelisjan, 26-11-2023, 17:11

Zijn SMD-LED's extra gevoelig voor oververhitting bij het solderen? Het soldeerpunt zit veel dichter bij de LED-chip dan bij ouderwetse LED's, en de maximale junctietemperatuur is maar 90 of 100 graden Celsius.

Marcel, ik wilde gisterenavond al reageren op jouw vraag maar dat lukte niet meer en vandaag eerst even naar de beurs in Driebergen geweest.

Ik denk evenals Roland dat het warm maken van de smd leds in de praktijk meevalt maar mijn ervaring is natuurlijk wel met een iets ander type.

Ik heb een aantal jaren geleden een proefje gedaan met een schemerlamp, een erfstuk van iemand die mij dierbaar was.

[image]

De originele gloeilamp van 12V/15W was stuk en had een ouderwetse fitting.
Deze fitting heb ik gebruik om 3 power leds in serie aan vast te solderen met koperdraad van 2,5 qmm.

[image]

Dit koperdraad heeft dus 2 functies nl. t.b.v.montage van de leds en warmte afvoer.
Deze power leds kunnen een stroom verdragen uit mijn hoofd gezegd van ongeveer max. 320 mA bij 3,3V.
Echter er moet dan flink gekoeld worden vandaar dat ik voor deze schemerlamp voor een stroom van ongeveer 200 mA heb gekozen.
Hiermee wordt het opgenomen vermogen incl. verliezen ruim 2,2 W.

[image]

Op de foto is te zien dat ik de koelvlakken tussen anode en kathode ook aan de anode heb gesoldeerd zodat een goede koeling is gewaarborgd.
Om dit soort vlakken zelf op een print te solderen anders dan met een oven wordt wel wat lastiger.

Let niet te veel op het soldeerwerk want dat had beter gemoeten.
Maar het was dan ook lastig om te doen aangezien dat koperdraad veel warmte afvoerde op de plaatsen die ik nu juist netjes wilde solderen.
Met de dikste soldeerpunt die ik heb, veel flux, een relatief lange soldeertijd en een temperatuur van bijna 400 graden lukte het maar helaas niet zo heel netjes.
Dus ondanks het enorme soldeergeweld bleven de leds heel.

[image]

Hoe lang smd led's testen

door MarcelvdG @, 26-11-2023, 18:11 (158 dagen geleden) @ Cornelisjan

Schade bij het solderen is dus geen waarschijnlijke verklaring voor Freds probleem, en slechte koeling ook niet met een dissipatie onder de 60 mW. Hmmm...

Hoe lang smd led's testen

door Cornelisjan @, Lunteren, 26-11-2023, 22:05 (157 dagen geleden) @ MarcelvdG
Gewijzigd door Cornelisjan, 26-11-2023, 22:37

Schade bij het solderen is dus geen waarschijnlijke verklaring voor Freds probleem, en slechte koeling ook niet met een dissipatie onder de 60 mW. Hmmm...

We kunnen het ook niet uitsluiten want we weten het niet 100% zeker.

Ook schreef Fred bij opening van deze draad:

Nu ben ik de reparatie een paar dagen aan het testen en er zijn al 3 stuks smd ledjes defect gegaan. Mijn vraag is nu hoe lang moet je zo'n project laten test draaien om er zeker van te zijn dat er niet zo snel weer smd ledjes stuk gaan.

Een kwalitatief goede led moet toch al snel vele duizenden uren probleemloos kunnen blijven werken en dus een gewone duurtest met normale bedrijfsomstandigheden is zeer tijdrovend en dus eigenlijk geen optie.

Wat we wel kunnen doen is dat we bewust de grenzen gaan opzoeken door een proefopstelling te maken met:
1 Een led welke opzettelijk te lang en met een te hoge temperatuur wordt gesoldeerd en laten proefdraaien met normale bedrijfsomstandigheden.
2 Een led welke opzettelijk zonder noemenswaardige koeling koeling op precies 60 mW gaat proefdraaien bij een wat hogere temperatuur.
3 enz.

In het gekste geval kan het ook nog zo zijn dat er geen probleem bij de klant is maar b.v. een slechte batch of gewoon een slecht product.

Ook zaken waar je niet zo snel aan denkt zoals een slecht werkende voeding enz. enz.
Niets kan in dit soort gevallen worden uitgesloten.

Zo zouden we mogelijk een eventueel probleem boven water kunnen krijgen.

Hoe lang smd led's testen

door MarcelvdG @, 26-11-2023, 23:03 (157 dagen geleden) @ Cornelisjan

Op zich kan er altijd een LED met een latente productiefout tussen zitten, maar drie is wel veel.

Ik heb ooit aan pacemakers gewerkt. Als ik het me goed herinner, lieten ze die een week draaien bij 130 +/- 5 graden Celsius. Gare exemplaren waren dan wel stuk. Bij LED's is 130 graden te veel.

Hoe lang smd led's testen

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 26-11-2023, 23:28 (157 dagen geleden) @ MarcelvdG

Ik heb ooit aan pacemakers gewerkt. Als ik het me goed herinner, lieten ze die een week draaien bij 130 +/- 5 graden Celsius. Gare exemplaren waren dan wel stuk. Bij LED's is 130 graden te veel.

Voor een pacemaker is 130 graden ook teveel!

Hoe lang smd led's testen

door MarcelvdG @, 26-11-2023, 23:55 (157 dagen geleden) @ Gerard in Zeist
Gewijzigd door MarcelvdG, 27-11-2023, 00:06

Ik heb ooit aan pacemakers gewerkt. Als ik het me goed herinner, lieten ze die een week draaien bij 130 +/- 5 graden Celsius. Gare exemplaren waren dan wel stuk. Bij LED's is 130 graden te veel.


Voor een pacemaker is 130 graden ook teveel!

Ik was wel verbaasd toen ik hoorde dat mijn schakeling op 135 graden moest kunnen werken, ik begon me al af te vragen of een pacemaker soms moest blijven werken als een kannibaal je in een snelkookpan kookte, maar het bleek dus puur voor de burn-in-test te zijn...

Hoe lang smd led's testen

door FredDijksman @, 26-11-2023, 23:31 (157 dagen geleden) @ MarcelvdG

Dank voor de reacties en hulp, ik heb voor miin eigen gemoedsrust besloten bij Reichelt Osram ledjes te bestellen en het hele project mogmaals te doen. Ik heb inmiddels ook wat meer geleerd en ervaring opgedaan met het solderen van dit soort ledjes. Deze ledjes zijn wat duurder en ik hoop dat ze in Europa geproduceerd zijn maar dat kan ik niet helemaal achterhalen.

Hoe lang smd led's testen

door MarcelvdG @, 25-11-2023, 18:51 (159 dagen geleden) @ FredDijksman
Gewijzigd door MarcelvdG, 25-11-2023, 18:59

Ik gebruik smd led's van Reichelt , merk Huiyan spanning over de voorschakelweerstand van 150 ohm 2,6V dus de stroom door de led is 17mA, spanning over de schakeling is exact 5V.
Dat past binnen de 25mA wat de max waarde is. Ik overweeg toch de voorschakelweerstand iets te verhogen zodat de stroomsterkte door de led wat minder wordt.
Mijn vraag was meer algemeen omdat ik gelezen had op verschillende fora dat smd led's nogal eens snel defect raken bij het voor het eerst gebruiken. En hoe lang laten ze de led's dan inbranden ik had gelezen enkele dagen maar of dat "gebruikelijk "weet ik niet

Volgens de grafiek linksonder op bladzijde 5 van https://cdn-reichelt.de/documents/datenblatt/A500/19-213-R6C-AQ1R2B.pdf moet 17 mA kunnen tot een omgevingstemperatuur van ongeveer 50 graden Celsius.

De maximale junctietemperatuur is slechts 90 of 100 graden Celsius. Kan het zijn dat ze te heet worden bij het solderen? Bij LED's met draden eraan soldeer je op een veel grotere afstand van de feitelijke LED-chip.

Hoe lang smd led's testen

door FredDijksman @, 25-11-2023, 19:10 (159 dagen geleden) @ MarcelvdG

Ik soldeer ze nu met een zeer fijne punt waar ik een klein beetje tin op doe dan leg ik de smd led in de losse flux zodat bij blijft liggen en raak met de tip van de bout even het soldeervlakje aan zover mogelijk weg van de led. Hij vloeit dan zeer snel vast onder klodders tin aan de zijkant. Daarna goed schoonmaken.

powered by my little forum