Condensator in voeding (Toestel of techniek)

door Patrick2 @, Wilrijk (B), 11-12-2023, 12:03 (146 dagen geleden)

Ik heb een voeding waar rook uit gekomen is. Naar de oorzaak moest ik niet ver zoeken.

[image]

Mag ik deze condensator door een van deze twee vervangen?

[image]

[image]

De bovenste past er meteen in maar heeft geen "X" er op staan.
Graag jullie inzicht?

Condensator in voeding

door soundman2 @, Wouw, 11-12-2023, 12:37 (146 dagen geleden) @ Patrick2
Gewijzigd door soundman2, 11-12-2023, 12:39

De bovenste is ook een Rifa en zit al vol met krimpscheuren en zal tzt ook ontploffen. Alles wat een paar jaar nieuw in het bakje ligt is ook onbetrouwbaar.. Weglaten mag, het beste is een geschikte X-condensator te monteren.

Condensator in voeding

door Patrick2 @, Wilrijk (B), 11-12-2023, 12:42 (146 dagen geleden) @ soundman2

Soundman, als ik het goed begrijp mag ik de kapotte er uit halen en hoef niks in de plaats te zetten?

Condensator in voeding

door Goldline @, Oranjedorp, 11-12-2023, 15:27 (146 dagen geleden) @ Patrick2

Ik zou voor de rode van BC gaan (375V ac)
Bij sluiting van deze zal je 0,5A zekering er uit gaan.
C is een belangrijk onderdeel van je netfilter.

--
Cees PA1DBA

Condensator in voeding

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 11-12-2023, 18:08 (146 dagen geleden) @ Patrick2

Patric

Ja bekende euvel.
Is een filter condensator.
Ik had vorige week nog met een Philips VR2020 video VCC recorder, 3 dagen stonk de hut:-D
Verplicht ivm vervuiling RF signalen naar net toe.
En filtert dat wat vuiligheid van net komt.

Kijk eens goed op die defecte condensator.
Je ziet hele zwik aan stempels en codes.
Dat zijn veiligheidsstempels en certificaat stempels.
Dat is om een reden.

Je hebt gemerkt ze gaan in rook op.,volledig gespleten enz maar de netzekering van je huis is blijven zitten.
Daarom dus al die certificaten.

Dus of je laat hem weg, met risico dat andere apparatuur storing kunnen ontvangen.
Of je plaatst terug een weer volledig veilige gecertificeerde condensator.
Klasse-X noemen we die.

Zoek dat maar eens op.

Je getoonde kan dan wel even werken maar als die tzt stuk gaat zit je mogelijk in donker.
Dan evt kan nog brand geven.
Hoewel huidige wel zover zijn ontwikkeld dat dat niet meer zo snel gebeurd, maar kan nog steeds.

Condensator in voeding

door gert van wee @, Achterveld, 11-12-2023, 19:00 (146 dagen geleden) @ Maurice

goedendag,

Het zijn X-condensatoren. de zijn "veilig", dwz dat zij bij doorslag zelfherstellend zijn. Ze veroorzaken geen harde sluiting. X-condensatoren hebben, zoals Maurice al schrijft, diverse markeringen. Die zijn van certificerings/testlaboratoria die deze condensatoren mogen testen en certificeren. De oranje condensatoren zijn niet geschikt voor toepassing op plaatsen waar spanningstransienten voor kunnen komen zoals aan de netingang van een voeding.

X-condensatoren zijn bedoeld om tussen fase en nul aangebracht te worden. Y condensatoren worden tussen de fase en aarde en de nul en aarde toegepast. Op het internet is veel informatie over de X- en Y-condensatoren te vinden. Er zijn verschillende X-condensatoren.

je kunt de condensatoren weglaten maar dat is zeer ongewenst omdat het apparaat dan niet ontstoord is waardoor deze op jouw AM-ontvangst kan storen maar ook zelf gevoeliger kan worden voor van buiten, via het lichtnet, komende storing.

succes met de reparatie!

met vriendelijke groet,
Gert

--
gert<punt>van<punt>wee<at>hccnet.nl

Condensator in voeding

door Forumbeheer @, Delft / Haarlem, 11-12-2023, 21:00 (146 dagen geleden) @ Patrick2
Gewijzigd door Forumbeheer, 12-12-2023, 00:41

De bovenste heeft hetzelfde probleem en is alvast craquelé, dus beter meteen weggooien in plaats van te wachten tot hij gaat roken. Papiercondensatoren hebben tegenwoordig niets meer te zoeken in netfilters.

De onderste is elektrisch gezien ruimschoots geschikt in de zin dat hij niet stuk zal gaan (het is een pulsvast type) en zal zijn werk goed doen, maar voldoet niet aan de wettelijke eisen zoals zelfherstellendheid. Het beste zoek je een MKT of MKP X2 condensator van dezelfde capaciteit of iets dat er in de buurt zit.

Condensator in voeding

door Doeve @, Borgercompagnie, 11-12-2023, 21:03 (146 dagen geleden) @ Forumbeheer

Laat ik nou denken dat de bovenst C al kapot is ziet er gescheurd uit.
Henk

--
HJD

Condensator in voeding

door Forumbeheer @, Delft / Haarlem, 11-12-2023, 21:23 (146 dagen geleden) @ Doeve

Dat schreef ik toch ook?

De bovenste heeft hetzelfde probleem en is alvast craquelé, dus beter meteen weggooien in plaats van te wachten tot hij gaat roken. Papiercondensatoren hebben tegenwoordig niets meer te zoeken in netfilters.

Condensator in voeding

door hanswal @, Hoorn, 11-12-2023, 22:00 (146 dagen geleden) @ Forumbeheer

Ik denk dat Henk refereert aan de eerste foto van de TS en Maarten aan de bovenste condensator in de derde foto. Die "vervanger" in foto drie ziet er idd niet gezond uit.

Hans

--
scoper apestaart quicknet punt nl

Condensator in voeding

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 11-12-2023, 22:49 (146 dagen geleden) @ hanswal

Beide zijn beroerd.
Spullen van +20-30jr altijd die caps vervangen.
En ja je merkt anders vanzelf.

Gebeurd hier geregeld:-D

[image]

Condensator in voeding

door Forumbeheer @, Delft / Haarlem, 12-12-2023, 00:40 (146 dagen geleden) @ hanswal

Klopt! Ik doelde inderdaad op de bovenste condensator in de 3e foto.

Net als het origineel is het een RIFA uit de PME reeks, dus ingegoten papiercondensator. Dit halfdoorzichtige type van RIFA is bij mijn weten de slechtste papiercondensator die je op dit moment nog regulier in de handel kunt krijgen en ook dan kan de aftelklok al begonnen zijn met lopen (hangt van de opslag af en hoe oud de voorraad precies is). De in wit plastic ingegoten types van RIFA zijn een heel klein beetje beter, net als de halfdoorzichtige van WIMA. Het blijft echter onbetrouwbare en brandbare zooi vergeleken met de MKT en MKP alternatieven.

Behalve roken kunnen ze daadwerkelijk in brand gaan (iets waar ze vroeger in advertenties juist de concurrentie van beschuldigden). Marcel is er een televisie aan kwijtgeraakt en bijna zijn werkplaats. Ik heb zelf ook wel eens een intern uitgefikte Philips PE2169 voeding gezien.

Condensator in voeding

door MarcelvdG @, 12-12-2023, 07:57 (146 dagen geleden) @ Forumbeheer

Eigenlijk is het wel een beetje raar, of ik heb iets verkeerd begrepen.

Voor zover ik weet, betekent die X dat de condensator gegarandeerd niet in de fik vliegt als je 'm tussen de fase en de nul aansluit. Toch blijken er dus X-condensatoren te zijn die dat juist wel doen. Is het probleem soms dat bij de keuring alleen spiksplinternieuwe condensatoren getest worden?

Condensator in voeding

door Patrick2 @, Wilrijk (B), 12-12-2023, 09:27 (146 dagen geleden) @ MarcelvdG

Inmiddels is de condensator door een nieuw X vervangen en werkt de voeding naar behoren.
Iedereen bedankt voor de zeer leerzame bijdragen.

Condensator in voeding

door Armand @, België, 12-12-2023, 11:24 (145 dagen geleden) @ MarcelvdG

Toen ze nieuw waren, was volgens RIFA testen het risico op brandgevaar veel minder in vergelijking met plastic film condensatoren.Het probleem is het ingegoten materiaal : elektrisch waren ze zeer goed maar na verloop van tijd komen er krimpscheuren in de behuizing.
Vervangen dus ... maar hoe gaan de huidige zoals MKT/MKP zich gedragen op langere termijn?
[image]

Groeten, Armand

Condensator in voeding

door Forumbeheer @, Delft / Haarlem, 12-12-2023, 11:57 (145 dagen geleden) @ Armand
Gewijzigd door Forumbeheer, 12-12-2023, 12:35

Precies die advertentie had ik in gedachten. Het valt me nu pas op dat ze verbrand papier tonen... Je zou bijna denken dat ze er iets mee proberen te zeggen.

Het tweede dat me opvalt is dat de concurrerende condensator een Philips is. Ik denk dat de enige X2 types toen in die bouwvorm, van het mixed dielectric type waren. Dus opgedampte polyesterfilm afwisselend gewikkeld met papier.....

Overigens zijn de eigenschappen van geïmpregneerd papier niet bijzonder goed, ze zijn alleen maar beter dan die van polyester (vandaar dat je ook in apparaten met mosterdcondensatoren meestal nog een paar papiercondensatoren tegenkwam). Toen er een procedé ontwikkeld werd om polypropyleen van een metaallaagje te voorzien, waren papiercondensatoren voor vrijwel alle toepassingen in 1 klap verouderd.

Met goed gietmateriaal voorkom je niet dat papiercondensatoren vergaan, je vertraagt het alleen maar een beetje - vandaar dat in buizenradio's eigenlijk altijd op zijn minst een paar papiercondensatoren vervangen moeten worden. Zie ook mijn opmerking dat de in wit plastic gegoten types marginaal beter zijn. Waarschijnlijk branden die ook iets moeilijker, maar ze gaan alsnog voortijdig stuk.

Zo nu en dan zie je ook wel eens een moderne foliecondensator met een puist erop waar de zelfherstellende eigenschappen het niet helemaal goed gedaan hebben, maar dat gaat doorgaans niet gepaard met rook of brand en is vrij zeldzaam.

Als je een foliecondensator slecht in zou gieten en aan vocht bloot zou stellen, zal de capaciteit teruglopen of hij raakt onderbroken. Dat komt dan door oxidatie van de opgedampte metaallaag.

Kijkend naar de (niet ingegoten) constructie van Siemens MKT/MKH condensatoren en hun betrouwbaarheid op lange termijn, is dat in de praktijk kennelijk geen groot probleem - anders zouden die na een jaar of 50 ook wel massaal uitgevallen zijn.

Condensator in voeding

door Forumbeheer @, Delft / Haarlem, 12-12-2023, 11:48 (145 dagen geleden) @ MarcelvdG

Eigenlijk is het wel een beetje raar, of ik heb iets verkeerd begrepen.

Voor zover ik weet, betekent die X dat de condensator gegarandeerd niet in de fik vliegt als je 'm tussen de fase en de nul aansluit. Toch blijken er dus X-condensatoren te zijn die dat juist wel doen. Is het probleem soms dat bij de keuring alleen spiksplinternieuwe condensatoren getest worden?

Dat laatste vermoed ik ook, anders zou ik geen verklaring weten.

Condensator in voeding

door Goldline @, Oranjedorp, 12-12-2023, 10:47 (146 dagen geleden) @ Forumbeheer

[image]
Even ter waarschuwing....

--
Cees PA1DBA

Condensator in voeding

door Marcel van Grinsven ⌂ @, Rosmalen, 12-12-2023, 18:31 (145 dagen geleden) @ Goldline

Ik had vorig jaar ook een vervelende RiFa, tv ging in brand, gelukkig op tijd bij geweest.

[image]

[image]

[image]

[image]

Condensator in voeding

door Andries van Dekken. @, Surhuizum., 12-12-2023, 19:41 (145 dagen geleden) @ Marcel van Grinsven

Heb de laatste jaren ook div. oude Ktv's op de werkbank gehad welke,toen er rook
of stank uit kwam,hier werden gebracht.De meeste mensen durven zo'n toestel niet
weer te gebruiken is mijn ervaring.Deze toestellen hebben járen op 220 V gewerkt
en tegenwoordig moeten we van de netbeheerder accepteren dat de spanning wel tot
ruim 250 V mag oplopen zonder dat je er tegen kunt ageren.
Laatst nog in een naaimachine van m'n zus ,de Rifa die ontploft was verwijderd.
Kostte me wel enige moeite om haar over te halen dat ze 'm weer gerust kon
gebruiken. :-)
An3s

--
Keapje 'n Erres, kinne jo werres.

Condensator in voeding

door Forumbeheer @, Delft / Haarlem, 13-12-2023, 03:10 (145 dagen geleden) @ Andries van Dekken.

Toen ze op 220V werkten, waren de condensatoren nog fris. Volgens de propaganda van RIFA zouden ze tot 3000V nauwelijks zelfherstellende evenementen mogen doormaken, laat staan stukgaan.

Papiercondensatoren in het algemeen, hebben vooral de neiging catastrofaal te falen als ze een tijdje geen spanning hebben gezien. Ik denk in het bijzonder als ze bovendien opgeslagen hebben gelegen op een plaats waar de temperatuur wisselend is geweest en/of de luchtvochtigheid vrij hoog.

Condensator in voeding

door Armand @, België, 13-12-2023, 10:46 (145 dagen geleden) @ Forumbeheer
Gewijzigd door Armand, 13-12-2023, 11:06

Papiercondensatoren in het algemeen, hebben vooral de neiging catastrofaal te falen als ze een tijdje geen spanning hebben gezien. Ik denk in het bijzonder als ze bovendien opgeslagen hebben gelegen op een plaats waar de temperatuur wisselend is geweest en/of de luchtvochtigheid vrij hoog.

Buiten het feit dat RIFA's X uit de jaren 70/80 ingegoten papiercondensatoren zijn, is er al geweten welke giethars men gebruikte, epoxy of polyester?
Polyesterhars neemt namelijk vochtigheid op.
Epoxyhars niet, heeft veel betere mechanische eigenschappen en zal daarom niet gemakkelijk scheuren.
Ik ben geneigd te denken dat het polyesterhars is of een polyesterachtige substantie.

Groeten, Armand

Condensator in voeding

door Forumbeheer @, Delft / Haarlem, 13-12-2023, 12:51 (144 dagen geleden) @ Armand
Gewijzigd door Forumbeheer, 13-12-2023, 12:53

Onder de streep maakt het waarschijnlijk weinig uit omdat het vocht er niet intrekt maar langskruipt en er mogelijk ook een chemisch proces in het papier zelf plaatsvindt, maar bij deze RIFA's zou er ook wel eens een probleem kunnen zijn met de mechanische stevigheid (door sommige QC's van fabrikanten ooit getest op nieuwe condensatoren en afgekeurd) en/of slechte matching van expansiecoeffienten.

De meeste condensatorfabrikanten hadden al lang door dat het handhaven van een assortiment goede en goedkope papiercondensatoren eigenlijk neerkwam op teer in een sinkhole gieten (om maar eens een analogie te verzinnen). Vandaar dat er nu ook nog maar ongeveer 2 van de grote fabrikanten iets mee doen. De enige andere fabrikant die denk ik nog iets met papier doet in dit segment is vreemd genoeg een van de eerste fabrikanten die papier begon te vervangen; Vishay/BC. Maar dat is mixed dielectric en heb ik nog nooit catastrofaal stuk zien gaan (oftewel het polyesterdeel is goed genoeg om zonder papier heel te blijven in de toepassing, want ook daar vergaat het papier meetbaar).

Condensator in voeding

door electron @, eindhoven, 13-12-2023, 14:59 (144 dagen geleden) @ Armand

Epoxyde= uitstekende hechting en enigzins buigzaam (taai).
Polyester= slechte hechting en wordt hard en bros.
Ik vermoed dat ze Polyester gebruikte als giethars.:no

Bij alles met Hoogspanning indien mogelijk onder VACUUM ingieten.
Geen lucht= geen vocht -oxidatie -of lagere doorslag gebieden.
TIP. De compressor van een oude koelkast is prima als vacuum zuiger-
tot onder 10mm.Hg- leuk om mee te experimenteren.
Ben@

Condensator in voeding

door Forumbeheer @, Delft / Haarlem, 14-12-2023, 00:01 (144 dagen geleden) @ electron

Hoe zou je het verschil tussen epoxy en polyester kunnen zien?

Overigens worden deze papiercondensatoren onder vacuum geimpregneerd, maar het hele concept is gewoon een beetje gammel (ook in de Zweedse betekenis van dat woord trouwens).

Condensator in voeding

door electron @, eindhoven, 14-12-2023, 01:37 (144 dagen geleden) @ Forumbeheer

Zal toch Epoxy zijn. Polyester neemt 4x meer vocht op.
Die kunststoffen onderscheiden is een verhaal apart. Polyester stinkt bij uitharden.
Maar groene PCB glasfiber stinkt naar Polyester bij zagen maar- is toch echt Epoxy.
Je kunt aan de geur van verbranden de soort 'soms' determineren- is een lijst van.

Maar wat ik vindt over die RIFA's is-
1) bij DC schijnen ze lang mee te gaan.
2) bij AC krijgen ze op den duur haarscheurtjes in de behuizing door uitzetten /krimpen.
En daar gaat het fout- want niet meer hermetisch gesloten.
Dan komt er vocht in bij krimpen die er later als Magic Smoke Vape weer uitkomt.:-( |-(
Dat opwarmen zal wel komen door hogere esr en dielectrische verliezen.
Ben#

Condensator in voeding

door Forumbeheer @, Delft / Haarlem, 14-12-2023, 02:54 (144 dagen geleden) @ electron
Gewijzigd door Forumbeheer, 14-12-2023, 03:30

Ik denk dat men onder AC ook verstaat: opgeslagen liggen met mechanische/temperatuur cycles van ongeveer 24 uur. Er hoeft echt geen electrische spanning op te staan om ze te kraken.

Ik denk dat het qua spanning niet zoveel uitmaakt of er AC of DC opstaat; ze gaan het langst mee als ze continu in gebruik zijn. Daar lees ik vooral 'thermische cycles' en 'vocht' in.

Ik sluit me voorzichtig aan bij het idee dat ze in epoxy ingegoten zijn, maar zoek nog wel verificatie.

Condensator in voeding

door Armand @, België, 14-12-2023, 16:04 (143 dagen geleden) @ Forumbeheer
Gewijzigd door Armand, 14-12-2023, 16:09

Hoe zou je het verschil tussen epoxy en polyester kunnen zien?

Van het datablad (bv.RIFA PME271) word je niet veel wijzer, men spreekt van "Self-Extinguishing material" en "Self-Extinguishing resin".
Door een stukje polyester en epoxy te schuren, kun je het verschil ruiken.
Heb vroeger wel eens met beide gewerkt (carrosserie / houtrot) en wat ik me herinner is dat polyester schuren duidelijk meer stinkt dan epoxy schuren.

Groeten, Armand

Condensator in voeding

door electron @, eindhoven, 14-12-2023, 18:34 (143 dagen geleden) @ Armand
Gewijzigd door electron, 14-12-2023, 18:56

De brandproef. Epoxy, Polyester zelf aanvullen.:-P
Nog meer!
Ben@
[image]

Condensator in voeding

door hanswal @, Hoorn, 14-12-2023, 17:02 (143 dagen geleden) @ Forumbeheer

gammel (ook in de Zweedse betekenis van dat woord trouwens).

Ach, die Scandinaviërs is ook maar een pot nat, toch? Gammel is Deens, Gammal is Zweeds.

hans [=zijn is het Zweeds]

--
scoper apestaart quicknet punt nl

Condensator in voeding

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 14-12-2023, 18:06 (143 dagen geleden) @ hanswal

Dankje, weer wat wijzer geworden. Ik kan talen redelijk onderscheiden maar op dat soort details gaat het mis. Bij een aantal Slavische talen zie je dezelfde onderlinge overlap met subtiele verschillen.

Overigens verwacht ik dat ons woord "gammel" een Scandinavisch leenwoord is. De verschuiving van betekenis is niet eens heel groot (krakkemikkig versus oud).

Condensator in voeding

door henk vdb @, Breda, 16-12-2023, 14:53 (141 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Gewijzigd door henk vdb, 16-12-2023, 15:02

Wat ik vaak mis in dit soort draden (of ik moet er overheen gelezen hebben ;-) ) is dat moderne ¨zelfherstellende" X2 condensatoren die de beschreven oude exemplaren die over het net staan kunnen vervangen ook een nadeel hebben. Elke keer dat de condensator zogenaamd hersteld is is de capaciteit een beetje minder geworden. De ontstorende werking wordt zo steeds minder effectief. Ik heb diverse exemplaren uit sloopapparaten getest en de capaciteit is vaak aanzienlijk afgenomen. De effectiviteit neemt dus af zonder dat je dat direct merkt. Vaak worden er X2 condensatoren als verliesarme serie-"weerstand" gebruikt in eenvoudige apparaten. Na verloop van tijd gaan deze apparaten vreemd reageren of volledig stoppen met werken door de te ver afgenomen capaciteit. Zoek bijvoorbeeld maar eens op het bekende ¨Senseo syndroom¨. Hoe meer storingen op het net (en die storingen nemen met alle moderne apparatuur alleen maar toe naarmate er meer apparaten komen) des te vaker "herstelt" de condensator zich (lees: neemt de capaciteit af).

Kortom, ook de moderne vervangers hebben zo hun problemen, maar de kans op rook of brand is in ieder geval veel kleiner (maar niet geheel onmogelijk!)

Condensator in voeding

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 16-12-2023, 17:08 (141 dagen geleden) @ henk vdb

Henk,
Klopt allemaal ,maar betreft ook gewoon wetgeving.
Normale condensator over net is gewoon niet toegestaan.

¨Senseo syndroom¨
Ja klopt is ook een X2 van 470nF
Deze zit in serie en wordt als voeding van de electronica gebruikt.
Ook hier is op die wijze schakelen en gebruik condensatoren een X2 vereist.

Als die waarde door inderdaad oa.a jouw genoemde gaten in folie dan dermate afgenomen is
is ,dat dat de reden dat die Senseo's vaak niet meer werken.
De schijnbare weerstand neemt dan ook te veel toe en spanning voor electronica is fietsen.

Die gaten ontstaan o.a. door veroudering en enorme piekspanningen op net,
ver boven gestelde waarde die X2 cap.

Bij gewone condensatoren is er kans op interne sluiting en dus volle netspanning op die print.
Dat kan meer brand geven dan een defecte X2 die gemaakt is om open te gaan.

Uiteraard is ook dat niet 100% als die condensator wel heel erg oud is.
40+jaar.

Met die Senseo's is weer eens bewezen het nut van verplichting "Recht op reparatie".
Linker spectrum is zo hysterisch aan het miepen , maar ja vergeten de echte zaken over
beheerst omgaan met grondstoffen.
Ja zo'n ding kost nieuw 80,- reparatie bij bedrijf natuurlijk tegen de 120 om beetje rendabel
te houden.

Dat is dan ook de reden op scholen leren die jeugd zelf zaken te repareren, ipv continue die woke zooi.En ander dom gezever.
Helaas gemiddelde leerkracht heeft zelf 0,0 techniek achtergrond en dat is hoofd probleem.

Gros van volk weet niet eens meer de "handyman"te vinden voor nieuwe stofzuigerslang.
Waarbij die accu troep vaak na 5jr defect en vervangen accu's over de prijs gaan.

Voorheen had je ook legio aan "hobby clubs".
Gelukkig heden weer enkele vrijwilligers die dat repareren in de wijken doen, maar is nog veel te weinig.

Condensator in voeding

door Forumbeheer @, Delft / Haarlem, 16-12-2023, 17:59 (141 dagen geleden) @ Maurice

¨Senseo syndroom¨
Ja klopt is ook een X2 van 470nF
Deze zit in serie en wordt als voeding van de electronica gebruikt.
Ook hier is op die wijze schakelen en gebruik condensatoren een X2 vereist.

Dat laatste klopt mijnsinziens niet, want de condensator zit niet rechtstreeks over het net en is ook goed afgezekerd (zekeringweerstandje meestal). Het is wel de goedkoopste manier om een redelijk betrouwbare schakeling neer te zetten (hoewel een ondergedimensioneerd 400VDC condensatortje het, in bijvoorbeeld LED-lampen, op die plaats verbazingwekkend lang blijft doen!).

Als je zoiets betrouwbaar wilt repareren, kom je alsnog wel op een X-condensator uit, maar de tip is dan om er eentje te nemen die door de fabrikant specifiek is vrijgegeven voor serievoeding. Dit zijn vaak iets duurdere types met een constructie die je ook in X1 en pulsvaste types ziet: een interne serieschakeling van condensatorsegmenten.

Condensator in voeding

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 17-12-2023, 11:34 (140 dagen geleden) @ Forumbeheer

Maarten,
Is gewoon een X2, mee eens een speciale is beter.

[image]
[image]

Condensator in voeding

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 17-12-2023, 13:18 (140 dagen geleden) @ Forumbeheer

maar de tip is dan om er eentje te nemen die door de fabrikant specifiek is vrijgegeven voor serievoeding. Dit zijn vaak iets duurdere types met een constructie die

Waar zou ik die kunnen vinden met een waarde van 22 tot 33nF?
Ik heb denk ik wel eens verteld over mijn pogingen om mechanische schakelklokken zuiniger te laten lopen.

Een standaard klok zoals hij uit de bouwmarkt of kringloop komt, gebruikt ongeveer 0,8 tot 1,0 Watt, waarvan het grootste deel wordt opgestookt in de ballastweerstand (die je dan ook met een warmtecamera goed kunt zien zitten of met je vingers voelen).
Met een ballastcondensator van 47nF loopt er een ongeveer zo grote stroom en verbruikt de klok 72mW. Met een ballast van 33nF verbruikt hij nog maar 51mW en met 22nF ballast nog 26mW en maakt de klok ook minder geluid. Met 15nF ballast is de stroom te klein en staat de klok stil.

De foliecondensators van 630V zijn na een paar jaar zo versleten dat de klok blijft staan.
Een X2 condensator van 47nF gekocht bij Conrad was na acht maanden al versleten tot minder dan 15nF!
Wat ik dus nodig heb is een condensator met X-veiligheid tegen verhitting maar slijtvast tegen powerspikes.

(Een kerncentrale bouwen kost ongeveer 10 euro per Watt…)

Condensator in voeding

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 17-12-2023, 20:21 (140 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Wat als eerste kan helpen is polypropyleenfolie (MKP) te gebruiken, geen polyesterfolie (MKT). Ook 1000V ipv 630V werkspanning kan al een flink verschil maken.

Je kunt geschikte X-condensatoren vinden door rond te klikken, ik vind de sites van fabrikanten niet altijd even makkelijk navigeerbaar.

Bij Vishay is het eerste X-type waar ik op terecht kom, toevallig al geschikt: https://www.vishay.com/docs/26500/f17724200.pdf waar ook een plaatje staat van de interne serieschakeling. Bij de toepassingen staat ook dat je niet persé een X condensator hoeft te gebruiken, maar als dat nodig is dat je deze kunt gebruiken: "These capacitors can be used for series impedance application in case safety approvals are requested."

Ik heb toch ook wel algemene documenten gezien waar naar bepaalde reeksen wordt verwezen, maar die kan ik zo snel even niet vinden.

P.S. Die X2 van Conrad was zeker zo'n gele van Carly of dergelijk merk?

Condensator in voeding

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 17-12-2023, 21:19 (140 dagen geleden) @ Maarten Bakker

ik vind de sites van fabrikanten niet altijd even makkelijk navigeerbaar.

Klopt,
Ik heb vanmiddag toch heel wat tijd besteed op site van Mouser.
Voor wat onderdelen, ga er maar aanstaan.
Hoe heet zo'n stekker en plug, dan de verschillende modellen daar bij.
Recht of haakse printmontage.
Opletten de pitch afstand.
En de naam om te zoeken, hoe heten die dingen dan.

Probeer maar en neem de tijd op.
Print montage zo'n 40 polige lintkabel stekker en de plug er bij.

Echt ik had vroeger dik boek, even bladeren plaatjes kijken, klaar.
nummers overtikken en gaan.

Probeer maar eens een kastje te vinden.
Kunststof 12cm lang 6cm breed 4cm hoog.
Of iets wat daar in de buurt komt.
Gewoon om een printje in te bouwen, wat stekkers en ledjes in te monteren.
Ik heb het opgegeven dat kastje.
Immers dat printje heeft vaste schroef gaatjes en dat moet overeen komen.

Je bent zo een uur bezig.

Condensator in voeding

door Goldline @, Oranjedorp, 17-12-2023, 22:04 (140 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door Goldline, 17-12-2023, 22:06

Maurice, vraag de gratis dikke catalogus van Reichelt.de eens aan , 12 pagina's met plastic kastjes. Bopla E430 120x65x40 bladzijde 616van 2028 :-)
(off topic)

--
Cees PA1DBA

Condensator in voeding van klokje

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 18-12-2023, 14:19 (139 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Wat als eerste kan helpen is polypropyleenfolie (MKP) te gebruiken, geen polyesterfolie (MKT). Ook 1000V ipv 630V werkspanning kan al een flink verschil maken.

Helaas weet ik niet eens altijd welk materiaal er in mijn condensators zit.
Op de gele axiale condensators waarmee ik een paar jaar geleden begon, staat ETR MET, is dat een indicatie van het materiaal? De condensators die ik nu uitprobeer hebben opdruk CBB, CBB21 staat er maar die 21 is denk ik het jaar.

Bij Vishay is het eerste X-type waar ik op terecht kom, toevallig al geschikt

Goed, die zou ik dus kunnen gebruiken, maar of die ook waardevast zijn over de jaren?

P.S. Die X2 van Conrad was zeker zo'n gele van Carly of dergelijk merk?

Geel was hij zeker, het merk weet ik niet maar ze strooien wel met logo's en codes. Onder andere staat er MKP op dus jouw aanbeveling over het type?

[image]

Afgelopen zomer had ik in mijn klokje een 33nF condensator van 1000V geplaatst, op 1 september was dat. Ik heb de volgende "inspectietest" maar even wat naar voren geschoven en de boel opengeschroefd. De waarde van de ballast mat nog 32,7nF. Dat klinkt als een vrij kleine afname in die vier maanden, dus waarschijnlijk zou hij het nog wel een paar jaartjes uithouden.

Dat idee van serieschakeling kan ik ook wel eens proberen, maar dan "externe serie". Ik heb nu twee 47nF/1000V condensators in serie gezet. De capaciteit is dan natuurlijk, eh, even meten:

[image]

Verbruik van de klok is daarmee 29mW, dus ongeveer een dertigste van hoe hij uit de winkel kwam. Zit al aardig dicht tegen de meetdrempel van de milliWatt-meter aan (20mW). Als ik de klok nog verder verzuinig moet ik ook mijn meetmethode verder verfijnen.

[image]

Nu staan de twee 47n condensators in serie als ballast. Als er eentje sluiting geeft, moet de stroom alsnog door de andere worden geperst en zal er dus nooit meer stroom lopen dan ca. 4mA. Alleen, de klok functioneert dan nog 100% perfect dus dan draai ik door op gewoon een enkele ballast.

Herinner me over een jaar eraan dat ik hem even openschroef om de condensators op te meten!

Condensator in voeding

door MarcelvdG @, 16-12-2023, 22:31 (141 dagen geleden) @ Maurice


Met die Senseo's is weer eens bewezen het nut van verplichting "Recht op reparatie".
Linker spectrum is zo hysterisch aan het miepen , maar ja vergeten de echte zaken over
beheerst omgaan met grondstoffen.


Het kost niet zo heel veel moeite om in de verkiezingsprogramma's van linkse partijen wat over het recht op reparatie te vinden, hoor.


Dat is dan ook de reden op scholen leren die jeugd zelf zaken te repareren, ipv continue die woke zooi.En ander dom gezever.


Voor dom gezever kunnen we op dit forum altijd bij jou terecht.

Condensator in voeding

door hanswal @, Hoorn, 17-12-2023, 15:45 (140 dagen geleden) @ Maurice

Maurice,

Met die Senseo's is weer eens bewezen het nut van verplichting "Recht op reparatie".
Linker spectrum is zo hysterisch aan het miepen , maar ja vergeten de echte zaken over
beheerst omgaan met grondstoffen.
Ja zo'n ding kost nieuw 80,- reparatie bij bedrijf natuurlijk tegen de 120 om beetje rendabel
te houden.

Dat is dan ook de reden op scholen leren die jeugd zelf zaken te repareren, ipv continue die woke zooi.En ander dom gezever.
Helaas gemiddelde leerkracht heeft zelf 0,0 techniek achtergrond en dat is hoofd probleem.

Gros van volk weet niet eens meer de "handyman"te vinden voor nieuwe stofzuigerslang.
Waarbij die accu troep vaak na 5jr defect en vervangen accu's over de prijs gaan.

Voorheen had je ook legio aan "hobby clubs".
Gelukkig heden weer enkele vrijwilligers die dat repareren in de wijken doen, maar is nog veel te weinig.

Ten eerste vind ik dat op dit forum geen politiek bedreven moet worden.

Als er dan al commentaar op de samenleving moet komen, dan verwacht ik een afgewogen verhaal en geen loze kreten. Wat er op scholen wordt onderwezen is niet per se opgelegd door de linkse politiek. Veel onderwijsinhoud, speciaal in het MBO -en dat is de grootste onderwijstak-, wordt gestuurd en bepaald door het bedrijfsleven, vertegenwoordigd in onderwijscommissies. Het bedrijfsleven is in het algemeen geen broedplaats van linkse ideeën. Juist door het streven naar efficiënter werken [=lagere loonkosten] is de wegwerpmaatschappij de norm geworden.

In mijn loopbaan in het MBO heb ik leren werken met de dwingende eisen van het bedrijfsleven voor wat betreft de onderwijsinhoud, waaronder eisen aan de taalvaardigheid. Binnen de technische vakken heb ik ook veel instructie mogen geven over juiste zinsbouw, spelling, interpunctie en spatiegebruik onder meer om verslagen leesbaar te houden en daar is niets links of woke aan.

Hans

--
scoper apestaart quicknet punt nl

MODBREAK (was Condensator in voeding)

door Forumbeheer @, Delft / Haarlem, 17-12-2023, 20:32 (140 dagen geleden) @ hanswal
Gewijzigd door Forumbeheer, 17-12-2023, 20:45

Ik had er even een beetje schuin overheengelezen, ben niet gewend dat ik hier zo vaak moet modereren als de afgelopen tijd... dus goed dat je het aankaart!

Politiek, inclusief identiteitspolitiek, die niet onmiddelijk met elektronica te maken heeft hoort inderdaad in het koffiehoekje. Door de gemengde inhoud is dat hier wat lastig op te splitsen, maar wel even de hint richting Maurice.

Dus prima om 'right to repair' aan te halen binnen een elektronica-onderwerp, maar doorbomen of links, rechts, 'woke' danwel 'based' danwel afzien van zulke concepten nou het best is voor 'right to repair', is geen onmiddelijk elektronicagerelateerd onderwerp hoewel het interessant kan zijn.

Met de reacties van MarcelvdG, van jou en nu deze moderatie is het wat mij betreft afgedaan. Nieuwe reageerders gelieve alleen op de technische punten van Maurice' bericht in te gaan.

Maurice gelieve een eventuele verdere discussie over politiek in het koffiehoekje te voeren

MODBREAK (was Condensator in voeding)

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 17-12-2023, 21:21 (140 dagen geleden) @ Forumbeheer

Ik heb soms slechte bui, niet altijd reageren:-D
Denken laaat lekker gaan.

MODBREAK (was Condensator in voeding)

door MarcelvdG @, 17-12-2023, 21:57 (140 dagen geleden) @ Maurice

Meestal lukt me dat wel, maar niet als ik in net zo'n bui ben... ;-)

MODBREAK (was Condensator in voeding)

door Forumbeheer @, Delft / Haarlem, 17-12-2023, 22:18 (140 dagen geleden) @ Maurice

:) :) kan gebeuren, probleempje is dat onverdunde politiek gegarandeerd discussie geeft zoals je aan de reactie van Marcel ziet. Ik vind politiek en de invloed ervan op onze hobby en vakgebieden ook best interessant dus wat mij betreft geen probleem om zo nu en dan een keer wat in het koffiehoekje aan te kaarten zolang het niet al te ver van het onderwerp wegloopt.

powered by my little forum