defecte Philips Trafo (Algemeen)

door Roland Gilsing @, 14-12-2023, 10:38 (143 dagen geleden)

Hallo, ik heb een digitale uitlezing merk Philips waar een defecte trafo in zit, het 12nc nummer wat er op geprint staat is: 4022 367 02492 DY
heeft er iemand info over deze trafo of een vervangend model met dezelfde werking ?

defecte Philips Trafo

door soundman2 @, Wouw, 14-12-2023, 10:57 (143 dagen geleden) @ Roland Gilsing
Gewijzigd door soundman2, 14-12-2023, 11:23

4022 nummers vind je meestal niets over. Beter is het modelnummer van het apparaat of nog beter een schema daarvan. Aan de hand daarvan kun je dan een passend vervangend exemplaar zoeken, mocht er geen aanbieding komen van een origineel.
Soms zit er in de philips trafo's een temperatuurzekering meegewikkeld. Die gaat open als de trafo te warm wordt, maar ze gaan ook wel eens spontaan open. De zekeringen zijn bij Philips vaak van buiten af vervangbaar. Controleer eens of een dergelijke zekering aanwezig is en zoja meet hem dan even.

Als het een universele trafo is, zoals phjlips gebruikte bij EBM apparaten etc heb je wellicht iets aan dit draadje.
http://www.transistorforum.nl/forum/index.php?mode=thread&id=18083
Over die trafo's moet wel meer te vinden zijn.

defecte Philips Trafo

door Roland Gilsing @, 14-12-2023, 12:34 (143 dagen geleden) @ soundman2

dankjewel soundman 2 , ik ga verder op zoek :-)

defecte Philips Trafo

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 14-12-2023, 13:04 (143 dagen geleden) @ Roland Gilsing

Begin eens met informatie over de digitale uitlezing, wat foto's kunnen ook goed helpen.

Even meten of de trafo een temperatuurzekering heeft, kan ook uitkomst bieden, maar als hij ingegoten is heb je daar niks aan.

Dus niwt zozeer informatie zoeken in dit stadium maar informatie geven.

defecte Philips Trafo

door Roland Gilsing @, 18-12-2023, 14:28 (139 dagen geleden) @ Maarten Bakker

[image][image][image]

defecte Philips Trafo

door soundman2 @, Wouw, 18-12-2023, 15:18 (139 dagen geleden) @ Roland Gilsing
Gewijzigd door soundman2, 18-12-2023, 15:22

De trafo op de foto is wel een type wat vaak een meegewikkelde zekering heeft. Het bovenste deel van de foto is aan de draaddikte te zien de secundaire zijde. Als de netaansluitingen aan de korte zijde zit, zou je die eens apart moeten fotograferen.
De wikkelingen herken je aan de lakisolatie. Een ingebouwde zekering heeft twee vertinde uitlopertjes en zijn tamelijk dun.
Met een foto van de zijkant kan ik waarschijnlijk ook wel beoordelen of er een zekering in zit.
Ik heb het gedeelte omcirkeld. Als aan de andere zijde ook ook zo'n gedeelte zit kan aan die zijde de zekering ook zitten. Maak daar ook eens een foto van.

defecte Philips Trafo

door Roland Gilsing @, 20-12-2023, 09:48 (137 dagen geleden) @ soundman2

Bijgaand de gevraagde foto's.
[image][image]

defecte Philips Trafo

door Jeroen Visser @, Eindhoven, 20-12-2023, 10:13 (137 dagen geleden) @ Roland Gilsing

Op de bovenste fot rechts is de aansluiting van de zekering zichtbaar, hij zit tussen de 2 zilverkleurige draadjes.

defecte Philips Trafo

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 20-12-2023, 10:28 (137 dagen geleden) @ Jeroen Visser

Op de bovenste fot rechts is de aansluiting van de zekering zichtbaar, hij zit tussen de 2 zilverkleurige draadjes.

Deze dus:

[image]

Gemeten met een weerstandsmeter moet je tussen beide aansluitingen een erg lage weerstand (<1 Ohm) meten. Is dat niet zo dan is de zekering defect.

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

defecte Philips Trafo

door soundman2 @, Wouw, 20-12-2023, 10:39 (137 dagen geleden) @ Leo Snoeren
Gewijzigd door soundman2, 20-12-2023, 10:50

Je was me net voor.......
Zo te zien is er ook al eens een nieuwe zekering in gesoldeerd.

Deze foto had in mijn vorige post moeten staan, kennelijk vergeten te saven.

[image]

defecte Philips Trafo

door Roland Gilsing @, 20-12-2023, 12:10 (137 dagen geleden) @ soundman2

Dankjewel, ik ga samen met mijn buurman verder kijken (hij heeft meer soldeerervaring ed) of we het zo opgelost krijgen. Fijne feestdagen, groeten roland

defecte Philips Trafo

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 20-12-2023, 13:51 (137 dagen geleden) @ Roland Gilsing

Let op dat je wel even op zoek moet of er een oorzaak is voor het opblazen van de zekering. Soms gaan ze spontaan, soms gaan ze omdat er ergens achter de trafo nog een overbelasting of kortsluiting zit. De trafo zelf is 9 van de 10 keer nog goed.

defecte Philips Trafo

door Goldline @, Oranjedorp, 20-12-2023, 15:44 (137 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Je zou de zekering kunnen vervangen voor zo iets (Conrad)
Misschien is 120 graden wel te hoog,ik weet niet wat het smeltpunt van de Philips zekering is.
Dacht dat de 2 veertjes wel weer aan elkaar te solderen waren met tin van het juiste smeltpunt.
wellicht dat een mede forummer het wel weet.
[image]

--
Cees PA1DBA

defecte Philips Trafo

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 20-12-2023, 18:00 (137 dagen geleden) @ Goldline
Gewijzigd door Maurice, 20-12-2023, 18:02

125 graden meestal.

Als je soldeerpunt schoon is kun je weer solderen.

Maar 120gr is ook prima.

Toch ook eerst even onderzoeken of er niet wat loos is met die trafo.
Kan zijn dat er sluiting in wikkelingen zit.


Of was er ander probleem in toestel?

Hier wat voorbeelden

[image]

defecte Philips Trafo

door soundman2 @, Wouw, 20-12-2023, 18:16 (137 dagen geleden) @ Maurice

De zekering op de tekening is een oudere variant. Een lichaampje van bakeliet met aan weerszijden een veertje. Die zijn met een soldeerlasje door een gaatje in het bakeliet aan elkaar verbonden.
De zekering die in de trafo zit zijn twee verende draadjes die kruisover met elkaar verbonden zijn.
Soms zit er nog net genoeg soldeer aan, om ze weer samen te voegen.

defecte Philips Trafo

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 20-12-2023, 22:47 (137 dagen geleden) @ soundman2

Klopt,
maar is indicatie van gebruikte temperaturen.
Dat was de vraag

Je zou de zekering kunnen vervangen voor zo iets (Conrad)
Misschien is 120 graden wel te hoog,ik weet niet wat het smeltpunt van de Philips zekering is.
Dacht dat de 2 veertjes wel weer aan elkaar te solderen waren met tin van het juiste smeltpunt.
wellicht dat een mede forummer het wel weet.

powered by my little forum