1,5 volt voor electret clipmicrofoon (Toestel of techniek)

door Paul van der Mast @, Ulvenhout, 15-01-2024, 15:37 (111 dagen geleden)

Beste mensen,

Ik kocht voor het vastleggen van een gefilmd interview 2 stuks clip-on microfoontjes (merk NEDIS) denkend dat ik die met een splitter ertussen in de ZOOM kan steken maar ze blijken toch 1,5 volt voeding nodig te hebben, want de ZOOM geeft helemaal niets door als ik meeluister. Had ik kunnen weten maar werd niet vermeld op de webshop ;-(
De ZOOM levert dat niet dus wil ik er een bouwen. Weet iemand hoe dat met een batterijtje eenvoudig kan zonder de ZOOM in gevaar te brengen? Ik denk dat ik voor beide microfoontjes een voeding moet maken om ze optimaal te laten werken. Hoeft maar een paar uurtjes te werken. Of moet er per se een mengtafeltje tussen?
Bedankt alvast

Groeten, Paul

1,5 volt voor electret clipmicrofoon

door Peter1952 @, Almere, 15-01-2024, 17:22 (111 dagen geleden) @ Paul van der Mast

Ik zag dat de Bax shop voedinkjes verkoopt voor electret microfoons. Je zal er dan twee nodig hebben. Ik neem dan aan dat je er eentje voor links en voor rechts gebruikt? Ik weet niet of zonder meer parallel schakelen werkt.

Groeten,
Peter

1,5 volt voor electret clipmicrofoon

door Martijn @, Groningen, 15-01-2024, 18:10 (111 dagen geleden) @ Paul van der Mast
Gewijzigd door Martijn, 15-01-2024, 18:27

Welk type Zoom heb je. Ik zie dat bij een van de recorders
Specifications:

MIC/LINE IN Input connector: stereo mini jack
−∞ dB – +39 dB input gain
2 kΩ or higher input impedance
plug-in power (2.5 V) supported

Dat laatste zinnetje dus. De voeding zit er al in!
Het kan zijn dat je twee mono microfoons op een stereo ingang wilt aansluiten en dat misschien niet goed gaat?

1,5 volt voor electret clipmicrofoon

door Paul van der Mast @, Ulvenhout, 15-01-2024, 19:30 (111 dagen geleden) @ Martijn

Ik de ZOOM H2, en ik vrees dat die geen voeding geeft aan de aangesloten microfoon. Kan het ook niet ontdekken. Jij wel misschien?
Paul

1,5 volt voor electret clipmicrofoon

door Martijn @, Groningen, 15-01-2024, 20:03 (111 dagen geleden) @ Paul van der Mast

Ik de ZOOM H2, en ik vrees dat die geen voeding geeft aan de aangesloten microfoon. Kan het ook niet ontdekken. Jij wel misschien?
Paul

Inderdaad, dit is een wat ouder type. De opvolger, H2n heeft wel 2,5 volt op de ingang, maar daar heb je dus niet veel aan.

1,5 volt voor electret clipmicrofoon

door MarcelvdG @, 15-01-2024, 18:30 (111 dagen geleden) @ Paul van der Mast
Gewijzigd door MarcelvdG, 15-01-2024, 18:38

Als het standaard twee-pins elektreetmicrofoontjes zijn, zouden ze wel iets moeten doen als je ze parallel op een ingang met plug-in power (PiP) aansluit. Het kan zijn dat de gevoeligheid eronder te lijden heeft, maar je zou wel wat moeten horen.

Is er ergens een menuoptie op de camera waarmee je de PiP aan en uit kunt zetten?

Zijn de microfoons eigenlijk wel bedoeld voor PiP? Als je bijvoorbeeld een professionele microfoon die 48 V fantoomvoeding nodig heeft aansluit op een consumentenapparaat met of zonder PiP, gaat het niet werken.

Als de camera of het opnameapparaat geen PiP heeft, kun je dat oplossen met twee 1,5 V-batterijen in serie, een weerstand van 1 kohm (voor twee microfoons, 2,2 kohm voor een enkele microfoon) en een bipolaire elco van 10 uF, of twee gewone van 22 uF in antiserie. Je voedt de microfoon via het serieweerstandje uit de batterijen en koppelt de uitgang capacitief met de camera (ik kan nu geen schema tekenen).

1,5 volt voor electret clipmicrofoon

door Paul van der Mast @, Ulvenhout, 15-01-2024, 19:32 (111 dagen geleden) @ MarcelvdG

Zo'n schakeling herinner ik me inderdaad.
Kan ik eens proberen maar ik moet er vrijdagal mee aan de slag.
Morgen eens experimenteren.

Bedankt voor de tip.
Paul

1,5 volt voor electret clipmicrofoon

door MarcelvdG @, 15-01-2024, 22:02 (111 dagen geleden) @ Paul van der Mast
Gewijzigd door MarcelvdG, 15-01-2024, 22:05

Voor de volledigheid, maar volgens mij had je het al begrepen. De tweede elco zit er alleen in voor het geval je 'm per ongeluk eens aan zou sluiten op een ingang met PiP en met een hogere spanning.

[image]

Waarom het plaatje gedraaid is, is mij een raadsel.

1,5 volt voor electret clipmicrofoon

door Armand @, België, 15-01-2024, 22:22 (111 dagen geleden) @ MarcelvdG

Zo, is beter voor de nekspieren.;-)
[image]

Groeten, Armand

1,5 volt voor electret clipmicrofoon

door Paul van der Mast @, Ulvenhout, 15-01-2024, 22:50 (111 dagen geleden) @ Armand

BEDANKT!
Simpel eigenlijk.
Paul

1,5 volt voor electret clipmicrofoon

door Paul van der Mast @, Ulvenhout, 15-01-2024, 21:52 (111 dagen geleden) @ MarcelvdG

Bij gebruik van een camcorder zoals de Panasonic HDC-TM300 full HD blijkt het te werken: splitter in de camcorder en in beide mini-jack-gaten een electret.
Dan gebruik ik die camcorder meteen om het geluid van dichtbij vast te leggen. En de audio-ZOOM is overbodig.
Bedankt voor de tip.
Paul

1,5 volt voor electret clipmicrofoon

door MarcelvdG @, 15-01-2024, 22:09 (111 dagen geleden) @ Paul van der Mast

Mooi, dat is helemaal eenvoudig.

powered by my little forum