Afstandbediening Testen met IR-LED en Scoop (Toestel of techniek)

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 12-02-2024, 23:11 (83 dagen geleden)

Paar dagen geleden ging het over Afstandsbedieningen testen.
Zie hier

Soundman2 had het er over "Ik test met de scoop en een IR-Led"

Nu wel dat kon ik niet laten.
IR-Led opgesnord en testen.

Ik heb express ook zo'n kleine AB er bij gepakt en een "normale".

Moet zeggen het werkt.
Dan wel de kleine AB is een ramp en moet ik erg dicht bij houden.
Die Ab is hagel nieuw ,ik trek het plastic flibbertje uit batterij houder tbv batterij besparing.

Die oude gammele dikke AB gaat een stuk makkelijker en is niet zo nauwkeurig.
De kleine Ab en de IR-LED op de scoop, kreeg ik het niet voor elkaar er een foto
van te maken.Bedoel de pulsen trein.
De dikke AB was geen punt.

Dan heb ik met een echte IR-Receiver IC even een schakelingetje gemaakt.
Uiteraard werkt dan beide zonder enige aarzelen.

Ik blijf zeggen, even de Telefoon camera er bij pakken en is zo gebeurd.

Toch even leuk bezig geweest.
EN toch ook interessant dat de IR-LED zender inderdaad werkt op de scoop.

Gebruik immers de IR-LED nu anders om en gebruiken nu dus als een foto-diode.

[image]
[image]
[image]

Afstandbediening Testen met IR-LED en Scoop

door Hans van Kampen @, Voorhout, 12-02-2024, 23:21 (83 dagen geleden) @ Maurice

Mooi er mee bezig geweest te zijn Maurice. Op de meeste afstandsbedieningen zit bij de toetsen een rood ledje die op licht als je een toets in drukt en met mijn stroboscoop ogen kijk ik naar een vast punt en zwaai daar voor de afstand bediening heen en weer terwijl ik naar een vast punt blijf kijken en dan zie je de pulstrein in het rode ledje. Wel doen in een donkere omgeving.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Afstandbediening Testen met IR-LED en Scoop

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 12-02-2024, 23:44 (83 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Hans,

Dat kan ook, maar ja wat nu als na de zoveelste keer die AB op de grond valt
dat de IR-Led los in zijn soldeer eilandjes bungelt?

Meest voor komende fouten bij ABs is
-IR-Led los van de eilandjes
-Bepaalde veel gebruikte knoppen werken niet of met moeite
-Gecorrodeerde batterij connectors
-Batterijhouder connectors los van de print gebroken
-Keramische resonator defect.

-Gehele Ab mechanisch aan gruzelementen omdat, meestal na langdurig al slechte knoppen
en functie, de gehele ab richting een muur gaat uit frustraties :-D

Zelden dat IC zelf defect is, ik heb nog niet mee gemaakt.

Oh ja, wat nog instinker is bij multi functie AB's is dat AB in de verkeerde functie staat,
Bv op DVD ipv TV, ook dan gaan die dingen wel eens richting een muur.
Heb zo'n AB
8 functies en dan opletten of ook ledje rood of groen is bij een gewenste functie.
1x drukken DVD groen, nog een keer is CD en dan is ledje rood.
Klieren waarom die DVD niet werkt en zie je dat bij functie drukken ledje rood gaat
en ja dat is de CD.

Maar goed, leuk de functie IR-LED anders om gebruiken en dan wordt het een foto-diode.
Is toch weer een bewijs dat de theorie werkt.
En energie uit de AB dus toch voldoende is om op de scoop te reageren, dat had ik niet direct
verwacht, zo zonder voedingen.

Afstandbediening Testen met IR-LED en Scoop

door Hans van Kampen @, Voorhout, 13-02-2024, 00:05 (83 dagen geleden) @ Maurice

Ja, wat ik schreef bedoelde ik ook eigenlijk niet om werking IR led te controleren maar om vroeger met blote oog de pulstrein te zien.
Ik demonstreerde dat wel eens.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Afstandbediening Testen met IR-LED en Scoop

door Goldline @, Oranjedorp, 13-02-2024, 11:31 (82 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Er waren ook fluorescerende geelgekleurde kaartjes in omloop, indien daar IR op gericht werd kleurde het rood .

--
Cees PA1DBA

Afstandbediening Testen met IR-LED en Scoop

door MarcelvdG @, 13-02-2024, 20:35 (82 dagen geleden) @ Goldline

Er waren ook fluorescerende geelgekleurde kaartjes in omloop, indien daar IR op gericht werd kleurde het rood .

Ik ben benieuwd hoe ze dat voor elkaar gekregen hebben, want normaliter zijn bij fluorescentie de golflengtes van de uitgezonden straling langer dan die van de invallende straling. Infrarood zou dus nog infraroder moeten worden.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Fluorescentie

Afstandbediening Testen met IR-LED en Scoop

door Goldline @, Oranjedorp, 13-02-2024, 21:33 (82 dagen geleden) @ MarcelvdG
Gewijzigd door Goldline, 13-02-2024, 21:47

Ik weet weinig van chemie , maar verwacht een kristal ? / dat rood/oranje oplicht onder IR straling.
Dit creditcard formaat kaartje zal destijds door Aswo of Nedis geleverd zijn.
Een Burosch fabricaat.
[image]

--
Cees PA1DBA

Afstandbediening Testen met IR-LED en Scoop

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 13-02-2024, 22:20 (82 dagen geleden) @ MarcelvdG
Gewijzigd door Maarten Bakker, 13-02-2024, 22:23

Het is een soort omgekeerde fluorescentie. Je moet het kaartje eerst opladen in wit licht, en kennelijk vallen de elektronen dan terug in hun normale baan zodra je ze met infrarood beschijnt.

Ik geloof dat ze er in het groen waren, maar ik had zelf ooit een kaartje met een lichtoranje vlakje, en dat lichtte feller in ongeveer dezelfde oranje kleur op bij gebruik. Een beetje alsof je er een lamp op richtte.

Afstandbediening Testen met IR-LED en Scoop

door MarcelvdG @, 12-02-2024, 23:37 (83 dagen geleden) @ Maurice

Ik vraag me af of het fout gaat als de golflengte van de ontvangende LED kleiner is dan die van de zendende LED. De fotonen van de afstandsbediening moeten voldoende energie hebben om elektron-gatparen vrij te maken in het halfgeleidermateriaal waar de ontvangende LED uit bestaat.

Een gewone silicium fotodiode werkt overigens prima. Als je een digitaal opnameapparaat met 96 kHz bemonsteringsfrequentie hebt, kun je een fotodiode aan de microfooningang hangen en het patroon inclusief de 36 of 38 kHz knipperfrequentie opnemen en later bestuderen.

Afstandbediening Testen met IR-LED en Scoop

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 12-02-2024, 23:47 (83 dagen geleden) @ MarcelvdG

Marcel,
Ik had het eerst geprobeerd met een heldere Rode LED, maar dat werkte niet.
Moest even harder zoeken naar die IR LED.

Dus inderdaad wel beetje in zelfde bereik zitten.

Afstandbediening Testen met IR-LED en Scoop

door soundman2 @, Wouw, 13-02-2024, 10:05 (83 dagen geleden) @ Maurice

De IRtester had ik reeds lang voordat digitale camera's en telefoons gemeengoed waren. Ik had nog wel een zwart/wit bewakingscameraatje, maar dat was best omslachtig. Het was in het begin van de IR afstandsbedieningen en ik denk een applicatie van Philips. Ik heb het ding daarna altijd gebruikt.

Afstandbediening Testen met IR-LED en Scoop

door Andries van Dekken. @, Surhuizum., 13-02-2024, 11:15 (82 dagen geleden) @ Maurice

Meer dan veertig jaar geleden ook een schakeling gemaakt met de i.r ontvanger
uit een " totall loss " Grundig KTV.deze zitten in een metalen cilindertje.
Niet alleen via een led zichtbaar maar ook via een speakertje hoorbaar gemaakt.
Via een oscillatortje is een toontje van 800 Hz hoorbaar in het ritme van de
pulstrein en zichtbaar via de led.Als 'k hem op de zon richt gaat de led ook aan
en is de 800 Hz ook hoorbaar.
Later ook nog een paar gemaakt voor gebruik in de winkel om te controleren of de
a.b wel werkt,meestal was alleen de batterij leeg.

An3s

--
Keapje 'n Erres, kinne jo werres.

Afstandbediening Testen met IR-LED en Scoop

door Anton van den Oever @, Hazerswoude-dorp, 13-02-2024, 11:54 (82 dagen geleden) @ Andries van Dekken.

Iets dergelijks gebruik ik ook, alleen hoefde ik het niet zelf te maken maar is het een (afgedankte) kant en klare ir ontvanger voor professioneel gebruik waar ik het 950 nm filter van heb verwijderd.
Tegenwoordig heb ik een makkelijker manier ontdekt, ik richt een willekeurige AB op mijn televise (Panasonic plasma) en dan gaat er een rood ledje knipperen op de TV als er signaal is, uiteraard gebeurd er niets met de TV maar het werkt prima op deze manier om te kijken of er nog wat leven in de AB zit.
Meestal hoef ik er niet eens voor uit mijn stoel te komen. :-D
Behalve dan om de deur open te doen als de bel gaat of om een paar batterijtjes te pakken, want dat is inderdaad meestal de oorzaak.:-(
m.vr.gr.
Anton van den Oever

Afstandbediening Testen met IR-LED en Scoop

door Andries van Dekken. @, Surhuizum., 13-02-2024, 19:45 (82 dagen geleden) @ Anton van den Oever

Heb hier toevallig ook een Panasonic plasma staan en heb een Ph afst.bed
geprobeerd ,maar geen response van de TV led.Scherm is ongeveer twaalf jaar oud.
vr grt An3s

--
Keapje 'n Erres, kinne jo werres.

Afstandbediening Testen met IR-LED en Scoop

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 13-03-2024, 09:59 (54 dagen geleden) @ Maurice

Beetje aan het snuffelen naar testertjes bij Ali, die vindt dit ook zo een goed idee dat het in nieuwe componenttestertjes is ingebouwd. Je kunt zelfs de code bekijken, zie laatste plaatje.
https://nl.aliexpress.com/item/1005005430295628.html?spm=a2g0o.productlist.main.29.6615XQQPXQQPm0...


Gisteren nog een AB gecheckt met de telefoonmethode, even op je camera schijnen en je ziet hem mooi paars oplichten. “Ja ik had er echt nieuwe batterijen in”, OK, maar hoe lang lagen die nieuwe batterijen al in je keukenkastje leeg te lopen? Probleem met de telefoonmethode is dat je wel ziet dat de AB iets doet, maar je kunt niet de code vergelijken met wat het moet zijn.

Afstandbediening Testen met IR-LED en Scoop

door electron @, eindhoven, 13-03-2024, 14:53 (53 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Kijk- daar heb je wat aan.:) Elke Remote heeft weer een andere IR code- pff.
Had een programmeerbare Remote bij Action gekocht maar kan het niet gebruiken omdat
ik de juiste code niet kan vinden in het bijgevoegde tabelletje.
De meeste Remotes heb ik op mijn smartphone met IR blaster kunnen zetten- handig.
De remote led testen op emissie doe ik met LW-MW radio ontvangst.
Ben@
[image]

Afstandbediening Testen met IR-LED en Scoop

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 13-03-2024, 20:49 (53 dagen geleden) @ electron

Ik denk dat je met de radio vooral naar de oscillator van het IC luistert en dat de LED geen of kleine invloed heeft op wat je hoort.

Afstandbediening Testen met IR-LED en Scoop

door electron @, eindhoven, 13-03-2024, 22:48 (53 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Maarten- zo'n IR led trekt forse stroom pulsen en dat hoor je.:)
Werkt beter dan smartphone met IR- filter.:ng
Dat filter is echt nodig voor kleur correctie- die CMOS sensors zijn
overgevoelig voor IR straling. Heb ge-experimenteerd met die filters.
Ben@

powered by my little forum