Netspanning (Algemeen)

door Hans Op den Camp @, 07-03-2024, 12:21 (51 dagen geleden)

Goede middag,

Na zonsondergang is de netspanning hier in Leusden keurig netjes ca. 230 volt. Maar hoe anders is het op een zonovergoten dag rond het middaguur als de zon zijn hoogste stand bereikt.
De meeste huizen hier in de buurt zijn voorzien van de allernieuwste zonnepanelen waardoor de netspanning behoorlijk kan oplopen. De bijgaande foto is van vandaag 12:00 uur.

Nu wilde ik de netspanning op een simpele manier regelmatig in de gaten houden zonder steeds mijn multimeter te hoeven gebruiken en daarom zoek ik een simpele kleine digitale voltmeter.

Het mooiste zou zijn om er een aan te schaffen die permanent in een ongebruikt stopcontact kan blijven en natuurlijk een die ook veilig is en niet oververhit raakt.
Ik ben benieuwd of iemand ervaring heeft met zoiets.

[image]

Netspanning

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 07-03-2024, 12:45 (51 dagen geleden) @ Hans Op den Camp
Gewijzigd door Gerard in Zeist, 07-03-2024, 13:12

Je hebt verschillende van die verbruiks/ Wattmetertjes die ook spanning kunnen aangeven.
Soms ook meerdere dingen tegelijk.
Kijk dit lijkt me een hele mooie: Wattmeter van Ali (maar zo een mooie heb ik zelf nog niet)
Maar de gewone verbruiksmeters uit de bouwmarkt doen het ook. Ik heb zelf deze kleine Profile meter die hier vaak continue dagen achtereen in het stopcontact zit. Het voordeel van zo’n oplossing is ook dat je geen batterij nodig hebt zoals bij een digitale multimeter. Als je die constant aan laat om het lichtnet te meten, zul je er wel om de paar weken een nieuwe batterij moeten inschuiven. De verbruiksmeter werkt op het lichtnet, batterijen zitten er alleen in voor backup. Het continuverbruik van de Profile zelf is ongeveer 0,4W.

De regel voor netspanning is tegenwoordig: 230V plus of min 10%, de spanning kan dus oplopen tot 253V en dan schakelen die panelen af (gebeurt bij mij soms).

Netspanning

door electron @, eindhoven, 07-03-2024, 12:53 (51 dagen geleden) @ Hans Op den Camp
Gewijzigd door electron, 07-03-2024, 13:08

Hier 232.3V @13h-7mar- met zo'n zon dinges.
Tjsa- je kunt permanent grafisch gaan registreren- maar waarom?.
Zinvoller lijkt mij om een audio alarm te maken dat piept bij een bovengrens.
Of gekoppeld aan de aardlekschakelaar en de boel afschakelt- BRUUT- I know.:-D
Ik vindt 245V al TEVEEL! En-- dan zijn er ook nog de koperdieven..:-(
Las laatst dat ze weer vrolijk bezig waren, en de netspanning plotseling
naar 400V schoot! :dev |-(
Ben@

Netspanning

door harry @, Oisterwijk, 07-03-2024, 20:39 (51 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

Hallo Hans,

Ik meet 3 fasen in de meterkast.
Metertje gekocht via Temu in een gekke bui.
Wel makkelijk.

Groet Harry

[image][image]

Netspanning

door Laurens @, Zaandam, 08-03-2024, 10:32 (50 dagen geleden) @ harry

De ene fase 225v, de andere 239v?!
Dat is een enorm verschil.

Netspanning

door electron @, eindhoven, 08-03-2024, 11:44 (50 dagen geleden) @ Laurens

Goed gezien Laurens. Toont tevens het nut van Harry's metertje.:)
3 fasen R-S-T en NUL. Heet NUL want hoort te streven naar NUL stroom voor evenwicht.
Gaat allemaal Black-Outs geven die Zonnepanelen en Zunne-auto's (WOW-man, MOOI, geen WB.).
Ben@

Netspanning

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 08-03-2024, 12:34 (50 dagen geleden) @ electron

2jr geleden nwe regelS beterft omvormers.
Kunnen dan door netbeheerder uit geschakeld worden.
Maar ja controle en handhaving op die rommel?
Hoeveel zooi wordt er niet geinstalleerd?

Spannings variaties met name door te dunne kabels
En veel te veel levering.
Of juist te veel vraag.

Wordt een zooitje ,kan niet anders.
Rotterdam nu na 2030 verplichting elektrisch voor
Grotere voertuigen welke in de stad moeten werken
Kranen schovels berging takelvoertuigen
Als dat soort.

Kosten 3-4x zoveel in de aanschaf ook nog.
Wat dacht je kosten doorberekenen aan klant
Dus gemeente projecten.
Wegen bouw enz

Dacht Arnhem is dat nu al t geval.
Maar ja dat krijg je als je geen kennis hebt.
En denkt je kunt toch gewoon stekker er in steken.
Allemaal kunnen ze nog geen nwe stekker aan stofzuiger zetten.
En dat denkt maar te kunnen doen.

Krankjorum

Netspanning

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 08-03-2024, 14:52 (50 dagen geleden) @ Maurice

Nou Maurice, heb net een week geleden zonnepanelen laten installeren.
Aangeschaft precies in de dip dat de overheid de teruglevering wilde gaan afbouwen.
Je betaald er geen btw over dus dat was ook aantrekkelijk.
Daarbij blijven de onzekerheden net als bij de benzine en het openbaar vervoer.
Als een Arabier een scheet laat gaan hier de prijzen omhoog.
Het gaat trouwens wat beter met de economie, de rollen wc papier worden weer dikker.
Dat bestuurders geen stekker aan een stofzuiger kunnen zetten is algemeen bekend.
Zij laten zich “adviseren” door andere milieu ondeskundige en leren er verder niets van.
Lekker windmolens neerzetten van Europees weggegooid geld lijkt ook goedkoop.
Ze laten zichzelf gek maken door stikstof en de waterspiegel.
Maar wij mogen niet meepraten dus blijft over om naar eigen alternatieven te zoeken.
Zo kun je de eigen apparatuur beschermen tegen overspanning.
Groet, Ben

Netspanning

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 08-03-2024, 18:46 (50 dagen geleden) @ Ben

Ik vernam van de week in de binnenvaart bepaalde brandstof vervoerssectoren dat het slapjes
is in het werk van vervoer over water omdat men door de goedkope stroom het
niet rendabel vind om bepaalde electriciteitscentrales op te starten.

Vanaf 27 april 2021 moeten ook eigenaars van kleinere zonnepanelen installaties aantonen dat hun systeem voldoet aan de eisen uit de Netcode Elektriciteit.

Hier staat het uit gelegd.

4 maart 2024
9 op 10 energieleveranciers ‘straffen’ eigenaar zonnepanelen
9 op de 10 energiebedrijven brengen consumenten met zonnepanelen op een of andere manier extra kosten in rekening of bieden hen geen meerjarig contract aan. Dat blijkt uit onderzoek van Overstappen.nl.

Salderingsregeling
Uit onderzoek van Overstappen.nl meldt nu dat 90 procent van alle Nederlandse energieleveranciers een vorm van uitsluiting toepast voor de klantgroep die zonnepanelen heeft, wat mede het gevolg is van de keuze van de Eerste Kamer om de afbouw van de salderingsregeling te blokkeren.

14 augustus 2023
Ook consumenten vaker hinder gaan ondervinden van de energietransitie.

‘Want ook het elektriciteitsnet in de woonwijk loopt op piekmomenten steeds meer tegen grenzen aan’, duidt de netbeheerder. ‘Afgelopen half jaar was dat goed te merken in de toename van het aantal momenten dat consumenten hun opgewekte zonnestroom kortstondig niet konden terugleveren. Het aantal meldingen hierover verdrievoudigde ten opzichte van het eerste half jaar van 2022 tot meer dan 3.300 klachten.’

Ook projectontwikkelaars die woningen willen bouwen en woningcorporaties die hun woningvoorraad willen verduurzamen, merken volgens de netbeheerders steeds meer de gevolgen van de drukte op het elektriciteitsnet. ‘Deze woningen worden vaak all-electric opgeleverd, wat betekent dat ze ongeveer vier keer meer stroom nodig hebben dan traditionele woningen met een aardgasaansluiting.


Dan verder over die extreme verhoging:
Pas bij 253Vac moeten inverters afschakelen.
Grote fluctuaties ontstaat dus voornamelijk bij oudere netwerken en dus te dunne kabels
of transformatoren die de zaak niet meer goed in balans kunnen krijgen.

File

Zolang er voldoende ruimte is op het net, is er geen enkel probleem: de netbeheerders houden verbruik en opwekking in de gaten en zorgen dat de boel in balans blijft. Maar we zien dat er op bepaalde momenten en op bepaalde plekken problemen kunnen ontstaan. Als er erg veel zonnepanelen liggen in gebieden waar de netten nog relatief zwak zijn (d.w.z. dat de stroomkabels relatief dun zijn en dus niet zoveel stroom kunnen doorlaten) en er tegelijk weinig vraag naar stroom is, dan kan er een soort file ontstaan op het net. De stroom kan zich dan moeilijk verspreiden en de spanning gaat omhoog.

Op een gegeven moment kan de spanning dermate hoog zijn dat omvormers zich loskoppelen en in storing gaan. Dat is niet omdat ze het technisch niet meer aan kunnen, maar omdat de wet dat voorschrijft: zodra een omvormer meet dat de spanning op het net 10% hoger is dan normaal (dus 253 Volt in plaats van de normale 230 Volt), dan moet hij afschakelen. Als even later de spanning weer is gezakt, dan koppelt hij vanzelf weer aan.

Netspanning

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 08-03-2024, 20:31 (50 dagen geleden) @ Maurice

Maurice ze maken het je niet gemakkelijker.
De ene instantie stimuleert en de andere brengt extra kosten in rekening.
Onze panelen zijn geïnstalleerd door een zonnekeur bedrijf en volgens de regels neem ik aan.
Opgave aan energieleveren.nl was een fluitje van een cent, maar zij controleren niet.
Dus of je nu meer of minder op het net zet, zal voor hen wel niet belangrijk zijn.
Vandaag hebben wij 21Kw geproduceerd en vanmiddag heb ik 232V gemeten en nu het donker is 228V.
Wij zitten bij Budget energie met een jaarcontract tot november.
Bij dat contract was er nog geen sprake van terugleveren.
Ben benieuwd of ze dit toch in rekening gaan brengen.
Ook dan is mijn uitspraak om naar alternatieven te zoeken, zelf verander je er toch niets aan.
Groet, Ben

Netspanning

door snameroc @, Etten Leur, 08-03-2024, 22:04 (50 dagen geleden) @ Maurice

4x de hoeveelheid aan electriciteit slaat nergens op.
Allemaal sensatie nieuws.Oftewel roeptoeteren.
Onze warmtepomp gebruikt 2400 kwh per jaar en de boiler 400kwh per jaar. We hebben geen gas meer.
Hetgas verbruik was 1250 m3 per jaar.
Een voor mijn belangrijke reden was dat ik niet mee wilde werken aan de financiering van de oorlog voor poetin.
Al die mensen die overal over klagen wordt je ook moe van.
We zijn al electric en ik zou er geen moeite mee hebben om de omvormer terug te regelen als de spanning te hoog wordt. Maar dat is bij ons in de wijk geen spraken van ondanks dat 80% van de huizen zonnepanelen heeft.
We laden onze auto overdag. We hebben inductie kookplaat eenwarmte pomp en een wpboiler, en dat allemaalmet 1 maal 35A

Netspanning

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 09-03-2024, 14:38 (49 dagen geleden) @ snameroc

Wij gebruiken zo’n 5000kw Electra per jaar en 1500kub gas.
Toen de prijzen hiervoor zo extreem gingen stijgen begon het denken aan een alternatief.
Dat zijn zonnepanelen geworden en eigenlijk alleen voor het eigen gebruik.
Daarnaast is gekozen voor panelen in serie en een converter voor 3 phase.
Omdat de verhalen over groene stroom niet te controleren zijn, sla je hiermee 2 vliegen in 1 klap.
In principe zal het mij een worst zijn of ik voor het terugleveren nog iets terug krijg.
Als ze mij maar niet extra belasten voor iets wat zelf betaald is, dan gaan we boos worden.

Wij hebben nog gas en net als groene stroom weet je niet of dat uit Rusland komt of uit Amerika.
Op termijn zal dat gas wel verdwijnen en komt er een Inductie plaat en een Airco.
(ook zo’n instinker om een Airco ineens een Warmtepomp te noemen.)
Mogelijk zal de gemeente er wel op aansturen en daar wachten we dan wel op.
In het kader van deze Topic is zelf beveiligen van overspanning belangrijk.(zie plaatje)
Je gaat niet elke keer op je spanningsmeter kijken of de spanning niet te hoog is.
Groet, Ben

[image]

Netspanning

door verbeek @, Zutphen, 09-03-2024, 18:13 (49 dagen geleden) @ Maurice

2jr geleden nwe regelS beterft omvormers.
Kunnen dan door netbeheerder uit geschakeld worden.

Een kleine nuancering. Netbeheerders kunnen geen omvormers uitschakelen. Wat ze wel kunnen is, als je een slimme meter hebt, het terugleveren van energie blokkeren.
Je omvormer levert dan alleen energie aan je apparatuur in huis...

Gr. Paul

Netspanning

door Forumbeheer @, Delft / Haarlem, 09-03-2024, 19:00 (49 dagen geleden) @ verbeek

Ook schakelen omvormers zichzelf uit. In elk geval als de netspanning 253V overstijgt, mogelijk ook op frequentie.

Netspanning

door snameroc @, Etten Leur, 09-03-2024, 22:56 (49 dagen geleden) @ verbeek

Hoe zou dit dan werken?

Netspanning

door Hans van Kampen @, Voorhout, 08-03-2024, 17:04 (50 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

Ik mat enige tijd geleden met mijn multimeter (Cornelisjan stond erbij) een spanning van 240 Volt, ik begon aan mijn meter te twijfelen maar zal eens een andere meter pakken.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Netspanning

door Hans Op den Camp @, 10-03-2024, 11:22 (48 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

Deze is het geworden. Wist je dat dat deze meter niet geschikt is voor gebruik in België ?
Nooit geweten. Het heeft kennelijk met aarding te maken.

https://www.bol.com/nl/nl/p/energiemeter-verbruiksmeter-met-lcd-display-verbruiksmeter-elektricit...

Netspanning

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 10-03-2024, 12:31 (48 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

Wij hebben zo'n ding destijds gratis ontvangen bij een energie advies.
Handig om even de opgenomen stroom en spanning te meten.
Groet, Ben

Netspanning

door Hans Op den Camp @, 10-03-2024, 14:04 (48 dagen geleden) @ Ben

Handig om even de opgenomen stroom en spanning te meten.

Dag Ben,

Dat is ook precies waarvoor ik het hebbeding wilde gebruiken. Want veel mensen die ik spreek denken dat er nog steeds 220 volt uit het stopcontact komt, maar dat is al jaren niet meer zo.
Gelukkig is hier in de wijk de kritische grens van 253 volt nog nooit bereikt, ondanks de vele groene zonnestroom die hier opgewekt wordt, maar toch interessant om het in de gaten te houden.

Netspanning

door electron @, eindhoven, 10-03-2024, 15:19 (48 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

Deze gebruik ik al jaren tot volle tevredenheid- DL69-2048 AC 80-300V 100A Power Meter
https://www.youtube.com/watch?v=v-DjzL4U-II
Heb ingebouwd in spannings slof. Die LCD schermpjes missen een backlight!
Ben@
[image]

Netspanning

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 12-03-2024, 12:35 (46 dagen geleden) @ electron
Gewijzigd door Gerard in Zeist, 12-03-2024, 12:42

Een leuke meter heb je, want hij geeft meerdere dingen tegelijk aan en door de oplichtende cijfers zal hij altijd makkelijk af te lezen zijn.

Je plaatje meldt een eigengebruik van 1,9W. De stekkerdingen met LCD schermpje gebruiken ongeveer 0,4W. Dat betekent per jaar ongeveer 5 euro minder.

Je meet de opbrengst van je inverter hier, dus teruggeleverde stroom?

Netspanning

door electron @, eindhoven, 12-03-2024, 16:58 (46 dagen geleden) @ Gerard in Zeist
Gewijzigd door electron, 12-03-2024, 17:00

@Gerard, Ja- is niet handig als je een zaklamp nodig hebt om af te lezen.
DL69-2048 AC 80-300V meet van 80-300V. De DL69-2047 doet ook energie- Kwh.
Dat eigen verbruik is van het metertje- en gaat buiten de meting om. Met kleine aanpassing kun je meten vanaf 0V.
Meting was met onbelaste Samlex 12VDC-> 230VAC Sinus inverter voor een stabiele AC meting.
Beetje lastig meten aan het net dat continu fluctueert. Labmeter is HP-3478.
Groet, Ben@
[image]

Netspanning

door Hans Op den Camp @, 13-03-2024, 13:48 (45 dagen geleden) @ Hans Op den Camp
Gewijzigd door Hans Op den Camp, 13-03-2024, 14:25

Inmiddels is de stroommeter bezorgd en heb ik hem uitgeprobeerd.
Het is best een degelijk gebouwd apparaatje, maar de kwaliteit van het lcd-schermpje is belabbert en erg slecht afleesbaar. Alleen als je er met een zaklamp op schijnt is het duidelijk leesbaar.
Hebben al die dingen met een lcd-scherm dat ? Ik denk dat ik hem maar terug stuur.

Foto 1 is zonder lamp en foto 2 is met een lamp beschenen.

[image]

[image]

Netspanning

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 13-03-2024, 14:19 (45 dagen geleden) @ Hans Op den Camp
Gewijzigd door Gerard in Zeist, 13-03-2024, 14:22

Hebben al die dingen met een lcd-scherm dat ? Ik denk dat ik hem maar terug stuur.

De Profile die ik in mijn eerdere bericht noemde, is ook erg slecht afleesbaar.
De Atorch van Ali die ik noemde, lijkt een verlicht kleurenscherm te hebben.
Een andere met LCD scherm die ik tien jaar heb, de Go Green Energy Meter IW4, is heel goed afleesbaar.

Netspanning

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 13-03-2024, 14:38 (45 dagen geleden) @ Hans Op den Camp
Gewijzigd door Leo Snoeren, 13-03-2024, 14:41

Hans,

Hier in de omgeving hebben we een gezegde wat blijkbaar op meer plaatsen opgaat:
"Kost nie veel, is ook nie veel"

Nou ja, het was leuk geweest als het bruikbaar was...

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

Netspanning

door snameroc @, Etten Leur, 13-03-2024, 22:48 (45 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

In een stekkerdoos plaatsen. Dan kun je hem naar het daglicht draaien.

Netspanning

door leemhuis01 @, Coevorden, 14-03-2024, 12:44 (44 dagen geleden) @ Hans Op den Camp
Gewijzigd door leemhuis01, 14-03-2024, 12:49

In het kader van lekker hobbyen, zou je het volgende ook nog kunnen doen:

Optie 1 : ESP32

optie 2 : ESP32

Dan heb je het gehele ontwerp zelf in de hand.
En je hebt meerdere mogelijkheden voor het aflezen.
bijvoorbeeld de standaard LCD, maar ook een app of webpagina.

Ook zou je hier een beveiliging mee kunnen maken.
Die een relais schakelt als de spanning boven een bepaald niveau komt.
Achter dat relais kan je dan een stekkerdoos hangen waar de radio's op aangesloten is.
Op die manier stel je ze dan ook niet te lang bloot aan een overspanning.

Wat ook nog een andere oplossing kan zijn voor het houden van 230V voor je radio's is het volgende.
1. Een 230V AC naar 12V DC voeding maken. Die voeding kan dan door een regelaar strak op 12 volt worden gehouden.
2. Daar weer een 12V DC naar 230V AC omvormer achter zetten.

Dit is misschien een dure oplossing. maar dan kan je wel stabiel 230V behouden.

--
Met vriendelijke groet,
Leemhuis01

powered by my little forum