mededeling Otto zender met ESP32 module. (Algemeen)

door loek @, Exloo (Drenthe), 08-03-2024, 21:38 (51 dagen geleden)
Gewijzigd door loek, 08-03-2024, 21:58

Hallo forum lezers,

Eerder had ik al aangegeven dat het laden van het programma op de ESP32 module bij mij erg lastig ging. Ook bij Otto ging het laden niet stabiel dus het lag niet aan iets met mijn computer. Het waren wat goedkopere module (7,50 Euro per stuk). Op de module stond de tekst "ESP32-WROVER_DEV"
Als het programma eenmaal geladen was dan werkte de zender goed. zie eerder mijn bericht over de reparatie van de DEBEG 2800 radio. Daar heeft de zender uren aangestaan.

Ik heb op advies van Otto twee nieuwe ESP32 module besteld bij Freenove. Deze laden nu wel probleemloos. Ze zijn wel wat duurder (11,75 Euro per stuk) maar dan heb je geen gedoe meer.
Op de nieuwe (goede) module staat de tekst "FREENOVE ESP32-WROVER"

Met vriendelijke groet,
Loek

mededeling Otto zender met ESP32 module.

door leemhuis01 @, Coevorden, 09-03-2024, 12:52 (50 dagen geleden) @ loek

Ik heb met mijn Aliexpress ESP32 geen enkel probleem ondervonden.
Die koste ook iets van 7,50 ofzo.

In 1 keer uploaden, en hij werkt.

--
Met vriendelijke groet,
Leemhuis01

mededeling Otto zender met ESP32 module.

door Rolfm @, 10-03-2024, 12:51 (49 dagen geleden) @ loek

Inmiddels heb ik ook mijn twee stuks ESP32 modules binnen dit bleken helaas niet de
"FREENOVE ESP32-WROVER" uitvoeringen te zijn.
Het compileren van de code lukte in eerste instantie niet door gebrek aan aanvaring met Arduino maar mbv een collega is dit uiteindelijk goed gekomen
Dus vervolgens vol goede moed de gecompileerde code gaan uploaden naar de ESP32 module
Helaas na een tijdje kreeg ik een foutmelding vervolgens nog een paar pogingen gedaan zonder succes [image]

[image]
Dus nummer twee aangesloten en bij dit exemplaar ging het direct goed
Daarna weer een poging gewaagd met het eerste exemplaar en na drie pogingen ging het uiteindelijk goed
Ik wacht even af hoe ze zich gaan gedragen nadat ik de zender gebouwd heb maar denk erover om toch nog maar twee Freenove uitvoeringen te bestellen
Wordt vervolgd

Groeten Rolf

mededeling Otto zender met ESP32 module.

door bert6502 @, Wanssum, 13-03-2024, 10:52 (46 dagen geleden) @ Rolfm

Hallo forumleden
De printen heb ik bijna klaar ik wacht nog 2 pinheaders female om de ESP32 module op de print te plaatsen.Ben vast begonnen om de software in module te plaatsen. Als leek moet je goed opletten maar het is te doen. Het einde is druk op de rst key. De module is ESP32-WROVER Nu is mijn vraag is het gelukt. ?
zie foto
[image]
[image]
Groeten Bert

mededeling Otto zender met ESP32 module.

door leemhuis01 @, Coevorden, 13-03-2024, 14:21 (46 dagen geleden) @ bert6502

U kunt dan de serial monitor openen.
Als u daar dan een ? typt, komt er wat te voorschijn als het gelukt is.

Het volgende dus:

Step 14: You can monitor the messages from the sketch in the serial
monitor, as long as the USB cable is connected. In addition,
you can query some information by sending some simple commands.
Send a ? to get a list of the commands.

--
Met vriendelijke groet,
Leemhuis01

mededeling Otto zender met ESP32 module.

door bert6502 @, Wanssum, 13-03-2024, 18:25 (46 dagen geleden) @ leemhuis01

[ Geen tekst ]

mededeling Otto zender met ESP32 module.

door bert6502 @, Wanssum, 13-03-2024, 18:29 (46 dagen geleden) @ bert6502

Oeps daar gaat wat mis.
Dit wordt dan zichtbaar. Groetjes.
[image]

mededeling Otto zender met ESP32 module.

door leemhuis01 @, Coevorden, 13-03-2024, 18:47 (46 dagen geleden) @ bert6502

dan lijkt het erop dat de code op de ESP32 staat

--
Met vriendelijke groet,
Leemhuis01

mededeling Otto zender met ESP32 module.

door bert6502 @, Wanssum, 13-03-2024, 18:58 (46 dagen geleden) @ leemhuis01

Oke dan wacht ik nog op de andere onderdelen.
Bedankt voor de reactie.
Groetjes

mededeling Otto zender met ESP32 module.

door Ericq @, 25-03-2024, 17:10 (34 dagen geleden) @ bert6502
Gewijzigd door Ericq, 25-03-2024, 17:33

Otto, allen,
Bij mij gaat het compileren heel lang goed en aan het eind: Compilation error: exit status 1
Iemand enig idee waar dit door wordt veroorzaakt?
Grts Ericq

Hieronder de laatste regels.

(.............)


Using library SPI at version 2.0.0 in folder: C:\Users\Gebruiker\AppData\Local\Arduino15\packages\esp32\hardware\esp32\2.0.11\libraries\SPI
Using library ESP32-A2DP at version 1.7.3 in folder: F:\AMFM-modulator-with-ESP32-module-main\ESP32-AM-FM-Modulator\libraries\ESP32-A2DP
exit status 1

Compilation error: exit status 1

(....) het gaat fout na "linking everything together ...."

:\Users\Gebruiker\AppData\Local\Temp\arduino\sketches\(.....)
5
(2B3\sketch\src\NFOR_SSD1306_fonts.cpp.o: file not recognized: file format not recognized
collect2.exe: error: ld returned 1 exit status
Multiple libraries were found for "SD.h"

mededeling Otto zender met ESP32 module.

door Otto @, Drenthe, 25-03-2024, 17:31 (34 dagen geleden) @ Ericq

Hieronder de laatste regels.

(.............)

Using library SPI at version 2.0.0 in folder: C:\Users\Gebruiker\AppData\Local\Arduino15\packages\esp32\hardware\esp32\2.0.11\libraries\SPI
Using library ESP32-A2DP at version 1.7.3 in folder: F:\AMFM-modulator-with-ESP32-module-main\ESP32-AM-FM-Modulator\libraries\ESP32-A2DP

Zo te zien ben met de paden aan het schuiven geweest, en kan de compiler de juiste locatie niet vinden.

Otto

--
Ohm sweet Ohm...
[image]

mededeling Otto zender met ESP32 module.

door Ericq @, 25-03-2024, 17:34 (34 dagen geleden) @ Otto

Ok Otto, dank. Ik heb de opzet van Cees gebruikt, en ben me niet bewust dat ik iets heb veranderd. Maar ik ga zoeken, Grts Ericq

mededeling Otto zender met ESP32 module.

door Ericq @, 25-03-2024, 18:42 (34 dagen geleden) @ Ericq

Hebbes, alles dient op dezelfde partitie te staan waar ook de Arduino software is geinstalleerd. Dus het werkt, echter:


Global variables use 70524 bytes (21%) of dynamic memory, leaving 257156 bytes for local variables. Maximum is 327680 bytes.
Sketch too big; see https://support.arduino.cc/hc/en-us/articles/360013825179 for tips on reducing it.
text section exceeds available space in board

Compilation error: text section exceeds available space in board

mededeling Otto zender met ESP32 module.

door Otto @, Drenthe, 25-03-2024, 18:57 (34 dagen geleden) @ Ericq

Hebbes, alles dient op dezelfde partitie te staan waar ook de Arduino software is geinstalleerd. Dus het werkt, echter:

Stap 5 vergeten?

--
Ohm sweet Ohm...
[image]

mededeling Otto zender met ESP32 module.

door Ericq @, 25-03-2024, 19:05 (34 dagen geleden) @ Otto

Gggr inbderdaad Otto, dom van me. Thanks :)

Otto zender met ESP32 module: tip portable arduino omgeving

door henk vdb @, Breda, 25-03-2024, 19:14 (34 dagen geleden) @ Otto
Gewijzigd door henk vdb, 25-03-2024, 19:53

Hoewel ik niet met dit project bezig ben volg ik e.e.a. wel.
Ik zie dat er veel problemen zijn met het programmeren en de juiste libraries gebruiken.

Voor een best wel complex project als dit zou ik een portable versie van de arduino omgeving maken, dat is niet moeilijk en alles blijft mooi bij elkaar en is onafhankelijk van de PC.

Het komt neer op de arduino package uitpakken in een map en als extra een map "portable" aan te maken. Alles wat je dan installeert of instelt blijft dan bij elkaar en komt in de map ¨portable".

Voordeel is dat als een en ander werkt je niets meer hoeft te veranderen. Houd deze arduino omgeving dan ALLEEN voor dit project. Heb je de boel in orde en wil je wat nieuws proberen dan maak je een ¨Test" copy van je portable omgeving en blijft de originele omgeving onveranderd.

Zie hieronder hoe het werkt, het is echt niet moeilijk en kan veel frustratie voorkomen!

Arduino IDE 1 Portable Installation

Voor alle wat uitgebreidere projecten maak ik zo een eigen arduino omgeving en dat werkt ook later nog steeds prima.

[Edit] Net even gekeken: een "kale" portable versie van arduino-1.8.19 neemt totaal ongeveer 606MB aan ruimte in. Voor archievering kan je het geheel Zippen en dan blijft er ongeveer 211MB over. De portable versie is onafhankelijk van een eventueel op de PC geïnstalleerde versie te gebruiken.

Otto zender met ESP32 module: tip portable arduino omgeving

door Ericq @, 25-03-2024, 20:10 (34 dagen geleden) @ henk vdb

Dat is een heel goede tip Henk. Dank daarvoor.
Mijn foutjes waren te wijten aan a. te snel willen en b. daardoor niet goed lezen. Maar Otto gaf af en toe een tikje naar links en naar rechts en daardoor waren de fouten snel duidelijk. Dank daarvoor Otto.
Sketch is geladen, display werkt en kan door menu stappen. Ik wacht nu nog op wat onderdelen om het ontwerp helemaal af te maken.
Grts Ericq

PS Voor de bouwers: nog wel even opletten, sommige displays hebben Vcc en Gnd omgedraaid. Dan moeten JP3 en JP4 even 'omgezet' worden

mededeling Otto zender met ESP32 module.

door Ad Zijlmans @, Made, 14-03-2024, 15:13 (45 dagen geleden) @ loek

Om niet nog een nieuwe draad aan te maken, voeg ik mijn bevindingen graag hier onder toe..


Ik heb nog niet alle onderdelen binnen, maar wel al de ESP32-WROVER-DEV module, besteld via AliExpress.

[image]


Ik gebruik Arduino IDE v 2.3.0

[image]


Ingesteld als ESP32 Wrover Module op COM4

[image]


Compileren en laden gaat zonder foutmeldingen, en via de Serial monitor is er communicatie mogelijk, bijv. ? voor een overzicht van beschikbare commando's

[image]

Het systeminfo commando geeft het volgende overzicht..

[image]

4Mb PSRAM blijkt in ieder geval aanwezig te zijn.


De ESP32 module met opdruk ESP32-WROVER-DEV heb ik hier besteld..

TZT Choice Store


Eea. is nog geen garantie dat alles gaat werken als de print compleet is opgebouwd, maar dit geeft in ieder geval wel vertrouwen in het vervolg.


Met vriendelijke groet,

Ad Zijlmans

powered by my little forum