Toch wel leuk ding (Algemeen)

door Hans van Kampen @, Voorhout, 09-03-2024, 16:15 (50 dagen geleden)

deze analoge meetontvanger van KATHREIN deze MFK85 die ik vorige week zaterdag onder meer scoorde op de verkoping in Ijsselstein.

Alle VHF en UHF kanalen in toetsbaar voor TV en FM frequenties voor radio en spelen maar. Voorzien van kleurenschermpje en speaker en dat voor 25 Euro.

Ziet er brandnieuw van binnen uit met mooie afgeschermde module's en gelukkig hebben er ook nooit batterijen in gezeten want ik was bang voor zuurschade.

Apparaat is denk ik gebruikt bij installateurs van CAI installaties.

;-)
Hans

[image]
Hier bovenop mijn FLUKE 54200 generator die als modulator dient om signaal van een camera die op tablet met onderwater filmpje staat gericht in dit geval op UHF 500mHz te moduleren.

--
Hans van Kampen

Toch wel leuk ding

door J vd Westelaken @, Den Dungen, 09-03-2024, 18:06 (50 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Hallo Hans,

Inderdaad werd deze tester voor CAI installaties gebruikt, dat er geen batterijen in gebruikt zijn is niet verwonderlijk ook zonder is het een behoorlijk zwaar apparaat als je het zonder lift over de trap naar de 5e etage moet meenemen naar een klant.
Leuk detail is dat je hem beperkt als spectrum analyseren kunt gebruiken of er kanalen in het net te hoog zijn uitgestuurd.
Blijft een leuk apparaat.

Met vriendelijke groet,
Jan van de Westelaken

Toch wel leuk ding

door Hans van Kampen @, Voorhout, 09-03-2024, 18:29 (50 dagen geleden) @ J vd Westelaken

Klopt dan toch Jan, ik dacht het al dat ie daarvoor werd gebruikt. Er zit ook een printertje in en doet het nog, zit nog een dik rolletje in en de inktcassette is nog goed. Is geen thermisch papier.

Op scherm kan ook allerlei meetgegevens verschijnen en grafieken etc. maar moet nog uitzoeken. Ik kon hem niet laten staan samen met een professionele werkende SONY monitor en van TEKTRONIX een computer gestuurde vector en waveform monitor met 2 beeldbuizen in 19 inch kast en heeft touchscreens. Ik moet er nog mee leren om gaan. Doe ik die PHILIPS weg denk ik.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Toch wel leuk ding

door Roland Huisman @, Zwolle, 09-03-2024, 18:07 (50 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Hoi Hans,

Mooi ding :-)

Maar ik kan er niets aan doen... Ik moest met jouw testbeeldthema gelijk aan onderstaand apparaat denken. ;-) :-D Misschien toch weer een ander soort testbeeld (-:

Groeten, Roland

[image]

Toch wel leuk ding

door Hans van Kampen @, Voorhout, 09-03-2024, 18:24 (50 dagen geleden) @ Roland Huisman

Fraai Roland deze 3-D tv zonder bril erbij nodig:)

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Toch wel leuk ding

door soundman2 @, Wouw, 09-03-2024, 19:51 (50 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Ik heb een verre voorloper, de MFK51. Veel plezier aan gehad om fouten in cai aansluitingen bij klanten op te lossen. Helaas voorbije tijd. De kabel is geheel gedigitaliseerd en daar heeft het apparaat geen mogelijkheden voor
[image]

Toch wel leuk ding

door Hans van Kampen @, Voorhout, 09-03-2024, 20:55 (50 dagen geleden) @ soundman2

Ik heb op YouTube jouw apparaat gezien Henk met zwart/wit scherm. Inderdaad vergane glorie in dit digitale tijdperk.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Toch wel leuk ding

door Hans van Kampen @, Voorhout, 10-03-2024, 09:47 (49 dagen geleden) @ soundman2

Heb jij er nou een rood LED display'tje ingebouwd Henk i.p.v. dat LCD display'je die in mijn toestel zit of is het rode glaasje weg?

[image]

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Toch wel leuk ding

door soundman2 @, Wouw, 10-03-2024, 11:22 (49 dagen geleden) @ Hans van Kampen

De foto is niet van mijn toestel. Het display is bij mij ook rood. De omrekengrafiek onder de knoppen is hier lijkt het niet ingevuld, maar bij mijn meter wel. De ontvanger gebruikt een gewone kanalen kiezer, maar die zijn niet over de hele band even gevoelig en daar zit een paar dB spreiding op. Bij de latere versies werd dat kennelijk in de software gecorrigeerd, maar bij de MKF51 moet je dat handmatig bij het meetresultaat optellen. Het gaat telkens over een paar dB en bij contolewerkzaamheden (je kunt toch niets veranderen aan het signaal op het AOP),Heb je van die afwijking niet veel last.
Mijn toestel kocht ik bij BACO in Ijmuiden.
Ik heb ook nog een defecte MFK 50 gekregen, maar daar ontbreekt het meetinstrument en er is in gewerkt. Zelfs zitten mogelijk de steekprinten niet eens meer op de goede plaats. Ik heb er nooit docu van kunnen krijgen.

Toch wel leuk ding

door Hans van Kampen @, Voorhout, 10-03-2024, 12:30 (49 dagen geleden) @ soundman2

Ok Henk. Oh, je hebt hem bij BACO vandaan in IJmuiden.

Zo staat daar al maanden (en nu nog steeds) deze onder afgebeelde TEKTRONIX VM700-T video analizer voor 195 Euro.

[image]
Deze afgebeelde heb ik gekregen hier afgebeeld met vectorscope maar er zitten allerlei functies op en ja, alleen ook voor analoge videosignalen.

En onderstaand (heb ik niet en hoeft ook niet) staat er bij BACO deze Rohde & Schwarz video component analizer voor 25 Euro. Moet je eens op eBay kijken wat ze er voor vragen.

[image]

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Toch wel leuk ding

door soundman2 @, Wouw, 10-03-2024, 12:49 (49 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Sommige aanbieders denken dat alle electronica goud waard is, maar op andere advertenties op EBAY wordt het apparaat ook te koop aangeboden onder 50 Euro.
Op MP kunnen ze er soms ook wat van.Zo stonden er een tijdje geleden eerste generatie Philips 100 Volt versterkers uit 1960 ofzo. Hopeloos oud en onbetrouwbaar. Vraagprijs 500 Euro pst.....

Toch wel leuk ding

door Cornelisjan @, Lunteren, 09-03-2024, 23:15 (49 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Hans,

Prachtig apparaat voor heel weinig.
Ik heb op YouTube het apparaat even van alle kanten bekeken en natuurlijk ook de binnenkant.

Volgens mij heb ik dat onderste apparaat vaker gezien:-)

Groet,

Cor

Toch wel leuk ding

door Hans van Kampen @, Voorhout, 09-03-2024, 23:23 (49 dagen geleden) @ Cornelisjan

Inderdaad, staat op YouTube ook. Ja, dat onderste apparaat moet je kennen Cor.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

En teletekst er op ontdekte ik vandaag.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 11-03-2024, 17:35 (48 dagen geleden) @ Hans van Kampen

[image]

Een heel menu aan meet mogelijkheden met grafieken die je in beeld krijgt en uit kan printen.

[image]

Ook nog even met testbeeld via een VHF frequentie, je kan ook via scart signaal in brengen zag ik en zal wel scherper beeld geven.

[image]

En tv kijken er op.

[image]

Zomaar.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

En teletekst er op ontdekte ik vandaag.

door soundman2 @, Wouw, 11-03-2024, 17:58 (48 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Gewijzigd door soundman2, 11-03-2024, 18:00

Hoe krijg je teletekst op dat apparaat zonder antenne?
[image]
Is jullie kabel TV nog niet digitaal?

En teletekst er op ontdekte ik vandaag.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 11-03-2024, 18:05 (48 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door Hans van Kampen, 11-03-2024, 18:16

Digitaal signaal van ZIGGO via HUMAX kastje naar scart ingang van meet ontvanger betreffende het teletekst beeld.

HF modulatie vanaf ZIGGO kastje vind plaats dmv de FLUKE generator betreffende overige beelden.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

En teletekst er op ontdekte ik vandaag.

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 11-03-2024, 21:42 (48 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Mooi hoor,
Ik zag gisteren al dat TXT knopje zitten.

Sluit ook uit de mogelijke klachten bij de klant als de TXT hapert en beeld redelijk lijkt.
Of bij de klant dan de TXT van de TV zelf defect is.

In de jaren 1970=> waren er ook wijk of straat antennemasten.
Had je een soort lokale CAI installatie zeg maar.
Zal ook bij de nodige flat gebouwen zijn toegepast.

En teletekst er op ontdekte ik vandaag.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 11-03-2024, 23:31 (47 dagen geleden) @ Maurice

Ik heb op het web vandaag een uitgebreide (Duitstalige) handleiding gedownload en het mooie is dat je de tekst kan selecteren en door de vertaalmachine kan copy/pasten en er mee gespeeld. Naast de HF ingang voor aan zit er aan de zijkant ook een scart aansluiting op. Bij het teletekst beeld had ik het HUMAX kastje direct op de meet ontvanger aangesloten via de scart ingang maar zal morgen eens HF in brengen via de FLUKE modulator en via de tuner van de meet ontvanger weer geven zoals de overige beelden die ik toonde.

Zoals je las vroeg Henk zich terecht al af of ik nog analoog signaal kon ontvangen en waarom de HF ingang voor aan niet was aangesloten niet wetende dat er aan de zijkant een scart aansluiting zit en er een HUMAX kastje tussen zat.

Voor de museumverkoping had ik dit apparaat op mijn verlanglijstje gezet samen met een professionele SONY monitor en een TEKTRONIX vector/waveform monitor waar mijn Philips PM5565/PM5567 bij verbleekt waarover later meer. Afbeelding is webfoto. Ik heb de mijne aan gehad en zie een scala aan mogelijkheden die ik nog moet bestuderen, ik ontdekte dat het touchscreens zijn.

;-)
Hans

[image]
Foto: Picclick.co.uk

--
Hans van Kampen

powered by my little forum