vraag mbt HSP printen buizentester project (Algemeen)

door buizengek @, 31-03-2024, 16:11 (32 dagen geleden)

Een hele tijd geleden ben ik begonnen aan het project buizentester FC2010

Dit was een ontwerp van een Fransman dat weer gebaseerd is op een Metrix 310

Ik had toendertijd zo'n beetje alles klaar, het enigste wat me niet lukte was om 5 meters tegelijk aan te kunnen sluiten, om deze tegelijk uit te kunnen lezen

Vandaar ik deze draad , als het mag nog eens aan de aandacht wil brengen

https://www.transistorforum.nl/forum/index.php?id=80010

Misschien heeft iemand nog een idee hoe ik dit wel voor elkaar kan krijgen, of hoe ik de gezamelijke massa van de 3 HSP voedingen op de print kan scheiden

m.v.g Marcel

vraag mbt HSP printen buizentester project

door Forumbeheer @, Delft / Haarlem, 31-03-2024, 21:27 (32 dagen geleden) @ buizengek

De enige manier met de meters die jij gebruikt, lijkt me om alle voedingen met zwevende massa op te bouwen en de massa's pas na de stroomshunts, dus bij de buis, aanelkaar te knopen.

Ik ben er nog niet uit of dat echt een goed idee is.

vraag mbt HSP printen buizentester project

door harry @, Oisterwijk, 31-03-2024, 21:27 (32 dagen geleden) @ buizengek

Hallo Marcel,

Ik heb voor elk metertje een losse voeding gemaakt. Nergens geen verbinding met massa of wat dan ook. Trafotje 12 volt, spanningsregelaar 9 volt, elco.

Groet Harry

vraag mbt HSP printen buizentester project

door soundman2 @, Wouw, 31-03-2024, 22:13 (32 dagen geleden) @ harry
Gewijzigd door soundman2, 31-03-2024, 22:32

Hallo Marcel,

Ik heb voor elk metertje een losse voeding gemaakt. Nergens geen verbinding met massa of wat dan ook. Trafootje 12 volt, spanningsregelaar 9 volt, elco.

Groet Harry


Dat gaf ik al eerder aan. De meeste kleine trafo's hebben hebben vaak twee secundaire windingen. Die zijn los van elkaar en dan kun je ze parallel of in serie zetten, ze zijn van elkaar gescheiden.
Verder las ik dat de voeding om de meters te laten werken niet kritisch is, iets tussen 4,5 en 30 Volt DC.
Als je een kleine trafo neemt, 2x 6 volt of 2x 9 volt, heb je alleen nog een brugcel en een elco van een paar hondert uF nodig om elke meter individueel te voeden, twee per trafo. Je hoeft dan feitelijk nergens naar te kijken, de meters zijn geheel los van elke schakeling en je kunt ze dus op de meest gunstige manier aansluiten op de meet punten. Met twee kleine trafo's kun je al vier meers voeden. Er zou één puntje kunnen zijn en dat is de isolatie tussen de twee primaires. In het geval van de buizentester zou daar misschien een tamelijk hoge spanning kunnen voorkomen, bijvoorbeeld tijdens het meten over een anode weerstand.
De scheiding tussen de twee primaires moet dan tegen een paar honderd volt bestand zijn.
Als dat inderdaad het geval is, kun je de meters liever een eigen trafootje geven. Die dingen kosten de wereld niet en zijn heel compact. Je kunt de brugcel dan vervangen door twee diodes en dat scheelt ook weer een paar dubbeltjes.
Aansluitprobleem binnen 10 minuten geheel opgelost.
De dubbele meters van TS lijken praktisch, dat is in sommige gevallen ook zo, maar in het ontwerp van de buizentester waar de meters tussen twee punten stroom moeten meten , die tevens een hoge spanning voeren, gaat het falikant mis en moeten allerlei kunstgrepen worden toegepast, die de problemen maar ten dele oplossen.

vraag mbt HSP printen buizentester project

door Forumbeheer @, Delft / Haarlem, 01-04-2024, 14:07 (31 dagen geleden) @ soundman2

Het probleem bij die dubbele meters lijkt te zijn dat ze de stroom meten in de massa.

vraag mbt HSP printen buizentester project

door buizengek @, 01-04-2024, 14:52 (31 dagen geleden) @ Forumbeheer

Allemaal hartelijk dank voor jullie antwoorden

Het probleem zit niet in het voeden van deze meters, daar het ik reeds losse voedingen van 9 volt voor gemaakt

Het probleem zit hem in het kunnen meten voor de buizen tester.
Degene die HSP heeft ontworpen, verbind alle massa punten met elkaar van de voedingen,
Zowel Anode, Scherm 1 en Scherm 2
Hierdoor gebeurt het als je de meters aansluit, dat het mA van Anode Scherm 1 en Scherm 2
bij elkaar opgeteld wordt, omdat het mA aan de massa wordt gemeten, maar die is helaas gezamelijk in dit ontwerp van de print

Ik heb ook toendertijd een tip gehad met een spanningsspiegel maar eerlijk gezegd weet ik niet hoe dit werkt en hoe ik dit kan maken, en of het in dit geval werkt

vandaar ook mijn vraag of in het ontwerp van de print iets is te doen zodat de 3 massa punten los van elkaar kunnen worden aangesloten,

Ik zal het ontwerp nog even toevoegen, misschien kunnen jullie hier iets mee

m.v.g Marcel
[image]

[image]

vraag mbt HSP printen buizentester project

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 01-04-2024, 16:00 (31 dagen geleden) @ buizengek

Hierdoor gebeurt het als je de meters aansluit, dat het mA van Anode Scherm 1 en Scherm 2
bij elkaar opgeteld wordt, omdat het mA aan de massa wordt gemeten, maar die is helaas gezamenlijk in dit ontwerp van de print

En begrijp ik dus goed dat de spanningsmeting van je voltmeter, waarmee je de stroom wilt bepalen
dus ook aan die zelfde massa hangt?

Je daardoor niet de meet weerstand stroom in de leiding kan hangen van Test buis element?

Dus dit je probleem is?
[image]

vraag mbt HSP printen buizentester project

door buizengek @, 01-04-2024, 19:01 (31 dagen geleden) @ Maurice

Ja , ik kan zo ver ik kan beoordelen
Niet de stroom meten omdat , op de hoogspanningsprint de massa van Rooster1 Rooster 2 en Anode gezamelijk aan de massa hangen zie afbeelding

Dit is de hoogspanningvoeding en de NRS voeding
De NRS staat los hiervan
Bij de HSP zijn de aansluitingen als volgt: 18 = + Rooster 1
19 = + Rooster 2
20 = + Anode
21 = Gezamelijke Massa

[image]

De meters voed ik apart met volgende voeding, hier heb ik er 3 van gemaakt dus 6 losse 9 volt voedingen

[image]


Het schema van de gebruikte meters ziet er als volgt uit
[image]

Hopenlijk kunt u hier wat mee

b.v.d

m.v.g Marcel

vraag mbt HSP printen buizentester project

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 01-04-2024, 19:39 (31 dagen geleden) @ buizengek

Marcel

Dergelijke metertjes meten eigenlijk de spanningsval over een serie weerstand opgenomen
in circuit.

Waar die weerstand in te meten stroom circuit zit maakt dus niet uit.
Zodoende zet je dan toch elk metertje aan betreffende element zijde?

Bedoel de buis pin.
En niet in massa deel wat gezamenlijk is.

[image]

vraag mbt HSP printen buizentester project

door buizengek @, 01-04-2024, 19:49 (31 dagen geleden) @ Maurice

Ok

maar zou dit kunnen lukken ,
het zijn combinatie meters voltage en amperage

vraag mbt HSP printen buizentester project

door Forumbeheer @, Delft / Haarlem, 01-04-2024, 19:51 (31 dagen geleden) @ buizengek

Op de manier die Maurice aangeeft, kan niet met jouw meters omdat de stroommeter in de massa zit. Dat obstakel had je al herkend, denk ik.

Ik vraag me af of het samen laten komen van de massa's na de meters een goed idee is, of dat je toch beter afzonderlijke instrumenten kunt nemen die je in de voedingslijnen zet in plaats van in de massa.

vraag mbt HSP printen buizentester project

door buizengek @, 01-04-2024, 19:57 (31 dagen geleden) @ Forumbeheer

Ik moet nog eens even lezen hoe die fransman het had gedaan
Bij hem kon je de meters omzetten van V naar mA
Ik wilde als het mogelijk was alles in een oogopslag kunnen zien, vandaar deze meters
In het ergste geval moet ik terug vallen op het originele ontwerp

vraag mbt HSP printen buizentester project

door soundman2 @, Wouw, 01-04-2024, 14:56 (31 dagen geleden) @ Forumbeheer

Het is een probleem in elk geval en losse meters hebben er nooit last van. Ook stationaire meters is altijd de vraag, moet je ze aarden of niet of zijn ze wellicht zo ontworpen dat de meetcircuits vrij van aarde zijn.
In de pro audiotechniek is het niet veel minder. Vaak moeten twee installaties aan elkaar gekoppeld worden, van mijzelf of van derden. Ik neem dan nooit risico en heb daarvoor altijd een aantal (dure) audio scheidingstransformatoren voor in de auto.

vraag mbt HSP printen buizentester project

door buizengek @, 01-04-2024, 14:58 (31 dagen geleden) @ soundman2

Zou een losse volt meter
en een losse ma meter de oplossing kunnen zijn?


m.v.g Marcel

vraag mbt HSP printen buizentester project

door soundman2 @, Wouw, 01-04-2024, 15:55 (31 dagen geleden) @ buizengek
Gewijzigd door soundman2, 01-04-2024, 16:00

Zolang meters uit één voeding worden gevoed, zul je problemen kunnen krijgen als je diverse circuits moet meten. Daarbij maakt het niet uit of de meters allemaal apart zijn of gecombineerd.
Vergelijk het met een universeelmeter op batterijen, die kun je zonder problemen op elk deel van een schakeling aansluiten. De spannings of stroommeting kan door geen enkele externe oorzaak verstoord worden. Als die meter is verbonden met een ander punt in dezelfde schakeling heb je een probleem.
Ik denk dat de oplossingen die ik heb aangedragen weinig kosten in vergelijking met de rest van je meetapparaat.
De aanschaf van dubbele meetinstrumenten lijkt een aardige oplossing, die onder bepaalde omstandigheden zeker bruikbaar is, maar als je in de hobby met meer meetapparaten hebt gewerkt en veel diverse metingen gedaan hebt weet je dat een alles in een meter soms niet handig is.

vraag mbt HSP printen buizentester project

door buizengek @, 01-04-2024, 18:53 (31 dagen geleden) @ soundman2

Beste Soundman2

Ik denk dat het probleem niet zit in het voeden van de meters
Hiervoor heb ik aparte voedingen gemaakt van 9 volt zie afbeeldingen

Het probleem is dat er op de hoogspanningsprint de masaa van Anode. Scherm1 en Scherm2 allemaal een gemeenschappelijke massa hebben
Zodoende als ik het mA gedeelte aansluit , telt hij de stroom bij elkaar op

Dit is de 9 volt voeding hier heb ik er 3 van gemaakt dus ik heb 6 gescheiden voedingen van 9 Volt
[image]


Dit is de hoogspanningvoeding en de NRS voeding
De NRS staat los hiervan
Bij de HSP zijn de aansluitingen als volgt: 18 = + Rooster 1
19 = + Rooster 2
20 = + Anode
21 = Gezamelijke Massa

[image]

vraag mbt HSP printen buizentester project

door soundman2 @, Wouw, 01-04-2024, 19:16 (31 dagen geleden) @ buizengek
Gewijzigd door soundman2, 01-04-2024, 19:23

Beste Soundman2

Ik denk dat het probleem niet zit in het voeden van de meters
Hiervoor heb ik aparte voedingen gemaakt van 9 volt zie afbeeldingen

Het probleem is dat er op de hoogspanningsprint de massa van Anode. Scherm1 en Scherm2 allemaal een gemeenschappelijke massa hebben.

Tja, zo wordt een buis nu eenmaal van spanning voorzien. Overigens wist ik niet dat G3 ook gemeten wordt. Normaal wordt dat doorverbonden met de kathode.

Om die drie stromen te meten heb je ofwel een dubbelpolige omschakelaar nodig of drie aparte meters
De meters sluit je je aan in serie met de anodeweerstand of voeding, als het een mA meter is en parallel aan die weerstand als het een voltmeter is. Bij de laatste configuratie moet je dus de anodeweerstand kennen en de stroom uitrekenen met de wet van Ohm. De meter kan je voeden uit een van de gelijkrichters van fig 6
Hetzelfde geldt voor het schermrooster G2
De anodespanning en schermroosterspanning, alsmede de negatieve spanning kun je wel meten ten opzichte van de GND

vraag mbt HSP printen buizentester project

door buizengek @, 01-04-2024, 19:36 (31 dagen geleden) @ soundman2

Begrijp ik het goed dat ik niet met 3 combinatie meters Volt\mA tegelijk kan meten
voor Anode Rooster 1 en Rooster 2

De gloeispanning en NRS kan ik wel apart meten


Mocht je interesse hebben, hier staat het project, ik heb het destijds samen met Karel Kuijk vertaald en gepubliceerd, vrij voor iedereen


m.v.g Marcel

vraag mbt HSP printen buizentester project

door Anton van den Oever @, Hazerswoude-dorp, 01-04-2024, 19:55 (31 dagen geleden) @ buizengek

Begrijp ik het goed dat ik niet met 3 combinatie meters Volt\mA tegelijk kan meten
voor Anode Rooster 1 en Rooster 2

Dat heb je goed begrepen, de "retour" stromen in een buis lopen nu eenmaal tesamen via de kathode en aangezien bij de toegepaste meetinstrumenten de shunt in de negatieve voedingslijn zit krijg je dit niet werkend.
Daarbij komt nog dat het bereik waarschijnlijk veel te groot is, wat het laatste digit aangeeft is vaak totaal onbetrouwbaar.
m.vr.gr.
Anton van den Oever

vraag mbt HSP printen buizentester project

door buizengek @, 01-04-2024, 19:59 (31 dagen geleden) @ Anton van den Oever

Hartelijk Dank Anton

Zou het een oplossing kunnen zijn om
voor het voltage een losse voltmeter digitaal te gebruiken
en voor het amperage losse draaispoel meters?


m.v.g Marcel

vraag mbt HSP printen buizentester project

door Anton van den Oever @, Hazerswoude-dorp, 01-04-2024, 20:51 (31 dagen geleden) @ buizengek

Een "oplossing" is het niet, beiden soorten instrumenten zijn toe te passen en elk hebben ze hun eigen specifieke voor en nadelen.
Digitale metertjes zijn (spot)goedkoop en makkelijk verkrijgbaar, vaak hebben ze een gevoeligheid van 100 of 200 mV voor 3 c.q. 3,5 digit volle schaal.
Echte goede analoge instrumenten zijn nieuw best prijzig, maar worden vaak voordelig op MP te koop aangeboden.
Persoonlijk heb ik een voorkeur voor analoge meters voor het meten aan buizen, maar zoals gezegd is dit puur persoonlijk.

Om aan buizen te kunnen meten moet het bereik groot zijn, b.v. de anode stroom van (de helft) een 6080 is 125 mA en die van een E499 slechts 1 mA.
Om voldoende nauwkeurigheid te verkrijgen zul je in beide gevallen (digitaal of analoog) de bereiken moeten omschakelen.
m.vr.gr.
Anton van den Oever

vraag mbt HSP printen buizentester project

door buizengek @, 02-04-2024, 18:24 (30 dagen geleden) @ Anton van den Oever

Goedenavond Anton

Ok , duidelijk

Ik begin er steeds meer aan te denken om me toch te gaan houden aan het originele ontwerp
met de 4 schermpjes, die dan weer omschakelbaar zijn.

Ik wilde graag alles in 1 keer kunnen zien, maar dat blijkt nogal problematisch

Om problemen te voorkomen lijkt me dat de beste keuze


m.v.g. Marcel

vraag mbt HSP printen buizentester project

door soundman2 @, Wouw, 01-04-2024, 20:55 (31 dagen geleden) @ buizengek

Heb ik eens een vraag.
Waar staat in het schema de voeding voor de gloeidraad, moet instelbaar zijn tussen 1,4 en bijna 100v0lt. Soms DC dan weer AC.
Dat circuit moet ook weer gescheiden zijn van aarde, omdat je anders weer problemen hebt met direct verhitte buizen, zoals batterijbuizen en gelijkrichtbuizen.

vraag mbt HSP printen buizentester project

door buizengek @, 02-04-2024, 18:21 (30 dagen geleden) @ soundman2

Voor de gloei is een aparte print met een eigen trafo

Deze is zo'n 60 a 61 volt omschakelbaar tussen 110 , 150 en 300 mA
zie onderstaande afbeelding.

m.v.g Marcel

[image]

vraag mbt HSP printen buizentester project

door soundman2 @, Wouw, 02-04-2024, 19:01 (30 dagen geleden) @ buizengek

Ok dat had ik nog niet gezien. ook dit circuit moet niet met de andere aardes verbonden worden. De min draad van deze voeding komt m.i. dus alleen aan de gloeidraad van de buis net als de positieve draad.

vraag mbt HSP printen buizentester project

door buizengek @, 02-04-2024, 19:04 (30 dagen geleden) @ soundman2

klopt inderdaad

vraag mbt HSP printen buizentester project

door loek @, Exloo (Drenthe), 02-04-2024, 17:26 (30 dagen geleden) @ buizengek

Hallo Marcel,

Er is denk ik wel een oplossing om jou meters toch te kunnen gebruiken denk ik.

De voeding van de meters blijft zoals deze nu is dus met aparte gescheiden voedingen.


In de onderstaande oplossing ga ik er vanuit dat de meters ook andersom kunnen worden aangesloten. Zelf heb ik deze meters waar dit wel mee kon.


De positieve uitgang van een voeding verbind je door met de negatieve ingang van de meter.
De negatieve uitgang van de voeding in dit geval zijn dit dus alle GND van de voedingen voor de roosters en anode verbind je met de positieve ingang van de meters.

De negatieve uitgang van de meter is dus de uitgang die naar de anode of het rooster van de buis gaat. Bij de negatieve roosterspanning is het verhaal van hierboven juist anders om.

Het resultaat is dat nu de meters de stroom meten die er loopt door de specifieke voeding. Echter de aanwijzing op de meter is negatief. Je zou dat "-"teken kunnen afplakken of met wat priegel werk de verbinding ook kunnen wegkrassen op de print.


Ik denk dat dit gaat werken met vriendelijke groet,

Loek

vraag mbt HSP printen buizentester project

door buizengek @, 02-04-2024, 18:27 (30 dagen geleden) @ loek
Gewijzigd door buizengek, 02-04-2024, 18:29

Goedenavond Loek

Hartelijk dank voor uw tip
Ik ga deze optie toch eens proberen,
mocht dit ook niet werken, denk ik dat ik me toch aan het originele ontwerp ga houden

het betreft deze aansluitingen

[image]

wordt vervolgd


m.v.g Marcel

vraag mbt HSP printen buizentester project

door buizengek @, 04-04-2024, 16:28 (28 dagen geleden) @ buizengek

Na al mijn genoie met div meters
Ga ik toch me maar houden aan het spul zoals beschreven in de originele beschrijving.
Nog even de goede meters zoeken

lijkt me wel zo veilig

Ik wild eigenlijk in een oogopslag alle waardes af kunnen lezen,
dit is me helaas niet gelukt.

Maar ik ben wel toe aan een werkende tester, vandaar mijn keuze

Iedereen die mee gedacht heeft , heel hartelijk dank

m.v.g Marcel

powered by my little forum