Betamax Sony SL-C7 perikelen (Toestel of techniek)

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 02-05-2012, 19:14 (4370 dagen geleden)
Gewijzigd door Maurice, 02-05-2012, 19:23

Net weer een Sony C7 op orde en gisteren in bedrijf,
Filmpje gezien gisteravond prima,
en zie net dat alles weer helemaal uit is...:fir

Zat al niet mee.
C7 overgenomen zaterdag en daar ik nog brok C7 had liggen met goede hoop aan de slag gegaan deze in orde te maken, leuk weer.

Mijn Wega versieC7 , reeds sinds 1987 in bezit had al wat tijden flinke kuren,
C6's ook div problemen en hierom een General V200E uit armoede afgelopen periode in gebruik.
Echter was geen super ding met spoelen FFW REV.
Piepen en knarsen had ik er al uitgehaald middels nodige smeer werk en onderhoud.
Enfin wil hier geen snaren voor gaan bestellen, geeft beeld en klaar .

Enfin C7
Eerst zo dood als wat, Zekering net vervangen, Supply nagezien op defecten, opstarten ja wel zekering bleef heel, klokje, uiteraard alle instelknopjes zo hard als maar zijn kan (bekend probleem) .

Fout 2 band rijgt niet in.

Na wat rommelen en testen van het schakelaartje - Banddetectie - een slinger aan de motor, zowaar met wat gerammel en gepiep
een enig inrijgen te bemerken.

Capstan-motor defect.
Die motor uitnemen was nogal een klus, nodige mechanica losnemen.
[image]


Dan de motor.
Zat niets anders op dan de zaak openbuigen en voorzien van nieuwe olie, dat loopt al een stuk beter.
Volgende keer zou eigenlijk de motor niet open hoeven maar, ik dacht dat het achterlager anders niet te bereiken viel.
Dit omdat achterop de motor een pulsopnemer zit, dus olie van achteraf buiten is niet zinvol.
[image]

Blijkt dat motor as eigenlijk alleen van vooraf hangt en kennelijk een lange bus is.

Goed,
nu toch alles los, snaartjes, prima nog dus alleen stevig reinigen, wieltjes etc.
Koppen ook gereinigd en boeltje in elkaar.

Band er in en spelen, Inrijgen als een tierelier weer.
Hoewel eerst TV-tje afregelen, AB zoek ..dat weer, dus kan geen zenders instellen, dinggetje heeft geen Scart dus afstemmen met de RF-modulator.
Zien welk kanaal voorheen ook het Videokanaal was.Daar ik hem wel vaker voor gebruik, geen idee meer welk kanaal.
Tja TV's zat maar zo'n 30cm is handiger en om nu zo'n 66cm even neer te gaan zetten.
uur verder.


Enfin jawel Beeld,
tuurlijk capstan problemen door de beroerde elko's.
Dat zijn die 0,47uF dingen o.a. De blauwe.
Direct maar weer eens die 2 laatjes kleine elko's uitsorteren daar deze van 0,022 tot 100uF drama is.
Goed, uur verder.
Elko's er uit, meten inderdaad flink verlopen.

Opnieuw, das beter, perfect beeld.
Spoelen, heen terug, stil, alles werkt.

Geeft hoop.

Programma unit knoppen probleem.
Sloop recorder had perfect werkende en na onderzoek zo te zien reeds eens vervangen, boffen.
[image]

Testen,

Dhuu beeld beroerd? Dat alleen met vervangen van een programma unit?
Andere unit retour en perfect beeld.Zou toch niet verwachten dat dat het beeld zou beïnvloeden.

Weer de "defecte" er in en eenvoudige stekkers trekken zien welke van invloed is.
Bleek de Zwarte te zijn en Door even schuin er in stekken ergens een van de laatste pennen de boosdoener- pen 8 "REW 12V".
Bij onderzoek staat in de manual een D4 diode en in deze Unit zit daar een keurig fabriekaf Draadbrug.
ANdere Unit had daar wél een diode. Kennelijk een modificatie ergens verder op in circuit.
Brug er uit, diode er in, Flop pracht beeld weer.

Zie ook YOU-Tube Filmpje paar seconden

[image]
[image]

Volgende fout Timer.
De Dag-Led's van de timer branden wat random en nodige branden tegelijkertijd terwijl er natuurlijk maar 1 per dag moet gaan branden, Tevens enig geknipper waarneembaar, Reageerde wel op de knoppen.
Vermoedde dat wat logische poorten defect waren en uiteindelijk IC2 tot 5 vervangen, geen resultaat.
Timer IC nagezien en elko's vervangen, kwam er niet uit waar zich dat probleem voordoet.
Wel consistentie in reageren van gezamenlijk oplichten Bv 1&2 bij indrukken dag 1, Led 3-7 bij indrukken dag 3 enz.
Totdat de klok gedeeltelijk begon uit te vallen en mijn oog viel op de bedrading en nabij tuurlijk die accu ....uitgelopen.

[image]

Draden door corrosie afgebroken.
[image]

Volgende klus,
Accu vervangen, draden corrosie bende reinigen en inkorten , opnieuw aansluiten beide zijde Klokdisplay print en stuurprint.
Klopt dan ook daar draden ivm aansturing Ook de klok aansturing draden zijn.
hoogohmig lek hier doet natuurlijk de lochica omzeep helpen.
Achteraf is alles logisch.
Dat is al beter, nog LED 1 en 2 lichten gelijk tijdig op, jammer maar zal door lekstromen in de print zelf zijn.
Zuur zit natuurlijk flink in de print.
Ach ja
Klok doet het, kan tijd instellen en daar enkel nu met de wetenschap dat het de aansturing is zal instellen timer verder wel functioneren.
Testen we nog eens.

Misschien was het sneller geweest de 14 knopjes om te solderen, maar een dergelijke fout vinden en oplossen is toch de uitdaging.
[image]

Uiterlijk;
De grote Topkap was rechts beschadigd dus van de slopert, klepje van de timer omgezet daar die eens door nodige stapelen is gesneuveld.
Ook voorfront van de andere recorder was net even mooier.
Echter bleek ooit iemand eens met lak achtig iets, denk gespoten in de buurt, nodige druppeltjes zichtbaar, dus een flink klusje dat netjes krasvrij schoon te krijgen.
Klepje voorfront, ene heeft tekst andere niet, gekozen voor tekst loze, vond dat wat netter staan.

Let op de tekst lange klep, cq zonder die tekst
[image]

Oude kap was beschadigd
[image]

Zaak opgepoetst en zie daar een prachtige Sony SL-C7.
Ik blij en ding geïnstalleerd, AB weer opgesnord, 4 penlites gevonden en werkt naar behoren.

3 avonden werk geweest bij elkaar.

Dus gister avond laat een gezellige film bekeken.
Kom ik dus vanavond thuis is de zaak weer defect.

Maar we houden moed en beginnen er gewoon weer aan.
Andere heeft ook nog een voeding en heb nog ergens een 3e C7 recorder dus daar kan het niet aan liggen.

En Nee de Wega wordt niet gestript ook die krijgt een eervolle behandeling en komt vast ook ooit weer helemaal op orde.


Wordt vervolgd.

Betamax Sony SL-C7 perikelen

door snameroc @, Etten Leur, 02-05-2012, 19:45 (4370 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door snameroc, 02-05-2012, 19:50

Van de c7 heb ik er de meeste onderhanden gehad eind 80er jaren.
100erden koppen tussenwielen en inderdaad ook regelmatig een capstan motor.
Dat was een soort 3fase motor waarvan vaak 1 fase niet meer mee deed.
Ook de knopjes van de timer waren een ramp dan had je een nieuwe kop geplaatst en wilde je bij de mensen thuis (toen bracht je nog thuis na reparatie) de klok goed zetten... de rest kun je zelf invullen. De c6 was velen malen beter en had bijna nooit defecte kopen. maar weer andere problemen, nee dan de Sanyo's op een tussenwieltje na was daar nooit iets aan.
Laatst nog een sanyo gebruikt om de trouw film op een dvd te zetten 20 jaar op zolder gestaan stekker er in en werken.
Zoals je zegt voor de sony's moet je wel doorzettingsvermogen hebben. Die voedingen van de c7 waren knap ingewikkeld.

Betamax Sony SL-C7 perikelen

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 02-05-2012, 22:01 (4370 dagen geleden) @ snameroc

Vanavond niet meer aan toegekomen

Maar bedenk dat destijds (1979) de C7 een zeer geavanceerde video was.
Ongekend de mogelijkheden waar VHS het nazien bij had.

Picture search (met beeld doorspoelen)
Pauze met behoorlijk stilstaand beeld
Traploos regelbare slowmotion snelheid
FRame - beeldje voor beeldje, door stappen
3x snelheid - 3x versneld afspelen
APS - spoelen tot volgende opname
Eindeband alarm

Infra Rood afstands bediening

Een hele waslijst.
Vandaar mijn favoriet in Beta.
Uiteraard de VCC gaat er overheen betreft kwaliteit beeld search en pauze.

De timer schakelaartjes was een mislukt gebeuren en geloof ook zeker de capstanmotor een wat gevoelig component maar moest ook beeldje voor beeldje kunnen sturen.

Gezien de stapel VHS'n die ik gehad heb waren dat ook niet de meest betrouwbare.
Verschil is denk ik de hoeveelheid aan types zodat het minder opvalt dan bv een
C6 of C7 die wat langer doorliepen is mijn beleving.

Blijven alle mechanische wonder dingen en vergelijk met de laatste VHS'n die bestonden uit een dun plaatje alu met wat plastic onderdeeltjes en tandwieltjes.

Betamax Sony SL-C7 perikelen

door snameroc @, Etten Leur, 03-05-2012, 15:17 (4369 dagen geleden) @ Maurice

Toch zeggen de meeste mensen dat vhs het gewonnen had omdat ze het vooral bleven doen. Dat het beeld minder was vond niemand een probleem, dat is in mijn ogen nog steeds zo hele volkstammen zweren bij dvd terwijl ik me dood erg aan de blokvormige kleurovergangen die analoog en daarmee vhs of welk ander systeem dan ook niet kende.

Johan

Betamax Sony SL-C7 perikelen

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 03-05-2012, 16:03 (4369 dagen geleden) @ snameroc

Is puur het verhuur aspect geweest wat VHS het heeft doen winnen.

Philips / VCC had gewoon te weinig patenten om films uit te geven.
Beta hoewel aan de winnen de hand toch ook verloren, terwijl in de VS en in het Oosten toch heel lang net tegen VHS aan bleef zitten.

Daarom is tijdens introductie van de Compact Disk (CD) Philips ook in zee gegaan met Sony.
Hoofdzakelijk om de uitgave van muziek CD's.
Denk ook daarom wel dat Sony nodige componenten leverde maar volledig idee is van Philips.
Reden ook dat enkel Sony en Philips het beste patent hadden op de sublime foutloze aftasting door middel van 1 laserstraalpunt en de 600Hz slingering over de track.
Andere gebruikte de 3 straals methode om track te volgen en was/is veel gevoeliger als de disk beschadigd is.
Uiteraard was in het begin de DA conversie vele male beter.

Bedenk dat zeker in die fase van Beta/VCC/VHS de VHS gewoonweg de beroerdste was.
Beeld en geluid, zet zo'n oude VHS maar eens stil/Pauze.
Of ga beeldzoeken, boel streperij.

Zoals altijd ook de prijs, ze dumpten die VHS'n eenvoudig ruim onder de prijs met weten schap dat men dat ging winnen en verdien beeld dus op verkoop/verhuur van banden lag.

Zo werkt dat.
Een duur perfect toestel neer zetten of wat minder goedkoper, meeste gaan voorr laatste.

Idem audio,
Voorbeeld die die PC boxjes koopt voor 25,- met 100W PPM
dat daar feitelijk nog geen 1 Watt uit komt hoor je niemand over laat staan geluid wat er uit komt.


Zo gaat dat.

Betamax Sony SL-C7 perikelen

door Verdicom ⌂ @, Maarssen, 03-05-2012, 18:43 (4369 dagen geleden) @ Maurice

Wat ik me herinner uit die tijd was dat V2000 toch het beste was.
Vervolgens Betamax en pas dan VHS.
Met Maurice ben ik het eens dat de beschikbaarheid van het aantal speelfilms bepalend is geweest welk systeem het uiteindelijk heeft gewonnen. VHS dus.
Ook werd achteraf gesuggereerd dat met name het aantal toen beschikbare sexfilms per systeem hierbij mede een heel belangrijke rol heeft gespeeld.

In de huidige terminologie, de software is belangrijker dan de hardware.
Je kan het vergelijken met de pc's.
Er zijn meer programma's beschikbaar voor Windows dan voor de de MAC
Waar werkt dus het overgrote deel van de mensheid mee?
Juist, ja. Windows. Terwijl ......

Groet,
Han

Betamax Sony SL-C7 perikelen

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 03-05-2012, 23:32 (4369 dagen geleden) @ Verdicom

Net als VHS in zijn nadagen, begint Windows ook langzamerhand goed genoeg te worden, zou je kunnen zeggen ;)

Het verhaal van de seksfilms heeft vast wel een kern van waarheid, maar ik zie twee andere factoren die minstens zo belangrijk geweest zullen zijn. Ten eerste de wet van de remmende voorsprong. Toen VHS en Betamax de strijd aangingen, was Philips nog met VCR-LP bezig en Grundig met SVR. Je zou dus kunnen vermoeden dat VCC 'too little, too late' was. Verder zie ik een (in elk geval later regelmatig) terugkerend patroon dat veel problemen in de consumentenelectronica bij Philips in de VS beginnen. In elk geval had men daar (al dan niet terecht) totaal geen zin om een eigen systeem op de markt te zetten.

Betamax Sony SL-C7 perikelen

door Willem.H.N. @, Enschede, 02-05-2012, 19:46 (4370 dagen geleden) @ Maurice

Tjongejonge , jij bent lekker bezig zeg:-D :-D
Dat is jaren geleden dat ik zo bezig ben geweest met
de 2000 serie , zou er nu niet meer aan beginnen
al heb ik er nog wel nieuwe mechanische onderdelen voor liggen.
grt. willem.

--
Lukt het niet?
gebeurt mij ook wel eens.

Betamax Sony SL-C7 perikelen

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 02-05-2012, 22:11 (4370 dagen geleden) @ Willem.H.N.

2000 serie heb ik nooit in handen gehad.

Maar t's net als bij bandrecorders en ander mechanisch spul een terugkerende uitdaging.

Betamax Sony SL-C7 -TIP

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 02-05-2012, 22:48 (4370 dagen geleden) @ Maurice

Voor die die ooit er mee aan de slag gaan

Mooie informatieve site
De div verschillen C7
http://www.sps-wagner.de/Betamax/SL-C7.html#Unterschiede

Betamax Sony SL-C7 perikelen - Vervolg

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 07-05-2012, 22:02 (4365 dagen geleden) @ Maurice

Had beloofd het vervolg.

Vandaag de voeding uitgewisseld.
Andere heeft denk ik nodige defecten en zoeken we nog wel eens uit wat oorzaak is dat deze een paar uur werkt en dan de hoofdzekering doet sneuvelen.
Oude had wel de revisie kit uitgevoerd origineel voor betere betrouwbaarheid van de voeding zoals in de repair manual wordt genoemd dat enkele onderdelen aangepast cq toegevoegd moeten worden.

Testen, werken.
Ding in elkaar , naar boven aangesloten weer op zijn plekje....
Heee !
Geen inrijgen???
:fy :fir :dev
Nodige lelijke woorden,(waren er wel veel dit keer)

wéér naar de kelder en open.
Schema uitpluizen hoe dat zit met inrijgen.
Cass switch, prima, motor krijgt geen spanning, voedingsspanningen alle goed.
Na uitpluizen zou kunnen zitten op het SJ-1 bord D710-711-712 evt solderingen.
Alles goed, bord nog uitgewisseld maar geen resultaat.
Verder nog bord SY-11 uitgegraven uit de recorder, maar alles leek goed.

Dan eens met de hand de zaak geheel ingeregen, Play drukken en plop beeld.
Stop, uitrijgen jawel, daarna ook weer gewoon inrijgen.

Bij onderzoek bleek dat kennelijk de schakelaar THREADING-END bleef hangen.
Hierdoor de logica van slag.

Na geheel weer monteren bleek nog het groene "aan" Ledje niet meer te werken.
Wéér open en de Led opnieuw gesoldeerd.

Bij instellen klok nu opeens veel beter reageren van de DAG-Led's.
Branden nu keurig 1 voor 1 indien een dag gekozen wordt.
Kennelijk ook iets goed geschoten door vele monteren.
Repair manual gaf aan dat evt IC1 (prog cpu) defect kan zijn , tevens is dat dan ook een reden dat bv de LED's wat zwak knipperen.
Voorlopig... goed

Op moment staat de recorder vrolijk een band te draaien:) :m:
"Other People's Money" (1991) met Danny DeVito.

Betamax Sony SL-C7 perikelen

door djjowie, 01-07-2012, 00:01 (4311 dagen geleden) @ Maurice

Na hopelijk kan jij mijn helpen met ook een SL-C7 betamax.
Deze speelt perfect heen en weer spoelen ook

Wel het probleem wat jij ook had met de toetsen voor het kunnen instellen van de klok.

Maar dat probleem vindt ik op dit moment nog niet zo erg.

Ander probleem heb ik.

Tijdens het inrijgen van de band stoptie halverwege met verder inrijgen.

Na lang zoek en kijk werk bij het mechanisme is mij opgevallen dat het linker dunne staafje (pinneke) die heel ligtjes tegen de band aandrukt mogelijk soort banden spanninkje dat deze al eerder naar binnen gaat dan dat de band in zijn start positie staat.

Dat dunne penneke wordt ingetrokken met een magneet blok aan de linkerkant van het mechanisme.

Als ik handmatig dat penneke (of dat hele veertje) er even vanaf haalt zodat hij gewoon nog niet zijn werk doet weg haal dan rijgt de band moeiteloos in.

Ik heb dus het idee dat die magneet te vroeg zijn werk doet, soort van logica klopt eventjes niet met het inrijgen.

De vraag is dat op te lossen.

Ik heb een foto kunnen maken van het desbetreffende punt indien je die wilt zien dan hoor ik dat graag,.

Betamax Sony SL-C7 perikelen

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 01-07-2012, 10:21 (4310 dagen geleden) @ djjowie
Gewijzigd door Maurice, 01-07-2012, 10:22

Dat is de bandspanning controle.

Dat is , is tijdens afspelen de bandspanning niet op orde slaat inderdaad recorder af.

Bekijk of dat tijdens inrijgen de band goed blijft lopen.
Is een veiligheids contronrole.

Klopt dat deze mechanisch bediend wordt.

Dat is prima af te stellen, zeker als blijkt dat bij uitschakelen deze controle de inrijg wel werkt.

Ik weet dat ik daar ook al eens problemen heb gehad dat bij spelen de recorder snel afslaat.

Je ziet een printje links zitten, daaronder zit een zogenaamd REEDCONTACT.
Dat is het afslag contactje die reageert op magneetje van de arm.

Afstellen en controleer ook tijdens play of contactje goed reageert indien je iets drukt tegen asje.

Asje wiebert een beetje tijdens play, dat mag en snap je dat dan magneetje keurig in buurt sensor blijft.

Betamax Sony SL-C7 perikelen

door vitarec, 20-08-2012, 18:59 (4260 dagen geleden) @ Maurice

Hoi Maurice

Paar maandjes terug had ik het over dat inrijg probleem van de betamax SL-C7e en ik dacht op dat moment dat het aan dat read contactje lag.

Maar nee na heel lang zoeken kwam ik een schakelaartje tegen met een soort hendeltje eraan die loopt tegen de inloop draaischijf aan rechts achterin.

Er bleek geen beweging in te zitten dat schakelaartje zorgt ervoor dat pas na het inrijgen denk ik hoor ook dat readcontactje zijn werk moet doen en niet voor het inrijgen wattie deed.

Dus ingesmeerd zodat hij goed heen en weer kon gaan en ja hoor hij werkt werkt weer inclusief afspelen vooruit en achteruit spoelen gaat perfect

Het enige probleem is nu nog de klok module al die knopjes zitten vast.
Van de week had ik een WEGA model gekocht zelfde model maar ook daarvan zijn de knopjes dood, maar dat schijnt een bekend probleem te zijn bij deze recorders

Maar goed dat is nog niet zo'n ramp de recorder speelt weer goed af, en beinvloed gelukkig niet dat knopje.

Gr, Johan

Betamax Sony SL-C7 perikelen

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 21-08-2012, 05:16 (4259 dagen geleden) @ vitarec

Johan,
Zo zie je maar weer.

Leuk dat de zaak weer netjes werkt.

De knopjes kun je vervangen voor een ander model.
Misschien heb ik nog een omgebouwde liggen.
Ooit gehad,
zal eens zoeken.

powered by my little forum