De reVox A77 deel 1 (Toestel of techniek)

door Marotick ⌂ @, Huizen, 02-01-2017, 23:44 (2671 dagen geleden)

Beste medeforummers,

Loek geeft ons mooie verslagen van de apparatuur die hij repareert. Zijn laatste verslag ging over een reVox ontvanger en dat zette mij er toe om een verslag te maken over de reVox A77 recorder.

ReVox (Studer) maakte al heel lang bandrecorders maar in 1967 begon men met de productie van de A77 de eerste bandrecorder van reVox dat volledig van transistoren voorzien was, de voorgangers waren allemaal buizenbakken.

[image]

De A77 werd in 3 vernieuwingen uitgebracht, de eerste uitgave (MK1 1967), MK2, MK3 en de laatste de MK4 in 1977.
Niet alleen maakte reVox de A77 maar ook de B77 een wat luxere uitgave van de A77 en nog andere recorders voor audio-studio's zoals de A700 en de PR99
De A77 was bedoeld als semi-professioneel apparaat voor de professioneel ingestelde audio fanaat en de wat kleinere studio's.
Ik kwam de eerste reVox tegen bij de ziekenomroep in 1971, we hadden er één en die had het wel zwaar.

[image]

Het succes van de A77 is vast het ontwerp. Drie motoren, voor elke functie dus één en een zeer lichte bediening want het schakelen wordt gedaan door relais en trekmagneten die de machine op play zet of laat remmen. En het natuurlijk naadloos monteren. Druk op het montage punt de record knop in en zonder schakelklik of ander bijgeluid is de machine gaan opnemen, ideaal.
De A77 is er met 2 snelheden, 9,5cm/sec en 19 cm/sec is de standaard ook nog een hi-speed uitvoering 19 – 38 cm/sec en een low-speed 2,35 – 4,75 cm/sec. En die zijn dan weer leverbaar als 2 of 4 spoor versie. Wat natuurlijk een verkeerde naam is want een 4 sporen recorder kan ook 4 sporen gelijktijdig opnemen en dat kan een 4 spoor reVox dus niet. Bedoeld wordt 2x een kwart spoor dat als voordeel heeft dat de band aan het eind weer gebruikt kan worden door hem om te draaien. De A77 zit in een mooie houten kast of in een soort koffer waarin aan beide zijkanten speakers zijn verwerkt, handig want band er op en spelen maar.

Het laatste half jaar doe ik niets anders dan reVoxen opknappen en dat is hard nodig want vele onderdelen begeven het na 40 – 50 jaar. Mechanisch is de A77 erg sterk en mensen die een oude reVox op zolder vinden stoppen de stekker in het stopcontact en de capstanas, de toonas, gaat draaien dus hoera hij doet het nog hij kan naar MP voor 250 euro...
Staat de reVox wat langer aan dan hoor je 4x plof en heb je 4x een kamer vol met rook. Dan zijn de Riva's ontploft maar dat geeft niet want de reVox blijft het gewoon doen. Die riva's zitten in de schakeling om vonken te blussen en inbranden van contacten te voorkomen.

Het uitbouwen van de A77 is gemakkelijk. Het frame zit met slechts 4 schroeven vast in de kast. Zijn die eenmaal eruit dan moet de dummy plug er nog uit, waarin een doorverbinding zit. Deze dummy zit in de plaats voor een afstandbediening paneeltje.
Het eerste wat ik doe na het uitbouwen en met perslucht het vuil uitblazen is het openen van de VU meter. Dit kleine metertje heeft van binnen een klein magneetje dat vastgelijmd zit op een plaatje dat vastzit op een minuscuul rond frame-pje. Die lijm is verdroogd en als ik er op tijd bij ben dan zit het magneetje nog op zijn plek. Op de tip van een kleine schroevendraaier breng ik een zeer klein druppeltje secondenlijm aan en dat druppeltje tip ik naar het magneetje en het plaatje. De bedoeling is dat de lijm er tussenin vloeit en dat het magneetje weer goed vast komt te zitten. Voorzichtigheid is wel nodig want het spoeltje zit ook in de buurt en als dat vast zit dan is het einde oefening.

[image]


[image]

Kijken we naar de achterkant dan zien we 3 van de 4 riva's die vervangen moeten worden alvorens de reVox op het lichtnet aangesloten mag worden. Van achteren zijn zichtbaar de voedingsprint, de motorsturingsprint en de print met 3 relais er op voor het schakelen. Op die laatste print zitten de 3 riva's. Deze zijn gemaakt voor 150 Volt en dat komt er zo ongeveer ook op te staan, ze worden vervangen door 250 Volt typen.

[image]

De motorprint heeft ook een riva en ook wat andere condensatoren die vervangen moeten worden. De druppelcondensatoren vervang ik niet. Van de 20 reVoxen die ik onderhanden heb gehad was er slechts 1x een druppeltje met sluiting. Mooi zou zijn als de condensatoren op kwaliteit (lek) gemeten kunnen worden terwijl ze nog in de schakeling zitten.
De elco's worden vervangen omdat die vaak sluiting hebben. De reVoxen gaan ook de verkoop in en dan is het vervelend als bij de koper iedere week een condensator ermee stopt. De werkspanning voor de elektronica is 21 Volt en reVox gebruikt doodleuk condensatoren met een spanning van 25 Volt. Dat gaat een aantal jaren goed maar het is wel wat krap. Bijna alle gebruikte condensatoren zitten tegen de grens aan.
Ook op de voedingsprint wordt er een condensator vervangen, maar de beker elco als die goed is dan laat ik die zitten. Tot nu toe geen probleem kunnen ontdekken.

[image]

Bij één reVox die ik onderhanden heb gehad waren de riva's allemaal al ontploft, ook bleek de condensator (3,5uF) bij een spoelmotor sluiting te hebben dat zijn van die bekers met een schroefdraad bevestiging er op, maar met deze motorcondensatoren heb ik verder ook nooit problemen gehad dus die laat ik ook zitten, maar het is wel oppassen net als bij die druppeltjes.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum