Toa versterkers (Toestel of techniek)

door soundman2 @, Wouw, 21-09-2017, 15:36 (2417 dagen geleden) @ mat janssen
Gewijzigd door soundman2, 21-09-2017, 16:17

Hi soundman2. Ik heb deze "truuk" gedaan maar dan mer een 6 tal 200 watt buizen versterkers. De uitgangstrafo's daarvan zijn de 100 volt uitgangen allemaal parallel gezet en de tegenkoppeling van de versterkers zijn niet aangesloten.
Werkt nog altijd prima.

Die truuk heb ik gelezen op jouw website. Dat werkt wel natuurlijk.
In de jaren 50-60 had mijn vader de beschikking over drie 60 watt buizenversterkers. De versterkers werden op 35 volt gezet en vervolgens de uitgangen in serie. Dat gaf een lijnspanning van 105 volt en ook dat werkte uit de kunst. Later kreeg ik de beschikking over de EL6435 en EL6436 versterkers van 140 watt. Daarmee kon je al weer meer dan een halve kilowatt op de lijn zetten.
Met de aanschaf van de SQ4 transistorversterkers LBB1106, 250 watt, was de pret over. Bij een beetje zware oversturing ging een van de versterkers dan in protect en werd door de andere in protect gehouden. Dat werkte dus niet goed meer.
Phlips had wel een oplossing, door ze parallel te schakelen, onder voorwaarde dat de gain gelijk was afgeregeld en vereffening weerstanden van 1 Ohm in de uitgangen. Dat principe heb ik nooit meer toegepast.
Tegenwoordig gebruik ik al weer jaren SQ45 versterkers 400 watt. Gezien mijn leeftijd waarschijnlijk de laatste.
Gebrugde versterkers 1200 watt 8 Ohm leveren ook 100 Volt, maar dan ben je meestal niet meer vrij van aarde. Voor parkoersgeluid zijn de stromen ook al gauw veel te groot, zodat de bekabeling navenant ook weer dikker moet zijn.

Het niet aansluiten van de tegenkoppeling bij de buizenversterkers heeft zeker nadelen. De uitgangsweerstand van de versterker wordt meer belastingafhankelijk en de luidsprekers hebben last van wat de amerikanen "hangover" noemen, doordat de dempingsfactor verslechtert. Dat wil niet zeggen dat je er dan niet goed mee zou kunnen werken.
Ik las dat je ook in het cross circuit zat.
Ik heb ooit eens bij wegraces in Etten-Leur gesproken met Manders. Die had 20 tot 30 50 watt zuilen staan. Als de microfonist de mic open zette, dan werd het geluid van de draaiende motoren aan de start gemakkelijk tweemaal zo hard.
Manders had daarvoor een versterker, gebouwd door ik meen Multiper. Twee grote zendpitten erin en aansturen met een kleine Geloso van 30 watt ofzo. De buizen werden in roosterstroom gestuurd. Output met gemak 2,5 kilowatt. Het aggregaat danste mee op de maat van de spraak. Ai.... ik heb het over buizen:dev

Een foto van Manders ergens tussen 1967 en 1981
[image]
Foto www.motorrijwiel.nu


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum