reparatie LogicAnalyzer HP 1661A (deel 2) (Toestel of techniek)

door loek @, Exloo (Drenthe), 25-05-2018, 15:27 (2163 dagen geleden) @ loek
Gewijzigd door loek, 25-05-2018, 15:31

Deel 2

NU DE PROBLEMEN MET DE FLOPPY DRIVE

Ik had al eerder op dit forum wat vragen gesteld over de 3,25 inch floppy drive die in deze LA zit.
Aan de buitenkant leek het een standaard floppy drive die je ook in PC’s tegen komt. Maar bij nader onderzoek bleek toch dat de interface signalen anders waren . Het type wat in de LA zat is de Epson SMD 1000.


[image]

[image]

Een belangrijk verschil ten opzichte van een PC-drive is de voeding aansluiting. Deze zit niet op een aparte stekker maar op een aantal oneven pennen van de 34 pens connector. Ook werden signalen gebruikt zoals “Bussy” en “Ready” die bij PC’s vaak niet gebruikt worden.

De klacht was dat bij het opstarten vaak de melding kwam van “DISK ERROR”. Soms kwam deze melding niet en kon een file in zijn geheel geladen worden. Met wat meten leek het erop dat de index pulsen in de fout situatie niet op tijd kwamen. Na smeren motor, elco’s meten etc. was de conclusie dat ik hier niet mee verder kwam.

Uiteindelijk lukte het om een PC drive van TEAC type FD235 HF6391 werkend te krijgen. Nu stond vast dat de fout dus een kapotte drive was en niet met (bijvoorbeeld) de floppy disk controller .

Wat ging er wel en niet goed met de TEAC drive:
Formatteren op HD en DS ging goed en snel
Lezen en schrijven ging goed maar de tijd voor bijvoorbeeld 175 Kbyte file was 5 minuten.
Zo’n snelheid zijn we niet meer gewend toch?
Als de LA aan het opstarten is dan wordt de floppy drive ook gelezen . De files die aanwezig zijn worden alfabetisch gerangschikt en in een lijst en op scherm gezet.

Vervang je daarna de schijf dan wordt deze niet opnieuw ingelezen. De LA blijft er vanuit gaan dat de data aanwezig is die in de eerder gemaakte file list staat.

Dit komt vreemd over en ben je niet gewend bij gebruik van bijvoorbeeld een PC. In eerste instantie dacht ik dat dit een fout was. Maar na veel experimenteren met de nog over gebleven interface signalen zoals “BUSSY/READY en DISK CHANCE” kreeg ik het niet voor elkaar om daar verandering in te brengen. Na bij voorbeeld forceren van een DISKCHANGE komt deze melding op het scherm. Maar de LA wil daarna geen nieuwe of oude floppy lezen.

Ook bij het uitvoeren van een DISK-FORMAT blijft de oude file list staan.
Dus stel er staat een file list en je gaat deze floppy formatteren. Het formatteren gaat goed, als je deze floppy later op een PC bekijkt is hij leeg. Maar de LA blijft in de file list de oude files aangeven. Vraag je zo’n file op dan komt er een melding “NO FILE”. Maar ook dan blijft de oude lijst staan. Ik heb echt alles uitgeprobeerd en ook vragen gesteld aan anderen die misschien ervaring met deze LA hebben. Maar alles zonder resultaat. Voorlopig neem ik nu maar aan dat dit gedrag een eigenschap is van deze LA. Ook voor wat betreft het wat trage lezen en schrijven.

Zoals eerder beschreven is het de bedoeling om complexe instelling van de LA kan bewaren op floppy. Voor dat je zo’n instelling hebt gemaakt ben je wel een paar uur verder. En dan maakt 5 minuten wachten niet zo veel uit. De TEAC FD235 HF6391 was dus goed bruikbaar maar de dikte van de drive was twee keer zo groot en paste dus niet op de plek waar het origineel zat. Er moest te veel materiaal weg gehaald worden om de boel passend te maken.


INTRODUCEREN FLOPPY DISK EMULATOR
In China is een floppydisk emulator van het merk COTEK besteld (14 Euro) . dit type had de naam: Updated version SFRIM44-U100 USB Floppy Drive Emulator 1,44MB 2HD cilinders.

[image]


Er zijn vele type in de aanbieding . Voor bijna elk muziekinstrument was wel een type. Maar ik kreeg het idee dat deze uiteindelijk allemaal hetzelfde waren. Ook in een EEV-blog heb ik pogingen gezien om dit soort emulatoren in de LA te laten werken maar nergens is een goed eindresultaat te zien.
Wel was het iemand gelukt om een emulator van het type HxC toe te passen maar deze kosten al snel 200 Euro en je moet ook nog iets doen met een software licentie.

De uitdaging was dus om deze goedkope drive emulator toe te passen in de LA.
De emulator heeft een standaard 34 pen connector en een aparte voeding stekker (zoals bij standaard PC). Er zit eigenlijk maar één jumper op voor de disk selectie. De andere jumpers zijn niet actief.

Als geheugen element gebruik je een USB stick. Je kan deze op een PC formatteren in 100 disk van 1,4 Mb of 740 MB. Je kiest dan met twee toetsen aan de voorkant welke disk actief is. Het programma om de 100 PC te formatteren werd vroeger er bij geleverd, maar nu moet je dit down loaden. Dit programma geeft je ook de mogelijkheid om een back-up van de USB stick te maken. Ook kan je via Windows files schrijven en lezen op ieder gewenste disk. Ook levert het programma een print-lijst waarop je kan aangeven wat er op iedere floppy staat.

De Emulator zelf heeft ook een mogelijkheid om de USB stick te formatteren in dat geval 1000 stuks.

Na wat testen/meten kreeg ik de emulator eigenlijk vrij snel werkend.

Ook paste hij goed op de oude plek . Alleen de boven kant van de behuizing moest verwijderd worden. En een heel klein beetje veilen in de LA kast.

[image]

Door de beperking van de LA het was nog niet mogelijk om alle 100 floppies te gebruiken. Immers als je de analyzer aan zet dan begint de emulator op floppy 0 en de LA is dan al aan het zoeken naar de files die daar staan.
Als de file list er staat dan kan je wel op de emulator een andere floppy kiezen, maar de LA blijft kijken naar de oude lijst.

Om dit op te lossen is de emulator op een aparte voeding gezet. Deze staat dus rechtstreeks op de netspanning. Je kiest dan eerst de gewenste floppy en zet daarna de LA aan.


[image]

Nu wist ik niet wat de gevolgen eventueel zouden kunnen zijn als de emulator wel voeding had en de LA nog uit stond. Er zouden dan via de interface lijnen (ongewenste) stromen kunnen gaan lopen naar de LA. Om dit op te lossen zijn alle interface signalen via een relais contact verbonden met de LA.


[image]


De relaisspoelen (4 stuks) zijn verbonden met de 12V voeding van de LA. Pas als de LA aan gaat maken deze relais contacten. Voor de netheid heb ik een verbreek contact toegepast om de functie van de twee toetsen op de emulator te blokkeren als de LA aanstaat (zie roze draden op foto). Hiermee voorkom je dat je kan wisselen van floppy tijdens bedrijf.

[image]

[image]

Je kan nu dus 100 projecten opslaan op één USB stick. Je moet dan wel op de uitgeprinte lijst zelf bijhouden wat (welk project?) er op de betreffende disk staat.
Samenvattend:
Voor start LA eerst floppy kiezen
LA starten en daarna geen mogelijkheid om te wisselen van floppy
Lezen en schrijven op de gekozen floppy

Het werkt goed (wel met dezelfde traagheid).
Ik hoop dat jullie wat gehad hebben aan dit verslag met vriendelijke groet,

Loek


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum