GPIB-PCii kaart (Gezocht)

door loek @, Exloo (Drenthe), 01-09-2018, 15:15 (2064 dagen geleden) @ Ries van Leeuwen

Hallo Ries,

Sorry dat ik zo laat reageer. Ik had een paar keer gekeken en daarna gestopt met controleren. Nu zie ik jou reactie pas.

Ik wil eigenlijk alleen maar de inhoud van de twee NVRAMS kunnen lezen. Schrijven zou mooi zijn, maar niet noodzakelijk omdat je de inhoud ook via een programmer terug kan zetten.

De scoop werkt nu goed ook de Kalibratie is goed. Maar de batterijen van de NVRAM's zijn al ver over de tijd. Dus eens gaat dit fout. Bij vorige scoops zaten NVRAMS zonder een real time klok. Deze kon je dus vervangen door FRAMS.
Het enige risico was dan dat de NVRAM zijn informatie kon kwijt raken tijdens het desolderen. Door de verouderde batterij zijn ze kwetsbaarder.

Bij deze scoop de TDS520A zit er in één NVRAM ook een real time klok. Vervangen door een FRAM lukt dan niet. De bedoeling is dus een extra batterij extern aan te brengen. Dit zijn dus meer "gevaarlijke" handelingen extra. Zoals met een Dremel de batterij zichtbaar maken. Extra aansluitingen op de batterij en het spanning controle IC maken.

Zolang de scoop nog goed werkt zou ik dus eerst een kopie willen maken van de inhoud. Gaat de scoop dan defect (batterij echt leeg) dan kan je de bovenstaande handelingen alsnog uitvoeren en de data opnieuw aanbrengen via HPIB of programmer.

Ik heb over dit onderwerp veel gelezen in BLOGS en eigenlijk blijven er veel onduidelijkheden.

Er zijn verhalen die stellen dat het programma Tektool juist niet werkt op een pure DOS machine, maar uitsluitend op de DOS uit Windows 98.

Er zijn ook verhalen dat het programma Tektool wel werkt op de DOS op XP met een PCI kaart van NI naar HPIB

Er zijn ook 5 executabel versies van TEKTOOL. Maar wat nu op welke Windows versie draait is mij onduidelijk.

Een kaart met een ISA slot past niet in één van mijn computers. Ik heb nog een XP PC met PCI sloten. Maar met de eerder genoemde onduidelijkheid of het wel gaat werken en de hoge vraagprijzen voor deze kaarten (50-100 Euro) blijf ik wel twijfelen over aanschaf.

Door Roland Huisman is een aanbod gedaan dat ik een PCI kaart kan lenen. Ik denk dat ik daar gebruik van gaan maken. Ik kan dan eerst testen op welke versie van TEKTOOL het werkt.

Ik beschik wel over een USB naar HPIB adapter. En kan alles besturen van de scoop met deze adapter. De besturing doe ik nu via VBA in Windows 7.

Je zou dan denken dat het ook mogelijk moet zijn om , nadat je de schakelaar van de scoop op programmeren heb gezet, via deze adapter het geheugen uit te kunnen lezen.

De C (bron)code van TEKTOOL is beschikbaar, maar mijn kennis van C is te weinig om het programma te begrijpen.

Ik begrijp dat het commando , naar de scoop toe, voor lezen van geheugen een "m" is en voor schrijven een "M" is. Via HPIB wordt het lezen aangegeven met READ en dan het start adres de lengte en de file waar het naar toe geschreven wordt.

Wat me niet duidelijk is of nu het C programma byte voor byte ophaalt (loop in programma) of dat de scoop na het ontvangen van het "m" commando zelf autonoom alle data verstuurd. Ook is me niet duidelijk wat er nog meer met de "m" moet worden meegestuurd.

Deze onduidelijkheid komt door mijn gebrek aan C-kennis.

Zou ik wel weten welk format er precies naar de scoop moet dan zou ik dit dus ook kunnen versturen via de USB naar HPIB adapter.

Als ik dan ook het format zou weten hoe de data terug komt uit de scoop en hoe het einde aangegeven wordt dan zou je in VBA dit ook in een file kunnen opslaan. Kortom een modernere manier om het geheel uit te lezen.

Maar nogmaals de kennis ontbreekt en ik zie ook eigenlijk niemand die het wel weet. Iedereen is bezig met Windows 98 en het ooit 20 jaar geleden geschreven programma.

Nu nog even over de optie 13 (debug port). Deze zit niet op de scoop. Toch lees ik verhalen over het zelf bouwen van deze optie. Maar wat me weer niet duidelijk is hoe deze optie in de scoop ook operationeel wordt. Komt dit door aanbrengen van wat jumpers of moet er ook software geladen worden?

Graag je reactie met vriendelijke groet,

Loek


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum